پیام خراسان

آخرين مطالب

امیدواریم شهردار به قول خود برای انتخاب معاون زن عمل کند/چرا نباید یک زن شهردار منطقه شود؟ گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بتول گندمی درمورد دستاوردهای شورای پنجم مشهد درحوزه بانوان اظهار کرد: در این زمینه به صورت کلی برای بانوان شهر و همچنین بانوان شاغل در شهرداری اقداماتی انجام داده‌ایم. در حوزه شهری از آغاز به کار شورای پنجم، حداقل ما اعضای خانم شورا بر این موضوع تاکید داشتیم که فضای شهر مردانه است و این فضای مردانه باید به سمتی برود که زنان هم از آن بهره‌مند شوند؛ یعنی ظرفیت‌های جدید شهری که تعریف می‌شود باید این موضوع را در دستور کار خود داشته باشد و همچنین بخشی از ظرفیت‌های گذشته نیز در اختیار خانم‌ها قرار بگیرد؛ مثل ظرفیت پارک‌ها که سالیان سال است تلاش می‌شود در اختیار خانم‌ها هم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این راستا توسعه پارک‌های بانوان یا ساخت پارک‌های بانوان در پارک‌های قدیمی از جمله اقدامات بوده است. در بودجه 98 ساخت بخش پارک بانوان بوستان وکیل‌آباد و چند بوستان دیگر را در دستور کار داریم. در برخی پارک‌هایی هم که در حال احداث هستند تاکید داشته‌ایم همزمان با احداث پارک، بخش بانوان نیز ساخته شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد یادآور شد: در حوزه گردشگری و اوقات فراغت معتقدیم ظرفیت‌های فرهنگسراها و ظرفیت‌های دیگری که در قالب‌های مختلف وجود دارد یا قرار است به جود بیاید، باید در تمام طول روز بتوانند فرصت بهره‌مندی را برای خانم‌ها فراهم کنند. شهرداری 34 مجموعه ورزشی سرپوشیده و روباز دارد که در گذشته بخش عمده آن در ساعات مرده صبح که بخش زیادی از خانم‌ها در محل کار هستند یا در خانه درگیرند، به بانوان اختصاص می‌یافت و زمان‌های مفیدی که شهروند می‌توانست از مجموعه ورزشی استفاده کند در اختیار مردان قرار می‌گرفت‌‌. تاکید داشتیم این ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد یا قرار است به وجود بیایند، با این نگاه باشند که تمام  افراد جامعه که نیمی از آن‌ها خانم‌ها هستند، قرار است از آن استفاده کنند.

گندمی با اشاره به اینکه «امنیت در حوزه زیرساخت‌های شهری از موارد مهم برای ماست»، بیان کرد: مثلاً در مورد تامین امنیت پل‌های عابر پیاده و زیرگذری، بخشی از این موضوع  به حوزه شهرداری و بخشی به دستگاه‌های دیگر برمی‌گردد. معتقد نیستیم که با تاریک‌شدن هوا، دیگر زنان ما نمی‌توانند، اجازه ندارند یا فضای شهری برای آن‌ها محیا نیست که به ادامه مسئولیت‌ها و کارهای خود بپردازند. این موضوع همواره جزو گلایه‌ها و انتقاداتی بوده که مردم با ما درمیان می‌گذارند.

تمام شهرداران مناطق باید از مدیران خانم استفاده کنند‌

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بانوان شاغل در شهرداری، در مورد اینکه جایگاه اداری خانم‌ها را ارتقا دهیم و بتوانیم این نگاه که کارهای سطوح پایین همواره به خانم‌ها واگذار شود را از دستور کار خارج کنیم، تلاش زیادی صورت گرفت‌‌. مهندس تقی‌زاده، شهردار سابق، اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشتتند و مشاور بانوان ایشان هم تلاش‌های خوبی انجام دادند. آقای کلایی هم این موضوع را در دستور کار دارند. معتقدیم تمام شهرداران مناطق باید از مدیران خانم استفاده کنند‌. ظرفیت‌های بسیار بالایی در تمام مناطق وجود دارد، همچنان که در ستاد و مرکز وجود دارند.‌ برخی شهرداران همچون شهرداران مناطق 7، دو معاون مالی، اداری و معاون شهرسازی خانم دارد و برخی شهرداران هم متاسفانه در این زمینه مقاومت می‌کنند و نگاه گزینش جنسیتی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و معتقدند معاون خانم نمی‌تواند منطقه را اداره کند، درحالی که خلاف این موضوع است.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه «حضور مدیران خانم به سالم‌سازی فضاها کمک می‌کند»، افزود: پژوهش‌ها چه در ایران و چه در دنیا نشان می‌دهد که هرجا از مدیران خانم بیشتر استفاده کرده‌ایم کمتر مشکلات و فسادهای مالی داشته‌ایم.

امیدواریم شهردار به قول خود برای انتخاب معاون زن عمل کند

گندمی یادآور شد: درصدهایی که الان در حوزه‌ مدیران خانم داریم نسبت‌به گذشته قابل توجه است اما رضایت ما را به دنبال ندارد. معتقدیم شهردار باید  30 درصد برنامه ششم را جامه عمل بپوشاند‌ همچنان که آقای کلایی قول انتصاب معاون خانم هم داده بودند و ما منتظریم یکی از 6 معاون خود را خانم انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: در برخی از سازمان‌های شهرداری انتصاب مدیران عامل و معاونان خانم  داشتیم اما در برخی سازمان‌ها نگاه مردسالارانه و اینکه این توانایی‌ها مختص جنس مردان هست وجود دارد‌. بخشی از تلاش من و همکارم در شورا این است که با این تفکر مقابله کنیم که انرژی زیادی هم می‌گیرد. در حوزه ورزش مخصوصاً ورزش قهرمانی و همگانی حتی در درون شورای شهر هم  این چالش را داشتیم. در پایان سال 96 که اعتبارات ورزشی تصویب می‌شد، مخصوصاً در ورزش قهرمانی در نشست‌های تخصصی این موضوع را تاکید کردیم که اعتبارات برای زنان و مردان به صورت مساوی باشد اما متاسفانه خروجی در حوزه عملکرد شهرداری متاسفانه برخلاف تصمیم جمع بود. 

حمایت 15 میلیارد تومانی شهرداری از ورزش قهرمانی استان در سال جاری 

عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد ادامه داد: امسال در حوزه ورزش قهرمانی شهرداری با پشتیبانی شورای شهر از حوزه‌های ورزش قهرمانی و تیم‌های مشهدی همچون پدیده و تیم والیبال پیام حمایت جدی داشت. حدود 15 میلیارد تومان در سال جاری از ورزش قهرمانی استان حمایت کردیم. اما بخش عمده آن متاسفانه مربوط به حوزه مردان بوده و در حوزه ورزش قهرمانی زنان این حمایت جدی را نداشتیم. این موضوع جزو گلایه‌‌ها و دغدغه‌های ماست. قرار شد آیین‌نامه‌ای که در خصوص تخصیص این اعتبارات و حمایت‌ها در حال تدوین است، عدالت جنسیتی را مبنای خود قرار دهد و این حمایت‌ها را در هر دو بخش زنان و مردان داشته باشیم. ظرفیت‌های زیادی در حوزه ورزش بانوان، چه ورزش قهرمانی و چه همگانی وجود دارد.

گندمی گفت: این حمایت را به این دلیل انجام می‌دهیم که معتقدیم ورزش یکی از متغیرهای جدی ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است. اگر به لحاظ وظیفه‌ای با این موضوع برخورد کنیم، به هرحال دولت در هر استان و شهری در این زمینه متولی دارد که این دستگاه‌ها اعتبارات خاصی هم  دارند اما از آنجا دستگاه‌های متولی نمی‌توانند از تمام ظرفیت‌های موجود حمایت و پشتیبانی کنند ما هم به کمک آمدیم. این نگاه از ابتدای شورای پنجم وجود داشته است. امیدواریم سال 98 در حوزه ورزش زنان به ویژه حمایت از ورزش قهرمانی آن‌ها بتوانیم تلاش بیشتری را داشته باشیم و تیم‌های زنان نسبت‌به گذشته موفق‌تر باشند.

چرا نباید یک زن شهردار منطقه شود؟

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا تا کنون انتصاب خانم‌ها را به‌عنوان شهردار مناطق نداشته‌ایم»، تصریح کرد: این موضوع جزو مطالبات ما هم هست. در این بخش نقل قول‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه در حوزه شهری مخالفت‌هایی وجود دارد و تاکیداتی شده مبنی بر اینکه زنان، شهردار منطقه نباشند‌. اما همواره برای خود من هم این سوال وجود دارد که وقتی مدیرکل صنعت استان که مردانه‌ترین بخش کار است، خانم انتخاب شده، این بزرگان مخالفتی با انتصاب مدیرکل خانم نداشتند؟ به نظر من به نام یک نفر دیگر، دارند منویات مردانه و مخالفت‌های مردانه خود را مطرح می‌کنند. ای کاش کسانی که با انتصاب زنان توانمند شهرمان در سطوح بالای شهرداری مخالف هستند، صراحتاً اعلام نظر کنند که موضوع برای ما هم مشخص شود.

گندمی افزود: در حالی که در اروپا جنبشی شکل گرفته برای اینکه سهم نام‌های خیابان‌ها، کوچه‌ها و فضاها بین زنان و مردان برابر شود ما همچنان داریم بحث می‌کنیم که می‌توانیم مدیر منطقه زن داشته باشیم یا نه.

معابر و خیابان‌های مشهد زنانه می‌شوند

وی در مورد نام‌گذاری معابر و اماکن به  نام مشاهیر زن در مشهد گفت: یک مصوبه در خصوص نام‌گذاری یک مکان به  نام مریم میرزاخانی داشتیم که همچنان آن را پیگیر هستیم. مدیران مطرح کردند که پدر ایشان با این نام‌گذاری مخالفت کردند. البته من هنگامی که این اظهارات را شنیدم قانع نشدم که چرا باید مخالفت شده باشد. مگر ما در چنین مواردی می‌رویم اجازه بگیریم که ایشان مخالفت کرده‌اند؟ گفته شده پدر مریم میرزاخانی عنوان کرده‌اند از اندیشه‌های مریم میزاخانی و شاگردانشان استفاده شود. اینکه حرف درستی است. مگر انتظار داشتیم پدر ایشان حرفی غیر از این بزند؟ گذاشتن نام جزو وظایف مجموعه بوده است تا با این اقدام به مفاخر توجه داشته باشد و پاسداشت و زنده بودن نام آن‌ها را اینگونه نشان دهد. همچنان پیگیر این موضوع هستیم و تلاش می‌کنیم که این نام‌گذاری انجام شود. علاوه بر این، باتوجه به فقدان مرحوم پوران شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی، در ماه گذشته، تصمیم گرفته شد تا خیابان و یا میدانی به نام ایشان، نامگذاری شود.

گندمی یادآور شد: همچنین زمانی که نام برخی اساتید دانشگاه برای نام‌گذاری برخی معابر در شورا مطرح شد، من این ایراد را مطرح کردم که چرا اسامی خانم‌ها در این زمینه عنوان نشده؛ زیرا اساتید نخبه و ماندگاری هم در دانشگاه فردوسی و هم دانشگاه علوم پزشکی در گذشته و حال داریم که می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند؛ قرار شده حوزه فرهنگی این موضوع را پیگیری کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/140552/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد