پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

معطوف کردن دلال‎بازی به سمت تولید، جنگ اقتصادی را خاتمه می‌دهد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: جنگ اقتصای، جنگ بین واسطه‌گری و تولید است، اگر ما سفته‌بازی، دلال‌بازی و واسطه‌گری را از بین ببریم و آن را به حوزه تولید معطوف کنیم، جنگ اقتصادی ما خاتمه خواهد یافت.
محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایسنا-‌منطقه خراسان، ضمن تحلیل شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: شاید یکی از اصلی‌ترین نکات حکمرانی و دولتمردی، اعتماد در روابط فی مابین خصوصا در حوزه اقتصاد است. اگر مبانی رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و سایر مطالب را کنار بگذاریم، در حوزه اقتصاد به واسطه اینکه با معیشت مردم ارتباط دارد، اعتماد حرف اصلی را می‌زند.
وی افزود: متاسفانه رفتارهای دولتمردان ما در طی سال‌های گذشته به این پل فی مابین صدمه زده و روز به روز پایه‌های بی‌اعتمادی در اذهان مردم در حال قوی‌‎تر شدن است. من نمی‌خواهم بیان کنم که رفتارهای دشمنان خارجی یا بیگانگان در این قضیه بی‌تاثیر است، اما قطعا رفتارهای سیستم حاکمیتی و دولتی ما باعث این بی‌‎اعتمادی شده و دلیلش نیز این است که بین صحبت‌هایی که صورت می‌گیرد، تصمیماتی که گرفته می‌شود، قوانینی که وضع می‌کنند و پیگیری‌هایی که اتفاق می‌افتد، به هیچ وجه با خروجی‌هایی که در جامعه می‌بینیم، سنخیت ندارند.
مدیران در سطوح عالی کشور اعتقادی به خرد جمعی ندارند
خندان‌دل با بیان اینکه متاسفانه مدیران ما در سطوح عالی کشور اعتقادی به خرد جمعی ندارند، عنوان کرد: مدیران ما به واسطه دست انداختن به عقاید و دیدگاه‌های خود موجب یک فاصله روزافزون بین حوزه تخصصی و اجرایی شده‌اند که از قِبَل آن بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود. متاسفانه این بی‌اعتمادی به واسطه عدم انجام رفتارهای صحیح مبتنی بر علوم اقتصادی بوده و به واسطه این است که ما رفتارهای اقتصادی خود را بر پایه یک اقتصاد سیاسی بنا گذاشتیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اقتصاد سیاسی ما نیز بر یک سری از رفتارهایی مبتنی شده که با فضای درونی و بیرونی سیاسی ما ارتباط پیدا کرده و از قِبَل آن بی‌اعتمادی به وجود آمده که روز به روز نیز بیشتر می‌شود و در تمامی ابعاد تصمیم‌گیری‌های اجتماعی آحاد جامعه ما تاثیرگذار خواهد بود و دولت باید هزینه بسیار بزرگی را صرف کند تا بتواند بخشی از این اعتماد را برگرداند. قطعا رفتارهای نابخردانه داخلی مدیران و سیستم حاکمیتی ما باعث این بی‌اعتمادی اقتصادی نزد مردم شده است.
وی با اشاره به اینکه وقتی ما همه چیز خود را به بیگانگان، دشمنان و فضای مجازی ارتباط دهیم و هیچگاه حاضر نشویم که مسئولیت رفتار خودمان را به عهده بگیریم، مواردی چون بهم ریختگی بازار بر اساس فضای مجازی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: یعنی وزیر و وکیل همه را متهم کرده و و همه عوامل، غیر از رفتارها و تصمیمات نادرست خودشان مقصر می‌دانند. وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و سایر وزرا به جای اینکه به دنبال متهم بگردند، باید رفتارهای خود را تحلیل و ارائه کنند.
خندان‌دل اضافه کرد: باید بگویند چه تصمیم‌گیری درستی را در حوزه خودرو انجام داده‌اند که اکنون مدعی هستند، چند هشتگ بازار خودرو را به هم ریخته است؟ باید از رفتارها و تصمیمات مدیریتی خود در حوزه توزیع کالا دفاع کنند و اگر توانستند دفاع معقولی داشته باشند، مشکلات را به رفتارهای بیگانگان، دشمنان تخیلی و فضای مجازی منتسب کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر اقتصاد ما مبتنی بر یک سری پایه‌های قوی اقتصادی باشد، آیا ممکن است چند قیمت در فضای مجازی بتواند بازار را به هم بریزد؟ این بی‌اعتمادی است که این فضا را به وجود می‌آورد و این بی‌اعتمادی است که نخواسته‌ایم هیچگاه با مردم خود واضح، شفاف، رودررو و صادقانه صحبت کنیم، بلکه همیشه سعی کردیم یک حوزه تخیلی و بیگانگان را پشت رفتارهای نادرست خود قرار دهیم و پایه‌ای کنیم برای اینکه رفتارهای خود را درست نشان دهیم.
وی خاطرنشان کرد: من اصلا قبول ندارم که حوزه‌های فضای مجازی می‌تواند در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار باشد، ممکن است در اقتصاد خرد ما اندکی تاثیر بگذارد، اما در اقتصاد کلان ما جایگاهی ندارد. چگونه زمانی که دلار گران می‌شود، آن را به تحریم، بیگانگان، دروغ‌پردازی، فضای مجازی و دلالان منتسب می‌کنیم، اما وقتی همین دلار ارزان می‌شود، به رفتارهای بخردانه بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت ربط می‌دهیم؟ مطمئنا این حرف‌ها تنها به واسطه دفاع از رفتارهای نادرست مدیریتی بیان می‌شود.
مردم به واسطه بی‌اعتمادی به مدیران به صف کالاها می‌روند
خندان‌دل با بیان اینکه وقتی ما در اعتمادسازی اقتصادی در جامعه موفق نباشیم، از قِبَل آن بی‌اعتمادی و رفتارهای اجتماعی ناشی از بی‌اعتمادی اقتصادی بروز می‌کند، عنوان کرد: من معتقد نیستم به واسطه اینکه در فضای مجازی موضوع گرانی مطرح می‌شود، به طور مثال بنزین قرار است افزایش قیمت پیدا کند، مردم به صف بنزین می‌روند. من معتقد هستم که مردم به این دلیل به صف بنزین می‌روند که یک مدیر دولتی بیان می‌کند ما هیچ تصمیمی برای گران شدن بنزین نداریم. به واسطه بی‌اعتمادی به حرف آن مدیر اینگونه رفتارها از مردم سر می‌زند، نه به واسطه شایعه گرانی.
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ما ارزاق عمومی را خریداری می‌کنیم به واسطه اینکه مدیر و مسئولی بیان می‌کند که شما مطمئن باشید تا پایان امسال تغییری در قیمت ارز نخواهیم داشت، مردم نیز به واسطه بی‌اعتمادی به این حرف به بازار می روند نه به واسطه دلال‌بازی. من این رفتار را از دیدگاه اجتماعی قبول ندارم، اما از دیدگاه اقتصادی مردم به واسطه حفظ ارزش پول و جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود این رفتار را انجام می‌دهند.
وی افزود: این رفتارها به دلیل بی‎اعتمادی اقتصادی به دستگاه حاکمیتی و سیستم دولتی ما است. اعتمادسازی را باید از بستر فرهنگ‌سازی به وجود آورد. ما پایه‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه را منهدم کردیم، زمانی که اعتماد بین آحاد جامعه را از بین ببریم، پایه‎های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی را از بین بردیم و این اعتمادسازی دیگر به سادگی صورت نخواهد گرفت. ایجاد اعتمادسازی از طریق یک فرهنگ‌سازی، نیاز به مسیر طولانی دارد.
خندان‌دل خاطرنشان کرد: فرهنگی را که در طی دورانی از بین بردیم و دیوارهای اعتماد و خوشبینی را فرو ریختیم، نباید برای ساختن این دیوار تصور کنیم که فردا می‌توانیم به مردم بگوییم به ما اعتماد کنید و مردم هم قبول کنند، این دیوار فروریخته را باید با اصلاح جایگاه فرهنگی و اخلاقی درست کرد که برای آن باید زمان زیادی را سپری نمود. باید سرمایه ملی و انسانی بزرگی را صرف کنیم تا به نتیجه برسیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: باید دولتمردان ما به عقلانیت، اصول علمی و تجربیات کشورها برگردند و تصور نکنند که خرد آن‌ها برتر از دیگران است. باید برای جایگاه خصوصی و نیز جایگاه علمی و دانشگاهی مملکت ارزش قائل شوند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و بی‌اعتمادی به وجود می‌آید. زمان بسیار طولانی نیاز است که شیب و شتاب این بی‌اعتمای را به صفر برسانیم و بعد آن را به شکل صعودی بالا بیاوریم و حفظ اعتماد مردم را به گذشته‌هایی برگردانیم که امروز بسیار دور دیده می‌شود.
نگاه به تجربه کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد بسیار حائز اهمیت است
وی با اشاره به اینکه نگاه به تجربه کشورهایی چون چین، ژاپن، هند و کشورهای دیگر می‌تواند بسیار برای اقتصاد ما حائز اهمیت باشد، تصریح کرد: من به این معتقد هستم که رونق اقتصاد از طریق تولید ملی صورت خواهد گرفت. اگر ما نگاه خود را به تولید داخلی و ملی و به رونق اقتصادی معطوف کرده و نگاه خود را در این حوزه جدی کنیم، مطمئنا از بخش بزرگی از این مشکلات اقتصادی عبور خواهیم کرد، البته در کنار آن پرداختن به فرهنگ اجتماعی کشور نیز بسیار مهم است.
خندان‌دل گفت: اگر به چین، ژاپن، هند و اروپا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با توجه به فرهنگ عامه جامعه خود، رویکرد تولید ناخالص ملی را مدنظر قرار دادند، قوانین را برای رونق اقتصادی در حوزه تولید ناخالص ملی ترسیم کردند و از قِبَل آن توانستند به مشکلات اقتصادی خود فایق آیند. متاسفانه در مملکت ما اراده‌ای بر این قضیه وجود ندارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: حمایت از تولید ناخالص ملی و تولید ملی ما شعاری است که در ابتدای سال بیان شده و در انتهای سال نیز ما تنها در صفحه اول رسانه ملی آن را می‌بینیم و همایش و بزرگداشت‌هایی به نام رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و اشتغال ملی برگزار می‌شود، اما هیچ رفتار جدی صورت نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: از کنار این شعارها و مبالغی که تحت عنوان حمایت از تولید ملی تخصیص داده می‌شود، امروز فسادهای بزرگی را مشاهده می‌کنیم و تنها بخش کوچکی را به اطلاع ما می‌رسانند، زیرا حوزه فساد بسیار بزرگ‌تر از این مواردی است که ما می‌بینیم. اگر به آمار و ارقام بودجه‌ای و منابع کشور نگاه کنیم متوجه می‌شویم که یک حلقه مفقوده بزرگ و اعداد بزرگی ناپدید می‌شوند که همان مبالغ فسادی است که برخی از آن پرونده‌ها را می‌شنویم و مقداری از اطلاعات آن به گوش ما می‌رسد.
سیستم چندنرخی ارز یک خیانت بزرگ است
خندان‌‎دل با بیان اینکه استفاده از سیستم چند نرخی ارز نه تنها یک اشتباه محض، بلکه یک خیانت بزرگ است، عنوان کرد: من روز بعد از اعلام ارز 4200 تومانی توسط آقای جهانگیری مصاحبه کرده و بیان کردم که این خیانت است، زیرا رانت بزرگی را به وجود می‌آورد، اتفاقی که اکنون رخ داده این است که بیان می‌کنند 20 میلیارد دلار دادیم، اما از این مقدار حدود 16 میلیارد دلار برنگشته و بعد مدام اعداد را اصلاح می‌کنند تا خود را مبرا کنند. نه تنها ارز 4200 تومانی، بلکه ارز 8500 یعنی ارز نیمایی نیز یک خیانت است.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: سیستمی که اکنون تحت عنوان سیستم نیمایی جدید بانک مرکزی اعلام می‌شود یک خیانت است و تا زمانی که ما بخواهیم به این ترتیب معیشت مردم را به دست تفاوت نرخ‌هایی بسپاریم که توسط گروه‌هایی اعمال شود، مطمئن باشید که فساد آن به قدری زیاد است که به نفع مردم نخواهد بود. اگر هم قرار است اتفاقی بیفتد، باید با یک مکانیزم و سیستم مدیریت بین آحاد جامعه تقسیم شود.
وی بیان کرد: چه معنایی دارد که کالایی را با ارز 4200 تومانی وارد کنند و بعد بگویند ارز آن به سیستم بانکی برنگشته، چند روز بعد قاچاقچی را پیدا کنند که کالایی در انبار دارد که با ارز 4200 تومانی گرفته و بعد با با ارز نیمایی بفروشد، این یک فساد است، اتفاقی که امروز به دفعات رخ می‌دهد.
خندان‌دل خاطرنشان کرد: کاغذ یک‌باره به 60 هزار تومان می‌رسد و بعد بیان می‌کنند که انبارهای کاغذ را پیدا کردیم و آن‌ها را توزیع می‌کنیم، در نتیجه کاغذ به 48 هزار تومان می‌رسد و هیچ کس به یاد ندارد که زمانی کاغذ بین 10 تا 15 هزار تومان بود و همه تصور می‌کنند که از 60 هزار تومان به 48 هزار تومان رسیده است. این موارد خیانت‌هایی است که در این کشور صورت می‌گیرد و متاسفانه برخی نادانسته به این قضیه دامن می‌زنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به هیچ وجه سیستم چند نرخی نمی‌تواند راهگشا باشد. این امر تنها از طریق تقویت تولید ناخالص داخلی، نگاه ویژه به حوزه کارآفرینی، تولید، صنعت و اشتغال صورت خواهد گرفت، تجربه‌ای که تمام کشورهای دنیا به آن عمل کردند.
یارانه کالاهای اساسی بین مردم توزیع شود
وی در خصوص کوپنی شدن کالاهای اساسی، گفت: من به این معتقد هستم که اگر در کوپن فساد و رانت وجود نداشته باشد، نباید حتما به دیدگاه یک برگه یا کارت مدنظر قرار گیرد که برای افراد اعتبار به وجود آورد و ذهینت مردم را به هم بریزد. اگر ما یارانه‌ای که در حوزه تامین کالاهایی که دولت اسم آن را کالای اساسی گذاشته، بین آحاد مردم توزیع کنیم، در حقیقت سیستمی را تحت عنوان نظام توزیع عادلانه برقرار کردیم که یک شکل آن می‌تواند کوپن باشد، اما با کلمه کوپن به واسطه اینکه تاثیرات نادرستی در اذهان و افکار عمومی جامعه می‌گذارد، موافق نیستم.
خندان‌دل بیان کرد: اگر یارانه کالاهای اساسی به درستی و با نظام عادلانه در بین مردم تقسیم شود، بسیار مناسب است، زیرا امروز عمده فسادی که صورت می‌گیرد، از توزیع ناعادلانه‌ای است که باید به دست مردم برسد، اما به سمت واردات نادرست می‌رود و خروج پول به خارج از کشور را به همراه دارد. من با سیستم توزیع عادلانه یارانه‌ای یا مابه التفاوت حمایتی که قرار است در سیستم اقتصاد صورت گیرد، موافق هستم.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه جنگ اقتصای، جنگ بین واسطه‌گری و تولید است، تصریح کرد: ما باید موانع بین دلال‌بازی، سفته‌بازی و واسطه‌گری را با حوزه تولید برطرف کنیم که متاسفانه مجلس در این قضیه در بحث وضع قوانین حمایتی برای تولید بسیار کوتاهی نموده و دولت در اجرای همان قوانین محدودی که وجود دارد نیز بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی اضافه کرد: اگر ما این سفته‌بازی، دلال‌بازی و واسطه‌گری را از بین ببریم و آن را به حوزه تولید معطوف کنیم، جنگ اقتصادی ما خاتمه خواهد پذیرفت. تا زمانی که ما به حوزه تولید و اشتغال به شکل جدی نگاه نکرده و توان تمام قوانین را منعطف و موکول به توسعه و رونق این دو بخش نکنیم، این جنگ اقتصادی که جنگ بین واسطه‌ها، کارآفرینی و صنعتگران است، از بین نخواهد رفت. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/154056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی