پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی:

خانه «فرخ» باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد/ محدود کردن این خانه به شعر، جفا در حق انجمن ادبی اوست علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «خانه فرخ قرار است خریداری شود»، گفت: یا شهرداری باید این کار را انجام و خانه فرخ را در اختیار دانشگاه قرار دهد یا دانشگاه خودش اقدام کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سلمان ساکت در مراسم «شب محمود فرخ» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مراسم از آرزوهای دیرینه من و اهالی فرهنگ در این شهر بود. همواره در ذهنم بود که چرا از این مرد بزرگ و تاثیرگذار در مشهد، خراسان و ایران زمین در این سال‌ها هیچ یادی نشده و هیچ‌جا بزرگداشتی برای او برگزار نشده است. از سال 1360 که فرخ چهره در نقاب خاک کشید تاکنون هیچ مجلس بزرگداشت و یادکردی در این ابعاد برایش برگزار نشده است.
وی ادامه داد: تولد فرخ، بی‌تردید 1274 شمسی است، زیرا ارج‌نامه «70 سالگی فرخ» در سال 1344 منتشر می‌شود. استاد قیامی هم در کتابشان در این خصوص تردیدی کردند و به نظر می‌آید یادداشت و مقاله‌ای که دکتر یوسفی نوشتند وقتی به دست چاپ سپرده می‌شود در تایپ اشتباه رخ می‌دهد و سال تولد فرخ 1276 ذکر می‌شود.
استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «در چند ماه اخیر این ندای خوب به گوش ما رسیده که خانه فرخ می‌خواهد خریداری شود و در اختیار نهادهای فرهنگی قرار گیرد»، عنوان کرد: این موضوع را به دوستان هم گفتم که یا شهرداری باید این کار را انجام و خانه فرخ را در اختیار دانشگاه قرار دهد یا دانشگاه خودش راسا اقدام کند. نهادهای غیر دانشگاهی دستخوش سیاست هستند. سیاست امروز می‌آید و عوض می‌شود، اما دانشگاه کمترین تغییر را در جریان‌های سیاسی خواهد داشت. تغییرات دانشگاه در این زمینه به دلیل اینکه محیط آکادمی و علمی است بسیار کمرنگ است. 
ساکت خاطرنشان کرد: خانه فرخ نباید فقط صرف شعر شود. بلکه باید صرف پژوهش‌های ادبی شود. در انجمن ادبی فرخ فقط شعر خوانده نمی‌شد. معرفی کتاب و بحث‌های ادبی و تاریخی هم در آنجا انجام می‌شد. محدود کردن خانه فرخ به شعر، جفا در حق انجمن ادبی فرخ است.
وی گفت: با همکاری شورای شهر و شهرداری کاری خواهیم کرد که خیابانی فاخر به اسم استاد فرخ در مشهد نام‌گذاری شود. 
وی ادامه داد: مراسم امروز به نوعی رونمایی از کتاب دیوان ملک‌الشعرای بهار به خط محمود فرخ هم است. خود ایشان کتاب را ندیده بودند ولی امروز این کتاب چاپ شده است.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی بیان کرد: محمود فرخ خراسانی برای همه دلبستگان فرهنگ و ادب خراسان نامی آشنا و احترام برانگیز است، چرا که اگر همه رجال مشهد و خراسان را در یک صد سال اخیر برشماریم کمتر کسی را می‌توان یافت که در این خطه زرخیز، چنین تاثیرات شگرف و پایداری برجای نهاده باشد. او برآمده از خانواده‌ای سرشناس بود. پدرش سید احمد جواهری هر چند به ظاهر عنوان خانوادگی خود «جواهری» را یدک می‌کشید، اما به خرید و فروش جواهر چندان رغبتی نداشت و بیشتر دلداده شعر و ادب بود و به سخن‌شناسی و نقد ادبی شهرت داشت تا آنجا که اغلب شاعران آن روز خراسان شعرهای خود را برای اظهارنظر و اصلاح نزد او می‌خواندند.
وی افزود: بنابراین محیط خانواده و پدر فاضل و ادب‌دوست فرخ مهم‌ترین عامل در گرایش او به شعر و شاعری و ادبیات بوده است. او در جوانی به کار اداری روی آورد، هرچند نه خود بدان علاقه داشت و نه پدرش آن را می‌پسندید، اما به اصرار نائب‌التولیه آستان قدس به آستان مقدس رضوی رفت و لیاقت و کاردانی خود را در آنجا نشان داد.
استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: محمود فرخ دو دوره نماینده مجلس شورای ملی بود و چندباری اداره امور آستان قدس و چندی کفالت استانداری خراسان را به عهده داشت. اما بیشترین نقش او در کارخانه نخریسی خسروی بود که برای آن کوشش ‌ها کرد و زحمت‌ها کشید و ما امروز از بلایی که بر سر آن می‌آید اصلا راضی نیستیم.
ساکت تشریح کرد: اگرچه فرخ دستی در سیاست داشت، اما سیاست‌زده نبود و برای سیاست مداران ارزش چندانی نمی‌شناخت. او اهالی فرهنگ و ادب و هنر را بر سیاست‌پیشگان و دولتمردان برتری می‌داد.
وی یادآور شد: اگر تاریخ فرهنگی و سیاسی مشهد را در آن روزگار مرور کنیم تقریبا هیچ کار با نام و ماندگاری نیست که نام و نشان فرخ در آن یافت نشود؛ برای نمونه دانشکده ادبیات مشهد به اهتمام و پیگیری او و البته یاری و همفکری موید ثابتی مجوز تاسیس گرفت و این دونفر بودند که به رغم کارشکنی‌های مشتی تنگ‌نظر بر آمدن دکتر علی‌اکبر فیاض به مشهد پای فشردند و پایه‌گذاری دانشکده ادبیات را به او سپردند. بنابراین سخن گزافی نخواهد بود اگر محمود فرخ و موید ثابتی را در ردیف علی‌اکبر فیاض و از بنیان‌گذاران دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد بدانیم.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «محفل ادبی که او سالیان سال هر صبح جمعه در منزلش برپا‌می‌داشت در حکم دانشکده ادبیاتی بود که بسیاری از استادان، شاعران، ادیبان و سخنوران را به دور یکدیگر جمع می‌کرد تا اشعار خود را بخوانند و از نقد و راهنمایی دیگران بهره گیرند»، عنوان کرد: این محفل چنان آموزنده و پرفایده بود که اغلب جوانان خوش ذوق آن روزها مانند اخوان، شفیعی کدکنی، قدسی و.. که بعدها شاعران بزرگ روزگار دست کم در حوزه خراسان به شمار آمدند، کامیابی و نامبرداری خود را ثمره حضور در انجمن ادبی فرخ دانسته‌اند.
ساکت اظهار کرد: محفل ادبی او پایگاهی ممتاز برای میزبانی ارزنده از بزرگترین شاعران استادان و نویسندگان بود. مجتبی مینوی، علی اصغر حکمت، عبدالحسین زرین‌کوب، امیری فیروزکوهی و... وقتی به مشهد می‌آمدند در خانه فرخ منزل می‌گزیدند و تا صبح جمعه می‌ماندند تا طعم محفل ادبی او را بچشند و اگر در جای دیگری اقامت می‌کردند صبح جمعه در انجمن ادبی فرخ شرکت می‌کردند 
وی افزود: انجمن ادبی فرخ، حتی مهمانان ارجمندی از هندوستان، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و... داشت. همه ادیبان، شاعران و نویسندگان اطراف ایران او را می‌شناختند و به او احترام می‌کردند و در انتظار فرصت بودند تا در انجمن ادبی فرخ شرکت کنند. محفل فرخ در آن سال‌ها به مشهد و خراسان ارزش و اعتبار ویژه‌ای بخشیده بود. انجمن در معرفی جوانان و صاحبان ذوق و مهارت به پیشکسوتان نقش به‌سزایی داشت. 
استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: اهمیت و اعتبار فرخ تا بدانجا بود که بزرگمردی کم‌نظیر همچون مجتبی مینوی که در عرصه تحقیق و پژوهش یگانه و در بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی سرآمد اقران خود بود به مناسبت هفتادمین سال تولد فرخ ارج نامه‌ای به نام هفتادسالگی فرخ تدوین و در سال 1344 منتشر کرد که هنوز بهترین منبع در شناخت او و در آشنایی با میزان تاثیرگذاری‌اش بر دیگران به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: در سال 1353دانشگاه فردوسی به اشاره دانشکده و گروه ادبیات و به پایمردی استادان بنامی چون غلامحسین یوسفی و جلال متینی به محمود فرخ دکترای افتخاری اهدا کرد و ردای استادی دانشکده ادبیات را بر تن او پوشاند.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: کتابخانه او که مجموعه‌ای نفیس و ارزشمند از کتب چاپی و خطی بود در دو مرحله یکی در سال 1349 در زمان حیات وی و دیگری در سال 1381 به همت دختر زنده‌یادش به دانشکده منتقل شد تا اصل و اساس و کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کتاب‌هایی باشد که او با عشق و علاقه فراهم آورده و بعضاً حواشی سودمندی نیز بر آن نوشته بود. بنابراین اگر چه کتابخانه دانشکده ادبیات به نام استاد فیض نامبردار است، اما کتاب‌های کتابخانه فرخ بیش از آنچه دیگران اهدا کرده یا فروخته‌اند در شکل‌گیری و غنی‌شدن کتابخانه موثر بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/149987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب