پیام خراسان

آخرين مطالب

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

100 درصد چاه‌های برقی استان مجهز به کنتورهای هوشمند آب و برق است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: استان ما با همکاری خود مردم تمام چاه‌های برقی را به کنتورهای هوشمند مجهز کرد و اکنون نزدیک100 درصد چاه‌های برقی استان مجهز به کنتورهای هوشمند آب و برق است.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، علیرضا طاهری امروز در نشست هم‌اندیشی رسانه و نیرو در سالن اجتماعات آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص دکترین جدید وزارت نیرو در خصوص سازگاری با کم‌آبی، اظهار کرد: ما در خراسان از قبل دهه 80 به نوعی در خصوص زیرساخت‌های این موضوع کار می‌کردیم. حفاظت و نظارت دائمی بر منابع آب وزارت نیرو از کارهای ما بود. بعضا در خصوص آب منطقه‌ای بیان می‌شد که شاید در این موضوع کم گذاشتند. شاید نمره 20 به خودمان ندهم اما نمره ما قابل قبول است.
وی افزود: بعد از آن بحث تعادل‌بخشی را داشتیم. اعتبار وارد بخش آب‌های زیرزمینی شد. 85 درصد منابع آبی مورد مصرف ما شامل آب‌های زیرزمینی است. قبل از طرح تعادل‌بخشی هیچ اعتباری در این بخش نداشتیم اما وزارت نیرو با این طرح اعتبارات خوبی در نظر گرفت. اواخر دهه 80 طرح دانش‌آموزی نجات آب شکل گرفت که سالانه 300 هزار نفر را آموزش می‌دادیم، بعد کشوری و فراگیر شد.
طاهری با بیان اینکه ما حماسه کنتورهای هوشمند را نیز داشتیم، عنوان کرد: استان ما با همکاری خود مردم تمام چاه‌های برقی را به کنتورهای هوشمند مجهز کرد. قبل از این اندازه‌گیری کافی روی منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها نداشتیم اما اکنون نزدیک 100 درصد چاه‌های برقی استان مجهز به کنتورهای هوشمند آب و برق است.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: تفکر اولیه ایجاد NGOها و سمن‌ها را داشتیم. دولت برای انجام این کارهای خود بسیار توفیق نداشت، بنابراین لازم بود بخشی از مردم دلسوز و پای کار جلو بیایند. در استان ما و سایر کشورها، سمن‌ها و NGOها ایجاد شده که خاستگاه آن خراسان بود. تدبیر آب با 5 هزار نفر ساعت کارشناس نیز از دیگر کارهای ما بوده که حاصل کار آن 19 دستورالعمل است که در قالب دفترچه تدبیر آب صادر شد.
وی در خصوص کشف‌رود، گفت: کشف‌رود رودخانه‌ای زباله‌بر و فاضلاب‌رو بود. ما کار خود را از حدود 15 تا 20 سال پیش شروع کردیم و قصد داشتیم این معضل 2 هزار هکتاری به طول حدود 80 کیلومتر را حل کنیم. پروسه‌ای را تحت عنوان جایگزینی کشت صنوبر به جای محصولات آلوده طی کردیم. محصولاتی در کشف‌رود کاشته می‌شد که سلامت را به خطر می‌انداخت. ما طرح صنوبر را ایجاد کردیم اما کامل نبود.
طاهری ادامه داد: اوایل دهه 90 طرح مشارکت با مردم شکل گرفت. پارادوکس و بدفهمی در مورد این مشارکت وجود دارد. مشارکت با مردم واژه مقدس و خوبی است. مردم شامل همه مردم یک شهر، استان و کشور هستند اما در آن مقطع برای کشف‌رود سراغ متخلفان رفتیم و فکر می‌کردیم اگر با آن‌ها به تفاهم برسیم مشکل حل می‌شود اما مشکل همچنان وجود داشت. بعد در قالب رفع تصرف کشف‌رود اقداماتی انجام دادیم.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه با همکاری همه همیاران آب ایجاد شد و در اینجا حدود 1500 هکتار از بستر کشف‌رود آزاد شد که دیگر هیچگونه صیفی‌جاتی کاشته نمی‌شود، تصریح کرد: در این زمینه نمره قبولی بالای 90 درصد داریم اما هنوز در 10 درصد مشکل وجود دارد. امیدواریم با ادامه حمایت‌ها بتوانیم کشف‌رود را به طور کامل ایزوله کرده و مانند پارک چهل‌بازه تبدیل به رودپارک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دو نقطه منفی نیز داریم که اواخر سال 83 برای آب‌های کشاورزی رقمی به عنوان حق‌النظاره دریافت می‌کردیم که گفته شد وزارت نیرو نظارت خوبی انجام نداده، باید همان زمان از وزارت نیرو گرفته و در بخش کشاورزی هزینه می‌شد. دوم اینکه در سال 89 برای قانونی تحت عنوان تعیین تکلیف چاه‌های فعال فاقد پروانه سه طومار نوشتیم که در نتیجه قانون تعدیل شد اما باز هم مشکلاتی وجود داشت.
طاهری با بیان اینکه تا آب ارزش و ارزیابی اقتصادی خود را نداشته باشد، نجات آب کار بسیار سختی است، عنوان کرد: در بحث انرژی نیز ما کشوری نیستیم که گرمای زیادی تولید کنیم اما مطرح شد که ایران چهارمین ابرقدرت مصرف‌کننده گاز است و آنچه می‌تواند این وضعیت را کاهش دهد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در طول سال قبل حدود 3 هزار چاه غیر مجاز را بستیم که قطعا این کارها را انجام خاوهیم داد اما سازگاری با کم‌آبی دکترین خوب وزارت نیرو برای مناطق کم آب است و باید برای مناطق بی‌آب نیز تامین کنیم. باید همزمان سازگاری با کم‌آبی و انتقال آب از دریاهای شیرین که مزاحمت زیست‌محیطی ندارد را با هم ایجاد کنیم و امیدواریم این دکترین ما در خراسان رضوی شود.
صدیقه ببران، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو نیز در این نشست اظهار کرد: اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست. مسئولیت خبرنگاری و مسئولیت‌پذیر بودن خبرنگارهای ما اهمیت دارد. در تمام کشورها حوزه خبرنگاری حوزه ویژه‌ای است.
وی با بیان اینکه ماندگاری لحظه‌ها و تاریخ شدن وقایع و رویدادها به دست روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: دو گزینه اساسی مردم‌سالاری میزان شفافیت حوزه حاکمیتی و در کنار آن میزان پاسخگویی آن حوزه است که این دو نکته در کشورها با رکن چهارم دموکراسی یا مردم‌سالاری کشورها یعنی حوزه رسانه میسر می‌شود.
ببران بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم خبرنگار، شفافیت و پاسخگویی بوده و مسئولیت اجتماعی در کشورهایی شبیه کشور ما یکی از مقوله‌های اصلی شفافیت و پاسخگویی است که روزنامه‌نگاری باید زمینه‎ای از عدالت اجتماعی باشد و این حکمفرما نمی‌شود، مگر درجه لازمی از آزادی داشته باشد.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو گفت: اصل بسیار مهم دیگر اخلاق رسانه‌ای روزنامه‌نگار است که باید به آن توجه شود. مهم‌ترین بخش و حلقه مفقوده، حوزه اخلاق است. فسادها در بخش‌هایی اتفاق می‌افتد که اخلاق کنار گذاشته شود که در روزنامه‌نگاری تشدید می‎شود.
وی افزود: ما وارد عصر جدیدی از حوزه روزنامه‌نگاری شدیم که عصر اطلاعات و ارتباطات است. روزنامه‌نگاری در این عصر ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد. میزان تعامل بین روز‌نامه‌نگار، دولت‌ها و مردم افزایش یافته و ما دیگر با جریان یک‌سویه اطلاعاتی که سابق بر این وجود داشت، مواجه نیستیم. اهمیت روزنامه‌نگاری در دوره مدرن بسیار مهم بوده و روزنامه‌نگار حلقه وصل بین حاکمیت و مردم است.
ببران ادامه داد: یکی از سرمایه‌های اجتماعی در ازای اخلاق رسانه‌ای، اعتمادسازی است. مخاطب امروز، مخاطب دیروز نیست، مخاطب امروز ما خود روزنامه‎نگار است. باید مخاطب خود را به رسمیت بشناسید و نیازهای او را بررسی کنید. روزنامه‌نگار می‌تواند میزان قدرت نرم جوامع را افزایش دهد.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو با اشاره به اینکه در شرایط خاص امروز انعکاس دستاوردهای خدماتی، انعکاس درست، صحیح و مهم است، تصریح کرد: این انعکاس باید به قدری باشد که مردم امید پیدا کنند. خبرنگاران بازوان ما در انعکاس دستاوردها هستند. همین امسال در دولت تدبیر و امید بالای 5 هزار روستا دارای آب شده و دیگر روستای 10 خانواری بدون برق نداریم، باید این موارد را به مردم اطلاع دهیم. باید در بخش هزینه‌کرد، میزانی را برای انعکاس حوزه فعالیت‌های پروژه‌های ملی در نظر بگیریم و پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با همکاری یونسکو دوره‌هایی را در بخش‌های مختلف در 10 بخش برگزار خواهد کرد که از مهرماه شروع می‌شود. خراسان باید با رویکرد تخصصی و پیشرو حتما حوزه آموزش تخصصی آب و انرژی را برای روزنامه‌نگاران داشته باشد تا میزان خطاهای این حوزه کاهش یابد.
ببران در خصوص رویکردها و سیاست‌های جدید وزارت نیرو در دوره جدید، گفت: این رویکردها نیازمند کمک روزنامه‌نگار است. نگاه تحول‌گرایانه وزارت نیرو در دوره جدید، مدیریت مصرف و تقاضای توامان است. دیگر نمی‌گوییم که باید صرفه‌جویی کرده و کم مصرف کنید، بحث مدیریت مصرف است.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو اضافه کرد: نگاه بین‌بخشی به حوزه آب و سازگاری با کم‌آبی نیز مطرح شده که از اسفند 96 مصوبه‌ای در دولت اجرا و کارگروه سازگاری با کم‌آبی به عنوان حوزه میان‌بخشی مدیریت منابع آب مطرح شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/168280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است