پیام خراسان

آخرين مطالب

تمام دردهای تولیدکننده و صادرکنندگان خراسان شمالی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - باوجود تحریم های حاکم و بیم کشورهای زیر سلطه آمریکا برای سرمایه گذاری در ایران، مسئولان با امید فراوان برای جذب سرمایه گذاران تلاش می کنند در حالی که کارآفرینان و سرمایه گذاران با تجربه استان به رقم داشتن برندهای مطرح در بازارهای جهان به سبب تغییرات لحاظ شده در قانون تولید و صادرات دیگر امیدی برای ادامه کار ندارند که این گویای ضرب المثل «مرغ همسایه غاز» است را تداعی می کند.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، براین اساس تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حتی کارشناسان امر اقتصادی معتقدند عواملی همچون تحریم ها و نوسات بازار ارز، دستورالعمل های دولت، میزان تولیدات کالاهای داخلی و همچنین انگیزه صادرات را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.
جاجرمی مدیر عامل شرکت گلچین فوم خراسان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این واحد تولیدی 100 درصد محصولات خود را به هفت کشور صادر می کند، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکلی که این واحد تولیدی و سایر واحدهای تولیدی صادرات محور با آن مواجه هستند در بحث صدور بخش نامه ها برای تعهدات ارزی(پیمان سپاری ارزی) است.
وی افزود: در سال گذشته بانک مرکزی بخش های زیادی را برای این نوع از واحدهای تولیدی مصوب کرده است و در حقیقت کار کردن به این شیوه و با این بخش نامه ها مشکل است.
وی ادامه داد: یک تولیدکننده صادرات محور باید همیشه دغدغه آن را داشته اشد که آیا با چنین شرایطی می تواند امر صادرات را انجام دهد یا خیر.
جاجرمی در ادامه اظهار کرد: یک صادرکننده زمانیکه در حال وارد کردن ارز حاصل از فروش کالای خود از کشور مقصد با کامیون است خواب و خوراک ندارد، و حمل پول به صورت چمدانی برای یک صادرکننده معضل بزرگی است.
وی توضیح داد: زمانیکه راننده کامیون بار را تحویل کشور مقصد می دهد و پول را با خود به داخل کشور حمل می کند، تولیدکننده باید هر یک ساعت با این راننده تماس بگیرد که آیا از مرز گذشته و یا مشکلی برای آن به وجود نیامده است.
صرافی مجاز در خراسان شمالی وجود ندارد
وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان این استان با مشکل تبدیل پول مواجه هستند، صرافی مجاز در خراسان شمالی وجود ندارد و افراد مجبور هستند برای تبدیل پول خود به صرافی های شهر بجنورد و مشهد مراجعه کنند.
جاجرمی تصریح کرد: از سوی دیگر این دغدغه نیز وجود دارد که چه کسی این پول ها را برای تبدیل به این دو شهر ببرد و از سوی دیگر بانک های استان نیز پول ها را 500 تومان کمتر از قیمت صرافی ها خریداری می کنند.
راه نرفته را دوباره نروید
وی بیان کرد: طرحی ارائه شد مبنی براینکه رایزن اقتصادی برای رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان در سایر کشورها دعوت شود اما این برنامه در سال های گذشته اجرا شده ولی به نتیجه ای نرسید چراکه این افراد یا به صورت سیاسی وارد کار شده و یا اینکه متعلق به خراسان شمالی نبوده و بیشتر به دنبال منافع استان خود بوده اند.
وی در رابطه با اجرای این طرح گفت: راه نرفته را دوباره نروید چراکه فقط هزینه است و سرانجامی نخواهد داشت.
فروشگاه های بزرگ خراسان شمالی مواد غذایی را از سایر استان ها خرید می کنند و از واحدهای غذایی داخلی خرید انجام نمی شود
قربان علی مصطفاییان مدیر کارخانه مواد غذایی سالم نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: 10 واحد تولیدی مواد غذایی در این استان فعالیت می کند و امید این واحدهای تولیدی بر این است که در ابتدا مراکز و فروشگاه بزرگ از آن ها حمایت کند.
وی افزود: دو سه سالی است که فروشگاه هایی همچون کوروش مواد خام را از استان می برد و سپس تبدیل می کند و دوباره به فروشگاه های خود در استان بازمی گرداند و هیچ گونه خریدی از واحدهای تولیدی مواد غذایی استان انجام نمی شود.
وی ادامه داد: علاوه بر کوروش فروشگاه های دیگری همچون صبا و ... نیز از این واحدهای تولیدی خرید ندارد و می توان سایر بخش ها همچون آموزش و پرورش و ... را نیز به آن اضافه کرد.
مصطفاییان خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این است تا از این واحدهای تولیدی در داخل استان حمایت نشود، اعلام شود تا این واحدها را تعطیل و آن را تبدیل به دامداری کنیم چراکه هم اکنون سود در این کار است.
به تولید اهمیت می دهیم اما به صادرات و بازار خیر
آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: پنج کشور CIS وجود دارد که برای خراسان شمالی حیاتی بوده اما به علت کم کاری های صورت گرفته بازارهای خود را از دست داده ایم که یکی از آن ها کشور ترکمنستان بوده که بزرگترین بازار برای خراسان شمالی محسوب می شود و در حال حاضر کار به جایی رسیده که این کشور برای تجار ما حتی ویزای توریستی نیز صادر نمی کند.
وی افزود: کم کاری و از دست دادن این بازار سبب شده تا ارتباطمان با کشورهایی همچون تاجیکستان، اربکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز از دست رود.
وی ادامه داد: به تولید اهمیت می دهیم اما به صادرات و بازار خیر این درحالیست که تولید بدون بازار هیچ فایده و اثری ندارد.
فتحی تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر اتاق بازرگانی استان عملکرد خوبی نداشته و به عنوان مثال صدور کارت بازرگانی معمولی ترین کاری است که در اتاق ها صورت می گیرد اما شماری از صادرکنندگان برای دربافت کارت خود از این اتاق با مشکل مواجه هستند و از سایر اتاق ها کارت خود را دریافت کرده اند.
درآمد حاصل از تولید تغییر نیافته اما دست مزد کارگران و هزینه ها افزایش یافته است
محمد صمدی رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد: بالا بودن بهره های بانکی و طولانی شدن مراحل اخذ وام از مشکلاتی است که فعالان اقتصادی در این استان با آن مواجه هستند.
به گفته وی وجود مشکلات مالیاتی به خصوص مالیات بر ارزش افزوده که هر سال بر مقدار آن افزوده می شود از دیگر مشکلات این افراد است.
وی ادامه داد: افزایش هزینه های حمل و نقل، مواد اولیه و انرژی از دیگر مشکلاتی است که فعالان اقتصادی استان با آن دست و پنج نرم می کنند.
صمدی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از تولید تغییر نیافته این درحالیست که دست مزد کارگران و هزینه ها افزایش یافته و این امر سبب شده تا تولید مقرون به صرفه نباشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی صادرکنندگان برای خرید به سرمایه در گردش نیاز دارند.
وی بیان کرد: کاهش نیروها با توجه به افزایش هزینه ها از دیگر مشکلات این قشر است.
نبود صرافی در خراسان شمالی شرم آور است
محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی در جمع فعالان اقتصادی استان نیز گفت: نبود صرافی در این استان شرم آور است.
وی با اشاره به اینکه دولت در نبود این امکان در استان به هیچ عنوان مقصر نیست، افزود: نبود صرافی در این استان به علت بخش خصوصی ضعیف است که نتوانسته دور یکدیگر جمع شود و شرایط این امکان را برای خود فراهم کند.
وی ادامه داد: نبود صرافی در خراسان شمالی یکی از نداشته های خیلی بد این استان است که باید چراغ خاموش برای ایجاد آن حرکت کنیم.
شجاعی از تمرکز امور در پایتخت گلایه کرد و افزود: می‌دانیم که کشور را بد اداره می‌کنیم و مسیر اداره کشور با این وسعت، با تمرکز امور در تهران فکر، بسیار عقب مانده است.
وی ادامه داد: برخی مشکلات برای تولید، مربوط به قوانین و بخش نامه‌هایی است که در تهران برای همه کشور نسخه می‌شود و مدیران مجبور به اجرا هستند این در حالی است که نمی‌توان برای همه نقاط کشور نسخه یکسان پیچید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای حضور خود در خراسان شمالی در اتاق بازرگانی استان حضور یافتم چراکه اعتقاد به حضور در آنجا داشتم، اظهار کرد: اولین جلسه را رفتم اما بعد از آن دیگر نرفتم.
وی توضیح داد: زمانیکه رئیس اتاق بازرگانی استان به عنوان ریاست این اتاق در استان انتخاب شد قید گذاشتیم که این اتاق محل حضور همه است.
وی تاکید کرد: بنده با شخصی کار می کنم که اجرایی باشد و برای من به هیچ عنوان شخص مهم نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد