تاثیر اعمال تعرفه بر کالاهای مکزیک در بازار خودروسازان آسیا
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - با اعمال تعرفه بر کالاهای مکزیک از ماه آینده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدل جهانی تولید کسب و کارهای قدیمی ضربه خواهد خورد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ژاپن نیوز، ترامپ اظهار کرد: اقدام وی در برابر افزایش مهاجران غیر قانونی در سراسر مرز جنوبی ایالات متحده است. او تمام کالاهای مکزیک را با نرخ پنج درصد تعرفه ماهانه افزایش خواهد داد تا اول اکتبر به 25 درصد برسد، مگر اینکه مکزیک اقدامی فوری در این رابطه انجام دهد.
این حرکت ترامپ تعدادی از شرکتهای جهانی از جمله شرکتهای آمریکایی و آسیایی را بهخصوص در صنعت خودرو آسیبپذیر خواهد کرد. سالهاست که خودروسازان در مکزیک به دلیل دستمزد پایین نیروی کار وسایل نقلیه خود را تولید و به بازارهای بزرگ ایالات متحده آمریکا و چین وارد میکنند.
همچنین این اقدام موجب افزایش کالاهای مصرفی مانند اتومبیل، یخچال، فریزر و تلویزیون در مصرفکنندگان ایالات متحده نیز خواهد شد.
جانت لوئیس تحلیلگر Macquarie Securities میگوید: این اقدام در بازار خودرو ایالات متحده نیز تاثیر دارد و هیچ سازنده خودرو نمیخواهد این تعرفهها را به مشتریان خود منتقل کند.
در ژاپن سهام شرکت تویوتا موتور دو درصد، شرکت نیسان موتور پنج درصد وشرکت هوندا موتور نزدیک به چهاردرصد کاهش یافته است. شرکت مزدا موتور ضربه بزرگتری را تجربه کرد و تقریبا سهام آن هفت درصد کاهش یافته است. این 4 کارخانه مونتاژ خودرویی در مکزیک دارند.
بر اساس اطلاعات موجود، دولت ایالات متحده، وسایل نقلیه و قطعات بزرگ را از مکزیک به ایالات متحده وارد میکند که در سال 2018 این واردات 93.3 میلیارد دلار بود و به دنبال آن ماشینهای الکتریکی، راکتورهای هستهای، مواد معدنی و نفت و تجهیزات نوری نیز وارد شده است.
در کره جنوبی محصولات شرکت هیوندا موتور و کیا به ترتیب 0.7 و 4.2 درصد کاهش پیدا کردند و لوازم جانبی خودرویی شرکت هیوندا به دوو نیز 6.2 درصد کاهش یافته است.
چانگ موون سو، یک تحلیلگر اوراق بهادار شرکت هیوندا در سئول گفت: البته باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا طرح تعرفه ایالات متحده واقعا اجرایی خواهد شد یا خیر.
یکی دیگر از تولیدکنندگان کره جنوبی، شرکت الکترونیکی الجی گفت: تقریبا تمام تلویزیونهای خود را در مکزیک تولید میکند و از طریق ایالات متحده بارگیری کشتی میشود و حدود یک سوم از یخچال و فریزرهای خود را نیز به همین طریق بارگیری میکند.
یکی از نمایندگان این شرکت به رویترز گفت: هر چند که ایالات متحده یک بازار حیاتی برای ما است اما ما نیز مسئله تعرفه را به دقت نظارت میکنیم.
خودروسازان برتر ژاپن و تامینکنندگان آنان از جمله شرکت Denso Corp و Aisin Seikiطی دهههای مختلف، وسایل نقلیه را در مکزیک برای بازارهای داخلی و صادرات به ایالات متحده ساختند و از موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی استفاده میکردند که شامل کانادا نیز می شود.
در میان آنها نیسان بیشترین میزان وسایل نقلیه را در مکزیک تولید میکند و کالاهای صادراتی آن به ایالات متحده تقریبا یک چهارم کل فروش خودرو آن است. مدل سنترا Sentra و ورسا Versa نیسان در مکزیک برای بازار ایالات متحده ساخته شده است.
رقیب کوچکتر مزدا حدود 30 درصد خوردوهای تولید شده در مکزیک را به ایالات متحده صادر میکند. تویوتا، که تولید انبوه کامیونهای برقی را گسترش داده کمتر از 10 درصد به ایالات متحده صادرات دارد و هیوندا نیز همینطور.
تولیدکنندگان ژاپنی در مجموع در سال 2018 حدود 1.25 میلیون خودرو در مکزیک تولید کردهاند.
اما با این تعرفه، تولید در مکزیک کاهش و در نتیجه تولید خودرو در ایالات متحده که سه تولید کننده بزرگ ژاپن تنها چهار میلیون دستگاه خودرو در هر سال برای آن تولید میکنند تاثیر بسزایی خواهد داشت.
انتهای پیام
-
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱:۵۹
-
۶۵ بازديد
-
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/154079/