پیام خراسان

آخرين مطالب

در دیدار تولیت آستان حضرت معصومه (س)

استاندار خراسان جنوبی: همه ظرفیت ها در استان به کار گرفته می شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - استاندار خراسان جنوبی گفت: اولویت ما این است که همه ظرفیت های استان را پای کار بیاوریم تا عقب افتادگی استان ثروتمند و دارای ظرفیت ها و مواهب الهی خراسان جنوبی را کاهش داده و عنوان محرومیت را برداریم.
به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در دیدار با آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم افزود: در این خصوص طرح توسعه 1400 استان تحویل دولت شده است.
وی گفت: یکی از مشکلات در حوزه اجرایی نگاه به آینده است این در حالیست که برخی استان ها برنامه 1420 را ارایه داده اند.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه اسفندماه 97 به استان مقرر شد در مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان طی 2 سال به استان اختصاص یابد که از این میزان 800 میلیارد تومان مربوط به حوزه اشتغال است همچنین ساخت 10 هزار واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد و افراد نیازمند از دیگر مصوبات این سفر بود.
وی گفت: احداث مسکن یکی از نیازهای خراسان جنوبی است در حالیکه در سیل اخیر نیز بیش از 527 واحد مسکونی در استان دچار آسیب شد.
معتمدیان یکی از ظرفیت های مهم استان خراسان جنوبی را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: استفاده از این ظرفیت مقداری مغفول مانده و باید از آن در راستای کمک و توسعه همه جانبه استان بیشتر بهره مند شویم.
وی بیان کرد: در حال حاضر 2 هزار عضو هیات علمی در 14 دانشگاه اصلی استان با ظرفیت 50 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی تا دکترا وجود دارد.
معتمدیان یادآور شد: در حوزه های علمیه قم، مشهد و خراسان جنوبی نیز بیش از چهار هزار نفر طلبه و روحانی از خراسان جنوبی داریم که درخواست داریم توجه بیشتری به استان داشته باشید تا با همفکری و هم اندیشی بتوان در بحث توسعه استان از این ظرفیت نیز بهره مند شویم.
وی افزود: 14 سال از تاسیس استان خراسان جنوبی می گذرد و علیرغم محدودیت و محرومیت ها ولی یکی از استان های برخوردار محسوب می شود و مواهب و نعمت های الهی در مباحث مختلف جزو ظرفیت های بسیار خوب این استان است.
استاندار خراسان جنوبی وجود معادن را از ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد و گفت: خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در زمینه تعداد معادن را داراست این در حالیست که کار سیستماتیک و فنی در این زمینه انجام نشده است.
وی ادامه داد: از بیش از 60 نوع ماده معدنی در کشور 49 ماده فلزی و غیرفلزی در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها وجود پنج پهنه محدود طلا است.
معتمدیان گفت: اخیرا استخراج معادن طلا توسط شرکت های خصوصی و دولتی در استان آغاز شده از جمله در شهرستان نهبندان که 20 تن طلای قطعی پیش بینی شده که به غیر از ذخایر احتمالی و پیش بینی شده است.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در بخشی از معادن حتی برای استخراج کار نشده و در بخشی نیز مواد معدنی خام فروشی می شود زیرا صنایع فرآوری محصولات معدنی در استان مغفول مانده است.
وی ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی را جزو اولویت ها و برنامه های استان دانست و افزود: از این طریق هم می توان تولید ثروت داشت هم برای اشتغال که یکی از دغدغه های ما در استان است گام برداشت.
استاندار خراسان جنوبی یکی از مشکلات استان را کمبود منابع آبی عنوان کرد و گفت: حدود 22 سال خشکسالی در استان ضررهای سنگینی به مردم وارد کرده است اما امسال به لطف خدا بارندگی ها مناسبی در استان داشتیم.
وی گفت: سال های گذشته هفت سد مخزنی با 58 میلیون مترمکعب ظرفیت و هزینه کرد حدود 400 میلیارد تومان در استان ایجاد شده که اکنون بیش از 25 میلیون مترمکعب آن آبگیری شده است.
معتمدیان یادآور شد: همچنین 2 هزار و 300 سازه آبخیزداری با هزینه کرد 60 میلیارد تومان و ظرفیت 80 میلیون متر مکعب در استان ایجاد شده که تاکنون 60 میلیون مترمکعب آب در این سازه ها ذخیره شده است.
وی با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوان داری از اولویت های ما در استان است تصریح کرد: جهت گیری به سمت آبخیزداری و آبخوان داری است چون سریع نتیجه می دهند و در آبدهی قنوات نیز تاثیرگذار است.
استاندار خراسان جنوبی به وجود حدود هفت هزار رشته قنات در استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی رتبه دوم تعداد قنوات در کشور را دارد اما در خشکسالی های سال های گذشته 60 درصد قنوات خشک شد و امسال با بارندگی ها شاهد احیای برخی قنوات در استان بودیم.
وی بیان کرد: علیرغم همه محدودیت ها در محصولات کشاورزی در 10 محصول استان دارای رتبه ملی و جهانی هستیم که عناب، زرشک و زعفران جزو محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است.
معتمدیان گفت: همچنین در زمینه گیاهان دارویی رتبه سوم کشور را داریم اما در زمینه وجود گلخانه به دلایل مختلف جزو استان هایی هستیم که کمترین میزان گلخانه ها را دارد.
وی با بیان اینکه یکی از آسیب های استان خام فروشی محصولات کشاورزی است افزود: چند برابر ارزش افزوده، سود و ثروت استان به استان های دیگر می رود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که اولویت ما ایجاد صنایع فرآوری معدنی و محصولات کشاورزی است تا در بحث صادرات ارزش افزوده برای مردم تلاش کنیم.
وی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت های استان داشتن 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است و در این زمینه چهار بازارچه مرزی از قبل در استان ایجاد شده اما افغانستان به دلیل برخی مشکلات چهار سال است به صورت یکطرفه سه مرز را بسته است.
معتمدیان گفت: مرز ماهیرود به عنوان یکی از مرزهای مهم استان نیز سال قبل بسته شد در حالیکه یک میلیارد دلار رقم صادرات جمهوری اسلامی ایران از این مرز بود لذا با رایزنی هایی که با فراه افغانستان داشتیم این مرز بازگشایی شد.
وی اضافه کرد: همچنین مذاکراتی با افغان ها انجام شده تا هر چهار مرز استان بازگشایی و تثبیت شود چراکه بخش قابل توجهی از معیشت مردم از این طریق تامین می شود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از ظرفیت فروش سوخت مرزی و واریز سود آن برای مرزنشینان تا شعاع 25 کیلومتر سال های قبل به درستی استفاده نشده بود و هفت میلیارد تومان عواید فروش سوخت مرزنشینان استان بوده که حدود سه میلیارد تومان به مردم مرزنشین داده شده است.
وی گفت: به دلیل خشکسالی ها و بسته شدن مرز یکهزار و 700 روستای شهرستان های مرزی استان خالی از سکنه و این موضوع سبب افزایش حاشیه نشینی در مرکز استان شده و این مردم با وضعیت اسفبار و اکثر آنها با مبلغ یارانه دولتی زندگی می کنند.
معتمدیان تصریح کرد: با رایزنی هایی که با مجموعه وزارت کشور و وزیر نفت انجام شد سهمیه سوخت مرزنشینان 10 برابر افزایش یافت و اسفندماه پارسال با فروش 10 میلیون لیتر سوخت، یک میلیون و 500 هزار تومان برای هر خانوار واریز شد در حالیکه درآمد خانواده چهار نفره شاید کمتر از 200 هزار تومان است.
وی افزود: فروردین امسال نیز این ظرفیت بالقوه را به بالفعل رساندیم و همه دستگاه های دخیل از جمله بازارچه های مرزی، گمرک، شرکت پخش فرآورده های نفتی و استانداری پای کار آمدند و با کار جهادی نشان دادیم این مسیر خوبی برای دور زدن تحریم هاست تا بتوانیم مرزهای غیر اصلی را فعال و فروش نفت داشته باشیم.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: فروردین ماه 15 میلیون لیتر سهمیه سوخت گرفتیم که 2 میلیون و 250 هزار تومان سود یک ماه برای یک خانوار است و این سهمیه همچنان افزایش می یابد.
وی گفت: در این زمینه ایده ای را به دولت ارسال کردیم تا در سایر استان ها نیز انجام شود چراکه با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور می توان به مردم بیشتر کمک کرد.
7557*3028

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم