پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

باید دستگاه‌های اجرایی که در پاسخ به صنعتگران تعلل می‌کنند، بازخواست شوند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بوروکراسی اداری پیچیده‌ای در بخش صنعت وجود دارد و باید دستگاه‌های اجرایی که در پاسخ به صنعتگران تعلل می‌کنند، بازخواست شوند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عزیز اکبریان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: لایحه‌ای که دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده برای بخش تولید به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده نیازمند اصلاحاتی است و لازم بود تشکل‌های بخش خصوصی حضور پررنگ‌تری در ارائه نظرات داشته باشند اما این امر محقق نشد و لایحه با اصلاحاتی به صحن علنی مجلس ارسال شد.
وی افزود: برخی از بخشنامه‌هایی که توسط بانک مرکزی برای حوزه صادرات ابلاغ می‌شود متناقض با یکدیگر هستند، بنابراین بانک مرکزی باید تامل بیشتری در بخشنامه‌ها داشته باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در مجلس که بهتر است اتاق بازرگانی نیز به این موضوع وارد شود، تسهیلات صندوق توسعه ملی و حساب توسعه ارزی و سود زیاد آن‌هاست، این نرخ سود به نفع تولیدکنندگان نیست و باید فرمول جدیدی برای احتساب سود تسهیلات تدوین شود.
اکبریان خاطرنشان کرد: سال گذشته 27 درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت در کشور پرداخت شد اما از این میزان تنها 11 تا 12 درصد آن مربوط به دوره جدید از پرداخت تسهیلات بود و مابقی آن به سال‌های گذشته مربوط می‌شود. همچنین اصلاح قوانین در حوزه مالیات در کمیسیون ویژه توسعه ملی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که امیدواریم این مهم با حضور پررنگ رئیس اتاق بازرگانی ایران و وزیر صمت به نتیجه مطلوب برسد.
وی اضافه کرد: بوروکراسی اداری پیچیده‌ای در بخش صنعت وجود دارد و باید دستگاه‌های اجرایی که در پاسخ به صنعتگران تعلل می‌کنند، بازخواست شوند.
در بخش دیگری از این جلسه رضا حمیدی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، بیان کرد: علی‌رغم کسب رتبه‌های جهانی خوب در عرصه تولید هنوز نتوانسته‌ایم به صورت شایسته به اقتصاد بدون نفت تکیه نماییم و خام‌فروشی نیز به مقدار قابل توجهی ادامه دارد. حفظ و توسعه صنعت از طریق مبارزه مستمر و پیگیر با قاچاق و کنترل ملی‌گرایانه واردات و صادرات صورت می‌گیرد، همچنین کمک به صنایع با سه نگرش تولید کالای صادرات‌محور، تولید کالای رقابت‌پذیر و تولید کالای توجیه‌پذیر براساس نیاز داخلی انجام می‌شود.
در ادامه احمدی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع اتاق بازرگانی، خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور برخلاف روال دنیا که شرکت‌محور و شرکت‌مالک بوده، راننده‌محور و راننده‌مالک و فاقد هسته مرکزی است. باید برای رانندگان تشکلی ایجاد شود تا در قالب تعاملی و سهامی ساماندهی شوند.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع اتاق بازرگانی ادامه داد: در حمل‌ونقل ریلی با صرف نظر از چالش‌های جدی در زیرساخت‌های ریلی و کمبود لوکوموتیو به دلیل قطعات آن، سبب شده است که حجم عظیمی از مواد معدنی و کالاهای صنعتی در شرق کشور و نقاط مختلف رسوب کند. امروز صادرات 10 تا 15 درصد زیر قیمت جهانی انجام می‌شود، باید در کوتاه‌مدت صادرات را منوط به ‌عرضه کف کالا در بورس کالا کرد تا صادرکننده احساس امنیت کند.
وی خطاب به استاندار گفت: در سنگان بالغ بر سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حال انجام است و 280 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که این سرمایه‌گذاری برای آب مشکلاتی را ایجاد کرده است. خواهشمندیم مشکلات مربوط به این حوزه را رفع کنید.
در بخش دیگری از این جلسه محمد بحرینیان، رئیس پژوهشکده اقتصاد و توسعه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز کسی در صنعت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، گفت: ماده 10 برنامه چهارم توسعه نیازمند تغییراتی است، امکان ندارد با 18 درصد بخش بازرگانی و 18 درصد بخش تولید در صنعت سرمایه‌گذاری کرد و در شرایط تحریم چه کسی باید این پارادوکس‌ها را حل کند؟ اشتغال نمی‌تواند در کشور پایدار باشد مگر اینکه نسبتی با تولید و صنعت داشته باشد.
وی افزود: ریزش از بخش صنعت و تعدد واحدها در حال رخ دادن بوده و سوال این است که این تعداد مجوز به‌چه شکل داده می‌شود؟ باید برنامه‌ریزی در این عرصه صورت گیرد و تکلیف نرخ بهره برای بخش صنعت مشخص شود. دیروز اعلام شد که 2 هزار و 940 میلیارد تومان تسهیلات برای واردات خودرو داده شده که معلوم نشده چه شده و برنامه‌ای برای آن مشخص نشده است.
در ادامه محمدحسین روشنک، رئیس انجمن صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان این موضوع که از نمایندگان خواهش دارم حوزه تجارت را از بی‌پدر و مادری خارج کنند، عنوان کرد: حوزه تجارت، تولید را تقویت می‌کند و با فعال شدن حوزه تجارت تولید متوقف نمی‌شود. در حال حاضر بخشنامه شده و کارت‌های بازرگانی را از اعتبار انداخته‌اند، به‌این علت که برخی دزدی می‌کنند، باید دزد را بگیرید، نه اینکه کارت‌ها را از اعتبار بیاندازید. تحریم‌ها نشان داده که تکیه بر اقتصاد بومی در کشور بیش از اقتصاد وارداتی ما را به اقتصاد مقاومتی نزدیک می‌کند، آن را در سرلوحه امور قرار دهید.
در بخش دیگری محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مطرح کرد: حدود یک هزار و 199 مورد مصوبه در سال اخیر در ستاد تسهیل تصویب شده که از این تعداد 861 مورد اجرا شده، 338 مورد در دست پیگیری، 62 مورد مالیاتی و 111 مورد مربوط به‌سیستم بانکی بوده، تعدادی انصراف داده‌اند و تعدادی دیگر مربوط به‌سایر موضوعات است.
در ادامه محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بیان کرد: ما به قدری خود را در بخش سرمایه‌گذاری خارجی درگیر کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری داخلی را از یاد برده‌ایم. در زمینه مالیات قوانین مالیاتی تنها برای گرفتن پول و تامین بودجه نیست، بلکه برای جهت‌دهی پول نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کشور ما اینگونه نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از واحدها تا سه برابر سود کرده‌اند اما تولید آنان نسبت به سال گذشته نصف شده، در حالی که اداره مالیات توجهی به آن ندارد. قوانین کار بسیار دست و پا گیر است، خواهشمندیم در تخصیص بودجه به صنایع داخلی نیز توجه شود. در بند یک تبصره 16 بودجه امسال 50 هزار میلیارد تومان برای روشنایی در نظر گرفته شده اما یک کلمه گفته نشده که این کار باید توسط صنایع داخلی انجام شود.
در بخش دیگری از جلسه رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که سرمایه‌گذاران ما برای دریافت مجوز در پیچ و خم ادارات گیر افتاده‌اند و دستان مدیران برای اخذ مجوز می‌لرزد، اظهار کرد: بازرس باید زمانی بیاید که اتفاقی رخ داده، نه اینکه هر زمان که خودشان می‌خواهند وارد مراکز تولیدی و صنعتی شوند. بیش از 90 هزار میلیارد ریال نقدینگی در خراسان رضوی وجود دارد که باید در داخل استان و نه خارج از آن هزینه شود.
وی بیان کرد: باید برای سه کشور هم مرز ما، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان، کمیته برای صادرات تشکیل شود. همچنین بیش از 90 هزار میلیارد ریال نقدینگی در خراسان رضوی وجود دارد که باید در داخل استان هزینه شود.
در ادامه سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به نظر بنده ما در مجلس دو کوتاهی، دولت دو کوتاهی و حاکمیت نیز یک کوتاهی انجام داده بوده و کوتاهی ما در بحث مالیات و اصلاحیه نظام بانکی کشور است. متأسفانه وزارت صنعت فاقد استراتژی توسعه صنعت بوده و در صورتی که دارای این استراتژی بودیم، موارد پلمیری و ورق خودرو را در کشور تولید می‌کردیم.
در بخش دیگری از این نشست ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما فرهنگ صنعتی شدن را در کشور نداریم، اروپا در سال 1760 به ‌سمت صنعتی شدن حرکت کرد و این روند یک قرن به‌طول انجامید. ما به‌تحقیق و توسعه کمترین توجه را داریم و در صنایع بزرگ کیفیت را فدای کمیت می‌کنیم، به همین خاطر صنعتی نمی‌شویم، چراکه نگاه‌ها صنعتی نیست و به‌علوم جدید توجه نمی‌کنیم. صنایع ما از سال 54 تاکنون هیچ دانشی نداشته و باید بر کیفیت، دانش‌بنیان کردن و نگاه صنعتی داشتن توجه کرد.
مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: اگر می‌خواهید در اقتصاد تحولی ایجاد شود، هیچ بخشنامه‌ای را بدون اذن اتاق نگیرید. بخشنامه بالا به پایین، دستوری و بدون حضور فعالان اقتصادی سم است و دخالت دولت در این بخش باید کم شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/169580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی