پیام خراسان

آخرين مطالب

دستگاه اجرایی کم کار و بخشی نگر مانع توسعه است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: اگر حتی یک دستگاه اجرایی در استان وظایف خود را انجام ندهد، بخشی نگر و انگیزه کار نداشته باشد مانعی در حوزه رشد و توسعه استان خواهد بود.
به گزارش ایرنا مجید پورعیسی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر مدیران استانی اعتماد به نفس و نظم همگانی نداشته باشند در توسعه استان اختلال ایجاد می کنند.
وی بر استفاده از بخش خصوصی در سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: الگوهای محرومیت زدایی در دنیا، کشور و خراسان جنوبی زیاد است لذا تلاش می شود نظام برنامه ریزی در راستای اهداف عالی استانداری و دستگاه های اجرایی پیاده شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه با توجه به ظرفیت‌ هایی که برای توسعه کشور و استان در نظر گرفته شده است باید تلاش بیشتری کنیم.
وی گفت: در حوزه منابع طبیعی به اندازه 15 برابر سال های گذشته از صندوق و حوزه سازمان جنگل ها منابعی تامین می شود که در تضمین زیرساخت های منابع طبیعی بسیار موثر خواهد بود.
پورعیسی با بیان اینکه بیش از 90 درصد خواسته های استان توسط استاندار تاکنون شروع شده است ادامه داد: امید است با همکاری و اجرایی شدن ایده های مد نظر در ظرف زمانی معین نتایج حاصل از تلاش های انجام گرفته مشاهده شود.
وی تعامل با همه مدیران را یکی از راهبردهای کاری خود دانست و گفت: در اختصاص اعتبارات باید تمامی حوزه های مختلف دیده شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: متاسفانه در حوزه سرمایه فرهنگی و اجتماعی خیلی کار نشده است لذا نباید از بحث‌ های فرهنگی و اجتماعی در استان غافل شویم بلکه باید در مقابل اعتماد جامعه از خودگذشتگی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه حل معضلات اجتماعی نیازمند ایجاد ظرفیت برای دستگاه های اجرایی است گفت: اگر یک مدیر آسیب اجتماعی را در جامعه ببیند و کاری انجام ندهد به معنای آن است که درست عمل نکرده و رسالت فرهنگی و مذهبی خود را انجام نداده لذا شاهد چرخه ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود.
پورعیسی گفت: در برنامه ششم توسعه برای تجهیز منابع باید 25 درصد منابع را دولت‌ ها ایجاد کنند، 25 درصد از سرمایه گذاری خارجی، 25 درصد از حوزه مشارکت‌ های بخش خصوصی و 25 درصد از ظرفیت بانک‌ ها استفاده شود بنابراین اگر همه تعهد دولت اجرایی و عملیاتی شود تنها 25 درصد منابع محقق خواهد شد.
وی با اشاره به منابع در اختیار اوقاف و شهرداری ها ادامه داد: اگر این منابع در جذب سرمایه گذاری به کار گرفته شود منافع سازمان ها بهتر تامین می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بر خروج بانک ها از نگاه های بسته تاکید کرد و گفت: بانک ها ظرفیت سرمایه گذاری در استان را دارند که اگر تعامل و همکاری صورت گیرد شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
وی افزود: اگر از نیروی انسانی و ظرفیت دانش موجود در خراسان جنوبی برای حوزه عمل و اجرا کمک گرفته شود، به توسعه خواهیم رسید.
پورعیسی با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید از ظرفیت اساتید دانشگاه ها در کنار امور اجرایی بهره ببرند تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که توسعه باید از روستاها شروع شود چرا که اگر بتوان حوزه روستایی را فعال کرد نه تنها سطح درآمد روستاییان افزایش می یابد بلکه شاهد مهاجرت معکوس هم خواهیم بود.
رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز گفت: نرخ باسوادی در خراسان جنوبی با نرخ متوسط کشوری برابری می کند و بالغ بر 86 درصد جمعیت استان باسواد هستند از همین رو می توان گفت نرخ باسوادی مهمترین شاخصه این استان است.
محمد هادی آرین اظهار داشت: خراسان جنوبی با 750 هزار نفر جمعیت سومین استان پهناور کشور است که در حال حاضر 11 شهرستان، 30 نقطه شهری، 25 بخش، 61 دهستان دارد و 178 آبادی دارای سکنه دارد که تقریبا 50 درصد آن خالی سکنه است.
وی با بیان اینکه متاسفانه خشکسالی 17 ساله مهاجرت را از نقاط روستایی به نقاط جمعیتی شهری رقم زده است افزود: چهار بازارچه مرزی و 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان از پتانسیل های خراسان جنوبی است.
رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه درآمد سرانه خانوار شهری در استان 280 میلیون ریال است گفت: این رقم در مقایسه با 366 میلیون ریال متوسط کشوری بسیار پایین است.
وی ادامه داد: درآمد سرانه خانوار روستایی استان 138 میلیون ریال بوده که باز هم در مقایسه با متوسط کشوری با رقم 201 میلیون ریال پایین است در حالی که هزینه های خانوار با کشور مطابقت دارد.
آرین نرخ بیکاری استان در سال گذشته را 8.5 درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در کشور 12.5 درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز با متوسط کشور مطابقت دارد.
وی با بیان اینکه عمده اشتغال استان در 2 بخش کشاورزی و صنعت است، اظهار داشت : سال های گذشته زیرساخت های عمده ای در استان تجربه کردیم اما برای رسیدن به متوسط کشور با توجه به برنامه ها و افق طرح آمایش استان فاصله بسیاری داریم.
رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی به پتانسیل های استان و برنامه ریزی در این زمینه اشاره کرد و افزود: وجود ذخایر فلزی و غیرفلزی، وجود مرز مشترک با افغانستان، مزیت نسبی در تولید برخی محصولات کشاورزی و صنایع دستی، آثار تاریخی و طبیعی برای توسعه گردشگری، نیروی جوان و تحصیلکرده و انرژی تجدیدپذیر از جمله نقاط قوت و پتانسیل های استان است.
وی گفت: کمبود شبکه حمل و نقل، محدودیت منابع آبی و خشکسالی چندین ساله که ما را در رسیدن به اهداف دچار کندی حرکت می کرد و برداشت زیاد از منابع آبی، پایین بودن سطح درآمد مردم، کمبود بنگاه اقتصادی بزرگ و دوری از مراکز عمده تولید و توزیع کشور از عمده نقاط ضعف خراسان جنوبی است.
آرین تصریح کرد: براساس اهداف بنیادی توسعه در سند چشم انداز با عنوان امنیت پایدار، حس کرامت شهروندی، توسعه نهادی و حکمرانی شایسته، توسعه فناوری، حفظ منابع طبیعی و آبی براساس اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه درون زا و تبدیل استان به مرکز هم پیوندی ملی و بین المللی را تعریف و تلاش کردیم تا براساس طرح آمایش و برنامه توسعه شهرستان ها به اهداف مدنظر برسیم.
9893*3028

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

8 مصدوم در تصادف دو خودرو با شتر در محور طبس

برخورد با شتر 8 مصدوم برجای گذاشت

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - سه شنبه 4 اردیبهشت

خشکسالی در کمین این استان‌ها

گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر 30 ساله را به زاهدان بردند

آتش‌سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

مسجد شکر طبس مقصد دوچرخه سواران طبسی

بیش از 83 هزار زائر به حج 1403 اعزام می‌شوند

کشف گور یک «زامبی» ماقبل تاریخی در آلمان

ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 4 اردیبهشت 1403+ جدول

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

هواشناسی ایران1403/02/04؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

امدادرسانی 5 ساعته به حادثه تصادف در جاده طبس/8 نفر مصدوم شدند

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

پرونده مرگ خانم بازیگر بار دیگر بسته شد

ریزش دومین بنای خشتی ایران

اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری

مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

بهره برداری و آماده بکار بودن 16 دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی

هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود

اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش16 درصدی بارش ها

نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی

جشنواره قرآنی «حیات» در مشهد برگزار می‌شود

توقیف خودروهای حامل بار سوخت قاچاق در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان

نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد

افراد 144 بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!