پیام خراسان

آخرين مطالب

«غار بلور»، از زیباترین غارهای دارای چکنده‌های کریستالی در شرق کشور فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- ثبت این اثر طبیعی از خرداد ماه امسال در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی قرار گرفت و این اثر طبیعی در تاریخ 97/10/10 در شورای ثبت استان و در 97/10/24 در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح و مورد تایید قرار گرفت. این اثر بر اساس تقسیمات كشوری در خراسان رضوی، شهرستان بجستان، بخش یونسی، هشت کیلومتری جنوب شهر یونسی واقع شده است.

غار زیبا و کوچک بلور در هشت کیلومتری جنوب شهر یونسی از توابع شهرستان بجستان واقع در حدود 220 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده و به‌دلیل داشتن چکیده‌ها و چکنده‌های بسیار زیبا و کریستال که مانند بلور شیشه درخشان و شفاف است، یکی از زیباترین غارهای استان خراسان رضوی و شرق کشور است.

ارتفاع دهانه غار بلور از سطح دریا، 985 متر، طول غار، 121 متر و عمق غار، 36 متر است. ورودی غار دارای دو چاه پنج و 14 متری متوالی است و وجود این چاه‌ها باعث شده تا افراد عادی نتوانند وارد غار شوند و اغلب زیبایی‌های غار سالم و دست نخورده باقی مانده است.

اقلیم بجستان از نظر آب وهوایی در ناحیه گرم و خشك ایران قرار دارد و از ویژگی‌های این منطقه، خشكی نسبتا بالای هوا، كمبود رطوبت و ریزش نزولات جوی، تبخیر زیاد و عدم پوشش گیاهی است. 

وضعیت زمین‌شناسی این ناحیه با دیگر زونهای ساختاری ایران مركزی و البرز در دوران پالئوزوئیك، حوضه رسوبی واحدی را تشكیل می‌داده که همگان در پلاتفرم ایران مركزی جای داشته‌اند. بخش عمده سنگ‌های كوه‌های این منطقه را مجموعه‌ای از سنگ‌های آتشفشانی پدید آورده‌اند كه متعلق به دوران سنوزوئیك هستند. 

قسمت كوهستانی این مکان مناطق وسیعی از مركز و جنوب شهرستان را شامل شده و كوه‌هایی با ارتفاع 1100 متر تا بیش از 2500 متر در این بخش استقرار یافته‌اند. افزایش بارندگی و تعدیل دما در اقلیم كویری و خشك جنوب خراسان، ارمغان رشته كوه‌های جنوبی شهرستان است. 

ارتفاعات جنوبی به صورت دو رشته موازی در جنوب شهرستان كشیده شده است و دره‌ای خوش آب و هوا را ایجاد كرده‌اند كه شهر بجستان در منتهی‌الیه شمالی این دره استقرار یافته است و هر چه از بجستان به سمت جنوب و در امتداد این دو رشته كوه حركت كنیم، تغییر و تعدیل دما را به خوبی احساس می‌کنیم. 

در جنوب شرقی این منطقه، كوه‌های آهنگ به‌صورت دو رشته موازی با جهت شمال غرب ـ جنوب شرقی كشیده شده‌اند كه رشته غربی با كوه‌های گرگ كوه و جزین و رشته شرقی با كوه‌های كلات، كوه زرد و میرماهی، منطقه بجستان را از فردوس و گناباد جدا نموده است. بلندی این رشته‌كوه‌ها به طرف شمال كاهش پیدا كرده و در مركز منطقه بجستان به‌صورت كوه‌های نه چندان مرتفع چون زهیلی با 1107 متراسی، با 1222 متر كمر بزرگ و با 1429 متر ارتفاع از سطح دریا رخنمون دارند كه اثر چندانی بر اقلیم محیط ندارند.

ارتفاعات شمالی به صورت پراكنده و كم‌ارتفاع در نیمه شمالی شهرستان واقع شده‌اند و ارتفاع آن‌ها كمتر از 1500 متر بوده و نقشی در اقلیم منطقه ندارند. امروزه این كوه‌ها تماما به عنوان معادن سنگ تزیینی ساختمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و تولیدات این معادن در ایران و كشورهای مختلف به فروش می‌رسد.

درباره دشت‌ها و پستی‌ها می‌توان گفت که در آغاز دوره ژوراسیك در سراسر ایران مركزی، شرایط گسترش دریایی كم‌ژرفا پدیدار بوده است كه در آن نهشته‌های شیلی و ماسه سنگی و گاهی آه‌كز میان لایه پدید می‌آمده‌اند. سنگ‌های اغلب نازک لایه به شدت چین‌خورده‌‌اند و این دوره كه تنها به سبب وجود آثار فسیل و نداشتن لایه‌های كوارتزیت سفید رنگ از نهشته‌های سازند سردر قابل تفكیك‌اند، به رنگ سبز، خاكستری تیره تا سیاه هستند و عدسی‌هایی از سنگ آهک با خود همراه دارند.

شهرستان بجستان از جهت وضع طبیعی و ساختمان زمین متشكل از یك دشت مهم بجستان -  یونسی است كه مهم‌ترین و وسیع‌ترین دشت است. كاهش ارتفاع كوه‌ها از جنوب شرق به طرف شمال غربی به دشت‌های پهناور منطقه و در نهایت به كویر نمك منتهی می‌گردد. از شمال به كال شور و دشت فیض‌آباد، از شرق به شكسته میاندهی، از جنوب به كوه‌های كبوتر، مهمنی و ریگی و از غرب به نمكزارهای كویر نمک ختم می‌شود.

وسعت كل این دشت 1545 كیلومتر مربع است و چون نعل اسبی، دشت بجستان و كوه‌های اطراف آن را در برگرفته و به خاطر وجود این ارتفاعات پراكنده شیب عمومی آن در نقاط مختلف متغیر است. شیب عمومی از جنوب به شمال و قسمتی از جنوب شرقی به شمال غربی امتداد دارد. از دیگر دشت‌های منطقه بجستان می‌توان به دشت بجستان با 950 كیلومتر مربع وسعت، دشت قاسم‌آباد در غرب و دشت‌های مرندیز و سردق در شمال و شمال غربی اشاره نمود كه تمام آن‌ها به كویر منتهی می‌شوند. 

گیاهان منطقه بجستان به سه دسته تقسیم می‌شوند: گیاهان دارویی شامل زیره کوهی، آویشن، کاکوتی، کلپوره، پونه، گاوزبان و ...، گیاهان زینتی شامل گل‌های لاله، شقایق، نسترن، نرگس، گلناز و ... و درخچه‌ها شامل بنه، بادام کوهی، زرشک، زالزالک، گز ، تاغ، قیچ و... هم‌چنین از گونه‌های جانوری می‌توان به آهو، قوچ و میش وحشی، هوبره سهره طلایی و كبك نام برد. 

مردم منطقه و همینطور كوهنوردان استان از وجود این غار اطلاع دارند و این غار با توجه به زیبایی و صعب‌العبور بودن، مورد توجه غارنوردان و كوهنوردان خراسان قرار است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/147522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند