پیام خراسان

آخرين مطالب

خیابان هایی که با توت فرش شدند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- در هر گوشه بجنورد این شهر کوچک و زیبا می توان درختان توت را دید و برخی از این درختان با وجود گذشت بیش از 3ربع قرن و گاه بیشتر هنوز هم در گوشه خیابان هایی که زمانی حیاط خانه ها و یا باغ های بزرگی بودند، دیده می شوند.

اردیبهشت و خرداد بجنورد همیشه با طعم توت شیرین می شود و این روزها بارندگی ها باعث شده تا در نخستین روزهای تیرماه هم توت های درشت و آبدار مهمان خانه های مردم باشد.
زمانی نه چندان دور این شهر، شهر چشمه ها و باغ ها بود و کمتر حیاطی بود که در آن یک یا چند درخت توت سایه نگسترده باشد و دست های سخاوتمندش دانه دانه توت های سفید را به صاحبخانه هدیه ندهد.
توت شیرین خاطره ها
یکی از کهنسالان بجنورد می گوید: نمی توان از تفرجگاه های قدیمی سخن گفت با صدرآباد و شاهنده محله و شط قلی خان خاطره بازی کرد اما از توت های سفید و آبدار این تفرجگاه ها یادی نکرد.
سلیمان بهروز که 80 سال سن دارد، می افزاید: درختان فراوان توت بجنورد خاطره های زیادی را به یاد می آورند و گاه برخی از آنها عمری به بلندای تاریخ این شهر دارد.
وی با بیان اینکه در آن روزها کاشت برخی درختان مانند توت برای مردم آیینی نیکو بود، می افزاید: کاشت این درخت و باز شدن خان گسترده اش برای رهگذران به منزله شستن گناهان و رحمت درگذشتگان بود.
وی از مراسم توت چیدن هم سخن می گوید و می افزاید: بجنوردی های کهنسال هنوز اردیبهشت ها و خردادهایی را به یاد دارند که روزهای تعطیل دسته جمعی به توتستان های این مناطق می رفتند، چادر زیر درختان بزرگ توت پهن می کردند، درختان را می تکاندند و خوش می گذراندند.
وی اظهار می کند: بجنورد در دوره های قبل به اندازه ای خوش آب و هوا بود که درختان میوه به آسانی رشد می کردند و توت از جمله درختان محبوب در این شهر به شمار می آمد.
وی می گوید: حتی برخی از مردم با فروش توت زندگی می گذراندند و توت فروش هایی بودند که در بهار و تابستان، در محله ها و کوچه باغ ها دوره می گشتند و توت تازه یا توت خشک می فروختند.
وی ادامه می دهد: اما اکنون ده ها و شاید بیش از این تعداد درخت توت در گوشه و کنار شهر است که توت های آن خیابان را فرش می کند و نگاه رهگذران را به دنبال خود می کشد.
حرمت درخت توت
بهروز در ادامه می گوید: درخت توت و میوه آن در گذشته های دور، حرمت داشت و گفته می شد که حتی بریدن چوب درخت توت، در نگاه بسیاری، گناه به شمار می آمد و اگر شاخه ای از درخت توت خشک می شد یا بر زمین می افتاد آن را به مسجد محل می بردند و هنگام پختن غذای نذری، زیر دیگ غذا می سوزاندند.
وی اظهار می کند: شیره توت، توت خشک، شربت و مربای توت از فرآورده های توت است و هر کدام خواص ویژه درمانی دارند و قند توت نیز ضرر کمتری به نسبت قندهای دیگر دارد.
وی با اظهار تأسف از اینکه توت درختان داخل شهر فرش خیابان می شود، می گوید: ای کاش شهرداری بجنورد این درختان را به نهادی خاص واگذار کند و یا با برنامه های فرهنگی ویژه هر چند روز یک بار با مشارکت مردم هر محله این درختان تکانده شوند و توت های آن به مصرف مردم و یا افراد کم بضاعت برسد.
توت فقط در ظرف یک بار مصرف
از این خاطره ها امروز اما خبری نیست و امروز فقط توت را می توانی در ظرف های یک بار مصرف کوچک و بزرگ در میوه فروشی ها و یا کنار خیابان ها پیدا کنیم و محله ها و باغ های بزرگی که در این شهر بود و بخش زیادی از درختان را در خود جای داده بود، در فرآیند توسعه ناموزون شهری در دهه های گذشته، جای خود را به خیابان و کوچه ها داد و حیاط های بزرگ و کوچک شهر هم کم کم در حال تغییر و تبدیل به مجموعه هایی از آپارتمان هایی است که به جای این درختان سر به فلک کشیده اند.
درختان باقیمانده توت در بجنورد در گوشه خیابان های شمال بجنورد، امیریه، شریعتی، شهید صفا و امام خمینی و گاه و گداری در خیابان های دیگر تنها و غریب افتاده اند در حالی که این گونه از توت سفید خاص است و در برخی مناطق کمتر دیده می شود.
گاهی با خود می گویم حیف از این میوه پرخاصیت که زیر پا له می شود و ایکاش می شد مردم و خانواده هایی که همسایه این مهربانان شیرین هستند به شیوه قدیم با مشارکت با یکدیگر درخت ها را می تکاندند و در کنار هم بساط توت خوری راه می انداختند تا هر روز که از کنار خیابان و زیر این درختان عبور می کنیم شاهد له شدن آن نباشیم.
زیبا و مقاوم
یک کارشناس باغبانی درمورد درخت توت می گوید: توت، درختی مقاوم و کم نیاز است، در مناطق خوش آب و هوا رشد می کند.
مریم عابدی می افزاید: از میوه گرفته تا برگ و چوب توت به کار می آید، شیرینی میوه اش زیان آور نیست و مانند بسیاری از شیرینی های دیگر، دل را نمی زند.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی محل پرورش کرم ابریشم و به تبع توتستان های مرغوب بود، اظهار می کند: اکنون نیز ایجاد توتستان یکی از برنامه هایی است که سازمان جهاد کشاورزی از پی گرفتن آن خبر داده است.
توت های صد ساله
در هر حال در بجنورد درختان توتی داریم که قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد و میراث فرهنگی نیز در صدد است این درختان کهنسال را به عنوان آثار ناملموس ثبت ملی کند.
به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در روستای مملجه بجنورد 3 درخت توت با عمری بیش از 100 سال وجود دارد که این معاونت در حال تهیه پرونده برای ثبت ملی آن است.
علی مستوفیان می گوید: شاتوت کهنسال حصار بجنورد ثبت شده است و در روستای زیارت توتی 250 ساله سایه گسترده که خوان کرمش هنوز هم گرم است و مورد استفاده قرار می گیرد.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.
محصولات زراعی و باغی این استان در زمره محصولات پاک کشور محسوب می شوند.
ب / ‌‬ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/159497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی