پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی:

تحریم‌ها برای آزمایشگاه‌های دانشگاه محدودیت زیادی ایجاد کرده است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی گفت: تامین تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی با اعمال تحریم‌ها و کاهش منابع مالی به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسان آن، دانشگاه‌ها را با محدودیت های بسیاری مواجه ساخته است. 
دکتر سید علی‌رضا وکیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه خراسان در مورد تاثیر تحریم‌ها بر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها با بیان این مطلب اظهار کرد: در این خصوص نشست‌های متعددی با حضور مسئولان ذی‌ربط جهت ارائه راهکارهای متناسب با شرایط فعلی کشور تشکیل گردید. 
وی ادامه داد: پیرو جلسات برگزار شده، شبکه‌سازی جهت تسهیل در ارائه خدمات، استفاده بهینه و به اشتراک‌گذاری تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، جلوگیری از خریدهای موازی در سطح دانشگاه و منطقه 9 و همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل که استانداردهای لازم را کسب نموده‌اند در دستور کار مدیریت شبکه آزمایشگاه های دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفته است.
مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی ادامه داد: لزوم مدیریت منابع مالی موجود و در نتیجه افزایش توجه دانشگاه‌ها به استفاده از ظرفیت‌های داخلی سبب ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی شده لذا انتظار می‌رود با افزایش حمایت دولت‌مردان از محصولات ساخت داخل و توجه سازندگان به ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات خود، بستر لازم جهت رونق بازار فروش تجهیزات ساخت داخل مهیا شود.
وکیلی درمورد گلایه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نحوه نوبت‌دهی برای آزمایشگاه‌ها بیان کرد: زمان و حجم کار برای هر دستگاه با توجه به نوع دستگاه، بازه زمانی مورد نیاز برای انجام آزمایش‌ها، تعداد کارشناسان، بازه زمانی فعالیت آزمایشگاه و ... تعیین و به صورت هفتگی در سیستم نوبت‌دهی پورتال خدمات آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد ثبت می‌گردد. متقاضیان استفاده از خدمات آزمایشگاهی با مراجعه به این پورتال و ثبت تعداد نمونه‌ها یا آزمایش‌های مورد نیاز به صورت خودکار توسط سیستم نوبت‌دهی می‌شوند. 
وی افزود: بدیهی است که در برخی مقاطع زمانی( مانند ایام تابستان)، به دلیل کاهش فعالیت‌های آموزشی و گرایش بیشتر به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی از سوی اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، با توجه به افزایش میزان درخواست‌ها، خدمات‌دهی به متقاضیان با تاخیر انجام می شود. به منظور رفع این مشکل مدیریت شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه در جهت تسهیل انجام کار متقاضیان با آزمایشگاه‌های توانمند درون و برون دانشگاهی تفاهم نامه‌هایی را منعقد نموده لذا در صورت ترافیک بالای یک دستگاه و وجود دستگاه مشابه در یکی از آزمایشگاه‌های طرف تفاهم، متقاضی به آزمایشگاه مذکور معرفی می‌شود. لازم به ذکر است تعرفه دستگاه‌های مشابه در آزمایشگاه‌های زیر مجموعه شبکه آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌های دارای تفاهم نامه با شبکه یکسان‌سازی شده است. 
مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «پیرو سیاست‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در راستای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های واحدهای آزمایشگاهی، مدیریت شبکه آزمایشگاه¬های دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1396 برای ارائه خدمات تخصصی و همچنین پشتیبانی از علوم و فناوری¬های پیشرفته تاسیس شد»، گفت: این شبکه مجموعه به ¬هم پیوسته¬ای از گروه آزمایشگاه¬ها شامل آزمایشگاه‌های اختصاصی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های متمرکز، اداره برنامه¬ریزی، پشتیبانی و نظارت بر آزمایشگاه¬ها شامل ایمنی، بهداشت و محیط زیست، نظارت، تعمیر و نگهداری، برنامه¬ریزی و پشتیبانی است که در چارچوب آیین نامه‌های مستقل راهبری و مدیریت می گردد. 
وی ادامه داد: نیازسنجی، برنامه‌ریزی و خرید تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، بررسی پیشنهاد تاسیس آزمایشگاه جدید و صدور مجوز آن، تعیین وتصویب تعرفه ارائه خدمات آزمایشگاهی، تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط، انعقاد تفاهم‌نامه با آزمایشگاه¬های دارای قابلیت خدمات‌دهی و ... از جمله ماموریت‌های این مدیریت محسوب می‌گردد. 
مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: تمام آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشور به لحاظ منطقه جغرافیایی به 9 بخش تقسیم شده‌اند که دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دبیر منطقه 9 تعیین شده است. لذا تمامی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی در خصوص ارائه خدمات آزمایشگاهی، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های مورد نیاز و... با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و منطقه تنظیم می‌گردد. 
وکیلی در مورد به‌روز بودن تجهیزات آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی گفت: نیازهای تجهیزاتی تمام واحدهای آزمایشگاهی در سطح دانشگاه در ابتدای هر سال با مشورت مسئولین مرتبط تعیین، اولویت‌بندی و بر اساس بودجه تخصیص داده شده در دو نوبت طی سال خریداری می‌شود. در سال 1397 حدود 80 درصد از تجهیزات مورد نیاز اعلام شده توسط دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها تامین و خریداری شده است. همچنین در سال های گذشته، علی‌رغم محدودیت‌های موجود در حوزه اعتبارات، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به تجهیزات فوق پیشرفته‌ای چون XRD، اولتراسانتریفیوژ، GC/MS و... مجهز شده است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر بودجه مورد نیاز برای به‌روزرسانی و تجهیز آزمایشگاه‌های با قابلیت ارائه خدمات فوق تخصصی مانند آزمایشگاه مرکزی و مرکز فناوری‌های پیشرفته به تجهیزات فناوری بالا (High Tech) و تجهیز آزمایشگاه‌های در حال تاسیس برآورد شده و فرآیند لازم به منظور جذب اعتبارات مورد نیاز در دست پیگیری است.
مدیر شبکه آزمایشگاه های دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم جهت گسترش و تامین نیازهای آزمایشگاه ها در سطح دانشگاه و منطقه از سال 1392 به طور جدی در دستور کار معاونت پژوهش و فناوری قرار داشته است. بر این اساس تاکنون آزمایشگاه‌های متعددی در سطح دانشگاه جهت رفع نیازهای دانشجویان، اساتید و صنایع استان تاسیس و راه اندازی شده است. احداث و راه اندازی مرکز فناوری‌های پیشرفته برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع فعال استان و آزمایشگاه‌های جامع در سه دانشکده کشاورزی، دامپزشکی و علوم به منظور خدمات‌رسانی به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله اقداماتی است که در همین راستا در سال‌های اخیر انجام شده است. 
وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر جلساتی با وزارت عتف (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در خصوص میزان منابع مالی لازم برای تاسیس آزمایشگاه ملی در سطح منطقه 9 برگزار شده است و نحوه تامین آن در دست پیگیری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/166044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود