پیام خراسان

آخرين مطالب

فریاد سرخُنگ از گردشگری بدون زیرساخت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - روستای «سرخُنگ» از توابع شهرستان درمیان جایی است که به دلیل طبیعت بکر و آبشار زیبا، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند اما نبود زیرساخت ها باعث بروز مشکلاتی برای حضور گردشگران و نارضایتی مردم محلی شده است.

روستای سرخنگ شهرستان درمیان از جمله روستاهایی است که با وجود چندین قنات در سال‌های خشکسالی هنوز هم طراوت و شادابی خود را در کویر تفتیده حفظ کرده است. از شهر قهستان چند کیلومتری که بالاتر می‌رویم روستایی زیبا با باغستان‌های انبوه در حصار کوه‌ها، قرار دارد. نام این روستا، سرخُنگ است.
تنگل سرخنگ هر چند پایان یک راه محسوب می‌شود اما نقطه هدف و شروع گردشگران و مسافران زیادی است که با یک بار دیدن صفای کوچه باغ‌ها و دامن سبزی که طبیعت پهن کرده، بخواهند ساعاتی را زیر سایه سار درختان گردو، سپیدار، و چنار این روستا، دور از دغدغه‌های زندگی ماشینی سپری کنند.

روزهای تعطیل و پایان هفته، دیگر جای سوزن انداختن در سرخنگ نیست، همه می آیند تا به جبران سیلی دردناکی که نامهربانی آسمان در این 2 دهه به طبیعت خراسان جنوبی زده است ساعاتی را مهمان این قطعه از شمال استان باشند.
مردم سرخنگ مهربانانه از این میهمانان ناخوانده میزبانی می‌کنند و هیچ گاه از حضورشان ابراز نارضایتی نکرده‌اند، اما بی ملاحظگی عده‌ای که به نام گردشگر وارد روستا می‌شوند در کنار نبود زیرساخت‌های اولیه سبب شده که کاسه صبر اهالی سرخنگ لبریز و به واسطه رئیس شورای اسلامی روستا فریادشان را به گوش مسئولان برسانند.
رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برخی افراد به عنوان گردشگر روزهای تعطیل به باغ‌ها و املاک مردم تعرض کرده و با برداشت غیر مجاز میوه از باغ‌ها به صاحبان آن خسارت وارد می‌کنند.
محمد اشرفی ادامه داد: حداقل‌های زیرساخت گردشگری در روستای سرخنگ فراهم نیست و افراد حتی برای سرویس بهداشتی هم مشکل دارند که گاهی شاهد صف طولانی پشت در یک چشمه سرویس بهداشتی عمومی در وسط روستا هستیم.
وی تردد شمار زیادی وسیله نقلیه در کوچه‌های باریک روستا را یکی دیگر از مشکلات فعلی عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه ورودی روستا تابلو ورود ممنوع نصب کرده‌ایم اما گردشگران بدون توجه با وسیله نقلیه وارد کوچه‌های باریک می‌شوند که عملاً با صفی تشکیل شده از خودروها، کوچه‌های روستا به طور کامل قفل شده و امکان تردد وسیله دیگری نیست.

گردشگری پردردسر در سرخنگ
رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ بیان کرد: در این مواقع اگر نیاز به حضور آمبولانس یا آتش نشانی باشد تکلیف چیست؟ چطور باید این صف خودروها را در کوچه‌های باریک شکست و به روستا امداد رسانی کرد؟
وی با بیان اینکه ساخت پارکینگ مناسب قبل از ورودی روستا یک الزام در بحث گردشگری سرخنگ است گفت: مردم خواستار راه اندازی یک بازار برای محصولات محلی خود هستند تا مجبور نباشند دائم از باغ‌ها در برابر تعرض عده‌ای که نام خود را گردشگر می‌گذارند مراقبت کنند.
اشرفی با اشاره به وجود یک سایت گردشگری با چند آلاچیق در حوالی روستای سرخنگ اظهار داشت: متأسفانه جانمایی اشتباه و نبود حداقل‌های زیرساختی از جمله سرویس بهداشتی، آب و برق در این سایت هیچ استقبالی برای اسکان گردشگران نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون گردشگری جز دردسر برای اهالی روستای سرخنگ نداشته است ادامه داد: بارها پیشنهاد کرده‌ایم که مسئولان با انتقال زیرساخت‌های مناسب به مجتمع فرهنگی- مذهبی روستا از بروز این مشکلات جلوگیری کنند اما هیچ مرجعی به درخواست شورا توجهی نکرده است.
آتش بی ملاحظگی به جان چنار 500 ساله سرخنگ
رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ با بیان اینکه مجتمع فرهنگی مذهبی راه دسترسی جداگانه از خود روستا دارد گفت: اگر به این مکان توجه شود تا گردشگران به جای اطراق زیر درختانی که مالکیت خصوصی دارد به طرف این مکان هدایت شوند قطعاً مشکلات فعلی کمتر خواهد بود.
وی از وجود درخت چناری با قدمت حدود 500 سال در روستای سرخنگ یاد کرد و افزود: همین اواخر به خاطر بی ملاحظگی برخی گردشگران و روشن کردن آتش زیر درخت بخشی از برگ‌ها سوخته است.

اشرفی یکی دیگر از مشکلات را برداشت بی رویه آب قنات روستا از سوی گردشگران عنوان کرد و یادآور شدبارها مشاهده شده که با وانت تعداد زیادی گالن آب می‌کنند یا خودروهایشان را با آب قنات شستشو می‌دهند و هیچ توجهی به سهم آب باغ‌های تشنه نمی‌کنند.
سایت گردشگری سرخنگ بدون متولی
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان نیز با اشاره به ماهیت گردشگری روستای سرخنگ به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه سرخنگ آثار تاریخی شاخصی ندارد اما وجود یک آبشار زیبا، باغ‌ها، مراتع سرسبز و درخت چنار که نزدیک به 500 سال قدمت دارد چشم گردشگران ورودی به این روستا را خیره می‌کند.
اسماعیل شهسواری افزود: یکی از اقداماتی که چند سال قبل در راستای رونق گردشگری روستا انجام شده احداث سایت گردشگری در مجاور سرخنگ بوده است.
وی افزود: متأسفانه به خاطر نداشتن متولی بعد از مدتی شیرآلات سرویس بهداشتی به سرقت رفت و همچنان در بحث آب و برق این سایت مشکل دارد.

همکاری مردم راهکار خروج سرخنگ از بن بست گردشگری
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان با بیان اینکه برنامه ریزی برای واگذاری این سایت انجام شده است گفت: در تلاش هستیم با واگذاری سایت گردشگری سرخنگ به بهزیستی از آن به عنوان یک اردوگاه استفاده کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری بهزیستی و به کار گرفتن اشخاصی برای نگهداری از سایت، وضع موجود به نفع مردم روستا و گردشگران تغییر کند.
شهسواری با بیان اینکه در چند سال پیش 150 میلیون تومان برای ساخت این سایت گردشگری هزینه شده است ادامه داد: به خاطر کمبود فضا در شهر قهستان و روستای سرخنگ مجبور به جانمایی این سایت در مکان فعلی شدیم.
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه اعتبار مورد نیاز تأمین نشده سرویس‌های بهداشتی این سایت گردشگری بدون آب و برق همچنان بلااستفاده مانده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان یکی از راهکارهای خروج سرخنگ از بن بست مشکلات زیرساختی را همکاری مردم و شورای اسلامی روستا دانست و گفت: در صورتی که مکان مناسبی برای ایجاد سایت گردشگری از سوی دهیاری و شورا واگذار شود آماده سرمایه گذاری هستیم اما اعتباری برای خرید ملک نداریم.
وی ساخت پارکینگ برای خودروها را نیازمند همکاری بنیاد مسکن در واگذاری زمین عنوان کرد و افزود: از آنجایی که فقط یک راه دسترسی به داخل روستا است حضور گردشگران باعث ترافیک در کوچه‌ها می‌شود که باید برای جانمایی پارکینگ قبل از ورود به روستا اقدام کرد.

پیشگیری از تعرض به باغ‌ها نیازمند فرهنگسازی و ایجاد بازار محلی
شهسواری در خصوص فرهنگسازی برای عدم تعرض به باغ‌های روستاییان نیز گفت: کسانی که از ما برای رفتن به این روستا یا دیگر روستاهای هدف گردشگری راهنمایی می‌گیرند توصیه‌های لازم ارائه می‌شود که حق تعرض به باغ و املاک شخصی را ندارد اما عده‌ای خودسرانه به این روستاها سفر می‌کنند که ما از وجود آنها بی اطلاع هستیم.
وی راه اندازی بازار محلی را یک راهکار برای پیشگیری از این قبیل تعرض‌ها دانست و ادامه داد: در صورتی که مکان مناسب برای بازار محصولات بومی ایجاد شود هم برای روستاییان منبع درآمد خواهد بود و هم گردشگران به جای برداشت بدون اجازه میوه‌ها، فرصتی برای خرید محصولات محلی دارند.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان افزود: یا هر مالک می‌تواند قسمت ورودی باغ با نصب یک تابلو و اعلام شماره تماس از گردشگران درخواست کند در صورت نیاز به محصولات کشاورزی تماس بگیرند.
چنار 500 ساله سرخنگ در راه ملی شدن
وی در خصوص لزوم حفاظت از درخت چنار با قدمت حدود 500 سال در روستای سرخنگ نیز گفت: این درخت در فهرست ثبت آثار ملی قرار دارد لذا برای این منظور حفاظت آن بسیار مهم است و اگر آسیبی ببیند روند ملی شدن آن متوقف خواهد شد.
شهسواری ادامه داد: تا زمانی که پرونده ثبت ملی درخت چنار سرخنگ تأیید نشود میراث فرهنگی عملاً نمی‌تواند برای حفاظت از آن کاری انجام دهد و زمانی که ثبت ملی شد نیز کمک‌ها بیشتر در خصوص حفاظت نباتی آن از جمله مراقبت در خصوص کود، آبیاری و شستشوی برگ‌ها است لذا مالک خصوصی باید حفاظ فیزیکی آن را بر عهده داشته باشد.
وی تصریح کرد: در مجموع نگهداری از این درختان کهنسال نیاز به فرهنگ سازی نیز دارد و نباید انتظار داشت اداره میراث فرهنگی با 2 نیرو از تمام این آثار به تنهایی حفاظت کند.
روستای سرخنگ در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان از عجایب طبیعی در کویر خراسان جنوبی است و فرصتی را برای مسافران فراهم می‌آورد تا ساعاتی را در دامان طبیعت از نعمات خدادادی استفاده کنند اما آنچه انتظار می‌رود این است که مسافران نیز از این نعمت‌های طبیعی به درستی استفاده کنند و با حضور خود آسیب به طبیعت زیبای این روستا نرسانند.
9893* 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/161232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی