پیام خراسان

آخرين مطالب

وجود بیش از 200 واژه فارسی در زبان اندونزی نشان از پیوندهای فرهنگی دو کشور دارد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وجود بیش از 200 واژه فارسی در زبان اندونزی نشان از پیوندهای فرهنگی دو کشور دارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر عباس خامه یار، روز گذشته در مراسم افتتاح اتاق اندونزی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه کشور اندونزی با جمعیت بیش از 268 میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت مسلمان جهان است و به واسطه فرهنگ متنوع، منابع طبیعی، جمعیت و موقعیت ژئوپلیتیک تبدیل به یکی از کشورهای مهم در عرصه بین‌الملل شده است.
وی با بیان اینکه نزدیکی سیاسی اندونزی و روابط تاریخی با ایران بر اهمیت ارتقای روابط این دو کشور افزوده است، بیان کرد: مورخان با توجه به اسناد معتبر، ایرانیان و خصوصا بازرگانان ایرانی را به عنوان یکی از عوامل اصلی ورود اسلام به مجمع الجزایر اندونزی معرفی کرده‌اند.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه حضور تجار ایرانی در اندونزی به مرور زمان موجب نشر بعضی واژه‌های فارسی در زندگی روزمره مردم اندونزی شده است، تصریح کرد: وجود بیش از 200 واژه پارسی در زبان و ادبیات اندونزی نشان از پیشینه و پیوندهای فرهنگی میان دو کشور ایران و اندونزی دارد.
وی عنوان کرد: موافقت‌نامه فرهنگی میان دولت ایران و اندونزی که مشتمل بر یک مقدمه بر 10 ماده است در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه 1350 برابر با 21 آوریل 1971 در تهران به امضا نمایندگان دو دولت رسیده است و در این موافقت‌نامه به صراحت مواردی مانند تلاش طرفین برای شناساندن کشورهای خود، استفاده از دیدارهای متعاقب هیئت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی جهت تحکیم مناسبات فی مابین و نیز تسهیل مبادله کتب و سایر انتشارات مربوط به فرهنگ، آموزش و علوم آمده است.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رابطه ایران و اندونزی موجب شناخت بهتر از ظرفیت‌ها و فرهنگ غنی دو کشور می‌شود که این ظرفیت‌های گسترده می‌تواند سهم مهمی در بنای تمدن نوین اسلامی داشته باشد.
خامه یار اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری بین دو کشور، مبادله استادان دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی، مبادله متخصص و تحقیق در امور فرهنگی، آموزشی و علمی، کوشش در ایجاد بورس‌های تحصیلی و تحقیقاتی برای دانش‌پژوهان، تسهیل تاسیس انجمن‌های روابط فرهنگی و دانش‌نامه‌های علمی صادره از طرف دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بین دو کشور اشاره شده است.
وی افزود: اگرچه تاریخ روابط رسمی و غیر رسمی فرهنگ میان مردم، دولت ایران و اندونزی مملوء از برنامه‌های ارزشمند و موثر فرهنگی میان دو کشور است، اما می‌توان اشاره کرد که در سال 1392 با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اولین و بزرگ‌ترین برنامه فرهنگی اندونزی در برج میلاد تهران و چند فرهنگسرا برگزار شد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: عنوان این رویداد بزرگ فرهنگی از سوی دولت اندونزی « هزار سال روابط فرهنگی ایران و اندونزی » نامگذاری شد و در این رویداد فرهنگی بیش از 100 نفر از هنرمندان اندونزی ایفای نقش کردند که مورد استقبال مردم فرهنگ دوست ایران قرار گرفت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، رایزن فرهنگی ایران تلاش نمود با شناسایی و تقویت زمینه‌های همکاری فرهنگی میان مردم، نخبگان، دانشگاهیان و فرهیختگان، روابط فرهنگی رسمی و غیر رسمی میان دو کشور را گسترش دهد.
خامه یار اظهار کرد: برگزاری نشست‌ها و همایش‌های متعدد علمی، فرهنگی و ادبی، برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در اندونزی، تاسیس اتاق‌های ایران در دانشگاه‌ها، اعزام اساتید و دانشجویان اندونزی به ایران، برگزاری برنامه‌های هنری در راستای معرفی هنر ایران به مردم اندونزی، انتشار کتب متعدد، معرفی فرهنگ و تمدن ایران به زبان اندونزی، انتشار آثار فاخر ادبیات ایران، برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های اندونزی، زمینه‌سازی در جهت ایجاد روابط میان دانشگاه‌های دو کشور بوده است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ مردم اندونزی، آمیخته با روحیه همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان و اقوام، صلح و دوستی، احترام به ارزش‌های دینی و ملی و در نهایت ارج نهادن به نهاد خانواده است، اضافه کرد: موضوعاتی که مطرح شد عینا در فرهنگ غنی مردم ایران وجود دارد و این همسانی فرهنگی موجب نزدیک‌تر شدن روابط دو ملت می‌شود.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص اینکه مردم ایران هنگام سفر به اندونزی، به وضوح شباهت‌های فرهنگی میان دو کشور را مشاهده می‌کنند، تصریح کرد: علاوه بر اشتراکات فرهنگی میان دو ملت، دو جریان مخرب افراط‌گرایی و غرب‌گرایی خارج از مرزهای دو کشور وجود دارد که عمدتا با بهره‌گیری از ابزار زور و تزویر تلاش می‌کنند تا فرهنگ و امنیت ایران و اندونزی را مورد هجمه قرار دهند.
خامه یار عنوان کرد:کشور اندونزی با توجه به تنوع گسترده قومی، دینی، مذهبی و فرهنگی یکی از اهداف جریان‌های تروریستی و افراطی برای ایجاد ناامنی و اختلاف بوده که خوشبختانه با تدبیر مردم و مسئولان توانسته در برابر این جریانات ایستادگی کند.
وی خاطر نشان کرد: بی‌شک موضوع نفی افراط‌گرایی دینی و ترویج روحیه همزیستی میان ادیان و فرهنگ‌ها می‌تواند یکی از زمینه‌های بسط و گسترش همکاری‌های فرهنگی میان اندیشمندان و فرهیختگان دو کشور باشد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: کشور اندونزی به واسطه جمعیت جوان و روابط گسترده‌ای که با مراکز علمی جهان برقرار کرده، از تعداد و سطح بالای دانشگاه‌های معتبر برخوردار است. این کشور به لحاظ تعداد دانشگاه، جزء 10 کشور برتر جهان است و این مسئله ظرفیت بالایی را برای گسترش روابط علمی و دانشگاهی میان ایران و اندونزی ایجاد می‌کند.
وی افزود: راه‌اندازی اتاق اندونزی در تعدادی از دانشگاه‌های ایران که با همکاری و هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت می‌گیرد، فرصت مغتنم و مناسبی برای تبادل و گسترش مبادلات فرهنگی بین دو کشور بزرگ مسلمان خواهد بود.
خامه یار با بیان اینکه موضوع راه‌اندازی مطالعات اندونزی و آموزش زبان مالایی هم اکنون در دستور کار بعضی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است، گفت: این اقدام گام بلندی جهت شناخت ایرانیان از ملت بزرگ اندونزی است و بی شک حضور دانشجویان اندونزی در ایران فرصت مناسبی جهت فعال‌سازی کرسی‌های آموزش زبان مالایی است و نیز سهم حضور دانشجویان ایرانی در اندونزی برای فراگیری این فرهنگ و زبان باید افزایش یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/142060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»