پیام خراسان

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

بخش‌نامه‌های خلق الساعه، تحریمی مقابل رونق تولید اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: به میزانی که تحریم‌های داخلی ایجاد مشکل می‌کند تحریم‌های خارجی نمی‌کند از جمله این تحریم‌ها می‌توان به بخشنامه و دستور العمل‌های ساعتی که بدون کار کارشناسی صادر می‌شود و بعد از مدتی جایگزین یک بخشنامه دیگر می‌شود، اشاره کرد. 
حسن حسینی، در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص ارزیابی خود از انتخاب شعار سال جدید، اظهار کرد: شعار سال که رونق تولید نام‌گذاری شده، به نظر من بسیار فرمان هوشمندانه‌ای بود که مقام معظم رهبری در روزهای اول سال صادر کردند.
وی افزود: کلیات این مسئله این است که با توجه به اینکه سال 97 نیز سال حمایت از تولید ملی نام‌گذاری شده بود در حقیقیت شاید مکمل یا در ادامه حمایت از کالاهای داخلی است، طبعا زمانی که کالاهای داخلی مورد اقبال مردم قرار بگیرد، تولید هم رونق پیدا می‌کند.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر اتفاقی که بخواهد رخ دهد، نیازمند ابزار مورد نیاز آن است و لذا با توجه مشکلات موجود برای تولیدکنندگان در سال گذشته همچون تحریم‌های داخلی و خارجی و مشکلاتی که با وجود اتمام سال در بخشی از قسمتی‌ها همچنان باقی مانده است، اگر راهکار درستی برای این شعار انتخاب نشود، فکر نمی‌کنم به موفقیت برسد و توفیقی حاصل شود.
حسینی بیان کرد: در این شرایط که هر روز غربی‌ها برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کنند، طبعا کار ما تولید کنندگان و مردم سخت‌تر می‌شود. بنابراین برای ایجاد رونق تولید نیازمند نگاه جدی‌تر و دقیق‌تر به مباحث نظام بورکراسی و دیوان سالاری که بسیار پیچیده است و متمرکز زدایی به معنای اینکه مدیران استانی اعمم از مدیران کلان استان و استاندار دارای اختیارات لازم در استان‌ها نیستند.
استاندار خراسان باید اختیارات بیشتری داشته باشد
وی اضافه کرد: همچنین استان خراسان با وجود موقعیت خاص آن، حضور سالانه 30 میلیون زائر و هم مرزی با چند کشور نیازمند این است که استاندار آن دارای اختیارات بیشتری باشد و وزیرکشور اختیارات خود را به استاندار تفویض کند.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی تصریح کرد: رونق تولید فقط به دست دولت محقق نمی‌شود زیرا دولت تابع مقرات و قوانین است و این قوانین توسط دولت به مجلس ارائه و مجلس قانونی را مصوب می‌کند بنابراین قوه مقننه، قضاییه و صداوسیما نیز در این داستان نقش دارند که باید نقش خود را جدی کنند.
حسینی مطرح کرد: یک مطلب در روزنامه مبنی بر اینکه امسال مجلسی طرحی را در دست دارد که براساس آن میزان مالیات در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد را مطالعه کردم و امیدورام محقق شود زیرا این مسائل مشوق و ابزارهای کار برای رونق تولید هستند که باید به آن توجه کرد.
وی ادامه داد: این را باید بدانیم که از جمله مواردی که تولید را رونق نمی‌دهد، عوارض دولتی بیش از حدی است که براساس آن حوزه تولید و تولیدکننده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، این مالیات باید پای صندوق پرداخت شود تا هم به نفع دولت و هم به نفع تولیدکننده و مردم باشد.
باوجود هزینه‌های بالای تولید، نباید توقع کالای ارزان داشت
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: همچنین میزان مالیات بر درآمد نیز در کشور ما بسیار چشم‌گیر است، 25 درصد مالیات بر درآمد و هزینه تامین اجتماعی و علاوه بر آن قوانین بازدارنده‌ای نیز از طرف سازمان امور مالیاتی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و از همه مهم‌تر نظام بانکی کشور است که نظامی مستقل و روشنی نیست، بهره 18 درصد برای تولیدکننده اصلا درست نیست و با وجود این مسائل نباید از او توقع داشته باشند که کالا ارزان تولید کند.
حسینی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای کسب رونق تولید اظهار کرد: کاهش نرخ تمام شده کالا، کاهش دیوان سالاری و کسب اختیارات بیشتر به مدیران از جمله زیرساخت‌های موردنیاز است که اگر کسب شود 100 درصد وضعیت فعلی با شرایط قبل متفاوت خواهد شد.
وی افزود: همچنین تولیدکننده باید بر کیفیت کالای خود کار کند و کالای تولیدی او نیز باید به فروش برسد و مردم هم با توجه به پولی که پرداخت می‌کنند باید حق انتخاب داشته باشند و اجناس دارای کیفیت را خریداری کنند زیرا کالای بدون کیفیت مخاطبی نخواهد داشت و نمی‌توان آن را به مردم تحمیل کرد بنابراین وظیفه میهنی، شرعی، عرفی، قانونی و هرچیز دیگری که بتوان آن را نامید برای تولید کنندگان این است که در جهت تولید با کیفیت قدم بردارند.
بعد از 40 سال همچنان مشکل شهرک غرب حل نشده است
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زیرساخت مورد نیاز دیگر در بخش سرمایه‌گذاری است، هر سرمایه‌گذاری ایجاد شود منجر به تولید می‌شود و با بحران بیکاری مبارزه
می‌کند. در خراسان مشکل زیرساختی زیادی وجود دارد. ما در شهرک‌های صنعتی با مشکلاتی همچون برق، گاز، جاده و زمین مواجه هستیم و همچنان بعد از 40 سال مشکل محور غرب حل نشده است که آیا صنعتی است؟ آیا می‌شود در آن کار صنعتی انجام داد و آن را توسعه داد یا خیر؟ یک روز محیط زیست روز دیگر شهرداری و سایر دستگاه‌ها در این مساله وارد می‌شوند.
حسینی با بیان اینکه زیر ساخت مهم سرمایه گذاری، امنیت است، بیان کرد: سرمایه‌گذار باید بداند که کجا سرمایه‌گذاری می‌کند و چه امنیتی برای سرمایه و پرسنل او فراهم خواهد شد.
تولیدات ما صادرات محور است
وی در خصوص مهمترین چالش اقتصادی ایران در سال 98، تصریح کرد: تولیدات ما صادرات محور است. ما باید به نسبت صادرات خود، واردات داشته باشیم. نظام بانکی کشور فعال و در دنیا قابل قبول نیست و انتقال پول به سختی صورت می‌گیرد؛ طبعا اگر کالایی صادر کنیم باید پول آن به کشور باز گردد و مکانیزم مربوط به خود را دارد.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی عنوان کرد: در صورت ورود کالایی به کشور، چه ماشین آلات سرمایه ای و چه مواد اولیه، پول باید با ریسک زیاد از طریق صرافی انتقال پیدا کند زیرا با توجه به تحریم‌ها نظام بانکی نمی‌تواند فعال باشد و باید از طریق واسطه یا بانک‌های گمنام انتقال صورت بگیرد بنابراین ما نیازمند روابط بهتر و شفاف با دنیای پیرامون خود هستیم.
حسینی با بیان اینکه دولت 100 درصد می‌تواند از این شرایط عبور کند، گفت: اگر عاقلانه نسبت به مسائل پیش رو فکر کند می‌توان از این شرایط عبور کرد و این به تنهایی وظیفه دولت نیست بلکه مردم، حاکمیت و همه دستگاه‌ها می‌توانند از سختی‌ها موجود عبور کنند. ما در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم و در کشور نیز سابقه جنگ نظامی وجود داشته و علی‌رغم اینکه در جنگ نظامی تنها بودیم پیروز شدیم.
تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی مشکل ایجاد می‌کند
وی ادامه داد: اگر همدلی و هم‌سویی وجود داشته باشد در این جنگ نیز پیروز خواهیم شد. به میزانی که تحریم‌های داخلی ایجاد مشکل می‌کند تحریم‌های خارجی نمی‌کند از جمله این تحریم‌ها می‌توان به بخشنامه و دستور العمل‌های ساعتی که بدون کار کارشناسی صادر می‌شود و بعد از مدتی جایگزین یک بخشنامه دیگر می‌شود، اشاره کرد. همه کارهایی که باید انجام شود این است که ستادی در استانداری و یا جای دیگر برای رفع مشکلات رونق تولید ایجاد شود، بخش خصوصی به تنهایی می‌تواند مشکلات را رفع کند ولی توقع داریم که بخش دولتی نیز همکاری‌هایی در این بخش داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است