پیام خراسان

آخرين مطالب

استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد:

نحوه برخورد ما با سیل، زیان‌بخشی یا مفیدبودنش را مشخص می‌کند/در خوزستان شاهد مگاسیل هستیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نگاه برخورد ما با سیل است که از آن یک پدیده زیان‌بخش می‌سازد و به ذات خودش پدیده بسیار مفیدی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیدحسین ثنایی‌نژاد صبح امروز در نشست «تاب‌آوری شهری؛ آسیب‌شناسی مدیریت سیلاب‌های شهری» که در تالار شهر مشهد برگزار شد، عنوان کرد: مدیریت بر اساس انتظار از پیش‌بینی دقیق هواشناسی کاملاً غلط است و ما باید مدیریت ریسک داشته باشیم. در مدیریت ریسک همزمان ما باید هم برای خشکسالی هم سیل و آمادگی داشته باشیم.
وی ادامه داد: تغییر اقلیم به پدیده‌ای گفته می‌شود که انسان با دخالت نا به جای خودش و مصرف بی‌رویه در سوخت‌های فسیلی ترکیب جو را عوض کرده و زمین در حال گرم شدن است و در صد سال گذشته 8 دهم درجه گرم شده و این درصد گرم شدن باعث تغییر الگوی توزیع انرژی در کره زمین و در نهایت تغییر در الگوی بارش شده‌ است، نه افزایش، نه کاهش.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به موضوع سیل، مطرح کرد: در حال حاضر مناسب نیست که ما یقه یکدیگر را بگیریم، هم‌اکنون باید کار کنیم تا از این بحران نجات پیدا کنیم. تصور ما از بلایای طبیعی نادرست است، تصور می‌کنیم که پدیده‌های طبیعی باید یقه‌مان را بگیرد بعد به آن بپردازیم. حتی برخی از مسئولان و حتی رئیس جمهور گله کردند که چرا هواشناسی، پیش‌بینی یک ماه و یا بیست روز را نمی‌دهد و اگر قادر به این کار نیست پیش‌بینی 48 ساعت قبل را بدهد.
این متخصص هواشناس اظهار کرد: به عنوان یک هواشناس می‌گویم که علم هواشناسی نمی‌تواند و ما قادر نیست پیش‌بینی مناسب و دقیق بیش از ده روز ارائه کند. اگر به سایت‌های هواشناسی دقت کنید حتی همان پیش‌بینی ده روزه هم روز بعد از آن تغییر می‌کند و دقیق نیست. بر اساس تحقیقات علمی که بر روی مدل‌های کشورهای پیشرفته انجام شده است در پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های دیگر کشورها نیز 25 درصد خطا وجود دارد.
ثنایی‌نژاد عنوان کرد: تغییر اقلیم به این معنی است که این وضعیت در کل کره‌زمین به‌وجود آمده و ما تردید نداریم که این وضعیت یکی از آثار آن تشدید شرایط حدی جوی مانند سیل و خشک‌سالی است. یعنی نه این سیل پایان خشکسالی و نه شروع خشکسالی است. در نتیجه این تغییر اقیلم سیل‌هایی را داریم که این سیل‌ها را هم در گذشته داشته‌ایم و الان تکرار و شدت آن بیشتر می‌شود و نمی‌توان بگوییم این سیل 5 سال دیگر و یا سال دیگر هم می‌آید. دانش هواشناسی ما این امکان را ندارد و نمی‌تواند این‌ها را پاسخ دهد. با این وجود ما منتظر چنین وضعیتی در کشور هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد: آن‌چه که در کشور اتفاق افتاده، درک صحیح‌تر ما از شرایط سیل کشور است که بدانیم آن‌چه که در کشور اتفاق افتاده، علی‌رغم این‌که بارش‌ها تقریباً سیستماتیک بوده، اما از لحاظ فیزیوگرافی حوزه‌های مختلف، سیل‌ها کاملاً متفاوت‌اند و در نتیجه آثار کاملاً متفاوتی دارند. مدیرت بحران باید بداند که رد کل کشور با یک نوع بحران دست به گریبان نیست، بحرانی که سیل در آ‌ق‌قلا ایجاد می‌کند، با بحرانی که در دیوار به دیوار آن در ساری اتفاق می‌افتد متفاوت است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال گرگان‌رود که 200 کیلیمتر طول دارد، حوزه‌اش را تحت‌تاثیر قرار داده بیش از 307 میلیمتر دربالادست بارش داشتیم و میان‌گین حوزه 170 میلیمتر بارش در سه روز داشتیم که این حجم بسیار بالایی است و هرچه بگوییم این حجم بارش، سیل تولید می‌کند. البته سیل هم بد نیست.
نگاه ما به پدیده سیل، زیان‌بخشی یا مفیدبودنش را مشخص می‌کند
استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه «الان لازم نیست مسیل‌هایمان را مناطق ممنوعه کنیم»، ادامه داد: در همین زهکش‌ها و مسیل‌هایی که گزارش‌ شده می‌توانیم جور دیگری برخورد کنیم و اشکالی ندارد که سیلی با دوره بازگشت 25 ساله پارکی را با خودش ببرد. باید آن پارک را دوباره بسازیم و مردم بیایند و بشینند، اما باید سیستم اعلام خطری داشته باشیم که در زمان آمدن سیل کسی در پارک نباشد. ما افراط و تفریط داریم. از آن‌طرف کنترل نکرده‌ایم و روی مسیل ساختمان 4 طبقه در زشک می‌سازیم. از آن‌طرف هم عرض500 متری را باز گذاشته‌ایم که می‌خواهد سیل بیاید. این مسائل خیلی بهتر قابل مدیریت‌شدن است. نگاه برخورد ما با سیل است که از آن یک پدیده زیان‌بخش می‌سازد و به ذات خودش پدیده بسیار مفیدی است.
وی تصریح کرد: در شمال ایران، به دلیل فیزیوگرافی حوزه، عوامل طبیعی ایجادکننده سیل متفاوت از لرستان، خوزستان و حتی از مشهد و من هیچ تردیدی ندارم که بخش عمده‌ای از عامل تشدید‌کننده در سیل گرگان‌رود حاصل جنگل‌زدایی است. با توجه به عکس‌های ماهواره‌ای کاملاً این مسئله هویدا و آشکار است. البته شیب گرگان‌رود هم کم است و مردم فرصت داشتند که فرار کنند و تقریباً تلفات جانی نداشتیم. 
ثنایی‌نژاد گفت: موضوع در خوزستان کاملاً متفاوت است و آن‌چه که در خوزستان اتفاق می‌افتد، مدیریت سدهاست و 7 یا هشت سد قدر در مقابل رودهای کارون، دز و کرخه داریم که سیل خوزستان مقیاس مگا سیل را دارد. چیزی که در آق‌قلا، مشهد و غیره اتفاق افتاد سیل نیست و ماهیتش فرق دارد. تصور کنید که گرگان‌رود در پیک خودش 800 متر مکعب در ثانیه داشته و این حجم را با جریان پایه خود کارون که 3 هزار و 200 متر مکعب در ثانیه است مقایسه کنید. 
این متخصص هواشناسی در رابطه با سیل خوزستان گفت: دز و کرخه به لحاظ سیلاب و کانال‌هایی که ایجاد شده شبکه ارتباطی پیچیده‌ای دارد و مدیریت و هدایت آب در آن‌جا فوق‌العلاده پیچیده است و هدایت‌ها اوضاع را بدتر می‌کرد. این موضوعات را بیان کردم به این دلیل که پدیده سیل در شرایط و زمان‌های مختلف اقدامات متفاوتی را برای ما ایجاد می‌کند. در هر صورت ما باید بحران را بگذرانیم و بایستی این سیل‌ها درس بسیار بزرگی برایمان باشد و بدانیم که اگر 50 یا 20 سال سیل نیامد به معنی این نیست که دیگری سیلی نخواهد آمد.
ثنایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در غیر از شهر مشهد، مشکل بحران اصلی ما در دره‌های ییلاقی اطراف مشهد است. خوشبختانه این اتفاق نیفتاده و تخریب کم و تمام خسارات، مالی بوده، اما تمام این دره‌ها مستعد فلش فلاد هستند، شبیه آن چیزی است که در شیراز اتفاق افتاد و فرصت عکس‌العمل مطلقاً وجود ندارد و از شروع سیل تا انتهای آن نیم‌ساعت هم طول نمی‌کشد و فرصت هیچ‌کاری نیست که هر لحظه این اتفاق قابل تکرار است، سیل‌هایی که در این‌جا آمد، سیلاب بودند. ما در معرض فلش فلاد هستیم و اگر یک رگبار50 میلیمتر در نیم‌ساعت بزند درحالی که شهر آفتاب است. شما باید بدانید اینجا مستعد این قضیه است و باید برای وقوع بحران مناسب‌سازی شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر مربع افزایش یافت

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

125ون طبق شیوه‌نامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار