پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان جنوبی/ بخش دوم و پایانی

عملیات اجرایی راه آهن بیرجند - گناباد آغاز می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن بیرجند - یونسی گناباد بهار 98 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود.
به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست خبری افزود: با تدابیر و هماهنگی هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری نمایندگان مجلس انجام شد تصمیمات خوبی برای پروژه راه آهن استان اخذ شد.
وی ادامه داد: متقاعد کردن وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص آغاز عملیات اجرایی خط راه آهن بیرجند - یونسی گناباد اقدام بسیار مهمی بود تا بتوانیم برای تکمیل این مسیر به طول 273 کیلومتر، با تشکیل یک کنسرسیوم و تقسیم 90 درصد سهم آن و 10 درصد سهم دولت شاهد آغاز این پروژه باشیم.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله نخست مطالعات یک قطعه 30 کیلومتری به پایان رسیده و در مرحله تعیین اعتبار است که در این سفر برای آن 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: برای تکمیل پروژه راه آهن چابهار- سرخس منتظر نماندیم چون شاید مدت ها طول بکشد لذا برنامه ریزی ما در افق بلند مدت لحاظ شده است و در میان مدت شاهد آغاز عملیات اجرایی به عنوان اولین اولویت استان شاهد اتصال مرکز استان به شبکه ریلی باشیم.
معتمدیان یادآور شد: به دنبال مناقصه طرح و جذب پیمانکار هستیم که اگر با همین پیگیری ها موضوع دنبال شود در بهار 98 شاهد حضور وزیر راه به استان و آغاز عملیات اجرایی راه آهن خواهیم بود.
وی گفت: موضوع راه آهن از گره هایی بود که سالها روی کاغذ مانده بود و نیاز به تصمیم گیری جدی داشت که این فرایند تمام شده و امید است در ماه های نخست سال شاهد آغاز عملیات آن در استان باشیم.
استاندار خراسان جنوبی به سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان و دستاوردهای این سفر اشاره کرد و افزود: از ابتدای ورود به استان مطالعات، بررسی ها، جمع بندی و حضور میدانی در مناطق مختلف استان آغاز شد که در کنار بررسی ظرفیت ها، پتانسیل ها و توانمندی های استان بررسی مشکلات مردم نیز در اولویت قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در مکاتبات و نخستین ملاقات رسمی و کاری که با رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم دستوراتی صادر و به معاونت های مختلف این سازمان ارجاع داده شد و مطالبات استان در اولویت قرار گرفت.
معتمدیان با بیان اینکه رفع مسایل و مشکلات مربوط به استان در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده است اظهار داشت: برخی مسایل اورژانسی بوده و نیاز به بررسی فوری دارد از جمله مشکلات مربوط به شهرستان های مرزی که در برنامه کوتاه مدت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در برنامه کوتاه مدت اقداماتی از جمله بازگشایی مجدد مرز و فعال سازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه انجام شد و اقدمات دیگری نیز در دست انجام است.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در میان مدت نیز اولویت های استان تعیین و موضوعات مختلف جمع بندی شده است که عمده دستاوردهای سفر رئیس برنامه و بودجه به استان در این حوزه بود.
وی یادآور شد: اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان سال و اوج کاری به استان خراسان جنوبی سفر کرد قابل قدردانی است و دکتر نوبخت قول مساعد داد سفرها به این استان به صورت فصلی ادامه یابد.
معتمدیان با بیان اینکه این سفر سبب شد برای برنامه و ایده های عملیاتی و اجرایی منابع مالی تعریف کنیم گفت: منابع استان بسیار محدود بوده و گذران امور به دلیل پایین بودن پایه بودجه استان به سختی انجام می شود لذا به خاطر عقب افتادگی های جدی در حوزه های زیرساختی نیازمند جذب اعتبارات ملی بودیم.
وی عنوان کرد: تلاش کردیم واقعیت های استان را برای مسئولان دولتی کشور و سایر دستگاه ها مطرح کنیم تا در روند توسعه استان بتوانند ما را کمک کنند.
معتمدیان با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به استان دارد گفت: رئیس جمهوری در نشست دولت به طور صریح دستور دادند که خراسان جنوبی باید توسعه یابد و این نگاه در کشور ایجاد شده ما نیز مصمم هستیم با تلاش مردم، مسئولان و همه افرادی که در توسعه استان می توانند نقش آفرین باشند شاهد رشد و پیشرفت بیشتر استان باشیم.
وی بیان کرد: برنامه میان مدت توسعه استان در سه بخش توسعه زیرساخت ها، حمل و نقل و مسکن تعریف شده است که در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی برای استان در نظر گرفته شد و طی دو سال 98 و 99 این اعتبارات علاوه بر بودجه استان اختصاص خواهد یافت.
معتمدیان از تصویب 940 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های استان خبر داد و گفت: در این زمینه حمل و نقل مهمترین مطالبه و دغدغه استان است که 560 میلیارد تومان اعتبار در چندین حوزه از جمله راه ها اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: تکمیل باند دوم نهبندان - بیرجند به طول 130 کیلومتر، تکمیل باند دوم بیرجند - قاین، احداث راه اصلی سربیشه - درح - میل 78 ، جاده دیهوک - طبس - فردوس و تکمیل پاویون فرودگاه بیرجند و آغاز عملیات اجرایی راه آهن از جمله این برنامه هاست.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تامین منابع آبی استان به عنوان مطالبه جدی استان 120 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد افزود: نیاز داریم برنامه های عملیاتی و اجرایی و در واقع سند تامین آب برای استان تدوین شود.
وی بیان کرد: در نشستی که با حضور معاون وزیر نیرو، معاونان، مدیران مربوطه و نمایندگان مجلس داشتیم همه بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که باید برای تامین آب اولویت بندی و برنامه های میان مدت و بلندمدت داشت.
معتمدیان با تاکید بر اینکه تامین آب شرب مردم از اولویت های جدی است اظهار داشت: در حال حاضر حدود 500 روستا در استان با تانکر سیار آبرسانی آب شرب می شود که مشکلات جدی برای مردم این مناطق به وجود آورده است.
وی عنوان کرد: امید است با تامین اعتبار مورد نیاز در بحث انتقال آب و مجتمع های آبرسانی در این مناطق شاهد حل مشکل آبرسانی باشیم.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل تامین آب نیازمند یک برنامه جامع هستیم یادآور شد: در این زمینه ابتدا باید مسایل فوری مردم در آب شرب و کشاورزی دیده شود چون با اشتغال مستقیم مردم در ارتباط است و هم نگاه بلندمدت برای افق 1420 داشته باشیم.
وی گفت: شرق کشور به دلیل خشکسالی با مشکلات متعددی روبه رو شده است که مطالعات مختلفی از جمله استفاده از ظرفیت سد دوستی، استفاده از آبهای ژرف و سایر انجام شده است.
معتمدیان افزود: در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری مطالعات و اقداماتی در خصوص استفاده از آبهای ژرف انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان چاه تحقیقاتی حفر شده و در مراحلی است که کیفیت و توجیه اقتصادی آب در حال مطالعه است.
وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهوری باید در این مبحث به جمع بندی برسیم که در صورت موفقیت تسری داده شود، اولویت بعدی خراسان جنوبی است که در سفر دکتر ستاری و ملاقات با وزیر نیرو مقرر شد همزمان بحث ایجاد چاه تحقیقاتی را در استان داشته باشیم.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: نه تنها در شرق که در تمام کشور با توجه به شرایط اقلیمی آن با مشکل کمبود آب مواجه ایم.
وی ادامه داد: در استان نیز تلاش داریم از همه ظرفیت ها استفاده کرده و برای تامین آب مورد نیاز مردم در بخش شرب، صنعت و کشاورزی برنامه داشته باشیم.
وی بیان کرد: مطالعات انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان از چهار سال قبل آغاز شده است و به جمع بندی رسیده و کمیسیون عمران به جد این موضوع را پیگیری می کند.
معتمدیان عنوان کرد: انتقال آب پروژه بزرگ، هزینه بر و زمان بر است لذا در برنامه های بلندمدت قرار گرفته است مسئولان دنبال این هستند تا الگویی تهیه شود که بخش خصوصی بخش اجرا و دولت خرید تضمینی آب را بر عهده بگیرد.
وی به مهار روان آب های سطحی در استان اشاره کرد و گفت: بخشی از این روان آبها با احداث سازه های آبخیزداری مهار شده و بخشی همچنان هدر می رود، نیاز داریم ورود روان آب به کویر را نیز مهار کنیم.
استاندار خراسان جنوبی افزود: برنامه هایی در بحث آبخیزداری به عنوان یک الگوی موفق تدوین شده است همانطور که امسال با احداث این طرح ها بخش زیادی از روان آب ها مهار شد سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت عمران شهری و روستایی استان عنوان کرد: خراسان جنوبی و برخی شهرستان ها به دلیل تازه تاسیس بودن در زمینه زیرساخت ها با مشکلاتی مواجه است که درخواست کردیم اعتباراتی به شهرداری ها اختصاص یابد تا در این زمینه جهش داشته باشیم.
