پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد:

کودک‌همسری منجر به خشونت جنسی می‌شود/ دلایل مختلف کودک‌همسری علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کودک همسری منجر به خشونت جنسی می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حسین اکبری، امروز در دومین نشست از سلسله جلسات شورش خرد، با عنوان «کودک همسری؛ کودکی فراموش شده» که در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهار کرد: کودک همسری یکی از موضوعات مهمی است که طی دو سال اخیر توجهات ویژه‌ای به آن شده و کم کم در حال تبدیل شدن به یک مسئله اجتماعی است و خوشحالیم که تغییراتی در رویکردهای رفتاری مردم دارد ایجاد می‌شود. این دومین جلسه‌ای است که در رابطه با این موضوع در دانشگاه برگزار شده است. خود این موضوع نشان می‌دهد حداقل قشر فرهیخته جامعه به شدت روی این موضوع حساس شده‌اند و امیدواریم که با ایجاد حساسیت‌ها شاهد کاهش میزان کودک همسری در کشور باشیم.
وی عنوان کرد: تحقیقاتی که راجع به موضوع کودک‌همسری از دیدگاه جامعه‌شناسی انجام شده نشان می‌دهد که این موضوع دارای پیامدهای بسیار زیادی است. در حوزه مسائل اجتماعی یکی از فاکتورهایی که برای یک مسئله اجتماعی در نظر می‌گیریم پیامدهای اجتماعی، روانی و جمسی است که آن مسئله می‌تواند ایجاد کند.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: تحقیقاتی که در حوزه پزشکی انجام شده کاملاً نشان می‌دهد ازدواج‌هایی که در سنین پایین انجام می‌شود و تعدادی از آن‌ها نیز به بارداری ختم می‌شوند خطرات زیادی به لحاظ جسمی برای فرد دارد و انواع اختلالات روانی و اجتماعی را نیز می‌تواند برای وی ایجاد کند.
اکبری تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده تعدادی از پیامدها که بیشتر خود را نشان می‌‎دهند عبارتند از: خشونت جنسی؛ در سنین پایین هر نوع رابطه جنسی حتی با رضایت فرد نوعی خشونت جنسی محسوب می‌شود، محرومیت از تحصیل که یکی از ابتدایی‌ترین حقوق یک فرد است، تداوم طلاق، تداوم فقر، انواع کشمکش‌ها، آسیب‌های جسمانی، تعداد فرزندان زیاد و حتی قتل همسر. مواردی وجود داشتند که چون فرد اختلاف سنی زیادی با همسر خود داشته و نمی‌توانسته به هیچ طریقی از دست او رها شود همسرش را به قتل رسانده است.
وی در خصوص آمار کودک همسری در ایران گفت: بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال 1390 در گروه سنی 10 تا 14 سال، حدود 0.8 دختران و در گروه سنی 15 تا 19 سال نیز نزدیک به 15 درصد از دختران ازدواج کرده بودند. سالنامه آماری 1395 نشان می‌دهد در گروه سنی 10 تا 14 سال، 36 هزار و 261 مرد و 36 هزار و 422 زن ازدواج کرده بودند.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در سال 1395 در گروه سنی 10 تا 14 سال، 598 زن طلاق گرفته بودند؛ این آمار شامل افرادی که طلاق گرفته و دوباره ازدواج کرده بودند نمی‌شود. در گروه سنی 15 تا 19 سال نیز 10 هزار و 614 زن مطلقه شدند. این رقم برای مردها کمتر است، زیرا میزان ازدواج مردها در سنین 15 تا 19 سال، کمتر است.
اکبری با بیان اینکه «یکی دیگر از موضوعات، فرزندآوری افراد است» خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 1395، 5680 زن بین سنین 10 تا 14 سال صاحب فرزند شدند. در گروه سنی 15 تا 19 سال نیز 173 هزار و 119 زن فرزند داشتند که تعداد زیادی است. از سال 1394 تا زمان سرشماری نیز، 885 نوزاد از مادران 10 تا 14 سال متولد شدند و 66 هزار و 614 نوزاد از مادران 15 تا 19 سال که رقم قابل توجهی است.
وی عنوان کرد: بنا به گزارشی، خراسان رضوی بالاترین آمار کودک‌همسری را در کشور دارد. بر اساس سرشماری سال 1395، 3793 مرد 10 تا 14 سال و 7305 زن 10 تا 14 سال در خراسان رضوی ازدواج کرده بودند. هم‌چنین در همین زمان، 1800 زن در سنین 10 تا 19 سال در استان خراسان رضوی مطلقه شدند که عدد قابل توجهی است.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: بر اساس تحقیقات، یک نوع شناسی از این ازدواج‎ها انجام داده و بر اساس آن به چند الگو از مهم‌ترین علل کودک همسری دست یافته‌ایم. نوع اول کودک‌همسری، یک رسم اجتماعی است. این موضوع در برخی خرده فرهنگ‌ها به عنوان یک رسم محسوب می‌شود. در برخی مناطق مشهد، دختران از سنین بسیار پایین به اسم فرد دیگری می‌شوند و به نوعی می‌گویند عروس شده‌اند.
اکبری افزود: این موضوع در منطقه طرق وجود دارد و مربوط به مهاجرین افغانی است که به مشهد می‌آیند. در این منطقه دختران پس از تولد به اسم فرد دیگری می‌شوند و از آن وقت به بعد دیگر کسی نمی‌تواند روی این دخترها انگشت بگذارد. در برخی نواحی استان خراسان اگر دختر 15 ساله ازدواج نکرده باشد اصطلاحاً می‌گویند ترشیده است. یعنی به لحاظ اجتماعی یک دختر 15 ساله ترشیده محسوب می‌شود. این‌ها مربوط به رسم‌های اجتماعی می‌شود که در خراسان نیز وجود دارد و زیاد هم ه هست.
وی ادامه داد: نوع دیگر، کودک‌همسری به عنوان نتیجه یک معامله اقتصادی است. عمدتاً در این حالت دختران خرید و فروش می‌شوند. این موضوع بنا به دلایلی از جمله فقر اقتصادی خانواده، اعتیاد والدین و نیاز به بحث مواد، قمار و... صورت می‌گیرد. یک مورد که مدتی پیش در رسانه‌ها بسیار سر و صدا کرد موضوع دختر یازده ساله‌ای در ایلام بود که در قبال 15 میلیون تومان با مرد 50 ساله‌ای ازدواج کرده بود. از این نوع در حاشیه شهر مشهد نیز کم اتفاق نمی‌افتد.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نوع سوم، کودک همسری به عنوان راه حلی برای فرار از شرایط سخت خانواده است. بعضاً یکی از راه‌هایی که دخترانی که در خانواده‌های نابسامان زندگی می‌کنند انتخاب می‌کنند ازدواج است. این افراد برای فرار از وضعیت نابه‌هنجار و فشارهای سختی که در خانواده بر آن‌ها وارد می‌شود کودک همسری را انتخاب می‌کنند و با رضایت خود به این موضوع تن می‌دهند چون فکر می‌کنند که این کار می‌تواند وضعیت بهتری را برایشان ایجاد کند.
اکبری عنوان کرد: نوع دیگری از کودک‌همسری که در تحقیقات، خودش را نشان داده، من اسمش را گذاشته‌ام کودک همسری به عنوان نتیجه اشتیاق دخترانه. گاهی اوقات خود دختران به خاطر نوع تعاریفی که وجود دارد یا ذهنیتی که از عروس شدن، لباس عروس پوشیدن و... دارند، اصرار زیادی بر ازدواج در سنین پایین دارند. اگر شرایط تا حدی مهیا باشد خود اشتیاق دختر این فرایند را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود دختران تمایل پیدا کنند که زودتر ازدواج کنند. به ویژه در خرده فرهنگ‌هایی که این موضوع وجود دارد این اتفاق زیاد می‌افتد. در مدارسی که عموماً دختران متاهل هستند نوعی اشتیاق در دختران مجرد برای این موضوع ایجاد می‌شود و به همین دلیل در آموزش و پرورش محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند.
وی ادامه داد: الگوی بعدی، کودک همسری به عنوان تقلید از ازدواج مادران است. در تحقیقاتی که انجام شده زیاد با این موضوع مواجه شده‌ایم که دختران می‌گویند چون مادرمان در سن پایین ازدواج کرده ما نیز باید زود ازدواج کنیم. این موضوع اساساً به یک هنجار اجتماعی ناشی از تقلید از مادر تبدیل می‌شود.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نوع آخر، کودک‌همسری به عنوان نتیجه ترس والدین از شرایط اجتماعی است، مانند بحث آسیب‌های اجتماعی و رابطه بین دختر و پسر. در برخی نواحی و خانواده‌ها کدهای شرافتی آنقدر فعال است که خانواده‌ها حاضرند دختران خود را زودتر عروس کنند تا مبادا ننگ رابطه با یک پسر بر پیشانی دخترشان بخورد. وقتی سطح آسیب‌های اجتماعی در یک جامعه زیاد می‌شود، این نوع هراس به ویژه در خانواده‌های سنتی رشد پیدا می‌کند و آن‌ها به قول معروف می‌گویند هنوز چشم و گوش دخترمان باز نشده او را عروس کنیم تا به خانه شوهر برود و آنجا هر اتفاقی افتاد دیگر مسئولیت از گردن ما برداشته شده است.
موارد گفته شده چند نوع از کودک‌همسری‌هایی بود که به ویژه در خراسان رضوی در مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شده مشاهده شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/153840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور