پیام خراسان

آخرين مطالب

پیشگیری از اعتیاد رویکرد همه مسئولان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مبارزه با مواد مخدر مورد اتفاق همه مسئولین و کشورهاست اما با وجود تلاش‌ های گسترده و هشدارهای مختلف در این زمینه هنوز افرادی در سنین مختلف به دلایل گوناگون به این مواد روی می‌ آورند که کارشناسان بهترین راه مقابله با آن را پیشگیری می‌ دانند.

اعتیاد و مصرف مواد مخدر از چالش های کشورهای مختلف است و به یک معضل روانی، اجتماعی و خانوادگی تبدیل شده که با وجود تلاش برای کنترل آن شیوع رو به رشد دارد و سن مصرف آن نیز کاهش یافته است.
در این راستا پژوهشگران خواهان نظارت بیشتر در اجرای برنامه های پیشگیرانه و توان بخشی هستند و بر انجام اقداماتی مانند آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق رسانه‌های جمعی و پژوهش های بیشتر برای شناسایی علل اعتیاد و پیشگیری از آن و همچنین ارزیابی اثر بخشی درمان های موجود تاکید می کنند.
حمایت از طرح های پژوهشی
دبیر کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد مخدر و رفتارهای اعتیادی استان مهر ماه پارسال با هدف تقویت نظام پشتیبانی از پژوهش های اعتیاد و جامعیت بخشیدن به فعالیت های پژوهشی، آموزشی و درمانی حوزه اعتیاد در مشهد فعال شد.
محسن نظری افزود: از دیگر اهداف این مرکز، ایجاد بستر و فضای مناسب برای محققان جهت انجام تحقیق و پژوهش مرتبط با اعتیاد، تسهیل و برقراری ارتباطات علمی، پژوهشی فعال با سایر مراکز و واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی، توانمند سازی پژوهشگران، توسعه فعالیت های پژوهشی و بهره گیری از نیروهای خلاق و علمی در جهت حل مشکلات و ارتقای فعالیت های پژوهشی است.
وی اظهار داشت: دانشجویانی که طرح های آنها در زمینه آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر است در صورت تصویب در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تا مبلغ 200 میلیون ریال مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.
وی گفت: بر اساس سیاست‌های مشخص شده، امسال یک طرح با موضوع بررسی اثر بخشی برنامه های فرهنگی اجرا شده توسط سازمان های عضو این شورا در حال انجام و 2 طرح نیز در مرحله عقد قرارداد است.
نظری، نقش نخبگان در مبارزه هدفمند با مواد مخدر، تولید اطلاعات و دانش بومی متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی را نقشی اساسی در روند علمی شدن مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد و افزود: این کار از تکرار آزمون و خطا در حوزه انسانی که ممکن است در اجرای فعالیت ها خسارات جبران ناپذیر داشته باشد پیشگیری می کند.
وی اظهار داشت: علل شیوع مواد مخدر پیچیده و متنوع است و بنا به شرایط و ویژگی های هر کشور نوع مواد مصرفی نیز فرق می کند بنابراین اقدامات فرهنگی و مقابله با این مواد نیز تفاوت می کند که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی باید بر همین اساس برنامه ریزی کنیم.
توجه به تحقیقات کارآمد
کارشناس پژوهش و تحقیقات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز گفت: در بند دهم سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، در مهر ماه سال 1385، بر توسعه مطالعات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر و روان گردان و پیشگیری و درمان معتادان با تاکید بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی در کشور تاکید شده است که نشانگر اهمیت انجام طرح های تحقیقاتی کاربردی و استفاده از نتایج طرح ها در برنامه ریزی برای انجام فعالیت هاست.
اعظم نیکخواه با بیان اینکه طی سال های گذشته، اسناد مهمی در کشور تدوین شده است که بر تقویت پژوهش در زمینه مبارزه با اعتیاد به عنوان مبنای سیاستگذاری تاکید داشته اند افزود: سیاست‌های کلی نظام و سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر در یازده بند که از سوی رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه ابلاغ شده است از جمله این اسناد است.
وی اظهار داشت: سیاست‌های کلی برنامه های پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سند جامع تحقیقات مبارزه با مواد مخدر و روانگردانها و پیش سازها، مصوبات متعدد ستاد مبارزه با مواد مخدر، قانون برنامه چهارم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی در زمینه تهیه طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان از دیگر اسناد تهیه شده در این خصوص است.
وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه پژوهش و تحقیقات در سه محور حمایت از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی بر اساس اولویت های اعلامی شورا، حمایت از تألیف، ترجمه و چاپ کتاب های حوزه اعتیاد و مواد مخدر و برگزاری نشست ها، میزگردها و همایش های علمی آموزشی در این زمینه فعالیت دارد.
نیکخواه افزود: پارسال 10 میزگرد و نشست تخصصی با همکاری دانشگاه های استان و حمایت مالی شورا در حوزه اعتیاد و مواد مخدر برگزار گردید که نتایج آن برای اجرایی شدن و استفاده در برنامه ریزی و سیاستگذاری به دستگاه های ذیربط استانی و کشوری ارسال شده است.
اولویت با پیشگیری از اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی هم گفت: اصل مهم و نخست و راهبردی، پیشگیری از اعتیاد است و بهترین راه مبارزه و مقابله با اعتیاد، پیشگیری، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی می باشد.
محمد حسن جهان افزود: نقش اصلی در این زمینه بر عهده اصحاب رسانه، روحانیون، مبلغان و کسانی است که تریبون در اختیار دارند و اولویت زمانی و کوتاه مدت در مقابله با مواد مخدر نیز ساماندهی معتادان متجاهر است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است، طرح یاریگران بر این مبنا تدوین شده است که از مهر ماه امسال با اولویت آموزش و پرورش در این بخش اجرایی می‌شود و بعد از آن، دیگر دستگاه ها و سازمان ها همچون وزرات علوم و حوزه های علمیه مورد هدف هستند تا همه گروه های مرجع و فرهنگ ساز در این عرصه وارد کار شوند.
وی گفت: 750 نوع ماده مخدر و روانگردان شناسایی شده است اما بیشترین کشفیات و مصرف آن مربوط به تریاک است بطوریکه در سه ماه نخست امسال حدود هفت و نیم تن مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده که پنج هزار و 374 کیلو گرم تریاک، هزار و 11 کیلو گرم حشیش، 550 کیلو گرم مرفین، 270 کیلو گرم هروئین و 203 کیلو گرم شیشه بوده است.
جهان با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و 570 معتاد متجاهر در مراکز نگهداری، درمان و اشتغال خراسان رضوی حضور دارند افزود: آنچه در این زمینه اهمیت دارد بازگردندان آنها به جامعه و اشتغال آنان است زیرا یکی از دلایل اعتیاد آنها، بیکاری است.
وی اظهار داشت: در صورتی که چرخه جمع آوری، نگهداری و درمان معتادان منجر به اشتغال آنها شود موفق خواهیم بود وگرنه این افراد بار دیگر به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.
وی گفت: مقابله با اعتیاد فقط به آموزش و پیشگیری محدود نیست بلکه با همکاری دستگاه های مختلف در مبارزه با ورود و توزیع مواد مخدر نیز همراه است که در این راستا از پنجم تیر ماه پارسال تاکنون 33 تن انواع مواد مخدر و روانگردان در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه قبل چهار درصد افزایش دارد.
جهان افزود: 89 درصد کشفیات از سوی نیروی انتظامی بوده و هشت درصد آن را مرزبانی، 2 درصد را اداره کل اطلاعات خراسان رضوی و یک درصد را نیز گمرکات استان کشف کرده است.
وی اظهار داشت: در این ارتباط هشت هزار و 710 قاچاقچی و خرده فروش طی این مدت دستگیر و 12 هزار و 850 نفر معتاد متجاهر در این استان جمع آوری و ساماندهی شده‌اند.
7507 / ‏‬ 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/160467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند