پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

ورزش نیز مانند جراحی نیاز به تشخیص دارد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ورزش و فعالیت بدنی عاملی برای پیشگیری است. ما شعاری در مرکز تندرستی و مشاوره خود داریم که نوشته‌ایم «همان‌طور که جراحی نیاز به تشخیص دارد، ورزش نیز نیاز به تشخیص دارد». برای به دست آوردن سلامتی و انتخاب ورزش مناسب باید با افراد متخصص ورزشی مشورت کرد تا تمرینات صحیح و مناسب برای فرد را توصیه کنند.
ناهید خوش‌رفتار یزدی در گفت‌وگو با ایسنا-‌ منطقه خراسان، در خصوص مرکز تندرستی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: این مرکز از بهمن ماه سال 96 در مرکز تندرستی و مشاوره ورزشی دانشگاه فردوسی، آغاز به کار کرد که در آن زمان10 نفر بودیم.
وی با بیان اینکه جامعه ما جامعه فوق‌العاده کم‌تحرکی است، عنوان کرد: به دنبال این کم‌تحرکی ضعف عضلانی و مشکلاتی ایجاد می‌شود که یکی از این مشکلات، فشار بیش از اندازه به زانو است که در نتیجه آن افراد دچار آرتروزهای زودرس زانو می‌شوند. به علاوه به دلیل کم‌تحرکی افراد و انجام نادرست کارهای روزمره و اتخاذ وضعیت بدنی نامناسب، ممکن است فشار بیشتری به یک ناحیه از بدن مثلا دیسک‌ها وارد سازد که این موضوع، موجب می‌شود افراد در سنین پایین‌تر به طور مثال 20 تا 25 سال دچار فتق دیسک‌کمری شوند.
خوش‌رفتار یزدی بیان کرد: بسیاری از ورزشکاران در هنگام‌ تمرین و مسابقه دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند که به تشخیص پزشک‌، روش درمانی مناسب برای آن‌ها تجویز می‌شود. برای اینکه این افراد بعد از آسیب‌دیدگی بتوانند به تمرین و مسابقه برگردند، باید بعد از دوره فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی خاصی را انجام دهند، بنابراین با این هدف و برای کمک به ورزشکاران و نیز عموم مردم، مرکز مشاوره ورزشی در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شد تا بتواند خدمات موثری را به جامعه ارائه دهد. مشابه این کلینیک یکی دو مرکز دیگر نیز در مشهد وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به اینکه در دانشگاه، نیروی متخصص داریم و دانشجویان ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی می‌توانستند در این زمینه کمک موثری به جامعه کنند، مرکز را با 10 نفر راه‌اندازی کردیم. هم اکنون تعداد نیروی انسانی مرکز رو به افزایش است و امیدواریم بتوانیم برای تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان رشته، کارآفرینی داشته باشیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه برخی پزشکان نیز استقبال خوبی از این مساله داشته‌اند و زمانی که بیماران با ورزش نتایج خوبی گرفتند، آن‌ها را به ما ارجاع دادند. بیماران نیز نتیجه مثبتی از کار گرفتند و بهبودی حاصل شد و در نتیجه افراد دیگری را معرفی کردند که این مسائل منجر به استقبال خوب از مرکز شد.
خوش‌رفتار یزدی با اشاره به اینکه کار ما در کنار فیزیوتراپ‌ها است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم کار فیزیوتراپی انجام دهیم، زیرا گاهی مراجعان ما بیان می‌کنند که نیازی نیست فیزیوتراپی برویم، اما نظر ما این است که اگر پزشکی فیزیوتراپی را تجویز می‌کند، حتما باید انجام شود. کار ما بعد از فیزیوتراپی شروع می‌شود. ما یک تیم هستیم، اول پزشک است که بعد از آن به تشخیص پزشک، بیماران به فیزیوتراپ و ما ارجاع داده می‌شوند. فیزیوتراپ‌ها کار فیزیوتراپی را انجام می‌دهند و ما نیز با توجه به شرایط فرد، تمرین و ورزش مناسب را می‌دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرکز ما بیشتر بین مردم شناخته شده است. علی‌رغم اینکه ما تبلیغی نداشته‌ایم، اما به دلیل رضایت ایجاد شده، مراجعه‌کنندگان، دیگران را نیز تشویق به مراجعه به مرکز می‌کنند. چند پزشک نیز به دلیل رضایت بیماران خود و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها، افرادی را که دچار ضعف‌های اسکلتی عضلانی هستند به ما ارجاع می‌دهند. خوشبختانه استقبال خوبی از خدمات مرکز شده و مرکز از ساعت هشت صبح تا هفت شب برای بانوان و تا 9 شب برای آقایان فعال است.
وی با بیان اینکه کار ما کمک به توانبخشی ورزشی افراد است، عنوان کرد: اصولا افراد مبتلا به کمردرد، آرتروز، اختلالات اسکلتی عضلانی و ضعف‌های عضلانی، مراجعه‌کنندگان ما هستند. افرادی نیز که ام‌اس داشته و اختلالات اسکلتی عضلانی برای آن‌ها ایجاد شده نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند.
خوش‌رفتار یزدی در خصوص مشکلات مرکز، بیان کرد: در هر کاری مشکلاتی وجود دارد، اما خوشبختانه با حمایت‌های دانشگاه و تلاش‌هایی که انجام می‌شود، به تدریج بر مشکلات فائق خواهیم آمد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به عموم مردم پیشنهاد می‌کنم که به فکر این نباشند که بعد از مشکل مراجعه کنند تا مشکل را حل کنند. مردم ما بی‌تحرک هستند و اکثرا برای مسافت‌های کوتاه از ماشین استفاده می‌کنند و فعالیتی ندارند، این بی‌تحرکی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، بنابراین لازم است افراد بدانند مشکلاتی که ایجاد می‌شود بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین باید پیشگیری کنند.
وی اضافه کرد: چنانچه فردی در آینه خود را نگاه کند و متوجه شود که یک شانه از شانه دیگر پایین‌تر است، نباید بی‌تفاوت از کنار آن عبور کند، زیرا ممکن است روی سایر قسمت‌های بدن نیز اثر خود را گذاشته باشد، بنابراین برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت بدن، افراد باید به مرکز مشاوره ورزشی مراجعه نموده و از سنین جوانی پیشگیری کنند تا در آینده دچار مشکلات بیشتری نشوند و درد سراغ آن‌ها نیاید.
خوش‌رفتار یزدی خاطرنشان کرد: ورزش و فعالیت بدنی عاملی برای پیشگیری است. ما شعاری در مرکز خود داریم با این مضمون که «همان‌طور که جراحی نیاز به تشخیص دارد، ورزش نیز نیاز به تشخیص دارد». برای به دست آوردن سلامتی و انتخاب ورزش مناسب باید با افراد متخصص ورزشی مشورت کرد تا تمرینات صحیح و مناسب فرد توصیه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: گاه فردی ورزش انجام می‌دهد، اما یک سری مشکلات اسکلتی و عضلانی دارد و درست ورزش نکرده است. زمانی که فرد با این اختلال پیاده‌روی کرده یا در آب راه می‎رود، به این اختلال خود کمک می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر مردم مشکلی را در وضعیت بدنی خود می‌بینند، برای پیشگیری به مرکز مشاوره ورزشی مراجعه کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرند که این امر را برای عموم مردم مخصوصا کودکان توصیه می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/148926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

8 مصدوم در تصادف دو خودرو با شتر در محور طبس

برخورد با شتر 8 مصدوم برجای گذاشت

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - سه شنبه 4 اردیبهشت

خشکسالی در کمین این استان‌ها

گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر 30 ساله را به زاهدان بردند

آتش‌سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

مسجد شکر طبس مقصد دوچرخه سواران طبسی

بیش از 83 هزار زائر به حج 1403 اعزام می‌شوند

کشف گور یک «زامبی» ماقبل تاریخی در آلمان

ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 4 اردیبهشت 1403+ جدول

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

هواشناسی ایران1403/02/04؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

امدادرسانی 5 ساعته به حادثه تصادف در جاده طبس/8 نفر مصدوم شدند

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

پرونده مرگ خانم بازیگر بار دیگر بسته شد

ریزش دومین بنای خشتی ایران

اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری

مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

بهره برداری و آماده بکار بودن 16 دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی

هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود

اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش16 درصدی بارش ها

نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی

جشنواره قرآنی «حیات» در مشهد برگزار می‌شود

توقیف خودروهای حامل بار سوخت قاچاق در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان

نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد

افراد 144 بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!