پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

«امنیت سرمایه‌گذاری» مهم‌ترین مساله در تحقق رونق تولید است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مهم‌ترین مساله در عدم تحقق رونق تولید امنیت سرمایه گذاری است و تازمانی که محقق نشود نمی‌توان به دنبال رونق تولید باشیم زیرا تولید با سرمایه‌گذاری رابطه مستقیم دارد.
محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه زمانی که صحبت از رونق تولید می‌کنیم باید بدانیم که به دنبال چه فاکتوری هستیم، اظهار کرد: اساسا ما در حوزه رونق تولید بایستی به دنبال افزایش کارایی و بازدهی پارامترهای تولید باشیم که این پارامترها در بخش‌های مختلف اقتصادی به گونه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شود به طوری که در اختیار بخش دولتی و خصوصی قرار دارد.
وی ادامه داد: در کشور پایه اقتصاد تولیدی ما در اختیار بخش‌های بزرگ تولیدی و صنایع مادر و بخشی از این پارامترها در جهت تغییر بازدهی خود در اختیار دولت قرار گرفته است.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بخش دولتی می‌تواند تاثیر شگرفی در بالا رفتن کارآیی مولفه‌های تولید داشته باشد. مدیریت صحیح منابع مالی و مدیریتی در بخش رونق تولید نیز مهم بوده و باید به درستی به آن پرداخته شود. 
خندان‌دل با بیان اینکه اساسا فرهنگ کار را به سمتی سوق داده‌ایم که امروز شاهد آن هستیم که متوسط مثبت بازدهی نیروی مولد ما در یک روز 20 دقیقه است، بیان کرد: یعنی در ازای یک ساعت نیروی ما 20 دقیقه به صورت مفید فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این موارد نشان می‌دهد که ما در بهره‌وری نیروی کار به طور جدی کار نکردیم که این مساله می‌تواند در مدیریت منابع مالی و مدیریتی ما تاثیر بسزایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: همچنین در سایر مولفه‌های تولید در حوزه منابع مالی، موضوع ساماندهی انرژی و مولفه‌های مربوط به آن یکی از پارامترهای مهم و تعیین کننده بهای کالای ساخته شده ما است که بدین ترتیب باز هم ما هیچ کار خاصی در این زمینه انجام نداده‌ایم و کماکان کشور ما به عنوان پر مصرف‌ترین کشور در بخش مصرف انرژی بشمار می‌آید.
خندان‌دل تصریح کرد: یکی از موارد مهم در بخش رونق تولید که به مدیریت منابع مالی باز می‌گردد، نقش سازمان‌های بالادستی در تولید است که به عنوان سربار در حوزه بیمه، مالیات و... به ما اضافه می‌شوند و اساسا بدون پرداختن به بازنگری در مولفه‌ها و افزایش بازدهی مولفه‌های تولید و مدیریت صحیح منابع مالی خود به یک شعار بسنده کردیم.
وی با بیان اینکه در کشور ما اقتصاد دولتی و حاکمیتی وجود دارد که در کنار آن موضوع رقابت‌پذیری بسیار حائز اهمیت می‌شود، اضافه کرد: یعنی زمانی که اقتصاد دولتی ما به تولید وارد می‌شود، امکان رقابت‌پذیری را از بخش‌های پایین دستی ما سلب می‌شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که تمامی قراردادهای بزرگ تولیدی و خدماتی با گروه‌های خاصی منعقد می‌شود و بهانه آن این بوده که نیروهای پایین دستی بخش خصوصی توان اجرای این اقدام را ندارند.
خندان‌دل با تاکید بر اینکه تا زمانی که در حوزه رقابت‌پذیری اصلاحیه‌ای وارد نکنیم، شکل و شمایل بهتری در رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی به وجود نخواهد آمد، ادامه داد: مهم‌ترین بحث در عدم تحقق رونق تولید امنیت سرمایه‌گذاری است و تا زمانی که این امر محقق نشود نمی‌توان به دنبال رونق تولید باشیم، زیرا تولید با سرمایه‌گذاری رابطه مستقیم دارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: همواره سرمایه‌گذار ما در کشور امنیت ندارد، زیرا امنیتی تحت عنوان ماندگاری قوانین نداریم و این امر دائما دستخوش تغییر شده و تولیدکننده هر روز با قوانین جدید غیرماندگار روبه‌رو می‌شود.
خندان‌دل تصریح کرد: عدم وجود ماندگاری در قوانین یک پارامتر مهم در از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری است، ما همواره نیازمند روش‌های جدی در بازسازی روش‌های تامین مالی خود هستیم. همچنین قوانین تامین مالی ما در حوزه‌های مختلف هیچ زمان قابل اتکا نبوده و این قوانین‌ دستخوش تغییرات بوده و ثبات رویه نداشته است.
وی گفت: عامل دیگر در عدم امنیت سرمایه‌گذاری بی‌ثباتی در عوامل تعیین کننده قیمت‌ها است و ما هیچ‌گاه نتوانستیم قیمتی را در تامین مواد اولیه، نیروی انسانی و ... ثابت نگه داریم تا سرمایه‌گذار بتواند بر اساس آن برنامه‌‌ریزی کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: نکته دیگری که در رونق تولید مهم بوده فساد مالی است و این امر به عنوان یک فاکتور مهم و تعیین کننده در بخش علاقه‌مندی و توسعه تولید می‌تواند نقش داشته باشد.
خندان‌دل با بیان اینکه یکی از عوامل مهم که در فساد مالی رخ نمایی می‌کند، رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز است، گفت: در سال گذشته کارشناسان ما در این زمینه هشدارهای زیادی داده‌اند، هیچ گونه کنترلی در توزیع مواد اولیه وجود ندارد و این امر در حوزه پتروشیمی و تامین کنندگان مواد اولیه سنگین بیشتر به چشم می‌خورد که برای رونق تولید مشکل بزرگی وجود آورده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که در عقد قرادادها به بهانه ملی بودن، بسیاری از پروژه‌ها، بخش خصوصی را از رونق تولید دور کرده و هر چه پروژه بزرگ در کشور وجود دارد به بخش‌های اقتصادی واگذار می‌شود که یکه تازی کنند و هیچ حوزه نظارتی به واسطه فساد در عقد قرادادها وجود ندارد که این باعث عدم رونق تولید می‌شود.
خندان‌دل گفت: عدم مقابله با پدیده قاچاق نیز مشکل اصلی بر سر راه رونق تولید است که باید به این مساله به طور جدی ورود پیدا کنیم تا قاچاق را در کشور ریشه کن کنیم.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر بر سر راه رونق تولید تعارضات دیپلماسی و سیاسی کشور است که باید بپذیریم ما اقتصاد سیاسی را در کشور به وجود آوردیم و این تعارضات نیز یک تاثیر بسزایی در حوزه اقتصاد به وجود آورده که نظیر آن می‌توان به FATF اشاره کرد، تصریح کرد: تا زمانی که خود را به بازارهای جهانی متصل نکنیم، اساسا رونق تولید معنا پیدا نخواهند کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: نکته مهم دیگر یارانه‌ها است که هیچگاه هدفمند نشد، ما اساسا بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح کردیم و این بزرگترین ضربه‌ای بود که به بخش تولید وارد و مانع از رونق تولید شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قائنات، سربیشه و طبس، دارای بیشترین سطح زیر کشت گندم

تامین 5 درصد از انرژی شهرداری ها از انرژی تجدید

برگزاری همایش نمایش اسب های اصیل در طبس

بودجه 12 هزار میلیارد ریالی این سازمان در سال جاری

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره وزش باد شدید در استان

آیت‌ الله علم‌الهدی: خدمت‌ رسانی مدیریت شهری قابل لمس باشد

ایثارگران حوزه سلامت اجر و ثواب شهدا را دارند

راهیابی دختران تایبادی به مرحله کشوری جشنواره سرود آفرینش

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

هدیه بیش از 15 میلیون مترمکعبی آسمان به کویر

افزایش میانگین تولید گندم در خراسان جنوبی

بودجه شهرداری‌های خراسان جنوبی امسال 2300 میلیارد تومان است

معرفی رییس کل جدید دادگستری استان

1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی بازگشایی و لایروبی شد

معرفی دستگاه‌های موسیقی در برنامه «کوک آوا»

دادستان کل کشور: نگاه قاضی باید اصلاحی باشد

دستگیری متهم به 27 فقره سرقت از معابر عمومی در مشهد

دزد دریچه‌ فاضلاب مشهد دستگیر شد / 32 ساله با سابقه 27 سرقت

قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی

آمادگی فرودگاه مشهد برای اعزام زائران به سرزمین وحی

رتبه نخست خراسان رضوی ‌در پرداخت وام ازدواج

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در مشهد ( 1 اردیبشهت 1403)+جدول

آغاز هفته خلاقیت و نوآوری شهری مشهد؛ شنبه یکم اردیبهشت

تجهیز بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ورود مجلس به ماجرای حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان

3 ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی تحویل داده شد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