معتمدیان بیان کرد: در بحث جداسازی آب شرب از آب فضای سبز با توجه به محدودیت هایی که در حوزه تامین آب وجود دارد اعتباری به مبلغ 115 میلیارد تومان تخصیص داده شد.
وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و گردشگری که یکی از ظرفیت های استان است اعتباراتی دیده شده است و در این زمینه طرح هایی پیشنهاد داده شد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مجتمع فرهنگی هنری فرزان بیرجند که به دلیل آتش سوزی تخریب شده بود اکنون در حال بازسازی است که برای تکمیل آن اعتباری در نظر گرفته شد.
وی افزود: عدم پوشش شبکه های دیجیتالی و شبکه در برخی مراکز شهرستان ها و شهرستان های مرزی از دیگر مشکلات استان بود که در این زمینه 30 میلیارد تومان اعتبار تصویب شد که در 2 سال برای افزایش پوشش دیجیتال هزینه خواهد شد.
معتمدیان اظهار داشت: برای احداث فضاهای ورزشی در برخی روستاهای پرجمعیت استان نیز 10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.
وی بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تخریب و تکمیل مدارس و توسعه فضای آموزشی در مرکز استان و شهرستان های کم برخوردار پیش بینی شد.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از دغدغه های استان عدم استاندارد بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی است که از مجموع اعتبار آموزش و پرورش 30 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت.
وی از تصویب 43 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی استان خبر داد و عنوان کرد: این اعتبار عمدتا برای تکمیل مجتمع های دامپروری، اجرای طرح های آبخیزداری، تکمیل پروژه های آبرسانی روستایی و تامین آب شرب برای پنج هزار خانوار روستایی اختصاص خواهد یافت.
معتمدیان یکی دیگر از موضوعات سند توسعه اجرایی استان را موضوع مسکن دانست و یادآور شد: وضعیت ابنیه و ساختمان های روستایی و شهری اسفبار است حتی در بافت فرسوده مرکز استان وضعیت بسیار نامطلوب است.
وی با بیان اینکه در ارتباط با وضعیت واحدهای مسکونی از میانگین کشوری پایین تر هستیم گفت: رایزنی هایی با کمیته امداد کشور و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که در نهایت منجر به احداث 10 هزار واحد مسکونی به مبلغ 500 میلیارد تومان در استان شد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: این میزان ساخت و ساز به نسبت جمعیت خراسان جنوبی بیشتر از سهم استان بود که نشان از نگاه ویژه کمیته امداد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به استان بود.
وی بیان کرد: این واحدهای مسکونی برنامه ریزی شده طی یکسال تکمیل و تحویل داده شود که پنج هزار واحد برای افراد کم درآمد و پنج هزار برای مددجویان کمیته امداد احداث خواهد شد.
معتمدیان تاکید کرد: در کنار حل مشکل مسکن مناطق کم برخوردار، شاهد پویایی صنعت ساختمان هم در استان خواهیم بود و تحرک خوبی در این زمینه ایجاد خواهد شد.
وی یکی از اولویت های استان را ایجاد اشتغال دانست و بیان کرد: در این زمینه 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد همچنین 200 میلیون دلار برای احداث طرح های توسعه ای توجیهی از محل صندوق توسعه ملی قول مساعد داده شد.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در وهله نخست در مجموع بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار قرار است در مدت 2 سال به استان ابلاغ شود اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات به زودی حل شود امکان ندارد لذا بر اساس برنامه زمان بندی شده مسایل اولویت بندی شده است.
وی بیان کرد: در مرحله دوم نیاز به همکاری مدیران و مسئولان هستیم و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول دادند به صورت فصلی به استان سفر کرده و مصوبات را پیگیری کنند لذا فصل بهار از میزان پیشرفت توافقات بازدید خواهد شد.
معتمدیان گفت: در این زمینه کارگروه هایی در استان با دبیری سازمان برنامه و عضویت دستگاه های اجرایی تشکیل خواهد شد تا در وهله نخست دستگاه ها طرح های اولویت دار خود را مطرح کنند.
وی با بیان اینکه نگاه ما به هیچ عنوان بخشی نیست و اولویت ها را رعایت خواهیم کرد افزود: اولویت با مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته است و بایستی شکاف بین مناطق برخوردار و کم برخوردار کمتر شود.
7557 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/143546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران