پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد:

مهم‌ترین چالش در ساماندهی مشاغل، وضعیت کنونی اقتصاد است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد گفت: اگر شرایط نرمال اقتصادی را داشتیم و مردم می‌توانستند برای دو سال آینده خود تصمیمی بگیرند کارهای موثرتری می‌توانستیم انجام دهیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن نعیمی‌مقدم، در سلسله نشست‌های تخصصی پیرامون مسائل و موضوعات شهری ایران با موضوع «چالش‌ها و موانع تحقق ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده شهری مشهد»، که در تالار اجتماعات دانشکده هنر و معماری اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد عنوان کرد: مهم‌ترین چالش در حوزه ساماندهی مشاغل، وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور است.
وی افزود: ما در شهرداری مشهد، 4 مورد ساماندهی بر مبنای سبز، زرد و قرمز داریم و بعضی از گروه‌ها را استاندارد می‌کنیم که اگر بتوانند ضوابط را رعایت کنند می‌توانند در کاربری تجاری در سطح شهر مستقر شوند. 
نعیمی‌مقدم مطرح کرد: یکسری از مشاغل مزاحم را در داخل بافت‌های محدوده شهر داریم و این توانایی را دارند در داخل بافت‌ها باشند یا داخل حریم یک‌سری جایگاه‌هایی را مکان‌یابی می‌کنند و بعضی از مشاغل به شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شوند. 
مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها در سطح اجرایی بیان کرد: در ساخت وضعیت موجود مجتمع مشکلاتی را داریم، در گذشته تمام کارهای ساخت این مجتمع‌ها را شهرداری انجام می‌داد و مشکلی در رابطه با مجوزها نداشت اما مهم‌ترین مانع آن این بود که بودجه و امکانات دولتی و شهرداری این امکان را داشت که فرایند انتقال حدود 30 هزار شغل را که در سطح شهر مشهد بود را انجام دهد.
وی ادامه داد: به همین دلیل ما، با اتحادیه‌های صنفی وارد کار شدیم که خودشان این کار را انجام دهند و اتحادیه‌ها وارد فرایند ساخت شوند، خود اتحادیه می‌توانستند، منافع صنفشان، و چیزهایی که مورد نیازشان است را در نظر بگیرند. 
نعیمی‌مقدم با بیان اینکه «خود اتحایه‌ها یکسری شرکت تعاونی‌هایی را تشکیل دادند که وارد کار شدند»، ادامه داد: این شرکت‌ها مزایای خوبی داشتند و اعضا به صورت مستقیم درگیر بودند. اما از طرفی با طرح‌های بالادستی شهرداری‌ها آشنا نبودند و در مناطقی سرمایه‌گذاری کردند که به هیچ عنوان امکان تغییر کاربری نداشتند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا کاری را در شهرداری بینابین انجام دهیم. ابتدا یکسری از شرکت‌ها تعاونی‌ها را تشکیل دادیم و وارد کار شدیم و این شرکت‌ها نمونه‌های خوبی شدند.
مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد مطرح کرد: از چالش‌هایی که این افراد داشتند، در بهترین حالت یک فرایند تغییر کاربری 3 سال زمان می‌برد و به همین دلیل باعث می‌شود که پروژه به سمتی که باید برود، نباشد. با توجه به همین موضوعات یکسری کارگزارهایی را گرفتیم که تخصص شهرسازی داشته‌باشند و با اسناد بالادستی و موارد محیط‌زیست بیشترین تعامل را داشته‌باشند و راحت‌تر فرایند تغییر کاربری انجام شود.
وی با اشاره به یکی دیگر از چالش‌هایی که در ساماندهی مشاغل وجود دارد ،گفت: زمان زیادی با آن چالش درگیر هستیم که برنامه‌ریزی شهری است. یعنی ما بین طرح‌های تفضیلی و طرح‌هایی که در شهر ساخته شده تفاوت زیاد است. تعداد اصناف و میزانی که نیاز به مجتمع دارند در هیچ‌کدام یک از طرح‌های ما مطرح نشده..
نعیمی‌مقدم تصریح کرد: زمانیکه این نیاز دیده نشود هر کس در هر مکانی دلش بخواهد این واحدها را پخش می‌کند و در این طرح‌ها چیزی به عنوان مجتمع‌های صنفی و نیاز مردم دیده نشده‌‎است. و این پخش شدن باعث مشکلات زیادی می‌شود این لکه‌هایی که در روی نقشه دیده‌می‌شود، تمامشان ساخته شده و قابل خرید و فروش نیست. مهم‌ترین چالش ما این است ک این ضرورت در اسناد بالادستی دیده نشده.
مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: رکن اساسی ساماندهی مشاغل خود اتحادیه‌ها هستند و دچار مشکلاتی‌اند و توان مالی پایینی دارند و این توان مالی یکی از چالش‌هایی است که همیشه با آن درگیر هستیم اکثر اعضای اتحادیه‌ها مستاجر هستند. تحصیلات پایین متصدیان مشاور و اعضای واحد صنفی از دیگر مشکلات است. اکثر این واحدهای اتحادیه‌ها فاقد پروانه هستند و آمار درستی را ندارند. این اعضای زیادی بدون پروانه اتحادیه هر کدام برای شهرداری چالش دیگری است.
وی ادامه داد: ما در نهادهای مرتبط دچار مشکل هستیم. ما در شهرداری بحث دیدگاه اقتصادی را از منافع شهری برای ساماندهی مشاغل جداکرده‌ایم. در حوزه ساماندهی مشاغل در شواری شهر به مصوبات خوبی رسیدیم. 50 درصد ارزش افزوده زمین که به عنوان ورود به محدوده در نظر گرفته می‌شود را هبه می‌کنیم و می‌بخشیم. مقدار کمی‌نیست و هزینه‌های پروانه را حداقل دو سال استراحت می‌دهیم و برای 3 سال هم برای ساخت در نظر گرفتیم که 5 سال جمعا استراحت در نظر گرفته می‌شود.
نعیمی‌مقدم مطرح کرد: در شهرداری مشوقات خاصی داریم، حتی مواردی که احتیاج به وام دارند، تا 15 و 20 میلیون تومان به هر واحدی با بهره 4 درصد می‌دهیم که موارد را اصلاح کنند و این فرصت‌هایی است که در شهرداری ایجاد شده و به افراد می‌دهیم.
مدیر برنامه ریزی و نظارت برامور ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد گفت: ما از دوستان‌مان در محیط‌زیست فقط توانستیم یک مورد از کمیسیون 8 را پیگیری کنیم و داخل محدوده اجازه دادند که یک مجتمع ساخته شود و در بقیه موارد تنها با یک نامه با دلیل اینکه فاصله‌ آن با حریم رعایت نشده، نتوانستیم بررسی کنیم. در حالیکه اصناف با وضع موجود در حال کار در سطح شهر هستند و انواع مزاحمت‌ها را دارند.
وی ادامه داد: می‌شود با نگاه مثبت‌تری به این وضعیت از، تبصره کمیسیون ماده 8 استفاده کنند و حداقل اجازه دهند موارد داخل محدوده بررسی شود. در برنامه‌های ساماندهی نگاه کلانی به آن نداریم و اطلالات و آمار دقیقی نداریم و هر روزی که به صنفی مراجعه کردیم اطلاعات دقیقی نداشتند و در برنامه‌ریزی به مشکل خواهیم خورد. و این مقاوت خود اعضا اتحادیه در رابطه با انتقال است.
نعیمی‌مقدم با بیان اینکه«این مسئله احتیاجی به مشوقاتی دارد»: عنوان کرد: به دلیل اینکه آن فرد بتواند انتقال را قبول و انجام دهد و ارزش افزود‌ه‌ای برایش ایجاد کنیم. بارها و بارها برنامه‌های ساماندهی شروع شده، ضرر کردند و اعتمادی که بین شهرداری و اصناف بوده از بین رفته. تا یکی دوسال قبل ارزش خارجی به صورت کلی نداشته و سعی داریم این اعتماد را برگردانیم و در حال حاضر به وضعیت خوبی رسیده‌ایم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/152833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد