پیام خراسان

آخرين مطالب

معلولان چگونه خودکفا می‌شوند؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در سال ‌های اخیر بهزیستی توانسته با اقداماتی از جمله ارائه خدمات پزشکی، تامین وسایل مورد نیاز معلولان و فراهم کردن زمینه اشتغال آنان، گامی در راستای خودکفایی آنان بردارد.
به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند، به این منظور باید دسترسی آن‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.
از شمار این اقدامات نیز می‌توان تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطوح مختلف هستند، کمک به آنان برای راه اندازی کسب و کار، مناسب‌سازی شهرها و خواندنی‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.
معلولان می‌توانند خودکفا باشند، آنان این قدرت را دارند که روی پای خود بایستند و برای خود درآمدی داشته باشند.
معلولان می‌توانند با توان و پشتکار و فکر خود، کار و کسبی راه اندازی کرده تا در آینده سربار جامعه نباشند و خود یک کارآفرین نمونه شوند.
بهزیستی در سال‌های اخیر با اعطای وام به معلولان، در واقع یاریگر اشتغال معلولین شده است، اما دولت می‌تواند شرایطی را فراهم کند که معلولین نمایشگاه‌هایی را به صورت دائمی یا فصلی در سطح هرشهر راه اندازی کنند و دست سازه‌های خود را بفروشند.
اخذ هزینه کمتر از معلولان برای حضور در این نمایشگاه‌ها و اجازه حضور به آنان برای ارائه توانمندی خود، گامی مهم برای دوری آنان از بیکاری و افسردگی است.
اگر معلولان کار داشته باشند راحت تر از قبل در جامعه ظاهر خواهند شد و زمانی که می‌بینند مردم از دست سازه‌های آنان استقبال می‌کنند، قطعا انگیزه بیشتری پیدا کرده و سعی خواهند کرد که تولیدات بیشتری داشته باشند.
پا گرفتن یک کارگاه تولیدی، نیازمند حمایت مردم و مسئولان و نیز پشتکار معلولان است که هرکدام از اینها مانند دانه‌های زنجیر به یکدیگر وصل هستند.
ارائه مستمری به 4339 معلول
جمیله رضازاده، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: در حال حاضر 4339 نفر از معلولان و 552 نفر از بیماران اعصاب و روان خراسان‌جنوبی مستمری دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به خدمات ارائه شده به معلولان، افزود: آموزش و توانبخشی روزانه از جمله این خدمات است که این مرکز به منظور ارتقاء سطح استقلال و مشارکت اجتماعی توانخواهـان و معلولان جسمی- حرکتی و ضایعه نخاعی و با هدف پیشگیری از پیشرفت ناتوانایی‌های آنان خدمات مراقبتی، بهداشتی، درمانی، توانبخشی و حمایتی ارائه می‌کند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: این توانخواهان به صورت روزانـه عـلاوه بر دریافـت خدمـات اجتماعی، توانبخشـی و درمانـی، در فعالیت‌های هنری، کلاس‌های ورزشی و سایر آمـوزش‌های حـرفه‌ای متناسب با سطح آسیب نیز شرکت می‌کنند.
رضازاده ادامه داد: مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی، به توانخواهانی که با علل اکتسابی یا مادرزادی دچار معلولیت‌های جسمی حرکتی بسیار شدید، وابسته به تخت شده‌اند و همچنین معلولان ضایعه نخاعی و بیماران مبتلا به MS که هر کدام به نوعی دچار محدودیت‌های حرکتی شده‌اند، به صورت نگهداری شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند.
وی افزود: این توانخواهان علاوه بر خدمات نگهداری، به تناسب توانمندی خود از خدمات توانبخشی و سایر خدمات ارائه شده در مرکز روزانه این آسایشگاه نیز برخوردار می ‌شوند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به توانبخشی و مراقبت در منزل، افزود: این مورد مربوط به ارائه خدمات مراقبتی، بهداشتی، درمانی، توانبخشی و حمایتی به معلولان جسمی حرکتی (بیماران ضایعه نخاعی، MS ، سکته مغـزی و فلج مغزی مادرزادی است که قادر به مراجعه به مرکز نیستند.
رضازاده بیان کرد: در این گونه موارد تیم توانبخشی به صورت فردی یا گروهی بـه منظور مداخله مـؤثر و ارائه خدمات در زمینه‌های پزشکی، پرستاری، توانبخشی، آموزشی، اجتماعی و روانشناسی به منزل توانخـواه مراجعه می‌کنند.

مروری بر وظایف بهزیستی
علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز به ایسنا با اشاره به اصلی‌ترین وظایف سازمان بهزیستی، گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی و کودک‌آزاری، ارائه خدمات مشاوره‌ای روان‌شناختی به جامعه، آموزش مهارت‌های زندگی (فردی و اجتماعی) ،پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر و درمان و بازتوانی معتادان از وظایف بهزیستی است.
وی افزود: ارائه خدمات تخصصی به منظور کاهش آسیب ناشی از اعتیاد، حمایت از معتادان بهبودیافته و توانمند سازی آن‌ها، تحت‌پوشش قراردادن گروه‌های هدف از نظر بیمه خدمات درمانی، تأمین موجبات و تشویق جلب مشارکت‌ها و فعالیت گروه‌های داوطلب و مؤسسات غیردولتی و صدور پروانه فعالیت برای متقـاضیان تأسـیس مهدکودک، شیرخوارگاه، خانه کودکان بی‌سرپرست، مرکز نگهداری کودکان خیابانی، خانه سـلامت دخــتران و زنان، کلینـیک مـددکاری اجتماعی، اورژانـس‌ خدمات اجتماعی، مرکز مشاوره اجتمـاعی، مرکز مشاوره ژنتیک، مرکز توانبخشی روزانه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، مراکز توانبخشی و نگـهداری شبانه‌روزی معلولان و سالمـندان، مرکز توانـبخـشی و درمانی شبـانه‌روزی بیماران روانی مزمن، مرکز درمانـی و بازتــوانی معتـادان، مرکز حرفه‌آموزی معلولان و نظارت بر فعالیت آن‌ها از جمله دیگر وظایف است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: طرح توانمندسازی معلولان و سالمندان با هدف افزایش کیفیت زندگی معلولان و سالمندان و ارتقاء توانایی افراد دارای معلولیت از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقاء عملکرد زندگی روزمره و افزایش سطح استقلال فردی و همچنین رعایت عدالت و تسهیل دسترسی به منابع و فرصت‏های اجتماعی اجرا می‌شود.
عرب نژاد با بیان اینکه این طرح شامل طرح‌های توانمندسازی سالمندان و افراد دارای آسیب نخاعی، شنوایی، بینایی است، افزود: تعداد افراد تحت پوشش طرح از 1477 نفر در سال 94 به 1680 نفر در سال 97 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری که از سال 97 آغاز شده، امکان مشارکت فعال تمامی بخش‏های جامعه اعم از گروه‏های داوطلب خودیار، انجمن‏های غیردولتی و شوراهای محلی را در توانمندسازی معلولان و خانواده‏های آنان فراهم ساخته است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در این برنامه تلاش می‏شود تا افراد معلول همانند سایر آحاد جامعه به نیازهای فردی و اجتماعی خویش دست یابند و خدمات مورد نیاز خود را در زمینه آموزش، توانبخشی حرفه‏ای و اجتماعی، اشتغال، وسایل کمک توانبخشی و ... دریافت کنند.
عرب نژاد با بیان اینکه توانبخشی مبتنی برجامعه در دو سطح روستایی و شهری انجام می‌شود، تصریح کرد: در توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری نقاط محروم و حاشیه شهرها مورد توجه قرار دارند .
وی خاطرنشان کرد: برنامه دسترس پذیری و مناسب سازی محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت از طریق مناسب سازی خدمات و امکانات مورد نیاز افراد دارای معلولیت، شرایط زندگی مستقل و توانمندسازی آنان را فراهم می کند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: این افراد با اصلاحات محیطی قادر خواهند بود، نقش‌های زندگی خود را همانند دیگر اعضاء خانواده انجام دهند و تسریع در تردد، استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی برای بسیاری از افراد دارای معلولیت با مناسب سازی وسایل نقلیه و مشارکت شرکت‌های خودرو ساز داخلی از طریق این برنامه امکانپذیر می ‌شود.
عرب نژاد با اشاره به تأمین و واگذاری وسایل کمک توانبخشی، اندام مصنوعی (ارتز و پروتز) و وسایل بهداشتی، تصریح کرد: به منظور دستیابی به سطح سلامت مطلوب، بهره‏مندی از تساوی فرصت‏ها، حضور فعال و مؤثر در خانواده و اجتماع و تبدیل توانمندی‏های بالقوه به مهارت‏های بالفعل، به کارگیری وسایل کمک توانبخشی (ویلچر، عصا، واکر، سمعک، وسایل کمک بینایی و .....)، اندام های مصنوعی و وسایل بهداشتی به ویژه برای افراد ضایعه نخاعی امری ضروری است.
‏وی افزود: بهره مندی فرد معلول از وسایل کمک توانبخشی و اندام‌های مصنوعی زمینه لازم را برای مشارکت وی در فعالیت‏های اجتماعی و دست‏یابی به استقلال فردی و اجتماعی، تساوی فرصت‏ها، پیشگیری از تشدید عوارض ناشی از معلولیت و ارتقاء سطح بهداشت روانی فراهم می‏کند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اشتغال حمایت شده معلولین، افزود: توانبخشی حرفه‏ای، فرآیندی است که فرد مبتلا به ناتوانی و معلولیت را به منظور تأمین شغل بی‏خطر و ایمن، پایدار با قابلیت توسعه و پیشرفت توانا ساخته و آماده می ‌کند .
عرب نژاد با بیان اینکه در این فرآیند نسبت به تعیین ظرفیت کاری و عملکردی فرد واجد شرایط کار، پیشنهاد شغل و حرفه مناسب به فرد و بهره‏مند کردن وی از سیستم‏های حمایت شغلی، اقدام می‌شود، تصریح کرد: یکی از روش‌های اشتغال کارگاه‌های تولیدی حمایتی است که در این کارگاه‌ها ضمن تکمیل مهارت معلولین آموزش‏دیده با هدف اشتغال، آن دسته از افراد دارای ناتوانی فاقد شرایط اشتغال در بازار کار به کار گرفته می‌شوند.
وی با اشاره به فعالیت خانه‌های کوچک معلولان ذهنی، افزود: افراد معلول باید از حق زندگی مستقل و حضور در جامعه با شرایط برابر، نسبت به سایرین بهره مند باشند و اتخاذ تدابیر مناسب و موثر برای تسهیل بهره مندی افراد دارای معلولیت از این حق و حضور و مشارکت کامل آنان در جامعه از ماموریت‌های سازمان بهزیستی تعریف شده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بخش اعظم یادگیری در سنین زیر پنج سال اتفاق می‌افتد و نیز یادگیری مفاهیم در محیطی صورت می‌پذیرد که غنی از محرک‌های رشدی باشد تا فرد بتواند از این محرک‌ها در راستای پاسخگویی مناسب بهره مند شود .
عرب نژاد یادآور شد: در خانه‌های کوچک تلاش می‌شود تا فضای زندگی در درون خانواده برای افراد با اختلالات هوشی- رشدی خفیف بی‌سرپرست و یا فاقد سرپرست موثر فراهم شود.
گزارش از امیرحسین صادقپور‌
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/162911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری در شهر بیرجند

بازدید افزون بر 30 هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل ظرف یک ساعت

برگزاری 1700 دادگاه برخط در خراسان شمالی در سال 1402

ضربه پنالتی فاجعه بار آنته بودیمیر در دقیقه 97 بازی اوساسونا و والنسیا / فیلم

فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های استان برای اولین بار در کشور در استان همدان

هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

◄ محدودیت‌ های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند اعلام شد

ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی

350 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

پرونده خندقلو در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اعتبارات به خراسان شمالی

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

چندین راز برای خرید دزدگیر که نمی دانید

کشف 12 فقره سرقت سیم و کابل در فریمان

وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند

قیمت آپارتمان 70متری در مشهد چقدر است؟ (27 فروردین 1403)+جدول

دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد

پیام سرلشکر سلامی به فرمانده کل ارتش

برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد

اعتراض رضاوند به سهیل مهدی: قانون جنگل!

اجرای نمایش کمدی و موزیکال «مبارک و راز شهر قصه» در فریمان

نقره داغ شدن قاچاقچی کود شیمیایی در نهاوند

9 هزار معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

ارائه خدمات رایگان به بیماران هموفیلی در مشهد

سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی افزایش یافت

مراسم تشییع پدر شهیدان دهنوی در مشهد برگزار شد

قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در روستای صومعه نیشابور

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

آغاز عملیاتی اجرایی فیبر نوری در بیرجند تا 10 روز آینده

مصرف 1.9 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی

کنایه آرش رضاوند به سهیل مهدی؛ قانون، قانون جنگل است!

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

جریمه مشاور املاک متخلف در مشهد

موشک 130 تنی چند بار مصرف چینی رکورد تست را شکست

برگزاری آزمون شبه‌نهایی پایه دهم و یازدهم برای اولین‌بار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

امدادرسانی به 39 سیل‌زده در 3 شهر مرزی خراسان جنوبی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در بیرجند

پرداخت 350 میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی

عملیاتی‌شدن طرح هادی در 691 روستای خراسان جنوبی

راه اندازی 11 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

70 درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است

13 مدرسه در سایت نهضت ملی مسکن خراسان شمالی احداث می‌شود

مرزبانان خراسان رضوی 45 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند