پیام خراسان

آخرين مطالب

وضعیت ترانزیت کالا در مرز افغانستان

بازارچه‌های مرزی شرق در کما/ اینجا فقط بازار وعده و وعید داغ است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در حالی کمای چندین ساله بازارچه‌های مرزی شرق کشور ادامه دارد که همواره شاهد وعده‌ووعیدهای بی‌سرانجام مسئولان ایران و افغانستان برای رونق اقتصادی مرزها بوده‌ایم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: افغانستان به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه همواره یکی از شرکای بازرگانی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود و حجم بسیاری از صادرات ایران به مقصد این کشور صورت می‌گیرد.
اما در سال 93 اتفاقی باعث شد که بخشی از این مبادلات به‌ویژه بین اهالی ساکن در دو طرف مرز تحت‌الشعاع قرار گیرد و سه بازارچه رسمی (میل 73، یزدان و دوکوهانه) در مرز ایران و افغانستان در خراسان جنوبی بسته شد.
از همان زمان مسئولان رایزنی‌های مختلفی را آغاز کردند و تلاش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی انجام شد اما طرف افغانستانی پاسخ مثبتی برای حل موضوع نداده است.
رایزنی‌هایی که به نتیجه نرسید
نشان صحت این ادعا سخن محمدرضا فخر رئیس سازمان بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی است که در 30 مرداد 96 در جلسه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم رایزنی‌ها پاسخی برای بازگشایی بازارچه مرزی خراسان جنوبی دریافت نکرده‌ایم.
ورود محمدصادق معتمدیان به خراسان جنوبی به‌عنوان استاندار همراه با وعده بازگشایی این بازارچه‌ها بود. وی در 8 بهمن 97 در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت به دنبال این هستیم که با فعال کردن بازارچه‌های مرزی ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم و همچنین تثبیت بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، یزدان و میل 73 از اولویت‌های استانداری است.

اما مشخص نیست که علی‌رغم گفته‌ها و وعده‌ها در آینده قرار است در میدان عمل چه اتفاقی برای این سه بازارچه تعطیل‌شده بیفتد.
محمدعلی خاشی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: هر فرایند تجاری در مرزهای مشترک نیازمند موافقت هر دو طرف مرز است که این یک اصل کلی در ارتباط با مسائل تجاری محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: به‌عنوان نمونه افغانستان نمی‌تواند به‌صورت یک‌جانبه بگوید من می‌خواهم از یک مرز خاص کالا وارد کنم و به‌صورت متقابل نیز شرایط همین‌گونه است و از این منظر ایجاد یک بازارچه یا مرز مشترک موافقت دوجانبه کشورهای همسایه را می‌طلبد.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق قانون ساماندهی مبادلات مرزی بازارچه محوطه محصور به‌صورت مستقل یا مشترک است، ادامه داد: بازارچه‌های ما مستقل بوده و مشترک نیست.
مصوبه دولت افغانستان برای ایجاد گمرک در یزدان، گلورده و دوکوهانه
خاشی با بیان اینکه افغانستانی‌ها بیشتر از بازارچه به دنبال گمرک رسمی هستند، یادآور شد: طبق مصوبه هیئت دولت افغانستان در اسفند 96 سازوکاری برای ایجاد گمرک رسمی برای مرز یزدان تا شهریور 98 و گلورده و دوکوهانه تا 1400 پیش بینی شده است.
وی گفت: نکته قابل‌تأمل این است که بازارچه تأسیس داخلی است و آنچه رسمیت بین‌المللی دارد گمرکات است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: برای ما اسم بازارچه یا گمرک و یا منطقه ویژه مهم نیست بلکه مهم فعالیت تجاری قانونی بین دو ملت است.
علیرضا خامه زر عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه دولت افغانستان حدود 70 – 80 درصد مایحتاج خود را از طریق واردات تأمین می‌کند، گفت: در این راستا دولت افغانستان بر روی حقوق ورودی گمرکی حساب ویژه‌ای باز کرده است.
وی بیان کرد: افغانستانی‌ها گاهی بیان می‌کنند که در بازارچه‌های مرزی به این حقوق ورودی گمرکی نمی‌رسند و برای آنان توجیه اقتصادی ندارد.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: هر چند در پاره‌ای مواقع سخن از بی‌کیفیت بودن کالاهای عرضه‌شده در بازارچه‌های مرزی می‌زنند ولی به نظر می‌رسد که علت عمده همان نرسیدن آنان به درآمد و عواید گمرکی باشد.

وعده‌ها برای بازگشایی یزدان در سال 98
خامه زر با اشاره به اینکه در مرز یزدان امکاناتی در اختیار افغانستانی‌ها قرار دادیم، افزود: بااین‌حال تمایل چندانی ندارند و اصولاً با لفظ بازارچه مخالف هستند.
وی با بیان اینکه وعده افغانستانی‌ها برای ایجاد گمرک رسمی در یزدان در سال 98 و گلورده تا 1400 است، یادآور شد: ما در مرز گلورده، یزدان و دوکوهانه امکاناتی که کار یک مرز رسمی انجام می‌دهد داریم اما ترانزیت تنها در مرز ماهیرود صورت می‌گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: اگر بخواهیم بازارچه‌ها را باز کرده و تبعات منفی برای ما نداشته باشد بهتر است که بازارچه‌ها به‌صورت تخصصی فعالیت داشته باشند.
در مرز گلورده، یزدان و دوکوهانه امکاناتی که کار یک مرز رسمی انجام می‌دهد داریم اما ترانزیت تنها در مرز ماهیرود صورت می‌گیرد خامه زر یادآور شد: تخصصی شدن بازارچه‌ها به این معنا است که به‌عنوان‌مثال از یک بازارچه سیمان و چند کالای خاص و از بازارچه دیگر سوخت و آرد مبادله شود چراکه در این صورت همکاری افغانستانی‌ها را جلب خواهیم کرد.
محمدرضا فخر رئیس سازمان بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: نیت و تلاش مسئولان و شخص استاندار خراسان جنوبی افزایش راندمان مبادلات مرزی و اثربخشی اقتصاد مقاومتی در مرز و ایجاد بستر حضور همه مرزنشینان در بخش اقتصاد مرز است.
وی اظهار کرد: ما 4 بازارچه مرزی داریم که سه بازارچه آن به‌صورت یک‌طرفه از سوی دولت افغانستان بسته شده است اما همواره شرایط را برای شروع مجدد فعالیت فراهم کرده‌ایم.
رئیس سازمان بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی بیان کرد: به‌عنوان‌مثال در مرز یزدان، میل 73 و دوکوهانه در راستای بهبود زیرساخت‌ها برای استقرار سامانه جامع گمرکی اقدام کردیم تا به‌محض رفع موانع بتوان مبادلات تجاری را شروع کرد.

فخر با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر بازگشایی معبر رسمی یزدان در نیمه دوم سال 98 است، یادآور است: هر محدودیتی در فرایند تجاری دو کشور بهتر است با نظر دو طرف صورت گیرد چراکه در غیر این صورت به ثبات تجاری لطمه زده و تاجر را مجبور به تغییر مبادی خروجی کالا می‌کند.
وی گفت: بااین‌حال ما با کشوری طرف هستیم که گاه به پروتکل‌های بین‌المللی پایبند نیست و این موضوع شرایط را سخت می‌کند.
ممنوعیت صادرات را با محدودیت خدمات پاسخ خواهیم داد
استاندار خراسان جنوبی 8 بهمن 97 در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به ممنوعیت صادراتی چهار قلم کالای اساسی از سوی افغانستان بیان کرد: اگر این روند از سوی افغانستان ادامه یابد، با ابزار و محدودیت‌های جدی‌تری ورود می‌کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر از مرز ماهیرود خدمات رایگانی به افغانستان ارائه می‌کنیم، گفت: اگر محدودیت‌های صادراتی رفع نشود، خدمات خراسان جنوبی هم محدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان نسبت به مسائل و مشکلات خراسان جنوبی اشراف ندارد، افزود: در آینده‌ای نزدیک کانال ارتباطی استان با سفارت جمهوری اسلامی راه‌اندازی می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند اظهار کرد: کشور ایران با راه‌اندازی این کنسولگری موافق است اما افغانستان تاکنون مخالفت کرده است.
پیگیری تعطیلی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی در کارگروه ملی
محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با مهر اظهار کرد: بازارچه‌ها از موضوعات مهمی بوده که از همان ابتدای مسئولیت و ورود به خراسان جنوبی آن را پیگیری کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: در وهله اول تلاش کردیم موضوع بازارچه‌ها را از سطح یک دغدغه استانی بالاتر برده و به‌عنوان یک مسئله ملی جا بیندازیم و در این راستا مذاکراتی در سطح ملی با مسئولین وزارتخانه‌های ذی‌ربط داشتیم.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اصولاً موضوع مرز و بازارچه تنها یک موضوع استانی نیست چراکه وقتی حرف از مرز ماهیرود می‌زنیم از یک مرز بین‌المللی بین دو کشور سخن می‌گوییم.
وی با اشاره به برخی دیدارهای مسئولین وزارت خارجه از مرز ادامه داد: یکی از مسائل مهم در راستای حل موضوع بازارچه‌ها و مسائل مرتبط با مرز راه‌اندازی دفتر وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی به‌عنوان پل ارتباطی بین ما، سفارت‌خانه‌ها و کنسول گری‌ها است تا مشکلات بین ما و افغانستان نیز از این کانال به سهولت پیگیری شود.
استاندار خراسان جنوبی با تبیین برخی پیگیری‌های مرتبط با موضوع بازارچه‌ها از طریق وزارت کشور افزود: در شورای کارگروه ویژه مرز مصوبه‌ای صورت گرفت که بر اساس آن موضوع تعطیلی بازارچه‌های خراسان جنوبی به‌عنوان یک اولویت در این کارگروه موردبررسی قرار گیرد.
معتمدیان گفت: بر اساس مباحث مطرح‌شده مدیران کل حوزه اقتصادی وزارت کشور در استان حضور پیداکرده و مسائل و مشکلات مرز و بازارچه‌ها را بررسی کردند و در واقع از همه ظرفیت‌های کشور برای حل موضوع استفاده کردیم.

رایزنی‌های دوجانبه در سفر به افغانستان برای حل موضوع بازارچه‌ها
وی اظهار کرد: همچنین در سفر به افغانستان در دیدار با رئیس‌کل گمرکات افغانستان، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و سرپرست وزارت مالیه افغانستان مباحث دوجانبه پیرامون مرز و بازارچه‌ها را موردبررسی قرار دادیم.
بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مرز در حال حاضر همه بازارچه‌های خراسان جنوبی متصل به شبکه نظارتی گمرک هستند استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: البته باید بپذیریم که طرف مقابل ما شرایط خاصی داشته و علاوه بر ناامنی در برخی از مناطق، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که به‌صورت طبیعی شرایط آن کشور را ویژه می‌کند.
معتمدیان با اشاره به دستورات داده‌شده برای فراهم کردن شرایط زیرساختی در بازارچه‌ها، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مرز در حال حاضر همه بازارچه‌های خراسان جنوبی متصل به شبکه نظارتی گمرک هستند.
وی افزود: متصل شدن به شبکه نظارتی گمرک این فایده را دارد که هرگاه شرایط مبادله تجاری فراهم شود نظارت گمرک را نیز به همراه خواهد داشت.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به قول افغانستانی‌ها مبنی بر باز شدن مرز یزدان (مرز مقابل استان هرات افغانستان) گفت: موانع مرتبط با مرز، گمرک و مبادلات تجاری باید به‌صورت رایزنی‌های دوجانبه حل تا منافع دوجانبه تأمین شود.
تمایل افغانستانی‌ها بر افزایش واردات ایران از افغانستان
معتمدیان اظهار کرد: یکی از نقطه نظرات افغانستانی‌ها این است که در راستای رسیدن به منافع مشترک همان‌طور که ما صادرات به افغانستان داریم آنان نیز به کشور ما صادرات در حجم مطلوب داشته باشند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر علاوه بر روابط رسمی بین دولت‌ها باید دیالوگ مشترک بین بخش خصوصی ایران و افغانستان نیز به‌صورت قوی برقرار باشد.
هرچند همگان سخن از تلاش برای رفع موانع برای بازگشایی بازارچه‌ها و همان سه معبر رسمی تعطیل‌شده بین ایران و افغانستان در خراسان جنوبی می‌زنند ولی بااین‌وجود مشخص نیست که طرف افغانستانی چقدر در میدان عمل نسبت به وعده‌های داده‌شده مبتنی بر بازگشایی هر سه بازارچه تعطیل‌شده پایبند است.
به نظر می‌رسد در گذشته به‌اندازه کافی رایزنی و گفت‌وگوها برای بحث بازارچه‌ها بین ایران و افغانستان صورت گرفته و اکنون زمان اقدام و عمل است و شاید محدودیت ارائه برخی خدمات به‌طرف مقابل بتواند آنان را در این عرصه وادار به همکاری کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/157874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی