پیام خراسان

آخرين مطالب

آخرین وضعیت دستگردان پس از سیل مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- باید برای رفتن به مناطق عشایری از جاده های اصلی طبس به عشق آباد و عشق آباد به بردسکن عبور می کردم.
وضعیت جاده طبس به ده محمد خوب بود و رفت و آمد عادی در جریان بود اما بخشی از جاده از روستای ده محمد تا عشق آباد که حدود 50 متر شاید هم بیشتر به چشم می‌خورد دچار آب بردگی شده و در بخش های دیگر این مسیر گل و لای ناشی از سیلاب هنوز در جاده بود و راهداران مشغول کار بودند.
پس از عبور از شهر عشق آباد مرکز بخش دستگردان که در فاصله حدود 110 کیلومتری طبس است وارد جاده عشق آباد به بردسکن شدم و همان ابتدای مسیر قسمتی از جاده دچار آب بردگی شده بود که راهداری مشغول ترمیم این بخش از مسیر بود.
در مسیر از روستای آزبکوه عبور کردم و وارد جاده خاکی معدن قلعه شدم؛ روستای آزبکوه به نظر می آمد خسارتی به منازل وارد نشده اما جاده خاکی روستای معدن قلعه در اثر سیل تخریب شده بود و به سختی از این جاده وارد روستا شدم.
در این روستا 6 خانه دچار تخریب جزئی و کلی شده بود و مردم از ترس فروریختن خانه هایشان به دلیل نم گرفتن دیواره های کاه گلی آن در چادرها بودند.
پس از این روستا به جاده اصلی برگشتم و به سمت تپه طاق رفتم، در این روستا نیز برخی منازل دچار تخریب شده بود، یکی از محلی های این روستا همراه من شد تا به مناطق سیل زده عشایری برویم.
جاده فرعی ورود به مناطق عشایری آسفالت بود اما نه همه آن، افراد محلی می گفتند در گذشته این مسیر آسفالت شده اما به دلیل نبود اعتبارات چندین سال است که نیمه کاره رها شده است.
همچنین بخشی هایی از جاده آسفالت روستای پده بید دچار آب بردگی شده بود.
خانه های روستای پده بید روی دامنه کوه ساخته و به نظر هر خانه یا هر چند خانه روی یک تپه بنا شده بود.
با ورود به این روستا که در فاصله حدود 30 کیلومتری از جاده اصلی قرار داشت، یکی از عشایر به ما خوش آمد گفت و گلایه هایی از وضعیت رسیدگی به این روستا داشت.
او می گفت وضعیت جاده ما مسئله امروز و پس از سیل اخیر نیست بلکه پیش از این سیل هم وضع جاده خراب بوده و کسی رسیدگی نکرده است.
در مصاحبه ای که با دهیار روستا داشتم وی گفت: در این روستا 36 خانه دچار حادثه شده است.
حسن نجفی ادامه داد: از این تعداد 8 خانه تخریب، 11 خانه دچار نم زدگی شده و 17 خانه نیاز به تعمیر دارد و به تعدادی از آغل گوسفندان هم آسیب وارد شده است.
وی گفت: شنیده ایم که بنیاد مسکن می خواهد به روستاییان برای تعمیر و بازسازی خانه ها وام دهد اما اگر این وام ضامن کارمندی بخواهد ما نمی توانیم این وام را دریافت کنیم، چون کسی را نداریم.
دهیار پده بید ادامه داد: علاوه بر این کسانی هم که در این روستا پیش از این وام هایی گرفته اند توان بازپس دادن آن را ندارند و فاصله این روستا تا مرکز شهرستان بسیار زیاد است و حتی توان مالی و وسیله رفت آمد به مرکز شهرستان برای پیگیری مراحل اخذ وام را نداریم.
پس از عکاسی از خانه های تخریب شده و آسیب دیده به روستای زبرکوه در فاصله چند کیلومتری از پده بید رفتیم که جاده خاکی این روستا بسیار تخریب شده بود.
مردم این روستای عشایری هم در دامنه کوه ساکن بودند.
رئیس شورای زبرکوه گفت: ما همیشه در فصل بهار با سیل و در فصل زمستان با برف سنگین و یخبندان مواجه هستیم.
رضا رضایی افزود: در فصل زمستان برف و یخبندان به حدی است که جاده قابل عبور و مرور نیست و در بهار هم جاده با سیل از بین می رود.
وی بیان کرد: سیل اخیر علاوه بر تخریب منازل و مسجد روستا، بخش هایی از درختان و مزارع کشاورزی روستاییان را با خود برده است.
رئیس شورای زبرکوه گفت: ضرورت دارد که دیوار ساحلی در دو طرف رودخانه ایجاد شود و دو پل هم داشته باشد که بتوان با آن طرف رودخانه که بخشی از روستاست، تردد داشت و مسیر سیل در این روستا کنترل شود.
وی ادامه داد: با کمترین بارش باران در روستا سیل جاری می شود و گاهی حتی پس از 6 ساعت و اتمام بارندگی هنوز سیل جاری است.
نزدیک غروب شده بود که از این روستا به سمت طبس حرکت کردیم.
سرپرست فرمانداری ویژه طبس پیش از ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از این مناطق گفت: در پی بارندگی‌های شدید و گسترده در سطح شهرستان طبس به‌ویژه بخش دستگردان بلافاصله کارشناسان بخشداری دستگردان، امور عشایر، نیروهای امدادی هلال‌احمر، اورژانس و راهداران به منطقه اعزام شدند و خدمت‌رسانی به روستاییان، عشایر و وسایل نقلیه در حال عبور و مرور از محورهای مواصلاتی انجام شده است.
علیرضا خلیلی ادامه داد: در همین راستا تیم اعضای مدیریت بحران شهرستان طبس متشکل از روسای دستگاه‌های اجرایی و شورای بخش دستگردان به این بخش اعزام شدند و از نزدیک با بررسی شدت تخریب سیل، برآورد خسارات وارده را انجام دادند.
وی گفت: تیم مدیریت بحران شهرستان به ترتیب از روستاهای منطقه عشایری سمبا، چاه بلو، زبرکوه، کویر کاج، کلاته رضا قلی، تپه طاق و دلاکوک، بازدید کرد و به دلیل تخریب راه های دسترسی روستای پده بید، از روستای مذکور با استفاده از بالگرد امداد و نجات هلال‌ احمر، تیم امداد، از روستای مذکور بازدید شد که کمک‌های اولیه و مایحتاج غذایی در اختیار اهالی این روستاها و روستاهای اطراف قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از بازدید تیم اعضای مدیریت بحران شهرستان جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران بخش دستگردان در محل بخشداری برای تصویب اقدامات اساسی به‌منظور جلوگیری از بروز بحران در حوادث آتی و ترمیم و بازسازی خسارات وارده در دو بازه کوتاه ‌مدت و بلند مدت تشکیل شد.
سرپرست فرمانداری ویژه طبس گفت: از روز چهارشنبه دو تیم ارزیاب از کمیته امداد امام خمینی (ره) برای بازدید از مناطق سیل زده و برآورد خسارت به منطقه اعزام شدند.
وی بیان کرد: تیم اول به منطقه دهستان یخاب اعزام و از روستاهای تپه طاق، یخاب، سمبا، کویر کاج، کلاته رضا قلی، زبرکوه، پده بید، سربالا بازدید شد و خانه های مسکونی و دامداری ها و لوازم خانه جامعه هدف مورد بازدید تیم قرار گرفت.
وی افزود: تیم دوم هم به مناطق عشایری، چاه پی آب، چاه شور، چاه مسافر، کله حوضا، حوض جبیره، هوک، کرکساب، حوض کربلایی اسدالله، انجیره کال عبدالغنی، رباط زنگیچه و کال گز اعزام شد و خانه های مسکونی و دامداری ها و لوازم خانه جامعه هدف مورد بازدید تیم قرار گرفته که هم اکنون در حال ادامه است.
خلیلی درباره قنات های تخریب شده با بیان این که کارشناسان محلی و جهاد کشاورزی به این مناطق اعزام شده اند گفت: در خصوص قنات روستای نجات آباد، ماشین آلات و نیروهای مورد نیاز در منطقه حاضر و عملیات اجرایی بازگشایی مسیر در حال انجام است و قنات روستای نوک، آب کشی انجام و بازگشایی اولیه انجام شده است که عملیات اجرایی تا بازگشایی کامل ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: در خصوص قنات قنبرآباد دیهوک، با توجه به مسدود بودن کامل قنات، نیروها و ماشین آلات مورد نیاز در منطقه حاضر و امروز عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
سرپرست فرمانداری ویژه طبس گفت: تیم کارشناسی از سایر قنات های مسدود بخش دستگردان شامل منصوریه، تپه طاق، سمبا و سایر مناطق بازدید خواهند داشت و پس از مهیا شدن شرایط منطقه، عملیات اجرایی بازگشایی انجام خواهد شد.
وی با بیان اقدامات نیروهای امدادی گفت: توسط هلال احمر 16 روستا و محله عشایری حوزه چاه مسافر و 38 روستا و محله عشایری در حوزه دهستان یخاب بازدید و عملیات امداد و اسکان اضطراری به صورت کامل انجام شده است.
خلیلی افزود: تاکنون 147 چادر اسکان موقت، 138 تخته موکت، 430 عدد پتو، 284 بسته 72 ساعت و 74 بسته 24 ساعت مواد غذایی و 100 عدد کنسرو در مناطق سیل زده توسط نیروهای امدادی توزیع شده است.
وی گفت: در حال حاضر سه دستگار گریدر، پنج دستگاه کامیون، یک دستگاه برف روب، یک عدد غلتک، یک دستگاه آب پاش، یک دستگاه بلدوزر و چهار دستگاه لودر عملیات بازگشایی و تسطیح راه ها را در مناطق عشایری بر عهده دارند.
سرپرست فرمانداری ویژه طبس بیان کرد: راه های روستایی، فرعی و اصلی باز هستند و عملیات تیغ زنی و تسطیح راه ها در حال انجام است.
وی گفت: تیم کارشناسی برآورد خسارت مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منطقه سیل زده برای برآورد دقیق منازل آسیب دیده از ساعات اولیه حادثه اعزام شده است و بررسی آنها کماکان ادامه دارد.
وی افزود: امدادرسانی، اقدامات و پیگیری های شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان طبس تا رسیدن به وضعیت مطلوب در مناطق سیل زده روستایی و عشایری بخش دستگردان ادامه خواهد داشت.
فعالیت سامانه بارشی هفته گذشته که اوج آن روزهای یکشنبه و دوشنبه بود، در استان خراسان جنوبی موجب جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل ها و سرریز شدن سازه های آبی در این استان شد.
شدت بارندگی و سیلاب در برخی مناطق خراسان جنوبی از جمله شهرستان های طبس، سربیشه، بشرویه، سرایان، درمیان، زیرکوه و نهبندان به ویژه مناطق روستایی و عشایری خسارات مالی برجا گذاشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/147951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود