پیام خراسان

آخرين مطالب

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان استان:

تنها 30 درصد از 55 درصد سهم واگن استان به ما تعلق می‌گیرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم واگن استان 55 درصد از کل کشور است در حالی که تنها 30 درصد از آن واگن‌ها به استان تعلق می‌گیرد، این اختلاف 20 درصدی موجب شده که امروز به 200 واگن برای صادرات کالاهای در انبارها باقی مانده نیاز داشته باشیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، فیروز ابراهیمی، امروز در نشست خبری در جمعی از صادرکنندگان خراسانی در خانه صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: امروز این افراد گرد هم آمدند تا بحران کمبود واگن و چالش‌های حمل و نقل ریلی برای صادرات خراسان رضوی را با رسانه‌ها در میان بگذارند.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد صادرات استان توسط حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد و 1.5 درصد از صادرات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: با توجه به اهمیت بسیار زیاد صادرات از طریق حمل و نقل ریلی، کمبود واگن سال‌هاست که در صادرات استان مساله‌ساز شده است. 
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: مشکلات ما در کشور از قانون انرژی تبعیت می‌کند، در واقع مشکلات از بین نمی‌رود و تنها از سالی به سال دیگر موکول شده و به صورت مقطعی رفع می‌شوند. مانند پیمان‌سپاری ارزی که تاکنون سه بار این تجربه تلخ را داشته‌ایم و در نهایت منجر به از دست رفتن بسیاری از بازارهای صارداتی ما شده است. 
وی در خصوص حل و فصل برخی از مشکلات اقتصادی کشور، به ویژه صادرات و با تاکید بر دو طرح خانه صنعت، معدن و تجارت استان افزود: با هدف گام برداشتن در راستای مرتفع کردن مشکلات استان، تمرکز خود را بر صادرات گذاشته‌ایم، بازار عمران را به عنوان یک هدف صادراتی برای کشور محیا کردیم به طوریکه مرکز مستقیم عرضه کالاهای استان در این کشور را دایر کرده‌ایم، همچنین با هدف کاهش آثار تحریم‌ها در اقتصاد، با یکی از خطوط کشتیرانی بین‌المللی مذاکراتی را از انجام داده‌ایم تا کالاهای ایرانی به مقصد عمان و سپس به سایر کشورها ارسال شود.
ابراهیمی ادامه داد: دومین طرح، طرح تقسیط و فروش اقساطی محصولات تولیدی استان به آحاد مردم، به ویژه جامعه حقوق بگیران است، این طرح در هفته گذشته با همکاری بانک شهر، خانه صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت سایان آغاز به فعالیت کرد تا کالاهای تولیدی مورد نیاز استان را با اقساط 4 ماهه در اختیار مصرف کننده قرار دهد. همچنین تاکنون نیاز 120 واحد تولیدی به مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات را شناسایی کرده‌ایم که این نیازمندی‌ها بالغ بر 100 میلیون یورو و 6000 تن است. همچنین با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی، نیاز 1000 واحد تولیدی را احصا کرده‌ایم که ارزش آن 10 میلیون یورو است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این تشکل یک مرکز مبادله ارزی ایجاد کرده‌ایم که محل تامین ارز مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات واحدهای تولیدی و صنعتی است، تصریح کرد: در این تشکل، ما نیازهای شش ماهه واحدهای تولیدی و صنعتی استان را هدفگذاری کرده‌ایم اما انتظار ما این است که بخش دولتی بیش از گذشته در کنار بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد.
وی اضافه کرد: طی دو تا سه سال اخیر، ظرفیت تولید در کشور دو برابر شده و این در حالیست که قدرت خرید مردم طی 15 سال به شدت کاهش پیدا کرده است؛ میزان تورم رسمی و میزان تولید بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، از سال 80 تا سال 95 مورد بررسی قرار گرفت، به‌طوری که میانگین نرخ تورم کشور 17.5 درصد بوده و در همین بازه زمانی 12.5 درصد حقوق مردم افزایش پیدا کرده است. 
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: بنابراین یک اختلاف 5 درصدی بین میزان تورم و افزایش حقوق مردم وجود دارد . در نتیجه 75 درصد سفره‌های مردم کوچکتر شده و تنها راه‌حلی که می‌تواند به کمک تولید کشور بیاید، صادرات است. 
ابراهیمی ادامه داد: با توجه کم‌کاری‌های برخی و کمبود واگن مستف روسی، سه ماهه طلایی صادرات خود را از دست داده‌ایم و این درحالیست که حقوق دولتمران حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز کاسته نمی‌شود و این فعالان بخش خصوصی هستند که با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
وی با بیان اینکه ارزش پایه محصولات صادراتی ما غیر واقعی است، گفت: به عنوان مثال، لوله‌های پلی‌اتیلن به کشورهای منطقه صادر می‌شود که ارزش آن بین 12 تا 15 هزار تومان است، در حالی که قیمت پایه صادراتی این محصول تنها 3 دلار است، بنابراین قیمت پایه صادراتی یکی از موانع جدی برای صادرات استان به شمار می‌رود.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت صادرکنندگان را موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات کرده که ما به عنوان بخش خصوصی با این امر مشکلی نداریم چراکه این ارز باید به کشور بازگردد اما باید با یک روش ساختار و فرآیندهای مناسب این امر صورت گیرد، این مساله در صادرات کالاهایی مانند زعفران، سیمان و... دیده می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد