پیام خراسان

آخرين مطالب

سربیشه پس از سیلاب مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بیرجند را برای تهیه گزارش میدانی از وضعیت شهرستان سربیشه پس از بارندگی های سه روزه ترک کردیم، طبق اطلاعاتی که از هلال احمر استان گرفتیم بیشترین خسارت ها به بخش «دُرح» وارد شده بود، بخشی مرزی که شغل بیشتر مردم آن دامداری و کشاورزی است.
«کنیف » اولین روستایی بود که در مسیر سیلاب به چشم می خورد ظاهرا کسی آنجا نبود اما با ایستادن خودروی ما پیرمردی گوژپشت نزدیک شد و گفت: همه زندگیم نابود شده بیایید و ببینید، آن پیرمرد فکر می کرد که ما می توانیم برای جبران خسارت هایش دستوری صادر کنیم، تا گفتم خبرنگارم ادامه داد: خوش آمدید بیایید همه جا را نشانتان دهم.
پیر مردی دیگر نزدیک شد و بدون احوال پرسی گفت: تمام زحمات 40 ساله ام از بین رفته است زمین های کشاورزیم به تلی از خاک تبدیل شده شما را به خدا رسیدگی کنید.
حسن جلالی افزود: 40 سال است که در چاه پیامبر اعظم(ص) با همسر و فرزندانم زحمت می کشم اما الان خانه و معیشتم هر 2 از بین رفته است اما شکر خدا می کنم چون همانطور که گرفت حتما خواهد داد.
علی شاه زهی، مرد دیگری که به جمع ما پیوست از کم شدن آب قنات گله مند بود و گفت: آب قنات بر اثر سیل یک سوم شده است و باید لایروبی شود.
کنیف را به قصد بخش درح ترک کردیم، از درح به دلیل وجود سیلاب در محورها با خودرو بخشداری همراه شدیم هرچه جلوتر می رفتیم شدت خسارات بالاتر می رفت اما به همان میزان مردم کم توقع تر بودند.
چندین روستا و آبادی را برای عکاسی بازدید کردیم تا به منطقه ای رسیدیم که جز چند درخت پیدا نبود، خودرو هم دیگر نمی رفت، پیاده به بیابان زدیم تا به آبادی « نیزه گاب» برسیم، 20 دقیقه ای را پیاده رفتیم و اوج خسارت را در گندم زارهای در گِل تنیده مشاهده کردیم.
پیرمردی از گندمزار نزدیک می شد و با صمیمیتی تمام ما را به آن آبادی دعوت کرد، در راه از شدت خسارات و دستور تخلیه روستا سخن گفت و افزود: زنان را به مکان امن فرستادیم اما خودمان برای حراست از آبادی و نگهداری از دام سبک و سنگین که همه دارایی مان هستند ماندیم.
با نزدیک شدن ما به نیزه گاب، مردانی که مانده بودند به استقبالمان آمدند و احوالپرسی بسیار گرم کردند انگار با آمدن ما به نوعی از باز شدن مسیرها خوشحال شدند اما ما با آن خودرو کمک دار هم به زحمت رفتیم.
محمدی یکی از اهالی بدون اینکه وقتی تلف شود از گرسنه بودن دام ها و نبود خوراک مورد نیاز سخن گفت و افزود: خودمان برای چند روز دیگر خوراک مورد نیاز داریم اما دام ها اگر به موقع به آنها خوراک نرسد تلف خواهند شد.
وی ادامه داد: راه دسترسی برای رفتن به درح و تهیه خوراک نداریم و از طرفی با توجه به نم کشیدن خانه هایی که بیشتر از سنگ و گل بنا شده است تعداد افرادی که مانده ایم مجبوریم در ساختمان آب شیرین کن آبادی استراحت کنیم.
محمدی با بیان اینکه منازل ما دیگر مورد استفاده نیستند و به طور عموم درگیر آبگرفتگی و نم زدگی شده اند گفت: توزیع چادر برای خودمان و فنس مورد نیاز برای دام ها تا حد زیادی مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
به سختی از نیزه گاب خارج شدیم برخی جاها مسیر را هم اشتباه رفتیم تا به همت آباد خمین رسیدیم، فرماندار سربیشه هم برای بررسی خسارت های به جا مانده از سیلاب آنجا بود گفت: اگر همکاری همه جانبه مردم و مسئولان در سربیشه شکل نمی گرفت امروز شاهد فاجعه ای بزرگ در منطقه بودیم.
محمد جواد فلاحی افزود: با توجه به هماهنگی تمامی نیروها با فرماندهی مدیریت بحران در شهرستان نقاط حادثه خیر شناسایی و 6 روستا تخلیه شد و از طرفی تمامی امکانات لوجستیکی مورد نیاز مستقر شدند.
وی ادامه داد: قبل از بارندگی ها با هشدار های هواشناسی تمامی سیل بندها و دیوارهای ساحلی تقویت شد اما شدت بارندگی خسارات قابل توجهی را هم به بخش کشاورزی و زیرساختی شهرستان وارد کرد.
فلاحی از خسارت جدی به زیرساخت محورهای مواصلاتی، آب نماها، و پل ها خبر داد و تصریح کرد: شبکه های ارتباطی و مخابراتی و فیبر های نوری در این مدت دچار سیل زدگی شد که مقدار زیادی رفع شده و شبکه دهستان لانو در حال اجرا است.
وی از قطع شبکه برق در برخی نقاط خبر داد و گفت: شبکه در همان ساعات اولیه وصل شد و برخی آبادی ها که امکان وصل برق وجود نداشت از برق اضطراری بهره مند شدند.
فرماندار سربیشه افزود: در حوزه قنوات آسیب های زیادی وارد شده و قنات ماهیرود طبق گزارش ها بیشترین خسارت را داشته است.
وی ادامه داد: ذخیره سازی 6 میلیون مترمکعب آب در سازه های آبی و بازگشایی 10 محور فرعی و 28 محور ارتباطی روستایی از دیگر اقدامات در این مدت بوده است.
فلاحی از فعالیت گروه های ارزیاب در منطقه خبرداد و یادآور شد: خسارات به وجود آمده برگرفته از سیلاب در کمترین زمان ممکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا وضعیت کنونی هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی در ادامه از اقدامات تمامی دستگاه های امدادی و عملیاتی تشکر کرد و اظهار داشت: اگر تلاش جهادی این نیروها نبود بدون شک امروز شاهد نتیجه دیگری از سیلاب بودیم.
سامانه بارشی از 4 روز گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و فعالیت آن روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در سراسر استان شدت گرفت به گونه ای که برخی محورهای اصلی، فرعی و روستایی مسدود شد و خسارات مالی نیز بر جا گذاشت.
بارندگی اخیر استان بی سابقه بوده به طوری که در برخی شهرستان ها تا 100 میلیمتر بارندگی گزارش شده است.
با توجه به اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش بینی بارندگی های سنگین و شدید در منطقه، 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی پیش از شروع بارش ها به حالت آماده باش کامل درآمدند.
رئیس جمهوری نیز روز دوشنبه هفته جاری در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، آخرین وضعیت منطقه، بارش ها و خدمت رسانی به مردم این استان را جویا شد و دستور استفاده از تمام ظرفیت ها و بسیج امکانات برای رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل در استان را صادر کرد.
سیلاب در خراسان جنوبی مهار شده است و اکنون امدادرسانی به سیل زدگان در برخی مناطق از جمله شهرستان های طبس و سربیشه ادامه دارد.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و 251 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
استان مرزی و کویری خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/147938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است