پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشگاه بیرجند؛ از تربیت نیروهای متخصص تا پویایی اقتصادی منطقه گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- احمد خامسان  اظهار کرد: دانشگاه بیرجند براساس موافقت شورای گسترش آموزش عالی در سیزدهم خردادماه 1354 در قالب یک مؤسسه آموزش عالی به ریاست زنده یاد پروفسور محمدحسن گنجی از دانش آموختگان مدرسه شوکتیه و پدر علم جغرافیای نوین ایران تأسیس شد.

وی افزود: فعالیت آموزشی و علمی این دانشگاه از مهرماه سال 56 با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته کارشناسی شیمی، فیزیک و ریاضی آغاز شد.

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر یافت و مراحل رشد و شکوفایی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد و در سال 68 به مجتمع دانشگاهی تبدیل شد و به لحاظ موقیعت شایسته علمی در اسفندماه 71 به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت.

خامسان اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور و بزرگترین و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی خراسان جنوبی با بیش از 40 سال سابقه و کارکرد علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بالغ بر 24 هزار نیروی متخصص تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته این دانشگاه 419 طرح پژوهشی داخلی و خارجی را انجام داده است، افزود:  در این مدت، 10751 مقاله همایش و 2360 مقاله  ISI  در این دانشگاه ثبت شده است.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: ارائه 15704 مقاله پژوهشی، انعقاد 80 مورد تفاهم نامه در یک دهه گذشته و انعقاد 30 مورد تفاهم نامه با دانشگاه‌های خارجی در پنج سال گذشته از دیگر دستاوردهای دانشگاه بیرجند بوده است.

خامسان بیان کرد: در مردادماه امسال تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان به منظور بهبود اشتغال پذیری دانشجویان، منعقد شد.

وی با اشاره به انجام بیش از 20 مورد پروژه و پایان نامه مشترک با دانشگاه‌های مطرح خارجی، افزود: در راستای گسترش ارتباطات علمی و بین‌المللی در سه سال اخیر دانشگاه بیرجند با 21 دانشگاه مطرح خارجی تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: دانشگاه بیرجند با توان پژوهشی بالا از نظر نیروی انسانی و امکانات قابل قبول پژوهشی تاکنون بیش از 300 طرح پژوهشی، صدها مقاله علمی پژوهشی، ثبت اختراع، ترجمه و تألیف کتب متعدد توسط اساتید مجرب و دانشجویان خلاق و کسب رتبه دوم انعقاد قرارداد پژوهشی کشور را داشته است.

خامسان   با بیان اینکه   این دانشگاه همه ارکان یک دانشگاه کامل را دارد و از هیئت امناء و هیئت ممیزه مستقل برخوردار است، تصریح کرد:   دانشگاه بیرجند دارای حدود 12 هزار دانشجو در 340 کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی ادامه داد:   دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) این دانشگاه حدود 30 درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند و 506 دانشجوی دکتری در 52 کد رشته مشغول به تحصیل و تحقیق هستند.

رییس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: دانشگاه بیرجند با 350 نفر عضو هیئت علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی خراسان جنوبی بوده و   کارمندان این دانشگاه با تعداد 354 نفر خدمات اداری،کمک آموزشی، پشتیبانی و رفاهی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.

خامسان ادامه داد: دانشگاه بیرجند دارای 11 دانشکده در سه پردیس شوکت آباد، امیرآباد و پردیس شهداء است که به ترتیب تأسیس عبارت از دانشکده علوم، دانشکده کشاورزی، دانشکده مهندسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم ریاضی و آمار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست،دانشکده برق و کامپیوتر و دانشکده فنی فردوس هستند.

وی اظهار کرد: دانشکده فنی و مهندسی فردوس، آموزشکده کشاورزی سرایان، آموزشکده کشاورزی سربیشه و آموزشکده معدن نهبندان از جمله مجموعه‌های اقماری دانشگاه بیرجند در سطح استان هستند.

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد:   دانشگاه بیرجند در راستای انجام رسالت آموزشی و علمی خود   دارای 53 هزار مترمربع فضای آموزشی و 113 هزار مترمربع فضای رفاهی و کمک آموزشی ملکی است.

خامسان تصریح کرد:   این دانشگاه به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد:   جذب دانشجویان خارجی از اولویت‌ها و اهداف دانشگاه بیرجند است و هم اکنون 79 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: دانشگاه بیرجند براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی جهان است در زمره 1102 دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه‌های داخلی در رتبه 16 قرار دارد.

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد:    دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح 2 در تراز عملکرد ملی و با مأموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.

چشم انداز دانشگاه بیرجند در افق 1404

خامسان یادآور شد: دانشگاه بیرجند از طریق مدیریت اثربخش و کارآمد، برخوردار از منابع مالی پایدار و متنوع، همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین نظارت، ارزیابی و اعتبارسنجی مداوم عملکرد سازمانی طی 5 سال آینده در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها بین چارک اول و در افق 1404 در دهک دوم دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دولتی) و دومین دانشگاه بین‌المللی شرق کشور قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/130368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان