پیام خراسان

آخرين مطالب

فعالان اقتصادی خراسان شمالی: بازتعریفی از فعال بودن واحدهای صنعتی ارائه شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- فعالان اقتصادی خراسان شمالی معتقدند که اطلاق عنوان فعال به هر واحد در حال فعالیت چندان درست نیست زیرا واحدی فعال است که سال به سال بر میزان تولید و شمار کارگرانش افزوده شده و فناوری، تجهیزات و وسعت کارش گسترش یابد و این اشتباه است که هر واحد تولیدی را به صرف تولید محصول فعال قلمداد شود.

شماری از آنها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از چالش‌های مهم واحدهای صنعتی و تولیدی استان را مشکل نقدینگی، نبود توجه به قوانین معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان، بالا بودن سود تسهیلات برای واحدهای تولیدی و نبود گمرک مرزی عنوان کردند.
آنها می‌گویندکه واحدهای صنعتی فعالیت مناسبی ندارند و درگیر مشکلات بیمه، مالیات و بانک‌ها هستند، واحدهای تولیدی بی انگیزه شده و قریب به اتفاق آنها در فعالیت خود توسعه‌ای نداشته‌اند و نیازمند حمایت‌های دولت از صنعت هستند.
به گفته آنها، حمایت‌های دولت هم اکنون به واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و پرداخت تسهیلات محدود شده که پس از آن صنعتگر به حال خود رها می‌شود و حال آنکه واحد تولیدی پس از ایجاد و راه اندازی، نیاز به مراقبت و حمایت دارد بویژه در شرایط اقتصادی کنونی که قیمت ارز و مواد اولیه بشدت افزایش یافته و نوسان قیمت برنامه ریزی ها را برهم زده است.
*نبود توازن منطقه‌ای
رئیس ستاد مردمی توسعه خراسان شمالی، نبود توازن منطقه‌ای را از موانع توسعه استان عنوان کرد و گفت: عدم توازن منطقه‌ای، مانعی برای توسعه استان است، در کنار شهرستانی که چهار نعل به سوی صنعتی شدن می‌شتابد شهرستانی داریم که در مسائل اولیه گرفتار بوده و عقب مانده است.
محمد حسین انصاری مود اظهار داشت: این شکاف‌ها مانع توسعه استان است و توزیع امکانات و رفاه در استان مناسب و متوازن نیست.
وی گفت: یکی از ظرفیت‌ها در استان، انسجام و زندگی مسالمت آمیز مردم با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است، این سرمایه ملی باید برای توسعه استان مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس ستاد مردمی توسعه خراسان شمالی گفت: در برنامه‌های اقتصادی، باید به انسجام ملی و زندگی مسالمت آمیز مردم توجه شود.
* خروج سرمایه‌ها از استان
یک تولیدکننده خشکبار هم با تاکید بر اینکه ضریب پس انداز در این استان بسیار پایین است گفت: اکنون تولیدکننده‌ها در نقدینگی دچار مشکل هستند و جز بانک هیچ راهکاری دیگر برای تأمین سرمایه ندارند.
جلال گلمکانی اظهار داشت: متأسفانه سرمایه‌های خرد، توسط مؤسسه‌های مالی خصوصی و حتی دولتی، به خارج استان هدایت می‌شود.
وی افزود: منابع به صورت قطره چکانی به صنعت تزریق می‌شود، البته منابع وجود دارد اما توزیع نمی‌شود.
* مسکل پیمان سپاری ارزی
یک تولید کننده فعال در زمینه صنعت فوم هم گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان، اجرای پیمان سپاری ارزی است.
سعید پورخیاط اظهار داشت: بانک مرکزی، هر بار بخش نامه‌هایی در باره تعهدات ارزی مصوب می‌کند، در سال گذشته، 92 مورد بخش نامه مختلف در زمینه ارز صادرت، توسط بانک مرکزی روزانه، هفته‌ای و ماهانه مصوب شده است.
وی گفت: پارسال بانک مرکزی مصوب کرد تا صادرات و مراودات با برخی کشورها همچون عراق بدون تعهد ارزی است اما بعداً اعلام شد این اقدام هم باید با تعهد ارزی انجام شود، امسال هم بخش نامه شده است که نیمی از ارز حاصل از صادرات به صورت ارائه به سامانه نیما و نیمی از طریق صرافی‌ها، ارائه شود، با این روش، کار کردن برای صادرکننده مشکل است.
وی نبود صرافی را از دیگر مشکلات صادرکنندگان استان عنوان کرد و گفت: در این استان صرافی مجاز نداریم، هر هفته دو نفر معطل می‌شوند تا به مشهد رفته و نسبت به تسعیر ارز اقدام کنند.
وی افزود: بانک‌های استان هم پنج هزار ریال زیر قیمت صرافی‌ها، ارز را تسعیر می‌کنند.
پورخیاط با اشاره به مشکلات استرداد وجوه مالیات بر ارزش افزوده صادرات گفت: اسناد صادراتی ما رسیدگی شده است اما بازگشت وجوه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده با مشکل روبه رو است.
وی گفت: با بخش نامه بانک مرکزی، جلوی استرداد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شده است، و مبلغ 900 میلیون ریال وجوه مالیات بر ارزش افزوده ما دست دولت است و باگشت داده نمی‌شود.
این صادرکننده با انتقاد از اینکه نهادها و دستگاه‌های دولتی از خرید تولیدات داخل اقبال خوبی ندارند گفت: تامین نیازهای ادارات و نهادها، مورد تاکید استانداری بوده است اما این امر به خوبی انجام نشده است.
یک صادرکننده در استان هم از ضعف عملکرد اتاق بازرگانی استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر ارتباط خوبی با کشور ترکمنستان نداشته‌ایم و اتاق بازرگانی استان در این باره کم کاری کرده است.
آزاد فتحی اظهار داشت: با کم کاری‌های اتاق بازرگانی استان، رابطه تجاری با کشور ترکمنستان و پنج کشور دیگر که مسیر صادراتی بود، قطع شده است.
وی افزود: سال 86 که اتاق بازرگانی استان راه اندازی شد، 100 نفر صادر کننده در استان فعال بودند اما اکنون شمار این فعالان اقتصای به کمتر از 10 صادرکننده رسیده است.
فتحی با اشاره به بی تجربه بودن اعضای اتاق بازرگانی استان گفت: در این دوره، 10 نفر از 15 نفر عضو اصلی اتاق که تصمیم گیر و مؤثر هستند بیش از 60 سال سن دارند و البته تجربه حتی یک تریلی صادرات به بازار را ندارند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که اتاق بازرگانی نوک اقتصاد است و به دست افراد بی تجربه افتاده است.
این صادرکننده افزود: هیات‌های تجاری که می آیند و می‌روند تنها نمایشی و تبلیغاتی است، تاجر واقعی به استان نیامده است.
*سیاست‌های ارزی دولت دست صادرکنندگان غیرواقعی را باز کرده است
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیاست‌های ارزی دولت سبب فعالیت صادرکنندگان غیرواقعی شده و این، از چالش‌های مهم حوزه صادرات است.
محمد جاجرمی اظهار داشت: اجرای طرح پیمان سپاری ارزی، دست و پاگیر صادرات شده و با این شرایط صادرکننده مجبور است حتی به ازای صادرات ریالی خود نیز ارز به دولت ارائه کند که متضرر می‌شود.
وی با انتقاد از اقدام دولت برای توقف استرداد وجوه مربوط به مالیات ارزش افزوده، گفت: دولت به علت تحقق نیافتن عرضه ارز حاصل از صادرات، جلو استرداد مالیات بر ارزش افزوده را گرفته است، در این میان صادرکنندگانی که با رعایت الزامات فعالیت صادراتی انجام داده و ارز حاصل از آن را به دولت پرداخت کرده‌اند، متضرر و گلایه مند هستند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان ما، دادن مجوزهای نامحدود برای ایجاد واحد تولیدی است، گفت: نباید تا زمانی که واحد تولیدی درگیر بازپرداخت اقساط است، واحد تولیدی دیگری مجوز دریافت کند، زیرا فعالیت واحد تولیدی دیگر و تزریق محصول مشابه در بازار به یقین برای تولیدکننده‌ای که قبلاً مجوز گرفته و با مشکل بازپرداخت اقساط خود را دارد، مشکل ایجاد می‌کند.
جاجرمی با تاکید بر اینکه صدور مجوزها باید محدود شود، افزود: اگر بازار به محصول بیشتری نیاز دارد، دولت باید به جای اینکه مجوز جدید به متقاضی بدهد، به واحد فعال کمک کند تا خط دیگری را اضافه کرده و تولیدش بیشتر شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بازار محصولاتی همچون پلاستیک، نایلون، فوم و تیرچه اشباع شده است و به همین علت برای فروش محصول، به ناچار تولیدات با قیمتی کمتر از آنچه برای تولید آن هزینه شده عرضه می‌شود که در نهایت تولیدکننده متضرر می‌شود.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از علل بدهکار بودن تولیدکنندگان به بانک‌ها، همین مجوز دادن‌های بیش از نیاز بازار است.
وی، فعالیت واحدهای زیرزمینی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان برای فعالیت خود هیچ مجوزی ندارند و برای تولید محصول خود هیچ عوارض و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند از این رو هزینه تمام شده محصولشان پایین‌تر از شرایطی است که محصول با رعایت نکات و الزامات قانون تولید می‌شود.
وی اظهار داشت: در این شرایط تولیدکنندگانی که با رعایت قوانین تولید می‌کنند قادر به رقابت با تولیدکنندگان زیرزمینی نیستند و به تدریج با مشکل روبه رو شده و بعضاً از گردونه خارج می‌شوند.
جاجرمی گفت: تولیدکنندگان غیرمجاز، قابل شناسایی و ردیابی اند اما معلوم نیست چرا جلو فعالیت آنان گرفته نمی‌شود، اگر این کار به ما واگذار شود، مثل آئینه قابل شفاف سازی است.
* سودهای بالای بانکی صرفه اقتصادی تولید را گرفته است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: سودهای بالای تسهیلات بانکی، صرفه اقتصادی تولید را تحت شعاع قرار داده و فعالان اقتصادی را با مشکل روبه رو کرده است.
محمد صمدی اظهار داشت: تولید با بهره بانکی 18 و یا 20 درصد، به هیچ عنوان برای فعال اقتصادی توجیه ندارد و عدم حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی و صدور اجراییه و تقسیط وام‌ها که موجب پرداخت چند برابری وام‌ها همراه با سود آنها شده، مشکلات تولید را بیشتر کرده است.
وی افزود: تولیدکنندگان نیاز به حمایت در زمینه تامین سرمایه در گردش دارند و باید در قالب وام‌های کم بهره و مدت دار، از آنان حمایت شود.
صمدی تصریح کرد: انتظار می‌رود در پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین به صادرکنندگان با معرفی اتاق بازرگانی استان همراهی شود.
وی با اشاره به نبود توجه به قوانین معافیت‌های مالیاتی برای صادر کنندگان، کشاورزان و صنایع دستی گفت: استرداد وجوه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده از دیگر دغدغه‌های صادرکنندگان و تولیدکنندگان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: صادرکنندگان در دریافت وجوه مالیات حاصل از صادرات دچار زحمت و مشکل شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های انرژی و افزایش هزینه‌های سوخت و حمل مواد اولیه سبب افزایش هزینه‌های تولید شده این در حالی است که درآمد حاصل از تولید تغییر نیافته اما دستمزد کارگران و هزینه‌ها افزایش یافته است.
صمدی گفت: در این شرایط، کاهش نیرو برای کاهش هزینه‌ها، سبب پایین آمدن شاخص راندمان کاری واحد تولیدی می‌شود.
وی با اشاره به طولانی بودن مراحل اخذ وام برای واحدهای تولیدی گفت: تمام صادرکنندگان، تجار و بازرگانان استان به سرمایه درگردش و نقدیندگی برای خرید و ارسال کالا به بازارهای هدف اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز ضروری دارند.
وی نبود گمرک مرزی در این استان مرزی را از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی گمرک مرزی و ترانزیتی ندارد علاوه بر آن برای نگهداری و کنترل محموله‌های صادراتی و وارداتی، وجود انبارهای بزرگ مورد نیاز در مرکز استان ضروری است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پرداخت نشدن جوایز صادراتی سال 89 گفت: هر چند مبلغ درصد جوایز کالاهای مختلف نسبت به جبران هزینه‌های جانبی آن کم است اما آن، برای پوشش قسمتی از هزینه‌های صادرکنندگان مساعدتی است.
صمدی در باره انتقادات از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار نظر نکرد.
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی تاکنون 120 کارت بازرگانی در این استان صادر شده که بیشتر آنها به علت مسائل و مشکلات مختلف تجاری غیر فعال شده‌اند و تنها 48 کارت بازرگانی فعال است.
7185/‌‬ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس

رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش 200 میلیون تومان

مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود 6 هزار لیتر بر ثانیه آب

کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی

فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند

مردمی سازی در خراسان شمالی باید به جایگاه اصلی خود دست یابد

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات

جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد

یک جان باخته و 6 مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه

سیزده هزار فرصت شغلی پارسال در خراسان شمالی ایجاد شد

انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

هزینه سفر حج بسیار سنگین است / مشکلات حج با تدبیر رفع شود

مجموعه آثار 15 جلدی همایش جهانی بقیع رونمایی شد