پیام خراسان

آخرين مطالب

یک عضو شورای شهر مشهد تأکید کرد:

چرا شفافیت؟/ «فاش» به پوششی برای پاسخگو نبودن تبدیل نشود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر لزوم شفافیت، گفت: هم‌اکنون سامانه شفافیت که با نیت ایجاد شهرداری تمام شیشه‌ای شکل گرفته است، مسؤولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد و با ادامه این وضعیت به پوششی برای عدم پاسخگویی تبدیل خواهد شد، زیرا شهرداری ترجیح می‌دهد هرچه را که انتشار آن ضرری را متوجه‌اش نکند و البته اطلاعاتش ناقص باشد را در این سامانه ارائه داد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد حاجیان‌شهری در نطق پیش از دستور شصت‌وپنجمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر برگزار شد، اظهار کرد: از بین مؤلفه‌های حکمرانی، اصل «شفافیت» را می‌توان یک رکن بنیادین حکمرانی خوب قلمداد کرد، زیرا دیگر مؤلفه‌های ذیل این تئوری از قبیل قانون‌گرایی، مشارکت و... را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از منظر عقاید مختلف فکری و اعتقادی، مفهوم شفافیت دارای زیرساخت نظری قدرتمندی است و دین مبین اسلام نیز در این خصوص مبانی مشخص و روشنی دارد.
وی ادامه داد: این مؤلفه در مقابل مفهوم پنهان‌کاری یکی از پیش‌شرط‌های مقابله با «فساد» و معیار مناسبی برای سنجش سلامت است. شفافیت، معیاری است که موجب ارتقاء استانداردها، اصلاح رویه‌ها و بهبود شرایط تصمیم‌گیری می‌شود و اعتقاد عملی به نهادینه کردن آن، به ترمیم اعتماد عمومی منجر خواهد شد.
حاجیان‌شهری با بیان این‌که «مدیریت شهری بیش از دیگر نهادهای دولتی و عمومی نیازمند کسب مشروعیت از طریق شفافیت است»، تصریح کرد: در این خصوص عنصر اساسی و کلیدی در موضوع شفافیت شهری، شفافیت مالی است که نیازمند پایش مداوم با استفاده از ابزارهای قانونی است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در ایران از لحاظ هویتی سازمانی ویژه محسوب شده و کمتر واحدی شبیه این نهاد در کشور وجود دارد. ویژگی منحصر به فرد شهرداری این است که نه 100 درصد دولتی و نه 100 درصد غیردولتی است و شرح خدمات این نهاد بسیار وسیع است. در گذشته دولت به شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌هایش کمک می‌کرد، یعنی دولت، شهردار را انتخاب کرده و خودش به این نهاد کمک مالی می‌داد، اما امروزه شهرداری‌ها باید بخش عمده درآمد خویش را برای پرداخت هزینه‌های جاری و عمرانی که یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است هزینه کنند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: برخی می‌گویند این ساختار تولیدکننده فساد است، اما تامین منابع برای هر دستگاهی اعم از دولتی، خصوصی یا عمومی امری ضروری است، اما اگر تامین منابع از یک منبع غیرشفاف باشد می‌تواند مولد فساد باشد. برای مدیریت شهر فاصله زیادی بین درآمدهای پایدار و ناپایدار که منابع تامین مالی شهرداری‌هاست وجود دارد.
وی افزود: یکی از روش‌هایی که در کلانشهرها برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها استفاده می‌شود، فروش برخی مجوزهای ساخت‌وساز مسکن و برخی موارد دیگر ماست که از دیدگاه منافع سازمانی، راه‌حل مطلوبی محسوب می‌شود، اما در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند اثرات متفاوتی بر منافع شهر و شهروندان داشته باشد، چراکه هرجا شهرداری با کمبود منابع مواجه شود می‌تواند با تغییر قیمت این مجوزها و یا برنامه‌ریزی برای دور زدن قوانین، سعی در ایجاد درآمد بیش‌تر کند.
حاجیان‌شهری یادآور شد: این فرایند که جزو جدایی‌ناپذیر ساختار شهرداری است می‌تواند در خودش فساد داشته باشد چون این امور معمولاً در چارچوب قانون انجام نمی‌شود، بنابراین اگرچه منابع حاصل از فروش ضوابط و مجوزها در شهر، صرف توسعه شهر شده است، اما به دلیل حضور عوامل مختلف در این فرآیند، احتمال هدر رفت منابع نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه «شفافیت سیستماتیک امکان نظارت همگانی را فراهم می‌کند»، گفت: در همه جای جهان، نظارت همگانی موثرتر از نظارت متمرکز سازمانی است وقتی شما صرفا با یک سازمانِ نظارتی طرف هستید، کافی است که نظر این سازمان را جلب کنید، اما وقتی نظارت، همگانی باشد و چشم هزاران شهروند به شما دوخته باشد، نمی‌توان چنین تعاملاتی را به انجام رساند شفافیت باعث می‌شود که متخصصان، بدون نیاز به صرف هزینه، به داده‌های مورد نیاز خود برای ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: اعتماد‌سازی‌ و استفاده از توان خرد جمعی به‌ویژه متخصصان در حوزه مدیریت شهری ایجاب می‌کند شفافیت در اولویت مشکلات شهری قرار گیرد. از این‌ رو شفاف‌سازی‌ باید حتی بالاتر از این مشکلات در کانون توجه مدیریت شهری باشد. برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید شبکه ذی‌نفعان تحقق شفافیت شکل بگیرد.
وی با اشاره به این‌که «اصلاحات تنها به معنای به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان نیست بلکه مهم‌تر از هر چیز، به معنای اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای ناصواب است»، تصریح کرد: شورای پنجم اسلامی شهر بایستی پایبندی به تحقق شفافیت را به عنوان یکی از اهداف اصلاح‌طلبانه حفظ کند تا شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
حاجیان‌شهری خاطرنشان کرد: شهروند امروزی به‌عنوان شهروند مدرن، در قبال حقوق شهروندی خود -هر چند اندک- تعهداتی دارد، زیرا «شهروندی» مفهومی گسترده‌تر از «شهرنشینی» است و گسترش شهروندی فعال موجب افزایش پاسخگویی نمایندگان قانونی می‌شود.
وی بیان کرد: از این رو پویش عمومی برای ایجاد شفافیت در شورا و شهرداری می‌بایست برآمده از تسلط به «قوانین پایشی» و اصرار بر اجرای صحیح آن‌ها باشد، نه پخش زنده جلسات شورا، زیرا تصور رصد و نظارت بر رویدادهای غیرقانونی در صحن علنی شورا و از طریق پخش زنده، تصوری ساده‌لوحانه و سطحی است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد گفت: بر همین مبنا از هیچ فردی از اعضای معمولی جامعه اسلامی نمی‌توان وظیفه نظارت عمومی و امربه معروف و نهی ‌از منکر را ساقط کرد و چنان که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب براساس تعالیم اسلامی اعلام داشتند که ملت باید مراقب باشد و هر جا خلافی مشاهده کرد تذکر دهد، هیچ مسئول و مدیر و نیز هیچ رسانه و روزنامه‌ای نباید و نمی‌تواند از قانون عام نظارت عمومی و امر به معروف و نهی ‌از منکر سرپیچی کند و در برابر هر فسادی که یافت، ‌سکوت کرده و تذکر ندهد و انتقاد نکند و نیز نباید به تکذیب یا توجیه -که بدتر از سکوت است- بپردازد و به این وسیله «باطل» را «حق» بنمایاند.
وی با تأکید بر اینکه «اصلاح و اصلاحات جدای از راه امام علی(ع) معنا ندارد»، بیان کرد: الگوی حکومت جمهوری اسلامی ایران، حکومت علوی است و شعار حضرت امیر(ع) در حاکمیت، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی است. مگر می‌شود نظام را «نظام علوی» بنامیم و شعار امام علی(ع) را ندهیم؟ اگر غیر از این اندیشه در ادامه مسیر بر راهمان سایه بگستراند، از خط علی(ع) جدا شده‌ایم و اصلاح ما در ردیف نفی حاکمیت علوی تفسیر می‌شود.
حاجیان‌شهری با اشاره به راه‌اندازی کمیته شفافیت و فاش در راستای شفافیت، گفت: شهرداری مشهد با راه‌اندازی سامانه شفافیت فاش در حال حاضر اطلاعات قراردادهای شهرداری مشهد از سطح معاملات متوسط به بالا، انتشار فایل بودجه و برنامه عملیاتی شهرداری مشهد، فهرست عناوین و برخی اطلاعات کلی مناقصه‌ها، مزایده‌ها و استعلام‌ها، اطلاعات پرونده‌های شهرسازی، عناوین و برخی اطلاعات کلی پروژه‌های شهرداری و اسامی افراد حقیقی و حقوقی مشاوران، پیمانکاران و فروشندگان را بار گذاری کرده است.
وی ادامه داد: این سامانه با هدف ایجاد یک اتاق شیشه‌ای در شهرداری ایجاد شده است، اما شفافیت تا چه اندازه در این سامانه محقق شده است؟ وجود این سامانه تا چه اندازه بر تغییر رفتار شهرداری در شفاف سازی مالی و اداری تاثیر گذاشته است؟ باید گفت هر چند این حرکت فعلی شهرداری فی نفسه بسیار خوب و قابل تقدیر است، اما کاستی های شدید آن ممکن است این جمله را به مخاطب القا ‌کند که «مردم حق دارند بدانند، اما هر چقدر که ما تشخیص دهیم».
رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در حال حاضر، به نظر می‌رسد سامانه شفافیت که با نیت ایجاد شهرداری تمام شیشه‌ای و با پیگیری شورای پنجم شکل گرفته است، مسئولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد و با ادامه این وضعیت به پوششی برای عدم پاسخگویی تبدیل خواهد شد، زیرا شهرداری ترجیح می‌دهد هر چه را که انتشار آن ضرری را متوجه‌اش نکند و البته اطلاعاتش ناقص باشد را در این سامانه ارائه دهد.
وی افزود: به همین جهت شهرداری مشهد که متولی سامانه‌ فاش می‌باشد باید رویکرد خود را عوض کند و واقعا شفاف باشد و بر اساس قانون انتشار اطلاعات منتظر مصوبات کمیته شفافیت نماند و آنچه که به عنوان شفافیت در جامعه مطرح شده و لایه‌ای سطحی از اطلاعات را رو می‌کند را به عنوان شفافیت به مردم نشان ندهد.
حاجیان‌شهری اضافه کرد: به همین دلیل برای تحقق شهرداری تمام شیشه‌ای باید اطلاعاتی همچون اطلاعات مهم مالی شهرداری، نوع درآمدها و واریز وجوهات حاصل از پرداخت عوارض مردمی، کلیه درآمدها و هزینه‌ها به صورت جداگانه، مشخصات پروژه‌ها، منابع درآمدی شهرداری، تمامی مراحل به کارگیری و تبدیل وضعیت نیروها، اطلاعات کمیسیون معاملات شهرداری، میزان حقوق و مزایای کامل مدیران و کارکنان ستاد و سازمان‌های شهرداری، فهرست کلیه واگذاری‌ها و هبه‌ها، کلیه دارایی‌های غیرمنقول شهرداری، متن کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری مشارکتی شهرداری با سرمایه‌گذاران، متن آیین‌نامه‌های مصوب شهرداری که مرتبط با نحوه ارائه خدمات به شهروندان، متن کامل کلیه مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری، پژوهش‌های شهرداری مشهد، دلایل، نتایج و محل تامین هزینه ماموریت‌های خارجی مدیران و کارشناسان شهرداری منتشر شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/162835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد