پیام خراسان

آخرين مطالب

گنجینه ای از آدمک های بی جان فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- موزه عروسک در خانه فروتنی جایی است که می توان فرهنگ های اصیل را در چهره های کوچک عروسک های بومی تماشا کرد.
ورودی موزه راه به اتاقی دارد که مملو از نقش ها ، رنگ ها و طرح ها است. در این اتاق عروسک های تاجمیر روایتگر فرهنگ و هنری هستند که از سال های دور در پس تاریخ این سرزمین دست نخورده باقی مانده اند.
شاخصه مهم این عروسک ها، گِردی صورتشان بدون چهره است چون سازندگان آنها اعتقاد دارند خلق کامل فقط از عهده خداوند بر می آید.
کمی آن طرف تر عروسک های بیرجند با تن پوش های خاص در ویترین مقابل، آرام نگاهشان را به نگاه بازدیدکنندگان گره می زنند.
عروسک های ماخونیک نیز روایتگر فرهنگی کهن هستند که نام و شهره این روستا را جهانی کرده است. در غرفه عروسک های زیرکوه لباس های دستبافی به چشم می خورد با آرایشی بر چهره عروسک ها که همچون قدیم از مواد طبیعی ساخته شده اند.
غرفه های دیگر هم عروسک های چوپان و قنداقی کسراب، چنشت، سرایان و عروسک های اتلو متلو باران خواهی، در کنار هم آداب و رسوم خاص هر منطقه را زنده کرده اند.
در این بین عروسک هایی ساخته دست مادران هنرمند و بازیچه دست کودکان دیروز هستند که امروز تماشاچیان را برای لحظاتی مقابل خود متوقف می کنند تا با گشتی در سرزمین خاطره ها لبخندی را به یاد گذشته ها بر چهره شان بنشانند.
ایستگاه بعدی عروسک هایی است که از گوشه و کنار کشور گردآوری شده، در سیمای این عروسک ها فرهنگ های متنوعی از نقاط مختلف از جمله قزوین، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان، خوزستان، اصفهان، گیلان، سیستان و بلوچستان و غیره در نگاه بازدیدکنندگان گره می خورد.
اما در این میان 2 عروسک به نسبت بزرگ با عطر و بویی خاص نگاه ها را می دزدند آنطور که راهنمای موزه توضیح می دهد در ساخت این عروسک ها از گیاهان دارویی معطر استفاده شده است.
یکی سبد کوچکی از عناب و دیگری نیز سبد کوچکی از زعفران را تعارف می کند. بین شان پیرزنی نشسته که صورتش به طرز ماهرانه ای از سیب ساخته شده است.
در جای دیگری از موزه عروسک های استان، مجسمه هایی از مشاهیر در قاب دیوار جای گرفته اند و در گوشه ای دیگر کتاب مجسمه های کاغذی چشم ها را به دنبال خود می کشانند.
عروسک های چوبی اقوام مختلف با پوشش و سبک زندگی متفاوت میهمان نقطه ای دیگر از موزه عروسک هستند که با ظرافت تمام به دست هنرمندان صیقل خورده، در رنگ های مختلف تزئین شده و بر دیوار گچی اتاق کوچک موزه خودنمایی می کنند.
سمت دیگر اتاق، عروسک های نقوش جانوری و انسانی فرش منطقه خراسان روی دیوار نصب است.

** نگهداری 400 عروسک در موزه عروسک خراسان جنوبی
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی با اشاره به وجود 400 نوع عروسک نفیس در این موزه به خبرنگار ایرنا گفت: این عروسک های بومی با هدف معرفی فرهنگ ناشناخته ساخته و احیا شده اند.
آمنه سیاری با بیان اینکه موزه عروسک خراسان جنوبی به عنوان دومین موزه تخصصی این حوزه در ایران، کار خود را از آبان ماه سال گذشته در خانه فروتنی آغاز کرده است افزود: البته از حدود یک سال و نیم پیش این عروسک ها به عنوان نمایشگاه در باغ اکبریه حضور داشتند که بعد از موافقت موزه عروسک به خانه فروتنی منتقل شدند.
وی بیان کرد: بازدیدکنندگان موزه عروسک خراسان جنوبی علاوه بر تماشای انواع عروسک های محلی استان و سایر اقوام ایرانی می توانند با نحوه عروسک سازی نیز آشنا شوند.
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی ادامه داد: این موزه بخش های دیگری همچون کتابخانه، کافه، اتاق مهمان و غیره دارد که مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می گیرد.
وی با اشاره به فروش عروسک در بخش فروشگاهی موزه اظهار داشت: ماهانه حدود 200 عروسک به سفارش بازدیدکنندگان ساخته و به فروش می رسد.
سیاری یکی از مشکلات فعلی موزه عروسک را مسیر دسترسی به آن دانست و گفت: چون این موزه در بافت تاریخی بیرجند واقع شده علیرغم اینکه سه مسیر دسترسی برای آن مشخص شده اما این مسیر ها گیج کننده است.
وی با اینحال استقبال برای بازدید از این موزه را خوب توصیف کرد و افزود: با گذشت حدود هشت ماه از راه اندازی موزه اما تاکنون مسئولان و مقامات استانی و کشوری در بازه های مختلف زمانی از این موزه بازدید کرده اند.
مسئول موزه عروسک خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه موزه یکی از برنامه های پیش رو است گفت: با تعامل سایر موزه ها از جمله موزه ملل و سایر شهرها مصمم هستیم که ضمن ارایه عروسک های محلی خراسان جنوبی از عروسک های سایر اقوام نیز به تعداد بیشتر جذب این موزه کنیم.
وی ادامه داد: معمولا هر روز برنامه بازدید مهدکودک ها و مدارس در موزه عروسک خراسان جنوبی وجود دارد که در کنار آن کارگاه آموزشی نیز برای این گروه سنی برگزار می شود.
سیاری زمان بازدید از موزه عروسک را ساعت 9 تا 13 و 17 تا 20 عنوان کرد و افزود: البته این زمان در ماه مبارک رمضان فقط صبح از ساعت 9 تا 13:30 دقیقه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد