پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی

تا 30 سال آینده پزشکی حرف اول را خواهد زد/ دانشگاه‌های غیردولتی، فرصت صنعتی شدن را از ایران ربودند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: اگر کسی می‌خواهد برای 20 سال آینده خود سرمایه‌گذاری کند، بیمارستان، بیمه‌های اجتماعی و... را درست کند. تا 30 سال آینده پزشکی حرف اول را خواهد زد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی نجف‌زاده امروز در نشست «گفتمان پزشکی ‌شدن آموزش عالی» که در باشگاه آثار مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: میزان بیکاری را در ایران و مخصوصا در رشته‌هایی که زمانی سرآمد رشته‌های دانشگاهی بودند، مثلا در رشته عمران می‌بینیم. بنابراین در انتخاب رشته برای کنکور یک عامل اساسی، آینده شغلی است. یعنی شغل باعث می‌شود افراد رشته پزشکی را انتخاب کنند که البته خیلی از آنها در آن رقابت ناکام می‌مانند.
رشته‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد، دانشجو ندارد
وی ادامه داد: تقریبا رشته‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد، دانشجو ندارد؛ یعنی رقابتی که در بین رشته‌‎های دانشگاهی وجود دارد بر سر مشاغل پزشکی است. البته به دانشجویان حق هم می‌دهیم، زیرا ایران طی این چند دهه خالی از کار شده و یک چیز باقی مانده و آن هم رشته پر سود پزشکی است.
دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی یادآور شد: در این زمینه یک مشکل راهبردی داریم که بعد از انقلاب و از سال 62، جمعیت افزایش یافت و رشد آن از یک درصد به 5.6 درصد رسید که حتی تصور آن هم خیلی سخت است.
نجف‌زاده در مورد تعداد سالمندان 56 سال به بالا در جمعیت ایران گفت: در سال 1329 تعداد سالمندان 903 هزار نفر بوده که تعداد آنها در سال 2020، چهار میلیون و 982 هزار نفر خواهد شد و در سال 2050 جمعیتی که بازنشسته می‌شوند به 19 میلیون نفر خواهند رسید.
15-16 برابر دانشجویان دولتی در دانشگاه‌های دیگر درس می‌خوانند
دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اظهار داد: جمعیت ایران به یک‌باره جوان شد و چون جمعیت جوان شد، دانشگاه‌ها سردرآوردند و جوانان، دانشگاه‌ها را هم پر کردند. هم اساتید و هم روسای دانشگاه‌ها مقصر هستند، زیرا به هر کسی اجازه دادند هر جایی را به عنوان دانشگاه اعم از علمی کاربردی و...ایجاد کند. حدود 15-16 برابر دانشجویان دولتی در دانشگاه‌های دیگر درس می‌خوانند. شغل هم که طی این سال‌ها ایجاد نکرده‌ایم. فقط دانشگاه‌ها را زیاد و شاغل دانشگاهی را بی‌اعتبار کردیم.
سال 2050 دیگر مکانی نیست که انسان‌ها را دفن کنند
وی با تاکید بر اینکه «مشکل اساسی این بود که چرا مقامات ما در اوایل انقلاب اجازه دادند جمعیت آنقدر رشد پیدا کند که توانایی رفع نیاز افراد مختلف را نداشته باشیم»، تصریح کرد: جمعیت ما از 32 میلیون نفر به 65 میلیون نفر رسید. یعنی جمعیت را دو برابر کردیم. انگار طی این سال‌ها کشوری دیگر خلق کردیم. احساس می‌کنم در سال 2050 دیگر جایی نباشد که انسان‌ها را دفن کنند مگر اتفاق خاصی بیفتد و بشر به وضعیتی برسد که بتواند اوضاع را سامان دهد.
پول در بیماری است و بیماری پول‌ساز است
دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه « از دو جهت باعث شده دانشجویان به پزشکی گرایش پیدا کنند»، بیان کرد: جمعیت ما درحال پیر شدن است و این به معنای آن است که بودجه بهداشت و درمان ما به سرعت رشد می‌کند و دست کسی هم نیست. از چهار درصد در سال 75 شروع کردیم و به 9 درصد رسیدیم. فکر می‌کنم تا سال 2050 به 25 درصد هم برسیم.
نجف‌زاده گفت: آن اتفاقی که در اول انقلاب افتاد و خیلی مخرب بود این بود که جمعیت افزایش یافت. آن افراد درحال حاضر 30 سالگی را رد کرده‌اند. از باروری، کار و تولید آنها گذشته و در آستانه میانسالی هستند، در حالی که هنوز دنبال شغل و مدرک دانشگاهی‌اند. 20 میلیون نفر در سال 2050 مطلق از کارافتاده خواهند بود. یعنی حدود 20 میلیون جوان خواهیم داشت، 20 میلیون از کارافتاده و 4 میلیون نفر مطلقا کار نخواهند کرد. از سن کارشان گذشته و آنها را باید سرپرستی کرد.
تا 30 سال آینده پزشکی حرف اول را خواهد زد
وی اظهار کرد: بنابراین پزشکی باید رشد کند. اگر کسی می‌خواهد برای 20 سال آینده خود سرمایه‌گذاری کند، بیمارستان ، بیمه‌های اجتماعی و... را درست کند. تا30 سال آینده پزشکی حرف اول را خواهد زد. داریم با شتاب به وضعیتی دچار می‌شویم که دست هیچ‌کس نیست و از عهده هیچ‌کس هم کاری بر نمی‌آید. زیرا ما در اول انقلاب جمعیت را و البته ناخواسته ایجاد کردیم، چرا که درگیر کارهای انقلاب شدیم. 
دانشگاه‌های غیردولتی فرصت صنعتی شدن را از ایران ربودند
نجف‌زاده با بیان اینکه «معضلات دیگری هم داریم که تلنبار شده است»، عنوان کرد: ما سرمایه‌گذاری نکردیم و صنعتی نشدیم و فرصت صنعتی‌شدن را طی این سال‌ها از خود گرفتیم. 50 میلیون جوان داشتیم، اما هیچ کاری از آنها نکشیدیم و آنها را در خیابان رها کردیم. شاید ذهنیت استراتژیک نداشتیم نسبت به اینکه چه کاری باید انجام دهیم و جوانان را به دانشگاه فرستادیم. ضربه بزرگی که دانشگاه آزاد و... زد، این بود که فرصت صنعتی شدن را از ایران ربود. ما از جوان‌ها استفاده نکردیم. کار ایجاد نکردیم. سرمایه‌گذاری هم انجام ندادیم. 
وی افزود: اتفاقا خوب است که پزشک‌ها هستند و هنوز درمان می‌کنند. تصور کنید اگر ایران از لحاظ پزشکی هم عقب افتاده می‌بود آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد. خوب است که گام به گام با پزشکی دنیا پیش رفتیم. اگر فشار بیاوریم که بچه‌ها پزشکی نخوانند و پزشکی عقب بماند یا بودجه درمان کاهش یابد، وضع بسیار بغرنج‌تری خواهیم داشت.
دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: بحران پزشکی ربطی به پزشکی، علوم پزشکی، پزشکان و دندانپزشکان و.. ندارد. اول یک معضل درست شده و بر سر این معضل، گرایش دانشجویی، پول و... به سمت آن رفته است. 
وی یادآور شد: افزایش جمعیت هزاران مشکل ایجاد می‌کند. تصادفات گسترده که در جمعیت ایران است و... باعث پزشکی‌‌تر شدن جامعه می‌شود.
نجف‌زاده با اشاره به اینکه «جنگ هم باعث می‌شود، افزایش جمعیت رخ دهد»، خاطرنشان کرد: از سال 60 به بعد کنترل جمعیت از دست‌مان در می‌رود. دولت باید جمعیت را کنترل می‌کرد. گام به گام داریم پیر می‌شویم. معضلاتی همچون کار، شغل، مسکن و...به دلیل افزایش جمعیت رخ داده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند