بزرگنمايي:
پیام خراسان- علیرضا کاظمی،
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هفت مردادماه در مراسم افتتاحیه
سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان پسر سراسر کشور
در تالار قدس حرم مطهر رضوی گفت: در مهمترین رخداد قرآنی کشور در این ایام
معنوی و در جوار بارگاه منور رضوی با حضور چهرههای برجسته قرآنی را
شاهدیم.
وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن در استان
زنجان، افزود: این اتفاق در میزبانی از زائران امام رضا(ع) در برگزاری
برنامه های قرآنی در خراسان رضوی هم افتاده و امید است با رهنمودهای مقام
معظم رهبری، هم افزایی در اجرای برنامه های قرآنی و وحدت و همدلی مسئولان
ظل عنایات معصومین(ع) بتوانیم گام های موثری در راستای توسعه فرهنگ قرآنی
برداریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اهمیت
قرآن کریم همین بس که خود قرآن خودش را وصف کرده و اوصاف زیادی را در وصف
خود بیان کرده، و در هر زاویه ای این اوصاف به قرآن اطلاق و اهمیتش نشان
داده شده است.
کاظمی خطاب به دانش آموزان قرآنی اظهار کرد: اکنون شما در مسیر
ارزشمندی قرار گرفته اید و به خاطر این توفیق باید شکرگزار درگاه الهی
باشید و دعا کنید تا در این مسیر ارزشمند منشا اثر باشید.
وی اضافه کرد: بیش از 90 صفت از جمله شاهد، شفاء، مبین و... برای
قرآن بیان شده و یکی از اوصافی که از زبان خود قرآن مطرح است و قرآن به آن
پرداخته کلمه مبارک است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: خداوند در قرآن
می فرماید: "انا انزلناه مبارکه". این مبارکی که در وصف قرآن آمده یعنی چه؟
شرط اینکه این ویژگی مبارک در زندگی محقق شود چیست؟
کاظمی عنوان کرد: وقتی به کسی می گویم مبارک باشد یعنی برایتان
خیر و برکت داشته باشد ولی آن مبارکی که در قرآن اشاره شده پیوست دیگری
دارد. مبارک در ادبیات عرب علاوه بر خوبی ، سلامتی و خوشی در زندگی استمرار
آن را نیز به همراه دارد و این بالاترین ویژگی قرآن است که منشا همه خوبی
ها و همراه با استمرار است.
وی ادامه داد: خیلی از آرامش ها و خوشی ها در زندگی مقطعی است و
تداوم ندارد به این نوع نمی گویند مبارک بلکه در صورتی که خوشی و آرامش
تداوم و استمرار داشته باشدمبارک محسوب می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سعادتی که قرآن
می آورد استمرار دارد اما خداوند شرط می گذارد که با رعایت آن شرط، قرآن در
زندگی ما مبارک است و آن تدبر در آیات این کتاب آسمانی است.
کاظمی تصریح کرد: از خودمان بپرسیم که چقدر روزانه قرآن تلاوت
کرده و به مفاهیم آن توجه می کنیم؟ چقدر فعل و انفعالات، رفتارها و اندیشه
های خود را بر اساس ترازها و شاخص های قرآنی می سنجیم؟ قرآن تنها برای
تلاوت نیست البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت
هست اما غایت نیست. تلاوت،ترجمه، قرائت و تفسیر همه و همه برای این است که
رفتار و کردار قرآنی در زندگی ما حاکم شود.
وی با تاکید بر مکلف کردن تدبر همراه با تلاوت قرآن،افزود: ما
امروز از این مسیر قرآنی در زندگی فاصله داریم لذا صرفا قرائت و ترتیل
نباید همت بالای ما باشد اگر چه نگاه و تلاوت قرآن برکات و اثرات خود را
دارد چرا که توصیه خود قرآن است که می فرماید"فاقراوا ماتیسر من القرآن"چرا
که ترتیل و قرائت مقدمه تدبر است و به جاری و ساری شدن افکار و اندیشه های
قرآن در ما کمک می کند.
کاظمی ادامه داد: یکی از اولویت های ما در آموزش و پرورش و در سطح
کلان توسعه فعالیت های قرآن، عترت و نماز است و برگزاری این مسابقات نیر
از جمله اقدامات در این راستا محسوب می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: امروز دانش
آموزان نخبه قرآنی سفیران و پرچمداران قرآن و منشا اثرات خیر در جای جای
کشورمان هستند و با عنایت خدا دعوت کنندگان در این مسیر خواهند بود.
وی تصریح کرد: سال گذشته آموزش و پرورش با همکاری برخی از دستگاه
ها برای بیش از دو میلیون و 300 هزار دانش آموز و 500 هزار فرهنگی، در حفظ
جزء 30 قرآن کریم برنامه ریزی داشتیم که این کار بزرگی است.
کاظمی برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان و مسابقات بین المللی را از
دیگر اقدامات بزرگ این دستگاه عنوان کرد و گفت: با همه این اقدامات با فضای
مطلوب قرآنی در جامعه فاصله داریم. هرچند احیاء برنامه های قرآنی از
اقدامات ارزشمند حوزه پرورشی و فرهنگی است اما با مطالبه رهبری در تربیت 10
میلیون حافظ فاصله داریم.
وی بیان کرد:برای توسعه فرهنگ قرانی نیازمند یک نهضت ملی هستیم چرا که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در این عرصه موفق شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:امیدواریم آنچه
شایسته نظام جمهوری اسلامی و تعلیم و تربیت جامعه دینی است را با پای کار
آمدن مدیران و معلمان به عنوان سکانداران اصلی فضای تعلیم و تربیت کشور
بتوانیم برآورده کنیم.