پیام خراسان

آخرين مطالب

/روی خط سیلاب/2

میوه کال «زرکش» اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - «زرکش» کالی است که از شمال غربی مشهد می‌گذرد و با وجود آن‌که روزگاری از روستاهای اطراف مشهد بوده، هم‌اکنون جزء حاشیه‌ شهر است. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، با وجود این‌که حجم بارش‌ها در شمال شرق کشور در مقاسیه با مناطق و شهرهای سیل‌زده کم‌تر بوده، اما به نسبت میزان بارش‌ها، شاهد حوادثی بودیم که خبر از ناامن‌بودن و آماده‌نبودن شهر مشهد در برابر وقوع سیل احتمالی می‌دهد. خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در گزارش‌های «روی خط سیلاب» به تشریح وضعیت برخی از ناامن‌ترین و خطرناک‌ترین مناطق شهر مشهد در برابر سیل احتمالی می‌پردازد. مناطقی که بر روی خط سیلاب واقع شده‌اند و کافی است حجم بارش‌ها اندکی افزایش یابد تا شاهد فاجعه‌ای غیر قابل جبران در آن‌ها باشیم.
یکی از انشعابات معروفِ کشف‌رود، «زرکش» است؛ مسیلی که از شمال غربی مشهد می‌گذرد. این منطقه که روزگاری یکی از روستاهای حاشیه شهر مشهد بوده با گسترش شهر هم‌اکنون به یکی از مناطق حاشیه‌ای مشهد تبدیل شده است. محله‌ای که کنار مسیل به وجود آمده است و بسیاری آن را با محرومیت و حضور معتادان کارتن‌خواب می‌شناسند.
در میانه بولوار توس و پس از گذشت از روی پلی که محل عبور مسیل است به خیابان توس 97 می‌رسیم. خیابانی طویل که خانه‌های آن در مجاورت و حاشیه بستر مسیل ساخته شده‌اند. مسیری که به گفته مسئولان 5 کیلومتر از آن دقیقاً در بستر مسیل و در فاصله اندکی با کال ساخته شده‌اند.

در سال‌های گذشته و با چشم‌پوشی مسئولان، رفته‌رفته بستر این مسیل جای خود را به خانه‌ها و خیابان‌ها داده است و مسیر آن هر روز محدود‌تر شده است. از سوی دیگر به سبب سال‌های طولانی خشکسالی توجهی به این مسیل نشده که این امر موجب بالاآمدن کف مسیل شده است که در حال حاضر اختلاف چندانی با سطح زمین ندارد و در مناطقی نیز کاملاً همسطح با زمین شده است.
نکته جالب این است که جاده دسترسی این محله دقیقاً در محدوده کال قرار دارد و در مناطقی نیز کال را قطع کرده است، بدون آن که راه آبی برای عبور روان‌آب‌ها از آن تعبیه شود.
بیشتر قسمت‌های کال توسط زباله‌ها پوشیده شده و ضمن تشکیل فضایی بسیار نامناسب و زننده به‌راحتی می‌توان بوی تعفن زباله‌ها و لجن‌زاری که به واسطه عبور آب و فاضلاب آلوده از میان آن ایجاد شده را احساس کرد. قسمت‌های دیگر نیز با نخاله‌های ساختمانی پر شده است. در هنگام حضور ما زیر پل زرکش و مناطقی که معمولاً محل تجمع معتادان کارتن‌خواب است، اثری از آنان دیده نمی‌شود. به گفته افراد محلی گویا این افراد پس از بارندگی‌های روزهای گذشته مجبور به ترک محل شده‌اند.
با وجود این‌که پس از هر بارندگی شاهد گسترش روان‌آب و آبگرفتگی در این محلات هستیم، اما تا کنون برای رفع تصرف از حاشیه این مسیل اقدامی عملی صورت نگرفته است. با این وجود پس از بارندگی‌های ابتدای سال با گودبرداری بستر مسیل و لوله‌گذاری‌هایی محدود و بستن برخی معابر، اقداماتی موقتی برای جلوگیری از بحران انجام شده است، اقداماتی که با وجود تأثیر محدود، اعتراض مردم محله را در پی داشته است.

بسیاری از مردم بی‌توجه به خطری که زندگی در این منطقه آن‌ها را تهدید می‌کند از دشواری‌های به وجود آمده پس از اقدامات انجام شده از سوی مسئولان انتقاد می‌کنند.
مردی که مسئول یک تاکسی تلفنی است در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده در جاده کال زرکش پس از گودبرداری‌های انجام گرفته، می‌گوید: پس از این که برای جلوگیری از سیل این خیابان را گودبرداری کردند، عملاً کار ما با مشکل مواجه شده است. تاکسی‌های ما در آن سوی خیابان مانده‌اند و برای عبورومرور مجبور به عبور از این مسیر تخریب‌شده هستیم.
در ادامه فرد دیگری در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: اقدامات انجام‌شده خانواده‌های ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. مدرسه فرزندان ما در آن سوی مسیر قرار دارد و خانه‌های ما در این طرف. بچه‌های ما برای رفتن به مدرسه مشکل دارند و با این وضعیت زنان ما نمی‌توانند از خانه خارج شوند.
در این میان تنها یکی از افراد به عبور بسیار زیاد آب و خطر آن برای مردم محله اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پس از بارش‌های روزهای گذشته در مسیر آب بسیاری جریان پیدا کرده بود.

حسین علی‌میرزایی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت کال زرکش و اقدامات انجام‌شده در آن، اظهار می‌کند: کال زرکش یکی از پخش‌آب‌های رودخانه کشف‌رود است که مشکلات بسیاری دارد و در سال‌های گذشته این کال تصرف شده است و حتی بستر آن روکشی و آسفالت شده و حتی در میان آن خط گاز زده شده است.
وی ادامه داد: در 5 کیلومتر از کال زرکش خانه و جاده و کارخانه احداث شده است و به هر شکلی متصرفان در سال‌های گذشته آن را تصرف کرده‌اند‌ که شرایط نامساعدی را ایجاد کرده و بسیار خطرناک است.
علی‌میرزایی با تأکید بر این‌که «با هر بارش سنگینی آب وارد منازل مردم خواهد شد»، تصریح کرد: اگر آب وارد خانه مردم شود مشکلات و خطرات بسیاری به وجود می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: امسال هم با توجه به پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، احتمال طغیان این مسیر وجود داشت و اگر طغیان می‌کرد مشکلاتی به وجود می‌آمد. بر این اساس کار را آغاز کردیم و توانستیم ظرف مدت سه روز بازگشایی موقت مسیل را انجام دهیم.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به این‌که این اقدام یک کار موقتی بود، افزود: امسال با تأمین اعتباری که راه و شهرسازی انجام داده برای ساماندهی 2.5 کیلومتر از این مسیر 8 میلیارد تومان اعتبار تأمین شده، همچنین برای ساماندهی 2.5 کیلومتر دیگر هم 6.5 میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری مشهد تأمین شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس امیدواریم رفع تصرف و بازگشایی از این مسیر امسال انجام شود.
با وجود اقدامات موقتی انجام شده پس از بارش‌های پی‌درپی در «کال زرکش»، انتظار می‌رود پس از سیل‌های امسال در کشور مدیریت شهری و مسئولانی استانی ضمن آگاهی‌دهی به مردم در خصوص خطرات مالی و جانی طغیان احتمالی این مسیل هرچه سریع‌تر نسبت‌به رفع تصرف و بازگشایی این مسیل طبیعی اقدام کنند تا در آینده‌ شاهد حوادث ناگوار احتمالی در این محله نباشیم.
نیما رهنما، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت