پیام خراسان

آخرين مطالب

آرامگاه خیام بنایی استوار بر علم ریاضی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- حکیم غیاث‌ الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری در 28 اردیبهشت 427 در نیشابور دیده به جهان گشود وی از ریاضی‌دانان، ستاره‌ شناسان و شاعران به نام ایران در دوره سلجوقی است.
گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و حجه الحق لقب داشته است ولی آوازه وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. رباعیات خیام را به اغلب زبانهای زنده دنیا ترجمه کرده‌ اند.
ادوارد فیتزجرالد نخستین کسی بود که رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌ زمین شد.
خیام نیشابوری را که معاصرانش به حکمت، فلسفه، ریاضی، طب و نجوم می شناختند در دوران کنونی به سبب اشعار نغز و ابتکارش در ابداع "تقویم جلالی" به عنوان معتبرترین و دقیق ترین گاهشمار خورشیدی شهرت جهانی دارد.
خدمات نبوغ آمیز این فرزند خراسان در عرصه های مختلف دانش بشری، ادبیات و ماندگاری آن در تاریخ بشر سبب شد تا 28 اردیبهشت هر سال در تقویم ملی ایران به نام "روز ملی بزرگداشت خیام" نامگذاری شود.
زادگاه خیام نیشابور و زندگانی اش در قرن پنج و دهه های نخستین سده ششم هجری بوده است.
سال وفاتش 517 شمسی و آرامگاهش در شهر نیشابور زیارتگاه صاحبدلان و ادب دوستان است. تاریخ زندگانی او با روایات افسانه آمیز درهم آمیخته و سبب شهرتش به خیام درست معلوم نیست و احتمال داده اند که پدرش خیمه دوز بوده است.
* بنای مقبره خیام
مقبره خیام از لحاظ معماری و ساخت یکی از مهمترین بناهای ساخته شده در زمان خود است. این بنای جادویی مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیامی و نمادهایی از نجوم و با درج اشعاری زیبا محاسبه ، طراحی و ساخته شده است که این اثر را به یکی از جاذبه های جهانی تبدیل کرده است.
مرداد سال 1335 انجمن آثار ملی در نامه‌ای به مهندس هوشنگ سیحون نوشت که وضع بنای موجود آرامگاه حکیم عمر خیام متناسب با شخصیت علمی و هنری خیام نیست و انجمن در نظر دارد در این مورد اقداماتی به عمل آورد.
از وی خواسته شده بود طرح و نقشه جدیدی متناسب با شخصیت خیام طراحی کند. محل جدید آرامگاه انتخابی سیحون در گوشه شمالی باغ مورد تایید انجمن قرار گرفت و در پی آن طرح پیشنهادی وی در 1337به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فرستاده شد.
سیحون درباره ساخت این آرامگاه می نویسد: شنیده بودم که خیام گفته بود گور من در موضعی باشد که هر بهاری شمال بر من گل افشانی کند. بنابراین بنای یادبود باید طوری ساخته می شد که باز باشد و این خواسته خیام انجام شود و هم اکنون این بنا در میان درختان کاج تنومند و زردآلو قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه گفت: در سال 1338 ساخت آرامگاه آغاز شد و در این سال قسمت‌های عمده کار از جمله گودبرداری، بتن ریزی‌های بنا و طرح محوطه به اجرا درآمد و در سال 1341 کار ساختمان آرامگاه به پایان رسید.
مرجان اکبری افزود: ارتفاع مقبره 22 متر است و استخوان بندی اصلی آن فلزی محاط در پوششی بتنی است. شکل بنا در پایین تقسیم بندی 10 گانه دارد و فاصله پایه‌ها پنج متر است.
وی اضافه کرد: اضلاع بنا مستقیم به سمت بالا ادامه یافته و به صورت اشکال هندسی منظم تو رفتگی پیدا می‌کنند و بعد به صورت تقریبا مخروطی شکل به هم رسیده شبه گنبدی را در بالا به وجود می‌آورند که قسمت عمده آن مشبک و تو خالی و یادآور ستاره‌ای است که نماد شخصیت علمی و ستاره شناسی خیام تلقی می‌شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه سطح داخل و خارج مقبره با کاشیهای معرق و اشعار خیام مزین شده است گفت: روکار بنا معرق کاری سنگی است و با قطعات نازک سنگهای محکم و شفاف ساخته شده و در کنار آرامگاه، هفت خیمه سنگی بسیار زیبا وجود دارد که در زیر هرکدام یک حوض آب با کاشی فیروزه‌ای رنگ ساخته شده است.
اکبری افزود: خیام در واقع سه شخصیت دارد ریاضی دان، منجم و شاعر که باید هر سه شخصیت در بنا نشان داده می ‌شد.
وی ادامه داد: دایره کف این بنا به 10 قسمت تقسیم شده است به طوری که برج یادبود بر 10 پایه مستقر است و عدد 10 اولین عدد دو رقمی ریاضی است و پایه اصلی بسیاری از اعداد است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از هر یک از پایه‌ها دو تیغه مورب به طرف بالا حرکت می‌کند به ترتیبی که با تقاطع این تیغه‌ها حجم کلی برج در فضا ساخته می‌شود و چون تیغه‌ها مورب‌ هستند خطوط افقی آنها باید ناظر به محور عمودی برج باشد.
اکبری افزود: تیغه‌ها به صورت مارپیچ شکل به طرف بالا حرکت می‌کنند تا با هم تلاقی کنند و از طرف دیگر سر در بیاورند که خود یک شکل پیچیده ریاضی و هندسی‌ است.
وی با اشاره به اینکه این شکل با عدد 10 هر دو سمبل دانش ریاضی خیام است ادامه داد: برخورد تیغه‌ها با یکدیگر فضاهای پر و خالی و به خصوص در بالا ستاره‌های درهمی را به وجود می‌آورند که از لابلای آنها آسمان آبی نیشابور پیداست و به تدریج به طرف نوک گنبد، ستاره‌ها کوچکتر می‌شوند تا درآخر یک ستاره پنج پر آنها را کامل می‌کند.
او اظهار کرد: این ستاره ها و آسمان اشاره به شخصیت نجومی خیام دارد و اما برخورد تیغه ها با هم10 لوزی بزرگ می سازند که باید با کاشی کاری پر شوند.
وی ادامه داد: دیواره های بنا با رباعیات خیام به صورت خط شکسته و در هم به روش سیاه مشقهای خطاطان بزرگی مانند میرعماد و بعضی استادان شکسته نویس با کاشی به صورت نقوش انتزاعی تزئین شده است
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به تقاضای انجمن آثار ملی، شادروان استاد جلال الدین همایی 20 رباعی به این منظور انتخاب کرد و استاد مرتضی عبدالرسولی زیبا نویسیها را انجام داد.
اکبری افزود: دور تا دور برج، یک دایره وسیع به مرکز خود برج با سنگ گرانیت ساخته شده است با اجزاء مثلثی شکل و تورفتگی و برون آمدگیهایی که تا اندازه‌ای شکل خیمه را تداعی می‌کنند واین اشاره به نام خیام است.
مجموعه آرامگاه خیام در یک حال و هوای شاعرانه با درختان تنومند در اطراف ساخته شده است و همان طور که خواست خود خیام بوده محیط اطرافش کاملا باز است و مزارش در بهاران گل افشان می شود.
این آرامگاه در سال 1354 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1175 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
1922/7496

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152292/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب