پیام خراسان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 11 مشهد:

قانونی در خصوص منع دوچرخه‌سواری بانوان نداریم/ کوتاهی از طرف خود بانوان است ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شهردار منطقه 11 مشهد گفت: کلان‌شهر در کشورهای توسعه‌نیافته در آستانه خفه شدن قرار دارند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سعید ریخته گر در نشست خبری‌ همایش دوچرخه سواری در منطقه 10 مشهد به مناسبت روز درختکاری، اظهار کرد: متاسفانه شهر مشهد از نظر آلاینده‌ها، آلودگی‌های صوتی و مشکلات ترافیکی در آستانه خفه شدن است. اگر با نگاهی انسان‌محور به شهر نگاه کنیم، چاره‌ای جز تنگ کردن عرصه بر ماشین، ماشینیسم و تا حدودی تکنولوژی، نداریم.
وی تصریح کرد: هدف یک شهر انسان‌محور هیچگاه خرید اراضی گران قیمت کلانشهرها، تهیه طرح‌های تفسیری با دورنمای 25 الی 30 ساله و ایجاد مشکلات عدیده شهری برای اینکه هر روز بیشتر ماشین وارد خیابان شود و شاهد افزایش تلفات جانی باشیم، نبوده‌است. همه آیتم‌هایی که معماران برای طراحی شهری استفاده می‌کنند، حول انسان است نه ماشین. 
شهردار منطقه 11 مشهد با بیان اینکه کلان‌شهرهای کشورهای توسعه نیافته و حتی بعضاً توسعه یافته در خطر خفه شدن قرار دارند، عنوان کرد: اگر در روزهای تعطیل به بام مشهد بروید، این موضوع را احساس می‎کنید. مثل افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مثل قورباغه‌ای است که اگر از ابتدا در آب با دمای صد درجه قرار بگیرد بیرون می‌پرد اما وقتی دمای آب را از یک درجه بالا می‌برند متوجه نمی‌شود و می‌میرد.
ریخته گر بیان کرد: باید برای خطر خفگی ناشی از آلودگی چاره اندیشی شود. هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به وسایل نقلیه عمومی و مخصوصاً دوچرخه پناه ببریم که جنبه ورزشی دارد. همه دچار روزمرگی هستیم و از عدم تحرک رنج می‎بریم. افزایش آمار ابتلا به سرطان، مشکلات بهداشتی و جسمانی که طی چند دهه اخیر درگیر آن هستیم بی سابقه است و مسلما بخش اعظمی از آن به کم‌تحرکی برمی‌گردد. اگر بتوانیم فرهنگ دوچرخه سواری را در بین عموم جا بیندازیم، به سلامتی خودمان و مردم شهر کمک کرده‌ایم.
وی گفت: کره جنوبی چهل سال پیش همزمان با ایران فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد، اما امروز در شهر سئول بزرگراه‌هایی دو طبقه ساخته می‌شود که فقط مخصوص وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و عابر پیاده است. در زمینه شهر انسان محور هیچ راهی نداریم جز اینکه به پیاده رو‌ها فکر کنیم، همانطور که در سئول بزرگراهی احداث می‌کنند که به عابرین اختصاص می‌یابد.
ریخته گر اظهار کرد: همایش روز جمعه می‌تواند یک کار نمادین خوب باشد ولی باید استمرار داشته باشد تا به مردمی که می‌ترسند ماشین‌های خود را ترک کنند و به آن معتاد شده‌اند، اثبات کنیم که می‌شود در روزهای مختلف با دوچرخه از مبدا به مقصد رفت تا این تک سرنشینی‌ها از بین برود.
وی درخصوص شرایط دوچرخه سواری بانوان در مشهد تصریح کرد: هیچ منع قانونی و مصوبه‌ای در هیچ یک از ارگان‌های رسمی کشور مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان نداریم، بلکه این خود بانوان هستند که برای دوچرخه سواری کوتاهی می‌کنند. در شهرستان‌های مختلف عملکردهای متفاوتی نسبت به این موضوع وجود دارد اما متاسفانه در مشهد بحث جو روانی، باعث شده که بانوان در این زمینه عقب بنشینند. در شهر مشهد بانوان دوچرخه سوار زیادی داریم، حتی اخیراً سه چرخه ها نیز اضافه شده‌اند، واقعیت این است که خود بانوان باید مطالبه گر باشند.
شهردار منطقه 11 مشهد گفت: شهرداری هر سال برای گسترش و توسعه دوچرخه سواری بودجه خاصی دارد، اما با وجود این هزینه‌ها شاید یک در صد هزار از بودجه‌ای که ما تاکنون برای دوچرخه سواری صرف کرده‌ایم، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هیچ دوچرخه سواری از خطوط دوچرخه سواری بلوار دانش‌آموز، وکیل آباد، آزادی و... رفت و آمد نمی‌کند. شهرداری نمی‌تواند همه مسائل فرهنگی، سیاسی، امنیتی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را برای رونق دوچرخه سواری وضع کند. با وجود بودجه‌های کم شهرداری در حد بضاعت خود در این زمینه کار می‌کنیم. اوایل هر سال برای پرداخت حقوق پرسنل مشکل داریم بنابراین نمی‌توانیم هزینه‌های زیادی انجام بدهیم و در نهایت هم این امکانات مورد استفاده قرار نگیرد.
ریخته گر بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته دوچرخه سواران از ایمنی لازم برخوردارند، در حالیکه در ایران شما جرأت انجام چنین کاری را ندارید. خود من اگر بخواهم به فرزندم اجازه دوچرخه سواری در شهر بدهم، نگران هستم زیرا کسی ابدا مراعات دوچرخه‌سواران را نمی‌کند.
وی اظهار کرد: عدم حضور پلیس راهور یکی از انتقادات من به این جلسه است. راهنمایی و رانندگی باید پاسخگو باشد. چرا همه فکر می‌کنند که شهرداری باید همه کارها را انجام دهد؟ فکر می‌کنند که شهرداری باید اقدامات فرهنگی و امنیتی انجام بدهد و قوانین وضع کند درصورتی که اینگونه نیست و گشایش در شرایطی اتفاق می‌افتد که مدیریت واحد شهری باشد.
شهردار منطقه 11 مشهد تصریح کرد: اینگونه جلسات دارد به‌صورت تشریفاتی برگزار می‌شود. امیدوارم استاندار جدید به فکر نجات مشهد از این خفگی‌ای که بدان دچار خواهدشد، باشد. بسیاری از موارد واقعاً به عهده شهرداری نیست، نیروهای انتظامی و امنیتی دست شهرداری نیست، شهرداری نمی‌تواند قانون وضع کند بلکه نماینده‌های مجلس و استاندار خراسان رضوی باید فعال باشند.
ریخته‌گر با بیان اینکه با دوچرخه‌های برقی مخالف هستم، عنوان کرد: به جای دوچرخه‌های برقی موتورهای برقی بگذارید. در حال حاضر در کیش موتور بنزینی ممنوع است و همه موتورها برقی هستند. مشهد یک شهر مسطح است، دوچرخه‌های برقی در شهرهای کوهستانی استفاده می‌شوند زیرا هنگام حرکت به سمت بالا مشکل دارید و موقع برگشت خلاص می‌کنید، بنابراین در مشهد عمومیت پیدا کردن دوچرخه برقی توجیهی ندارد. به دوچرخه به عنوان یک اقدام ورزشی در کنار رفع معضلات ترافیکی پناه ببرید. اگر جای استاندار بودم تلاش می‌کردم در پایان دوره تصدی با اقداماتی از جمله گرفتن اعتبار، دادن وام، تشویق مردم و... کلیه موتورهای بنزینی را از سطح مشهد جمع کنم. اگر موتوربرقی جا بیفتد بسیار بهتر از دوچرخه‌برقی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/141683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند