پیام خراسان

آخرين مطالب

وزیر نیرو:

خطر دیوان‌سالاری و بخشی‎نگری از دشمن خارجی بیشتر است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - وزیر نیرو گفت: اصلی‌ترین چالش سر راه مدیریت کشور دیوان‌سالاری فربه، متمرکز و بخشی‌نگر است. یعنی هم سامان اداری ما فوق العاده بزرگ و سنگین و هم شدیدا تمرکزگرا و در عین حال به شدت بخشی‌نگر است. خطر این وضعیت از دشمن خارجی نیز برای ما فوق العاده بیشتر است که اگر چاره نشود، ما را از پا در خواهد آورد.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، رضا اردکانیان امروز در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی در محل دفتر استاندار، اظهار کرد: بستر اصلی صحبت من این بوده که قیمت ما که اینجا نشستیم چند است؟ یعنی چه قیمت و بهایی برای عمر خود قائل هستیم؟ این تعیین‌کننده میزان توفیق ما در عملیاتی شدن طرح انتقال همیاران آب و بحث‌هایی از این دست خواهد بود. این مشخص می‌کند که چقدر قرار است این موارد را باور داشته باشیم، عملیاتی بدانیم، جدی بگیریم و اعتقاد داشته باشیم؟ این صحبت‌ها باید به اقتضای زمان گفته شود، بخش‌هایی عمل می‌شود و بخش‌هایی نمی‌شود.
وی افزود: خارج از این بهایی که برای عمر خود تعریف می‌کنیم، نمی‌توان تضمین جدی‌تری برای توفیق این بحث‌ها و طرح‌ها پیدا کرد. قطعا نسل بعدی مدیران استان و دولت نسبت به نسل فعلی و نمایندگان مجلس از دانش و تجربه بیشتری برخوردار هستند. سطح دانش در دنیا رو به جلو است و کار ما به عنوان تجربه به نسل بعد منتقل می‌شود.
اردکانیان ادامه داد: تنها در یک مورد امتیاز ویژه و منحصر به فردی داریم که نسل بعدی مدیریت نخواهند داشت و آن هم زمان و فرصتی است که اکنون در اختیار ما قرار دارد و آن‌ها این فرصت را نخواهند داشت. هرچه علم، دانش، تجربه، منابع مالی، سازوکارها، ارتباطات بین المللی و امتیاز در اختیار آن‌ها بیشتر باشد، این یک عنصر، کالا و ثروت را در اختیار نخواهند داشت و آن هم مهلتی است که ما داریم.
وزیر نیرو بیان کرد: کارهایی باید در این دوره انجام شود که اگر انجام ندادیم، مهلت از دست رفته است. فارغ از تفاوت سنی موجود بین مدیران، همه به طور متوسط قبول داریم که اصلی‌ترین وظیفه ما پایدار کردن آینده کشور است. وقتی آینده پایدار را هدف‌گذاری کنیم، طبیعتا حال و امروز ما نیز متناسب با مدیریت خواهد شد اما عکس آن نیز صادق نیست. اگر اصل توجه ما تنها امروز باشد، معلوم نیست توان، ظرفیت و استعداد ما به اندازه کافی مصروف ساختن آینده هم شود.
بی‎توجهی ما به آینده، خیانت به کشور است
وی با بیان اینکه این مساله فوق العاده مهم است که حتی برای امروز که می‌خواهیم برای مشهد آب تامین کنیم، نحوه تامین آن ناظر بر این باشد که پایداری مشهد، خراسان و ایران را در آینده بیشتر تضمین کند، عنوان کرد: اگر به عنوان مدیران ملی یا استانی به آینده کم‌توجه باشیم، نه اینکه تنها حق مطلب را ادا نکردیم، من با همه وجود باور دارم این بی‌توجهی ما یعنی فروختن آینده و آینده‌فروشی و مساوی خیانت به کشور است.
اردکانیان اضافه کرد: ما فرصت و مجالی در اختیارمان است که این مصرف خواهد شد و آیندگان از این فرصت بی‌بهره هستند. اگر من مقداری از این فرصت را برای ساختن و پایداری آینده صرف نکنم، خیانت است. با این نگاه اصلی‌ترین چالش سر راه مدیریت کشور که امروز موضوع آب به عنوان یکی از ابرچالش‌ها جایگاه ویژه‌ای در این قضیه دارد، چالش دیوان‌سالاری فربه، متمرکز و بخشی‌نگر است. یعنی هم سامان اداری ما فوق العاده بزرگ و سنگین و هم شدیدا تمرکزگرا و در عین حال شدیدا بخشی‌نگر است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خطر این وضعیت از دشمن خارجی نیز برای ما فوق العاده بیشتر است. اگر چاره نشود، ما را از پا در خواهد آورد. ظرفیت‌های کشور را صرف خود می‌کند، ثروت خدادادی ما را به میزان زیاد هدر می‌دهد و مستهلک می‌شود. چاره این است که چاقی و فربهی بخشی گریزناپذیر است اما در خصوص بخشی‌نگری چاره وجود دارد. اول باید به رسمیت بشناسیم که اینگونه هستیم و بعد با سرعت زیاد دنبال چاره باشیم.
طرح آمایش سرزمین باید نهایی شود
وی بیان کرد: بخش زیادی از این چاره دست دولت و نمایندگان است. باید طرح آمایش سرزمین را نهایی کرده، بحث کنیم، با سواد امروز خود به جمع‌بندی برسیم و امکان بازنگری را در آن ببینیم که حالت دینامیک و پویایی داشته باشد. باید در بازه‌های زمانی این طرح را بازنگری کنیم و نترسیم. امیدوارم آخرین وعده سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت روی میز بیاید.
اردکانیان گفت: چاره بخشی‌نگری ما این است که متوجه خواهیم شد، دولت جمع جبری تعدادی دستگاه نیست، دولت مجموعه پروژه‌ها و برنامه‌هایی است که ماهیاتا میان‌بخش و فرابخش هستند. یکی از این مسائل آب است که هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند و نباید مدعی باشد که مسئول این موضوع است و می‌تواند آن را به سرانجام برساند. امیدوارم با داشتن طرح آمایش سرزمین بخش زیادی از انرژی که اکنون در دستگاه‌های مختلف صرف می‌کنیم که هر دستگاهی منبع بیشتری در توجیه ناکامی‌های خود جمع می‌کند، کاهش یابد.
وی افزود: در عین حال که طرح آمایش نداریم، موضوعاتی ماهیتا میان‌بخش هستند. اگر به آن‌ها بپردازیم، آن کالا و ثروت اصلی را هدر نمی‌دهیم. آب موضوعی میان‌بخشی است و باید آن را به رسمیت بشناسیم. طرح همیاران آب بستری بوده که حرفش همین است.
اردکانیان ادامه داد: اگر قرار است در قضیه آب اتفاقی رخ دهد، باید این جزوه و طرح تهیه شود و همه بدانند یک کار است، می‌توان تقسیم وظیفه کرد اما یک پروژه است که یا به نتیجه می‌رسد و همه در این توفیق سهیم هستند یا به نتیجه نمی‌رسد و همه شکست می‌خورند. موضوع آب چنین موضوعی بوده و نقطه شروع ما برای به ثمر رسیدن طرح‌های آب همچون انتقال آب دریای عمان و اصلاح مصرف سازوکارهایی نظیر همیاران آب است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه چالش دوم تمرکزگرایی است، تصریح کرد: باید مدیریت توسعه‌یافته داشته باشیم. تمرکززدایی با دستور، بخشنامه، ردیف و حکم قانونی عملیاتی نخواهد شد. من به عنوان مدیر آب باید به سطحی از توسعه‌یافتگی برسم تا در خود این توان را ببینم در عین حالی که به حکم قانون و وظیفه ذاتی وزارت نیرو مسئول آب هستم، می‌توانم اختیارات خود را به نماینده دولت در استان تفویض کرده و کماکان اعمال مدیریت نیز بکنم.
وی اضافه کرد: تمرکزدایی را می‌توان با دستیابی به سطح توسعه‌یافته‌تری از مدیریت در ستادها انجام داد. ما در عرصه مدیریت آب حکم مجروحی را داریم که نیازمند خون است اما تیم پزشکان متوجه می‌شود که مشکل خونریزی داخلی نیز دارد و اگر آن خونریزی درمان نشود، جان خواهد سپرد. باید هر دو کار با هم صورت گیرد. خون‌رسانی برای جراحت یک ضرورت است، مانند انتقال و شیرین کردن آب اما جراحی کار سخت‌تر و پیچیده‌تری است که باید برای جلوگیری از خونریزی داخلی صورت گیرد و اگر انجام نشود خونرسانی علاج نخواهد بود.
اردکانیان خاطرنشان کرد: طرح همیاران آب کار موثری در جلوگیری از خونریزی داخلی است که هم فرمانده و هم تیم گران‌قیمت می‌خواهد. باید افرادی باشند که به کمتر از به ثمر رسیدن چنین طرحی در دوران مدیریتی خود رضایت ندهند. باید کسانی باشند که قیمتشان از این مسائل بالاتر باشد و بگویند ما برای عمر خود به کمتر از به ثمر رسیدن چنین طرح‌هایی رضایت نمی‌دهیم و قیمت ما بالاتر است. فرماندهی لازم و این تیم گران‌قیمت شرط کافی بوده و این کار شدنی و کار پیچیده‌تری است. اکنون من می‌توانم ادعا کنم که هرچه کار مرزی و بین المللی صورت گرفته، شروع‌کننده آن بودم.
طرح همیاران آب پیچیده اما ضروری است
وزیر نیرو با بیان اینکه طرح همیاران آب کار به مراتب پیچیده‌تری از سایر طرح‌ها بوده اما ضروری است و حتما از این جمع و با اراده‌ای که وجود دارد، بر خواهد آمد، عنوان کرد: ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم اما پیش‌نیازهای آن بیشتر از انتقال آب از دریای عمان است. دانش فنی و منابع مالی می‌خواهد، دانش داریم و منابع نیز قابل فراهم شدن است.
وی بیان کرد: طرح همیاران آب ضروری بوده و اگر اجرا نشود، هم کار را به تعویق انداختیم و هم آن را پیچیده‌تر کردیم. پیچیده‌تر کردن به این معنا است که اگر این طرح عملیاتی نشود، روند ناصحیح بدمصرفی موجود تشدید شده، انتظارات بیشتر می‌شود، سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافته و کام‌ها، معده‌ها و دهان‌های تشنه‎تری خلق می‌شود و کماکان آلوده روش بدمصرفی خواهیم بود. آیندگان ما را لعنت خواهند کرد که این افراد وقتی فرصت داشتند، کاری که باید انجام می‌دادند را سخت دانستند، خود را درگیر نکرده و آغاز نکردند.
اردکانیان گفت: طبیعی است که وزارت نیرو و دولت نه تنها در ارتباط با خراسان تمام قد از طرح جلوگیری از خونریزی داخلی در استان خراسان با اسم رمز همیاران آب، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم. من قیمت خودم را انجام آن کارها می‌دانم و آن‌ها را انجام خواهم داد. تفویض اختیار حداقل کار است.
وزیر نیرو با طرح این سوال که چرا انتظاراتی که دارید اتفاق نمی‌افتد و اکنون بین ساختن سد، تصفیه‌خانه و سرمایه‌گذاری در کاهش هدرفت در شبکه‌های آب شهری، سومی مهم‌تر خواهد بود، تصریح کرد: این امر به دلیل بخشی‌نگری است که مدعی نداریم. مسئولیت خود را می‌دانیم، به قدری توجیه داریم که نباید موارد اول و دوم باشد و همه دستگاه‌ها اینگونه هستند، مگر نیرویی ما را از این سنگرهای انفرادی بیرون بکشد و سنگر جمعی درست کند.
وی افزود: در طرح همیاران آب همه باید همکاری کنند تا یک محصول خارج شود. طرح انتقال آب نیز به اندازه کافی توجیه دارد. زلف این طرح را به اطلاعات بی‌پایه و سست گره نزنید. ما در ارتباط با طرح همیاران آب حمایت تمام‌قد می‌کنیم. خراسان رضوی ویترین شرق کشور ما است. مشهد نماد آینده پایدار برای جمهوری اسلامی است، حتما باید حیات مسکون آن تثبیت شده و رونق داشته باشد. آب و اشتغال نقش مهمی دارد و کاهش بیکاری و لطمات اجتماعی همه مهم بوده و جزو سیاست‌های کلی دولت است. ما نیز نقش جدی خود را در تامین آب و انرژی داریم.
اردکانیان بیان کرد: ما هم‌مرز با افغانستان هستیم و اخیرا وزارت نیرو رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با افغانستیان تعیین شده که برنامه‌های وسیعی برای رونق و آبادانی داریم. هرچه اختیارات برای مدیریت آب و انرژی لازم است، تفویض خواهیم کرد. تفویض اختیارات در صورتی پایدار خواهد بود که عملکردش بازبینی شود.
وزیر نیرو گفت: با توجه به بحث‌های متعددی که با آقای رزم‎حسینی داشتیم، آنچه ایشان در این زمینه مطالبه کردند، بنده با اشتیاق حمایت خواهم کرد و امیدوارم ایشان تا به ثمر رسیدن نهایی این طرح و سایر طرح‌ها و برنامه‌ها برای توسعه استان با انگیزه و علاقه توفیق خدمتگزاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در ارتباط با طرح انتقال آب از دریای عمان کارهای خیلی صورت گرفته است، عنوان کرد: کار در حال دنبال شدن است و از ناحیه ما توقفی در آن موضوع نخواهد بود اما بحث مشارکت وسیع منابع غیر دولتی در این قضیه یک فرض است. امیدواری ما بسیار زیاد بوده که از این حیث خراسان باید یک الگو باشد. متاسفانه در بعضی موارد شاهد بودیم که تعریف ناصحیحی از مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته اما در استان چنین بنایی نبوده، نیست و نخواهد بود.
اردکانیان ادامه داد: مشارکت واقعی از ابتدای کار تدارک دیده خواهد شد تا پایداری اجرای طرح نیز تضمین باشد. این دو طرح همزمان یک مفهوم جامع و کامل را ارائه خواهد داد. امیدواریم با کمک هم در دولت دوازدهم هر دو طرح را در وضعیت برگشت‌ناپذیر قرار دهیم و از فرصت محدودی که داریم استفاده کنیم.
موضوع تغییر اقلیم یک واقعیت است
وزیر نیرو با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم یک واقعیت است، تصریح کرد: اینکه ابعاد این تغییر چقدر است، نیاز به کار علمی دارد. در آینده نزدیک اجلاسی را در ایران با مشارکت کارشناسان بین المللی مدیریت می‌کنیم تا آخرین بحث‌ها برای تغییر اقلیم را با شرایط خود تطبیق دهیم و اگر لازم است چارچوب جدیدی برای بازبینی منابع آب داشته باشیم. احتمال دارد ما جزو مناطقی باشیم که گرفتار رادیکالیسم آب و هوایی شده‌ایم و سال‌های شدیدا خشک و شدیدا تر خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: طبیعی است که اگر چنین نظریه‎ای قوت پیدا کرد، باید برنامه‌ریزی‌های خود را متناسب با آن انجام دهیم. ممکن است جیره آبی چند سال خود را یک سال آبی دریافت کنیم و باید آن را مدیریت نموده و حساب‌شده عمل کنیم. باید از این فرصتی که فراهم شده که اکنون در مخازن سدهای کشور 15 میلیارد متر مکعب آب شیرین بیشتر داریم، حدود 40 تالاب بزرگ ما بین 45 تا 100 درصد پر شده که تصور چنین چیزی را نداشتیم، استفاده کنیم. امسال سدهای ما مشکل سال قبل را نخواهند داشت.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ما خشک‌ترین و ترترین سال 50 سال اخیر را کنار هم تجربه می‌کنیم که مدیریت این دو شرایط باید مورد استفاده قرار گیرد. این میدانی برای ما ایجاد می‌کند تا طرح‌هایی نظیر این را با حوصله جلو ببریم. امسال نسبت به سال گذشته دغدغه آب شرب تابستان را نداریم. باید با مدیریت مصرف و مصرف صحیح کار را جلو ببریم. مفاهمه با مردم پیش‌شرط این کار است. بخش اصلی کار طرح همیاران آب، ارتباط با مصرف‌کنندگان است که باید تبدیل به فرهنگ و برنامه قطعی شود. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/154518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند