پیام خراسان

آخرين مطالب

جَنگ و جُنگ، دو روی سکه چهارشنبه سوری مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- این روزها سنت اصیل و ارزشمند فرهنگی چهارشنبه سوری در برخی موارد به مردم آزاری و مراسمی همراه با وحشت عمومی برای افراد جامعه به ویژه سالمندان، زنان و کودکان تبدیل شده است.
متلاشی صورت جوان 27 ساله مشهدی حین ساخت مواد محترقه و جراحت دو شهروند شیرازی در پی انفجار نارنجک دست ساز از جمله تلخ ترین حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال طی روزهای اخیر بودند. حوادثی که به جای شادی آفرینی و سرورانگیزی در روزهای پایانی سال، خانواده ای را داغدار جوانش نموده و خانواده های دیگری را بی سرپناه و اسیر بیمارستان کرد.
بیشترین شمار مجروحان ناشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در کشور متعلق به تهران و کمترین آن مربوط به استانهای هرمزگان، لرستان و چهارمحال و بختیاری است. بیشترین آسیبهای ناشی از این حوادث نیز مربوط به دست و در مرحله بعد چشم مجروحان می باشد.
بر اساس اعلام "سازمان اورژانس کشور" در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری پارسال سه هزار و 446 نفر در سطح ایران مجروح شدند و چهار نفر جان خود را از دست دادند. در خراسان رضوی نیز پارسال 53 نفر در شب چهارشنبه آخر سال روانه بیمارستان شدند.
نهادهای امنیتی و خدمت رسان نظیر سازمان آتش نشانی، اورژانس، نیروهای انتظامی و امنیتی نیز هر ساله برای کاهش خطرات چهارشنبه آخر سال تمهیدات و برنامه های ویژه ای را به اجرا می گذارند.

* برخورد قاطع پلیس
فرمانده انتظامی خراسان رضوی در خصوص اقدامات بازدارنده در چهارشنبه پایان سال گفت: پلیس خراسان رضوی برای تامین نظم و امنیت عمومی، با آمادگی کامل طرح ها و تمهیدات ویژه ای را در دستور کار خود قرار داده است.
سردار محمد کاظم تقوی افزود: پلیس با شادی شهروندان مخالف نیست ولی با بی نظمی، هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی با قاطعیت برخورد قانونی می کند.
وی ادامه داد: افرادی که در مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به بی نظمی و سلب آسایش شهروندان کنند دستگیر و برابر هماهنگی های انجام شده با مراجع قضائی تا پایان تعطیلات بازداشت خواهند شد.

* شناسنامه دار شدن شهروندان هنجارشکن
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این خصوص گفت: طی دو سال گذشته بیش از 80 نفر از عوامل ایجاد اخلال در نظم عمومی چهارشنبه سوری در این کلانشهر دستگیر شدند که این اقدام منجر به این شد که در چهارشنبه سوری پارسال وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال 95 داشته باشیم و دستگیریهای پارسال نسبت به سال 95 انگشت شمار بود.
سیدهادی شریعت یار افزود: افرادی که در ایام چهارشنبه سوری با رفتارهای هنجارشکنانه منجر به برهم زدن نظم و امنیت و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شوند دستگیر خواهند شد.
وی ادامه داد: دستگیرشدگان مانند گذاشته به عنوان افراد پرخطر در ایام چهارشنبه پایان سال شناسنامه دار می شوند و در طول سال کلاسهای توجیهی برای آنها برگزار خواهد شد.

* آماده باش آتش نشانی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز در خصوص اقدامات این سازمان برای کاهش حوادث در چهارشنبه پایان سال گفت: نیروهای این سازمان از 25 اسفند در 50 ایستگاه با 250 دستگاه خودروی عملیاتی در آماده باش هستند و 80 دستگاه خودرو نیز در سطح شهر با همکاری نیروی انتظامی مستقر شده است.
حسن جعفری افزود: تاکنون دانش آموزان 100 مدرسه در مشهد با همکاری آموزش و پرورش آموزش‌های مرتبط با توصیه ‌های چهارشنبه آخر سال را فرا گرفته اند و 12 همایش آموزشی در فرهنگسراهای سطح شهر توسط کارشناسان اداره آموزش آتش نشانی برگزار شده است.
وی ادامه داد: طراحی، چاپ و اکران تابلوهای تبلیغاتی، رول آپ ها و تابلوهای آموزشی و طراحی، تولید و انتشار بروشورها و تراکت های آموزشی با مضامین هشدارهای ایمنی و با مشارکت نیروی انتظامی از دیگر برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان در موضوع چهارشنبه سوری است.
وی افزود: در آخرین چهارشنبه سال گذشته، 57 عملیات انجام شد که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد افزایش داشت.

* آماده باش اورژانس
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از آمادگی این دانشگاه برای ارائه خدمات پیش بیمارستانی و بیمارستانی احتمالی در چهارشنبه پایانی سال خبر داد.
دکتر رضا وفایی نژاد افزود: به منظور ارائه مطلوب و مناسب خدمات فوریتهای پیش بیمارستانی و بیمارستانی، دستورالعمل چهارشنبه پایانی سال به تمامی شبکه های بهداشتی درمانی و بیمارستانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: از ساعت 12 روز سه شنبه 28 اسفند تا ساعت 12 روز چهارشنبه 29 اسفند تمام آمبولانس های مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میادین اصلی و مسیر های پر تردد در شهر مشهد نظیر بلوار سجاد، میدان نمایشگاه، میدان آزادی، بلوار هفت تیر، بلوار نماز، سه راه راهنمایی، انتهای هاشمیه و پارک کوهسنگی و تمامی شهرستان های زیر پوشش مستقر می شوند.
دکتر وفایی نژاد خاطر نشان کرد: همچنین استقرار 13 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در مناطق خاص شهر مشهد جهت ارائه سریع خدمات به آسیب دیدگان احتمالی برنامه ریزی شده است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی بیمارستانها برای پذیرش بیماران و سانحه دیدگان احتمالی در آمادگی کامل هستند و به منظور کنترل و باز بودن مسیر حرکت آمبولانس ها نماینده دانشگاه در مراکز کنترل ترافیک مستقر می شود.
وفایی نژاد افزود: ثبت اطلاعات تمامی مصدومین حوادث مرتبط با چهارشنبه پایانی سال در اورژانس بیمارستانها، آمادگی کامل اتاق هدایت بحران دانشگاه و ستاد هدایت درمان و ارتباط بر خط و پیوسته با ستاد وزارت بهداشت از دیگر برنامه های این مدیریت است.

* توصیه های ایمنی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: والدین باید کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای ناگوار بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه در چهارشنبه سوری آگاه کنند.
آتشپاد جعفری افزود: مسئولان مراکز آموزشی، تربیتی و مدارس نیز در این روزها باید آگاهی های لازم را در خصوص مواد محترقه و صدمات آن به دانش آموزان بدهند.
وی ادامه داد: انداختن موادمنفجره، قوطی های دربسته کوچک گاز و ظروف تحت فشار داخل آتش منجر به انفجار شدید می شود و پرتاب قطعات بدنه آنها به اطراف موجب ایجاد جراحات شدید در سر و بدن افراد می شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: ایجاد آتش سوزی های بزرگ در منازل نیز منجر به خارج شدن حریق از کنترل افراد شده و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد لذا از آتش بازی و روشن کردن آتش در مجاورت اتومبیل ها، پارکینگ ها، درختان، روشنایی های معابر و خیابان ها باید خودداری شود.
جعفری افزود: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه شهروندان ضمن حفظ خونسردی با تلفن 125 آتش نشانی تماس و موضوع را اطلاع رسانی کنند.
وی ادامه داد: هر سال با نزدیک شدن به چهارشنبه آخرسال در کنار شور و هیجانی که بسیاری از ایرانیان به خصوص کودکان و نوجوانان دارند نگرانی هایی نیز به دلیل تغییرآشکار در شیوه ایجاد مراسم سنتی چهارشنبه سوری ایجاد می شود.
وی گفت: امروزه در کمتر محله ای می توان نشانه ای از برگزاری سنتی چهارشنبه سوری و برافروختن آتش و ملاقه زنی را یافت و در سالهای اخیر صدای مهیب انفجار و دود آتش ناشی از مواد محترقه چهره شهر را در این شب به چهره یک شهر جنگ زده تبدیل می کند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در کنار مردم باشیم و دلیل حضور ما ایمن ‌سازی بیشتر و حضور به موقع در صورت رخ ‌دادن حادثه به ویژه در حوادث چهارشنبه آخر سال است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/143459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند