پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیریت میدانی و میان مردم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - سفرهای شهرستانی که ماهیت آن حضور بین مردم و بررسی مسائل و مشکلات از نزدیک است نوعی مدیریت میدانی را در استان خراسان جنوبی به نمایش گذاشته و ماحصل اجرای مصوبات این سفرها نشان داده که در چنین مناطقی مدیریت در وسط میدان از اتاق‌های دربسته راهگشاتر است.

نخستین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی حدود یک ماه پس از انتصابش در استان 19 دی‌ سال گذشته رقم خورد که برگی دیگر از مدیریت کلان استان را نشان داد.
سفری که برخلاف سایر سفرهای معمول سه روز به طول انجامید و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان رکوردشکنی استاندار در عملیاتی و ماندگاری سفرهای شهرستانی یاد کردند. شاید مهمترین علتی که نهبندان نامزد اولین سفر شهرستانی استاندار بود برخورداری این شهرستان از کمترین شاخص‌های توسعه یافتگی است.
معتمدیان که عقیده دارد فرصت سوزی یکی از آسیب‌های جدی در مناطق محروم است از این سه روز نهایت استفاده را برای سرکشی به جای جای شهرستان نهبندان برد.
معادن، روستاهای هدف گردشگری، راه‌های مواصلاتی و غیره هیچ کدام از چشم او پنهان نماند و هر کجا رفت پای درد دل مردم محروم منطقه نشست.
در بین اخبار سفر او به شهرستان نهبندان به عنوان خبرنگار نام برخی از روستاها را برای اولین بار می‌شنیدم ؛ روستاهای چاه ژاله‌ای، کوه لوله و خواجه دوچاهی !
به گفته یک مدیر استانی که 27 سال سابقه خدمت در یک دستگاه اجرایی را دارد، استاندار در سفر به نهبندان پا به یک منطقه عشایری و صعب العبور گذاشت که حتی خود این مدیر بومی هم برای اولین بار آن منطقه را می‌دید.

به گفته همین مدیر، عشایر آن منطقه دورافتاده که شاید در تمام طول عمرشان برای اولین بار شخصی به نام استاندار را به چشم می‌دیدند مطالبه‌ای چون راه آهن یا انتقال آب نداشتند بیشترین تقاضایشان این بود که سهمیه آردشان از 12 به 20 کیلوگرم افزایش یابد و معتمدیان برای پاسخ به همین درخواست‌های کوچک رنج سفرهای دشوار به دورترین نقاط این شهرستان مرزی را به جان خرید.
دستاورد سفر استاندار خراسان جنوبی به نهبندان 39 مصوبه بود که طعم آن را مردم این شهرستان به عنوان میوه سفر به مرور زمان می‌چشند که گوارای وجودشان باشد.
به همین ترتیب سایر شهرستان‌ها نیز در اولویت قرار گرفتند، درمیان، زیرکوه، قاینات، طبس، سرایان ، فردوس ، بشرویه و اکنون نوبت به مرکز خراسان جنوبی شهرستان بیرجند رسیده است.
این سفر مثل دیگر شهرستان‌ها اما با اولویت محله‌های کمتر برخوردار شهر و محله‌های هدف بازآفرینی شهری انجام شد.
اولین مقصد معتمدیان در سفر شهرستانی بیرجند حضور در جمع اهالی محلات رجایی، کارگران و شعبانیه بود که حتی یکی از روزنامه‌های محلی در تیتر اول خود از او به عنوان عابر پیاده خیابان دولت یاد کرد.

وی در عصر پنجم مردادماه امسال مهمان مردم شمال شهر شد و ضمن بازدید از چند پروژه عمرانی نیمه تمام پای میز خدمت مردم نشست.
رسم معتمدیان همین است ساعت‌ها پای صحبت مردم می‌نشیند و مدیران را می‌خواهد که به یکایک درخواست‌ها پاسخ دهند.
به گفته وی سفرهای شهرستانی و برگزاری میز خدمت در شهرها و روستاهای دورافتاده سبب پاسخگویی مدیران به مردم و ارتباط بی واسطه شده است. به همین دلیل سفرهای شهرستانی خراسان جنوبی به یک الگوی کاملا بومی تبدیل شده که در سطح کشور نیز بازتاب پیدا کرده است.
معتمدیان اعتقاد دارد که با محدودیت‌های اعتباری مواجه‌ایم لذا شاید در تشخیص‌ها و تعیین اولویت‌ها دچار مشکل شویم اما فاصله بین مناطق برخوردار و کم برخوردار زمانی حل می‌شود که اعتبار بیشتری داشته باشیم.
وی که رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز هست برای اینکه بتواند از محل اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان‌ها اعتبار در نظر بگیرد نیاز به حضور میدانی در محلات روستاها و نقاط کمتر برخوردار دارد تا در کنار اعتبارات استانی برای حل مشکلات بتواند به دنبال جذب اعتبارات ملی نیز باشد.
برآیند نگاه استاندار خراسان جنوبی به شهر بیرجند این است که از 40 سال گذشته در این شهر بیشتر توجهات به سمت جنوب شهر بوده و شمال شهر کمترین سرانه‌ها را در بخش‌های مختلف دارد لذا او تصمیم گرفته فاصله‌ها را کاهش دهد.
وی عقیده دارد در مباحثی که مربوط به مطالبات مردمی و نارضایتی برای نظام است با کسی نباید تعارف داشت و برای فرد ناکارآمدی که نتواند وظیفه خود را به درستی انجام بدهد نباید هزینه کرد. تاکنون دو مرحله بازدید از محلات کمتر برخوردار شهرستان بیرجند انجام و جلسات مردمی با محوریت مساجد برگزار شده است.
در این بازدیدها و جلسات ؛ رضایت مردم از حضور مسئولان به وضوح دیده می‌شود و این را از دیده‌های پر اشک پیرمردی می‌توان فهمید که وقتی در کوچه خیرآباد با استاندار مواجه شد دست به سینه گرفت و با سخنان دست و پا شکسته از این حضور تشکر می‌کرد.

اما دیده شده که برخی با نشر پیام‌هایی در فضای مجازی عقیده دارند در شهری که فرماندار و شهردار وجود دارد چه لزومی است که استاندار مشکلات محلات را بررسی و برای آسفالت و پارک یا مدرسه دستور صادر کند.
به عقیده این شهروندان شاید نیاز باشد که امور ریز شهری را مدیران با استفاده از اختیارات خود حل و فصل کرده و استاندار وقتش را صرف مسایل کلان استان کند و به جای مسجدگردی در هیات دولت به دنبال مشکلات استان باشد.
اما انگار این عده بی خبرند از سفرهای متعدد معاونان رئیس جمهوری و وزرا به استان، که حاصل آن در هفته گذشته اختصاص نصف جلسه هیات دولت به خراسان جنوبی بود و به گفته استاندار از نتایج مهم آن دستورات ویژه رئیس جمهوری برای توسعه استان است.
معتمدیان هفته گذشته در جمع خبرنگاران ایرنا به مناسبت روز خبرنگار گفت: برای توسعه ساخت و سازهای اداری در شهرستان‌ها مشکل اصلی کمبود زمین است لذا این گونه مشکلات ربطی به بودجه و پول ندارد بلکه مشکل مدیریتی بوده که عامل نارضایتی‌های اجتماعی است.
از همین رو برخی مشکلات در شهری چون بیرجند ریشه‌ای بوده و سال‌های سال با وجود اینکه چندین شهردار و فرماندار آمده و رفته‌اند ولی هنوز این مشکلات حل نشده باقی مانده است.
از جمله این مشکلات به زمین‌های رها شده در شهر می‌توان اشاره کرد که در تملک دستگاه‌هایی چون اوقاف، بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است و از طرفی در برخی محله‌ها همچون خیابان انقلاب شهرداری زمینی برای احداث فضای سبز ندارد.
ورود استاندار به محلات و شناسایی این مشکلات منجر به دستورات قاطعی شده که امید می‌رود این مشکلات بعد از چند دهه پابرجایی از شهری که نام مرکز استان را یدک می‌کشد رخت بربندد.
مشابه این مشکلات در شهرستان طبس نیز وجود داشته که حضور استاندار موجب گره‌گشایی از این مشکلات بعد از چندین دهه شده است.
برای همین است که استاندار ترجیح می‌دهد به جای اینکه از اتاق در بسته طبقه چهارم ساختمان شیشه‌ای استانداری برای معضلات ریشه‌ای استان که سال‌هاست مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تصمیم بگیرد به کوچه‌های خاکی شهر رفته و همانجا دستور تامین آسفالت مورد نیاز شهرداری را صادر کند.
حضور استاندار در محله خیرآباد برای مردمی که از 12 سال پیش در بند طرح فرزان گرفتار شده‌اند بارقه امیدی بود تا شاید با ایده‌ای جدید، طلسم این طرح شکسته و رنگ و لعابی متفاوت با کمک بازآفرینی شهری به محله قدیمی خود ببینند.

قطعا نگرانی شهروندان از اینکه در لابه لای روزمرگی‌های این شیوه مدیریت مسایل توسعه‌ای و کلان استان فراموش نشود به جا و مورد احترام است.
آنطور که مقام عالی دولت چند روز پیش گفته برای نخستین بار در کشور سند سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی تصویب می‌شود که امروز این مهم محقق شد اما به عقیده او به جای سدسازی‌های پرهزینه و بی تاثیر در استان باید به سمت آبخیزداری پیش برویم.
باور معتمدیان این است که باید با مدیریت جامع، آب‌های سطحی را مهار کرد و اجازه نداد روان‌آب‌ها از مرزها خارج شده یا به شکل سیل به بلای جان مردم تبدیل شود.
لذا انتظار می‌رود که رسانه‌ها به دنبال جزئیات بیشتر این سند رفته و برای مردم تشریح کنند که چه برنامه‌ای در پیش رو قرار گرفته است.
و اما راه آهن رویای 20 ساله مردم خراسان جنوبی است که بی شک از هر مشکل دیگری در اولویت قرار دارد اکنون وارد فاز مناقصه شده و اگر لابی‌گری‌های معتمدیان در نهادهای کلان کشور نبود شاید این آرزو همچنان در حد مصوبه کاغذی باقی می‌ماند.
به تعبیر مقام معظم رهبری، ناامید کردن مردم سم است اما برخی خواسته یا ناخواسته در مسیر دشمن حرکت کرده و مردم را ناامید می‌کنند در حالیکه تزریق امید و نشاط از مهمترین اولویت‌هاست.
در مجموع مردم بهتر می توانند قضاوت کنند کدام شیوه مدیریت کارسازتر است اما بدون شک پیرزن اِرسکی که نیازمند حداقل‌های زندگی بود اگر برای درخواستش می‌خواست حضوری نزد استاندار بیاید هیچگاه در عمرش راه ساختمان شیشه‌ای استانداری را پیدا نمی‌کرد ؛ ولی معتمدیان در بازدید از بازار و محلات شهر ارسک او را گوشه یک خیابان یافت ، پیش پایش زانو زد و همانجا دستور داد لوازم ضروری زندگی این پیرزن تامین شود.

استاندار خراسان جنوبی در آیین معارفه خود نیز گفته بود که دست یکایک مردم را برای همکاری به گرمی می‌فشارم و از نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، دستگاه قضایی، نیروهای نظامی و امنیتی استان، روحانیون، نخبگان، متخصصان، فرهیختگان علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مدیران، کارکنان دولت، رسانه‌ها و آحاد مردم دعوت به همفکری و همیاری می‌کنم.
چه خوب است که سخن نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در روز تکریم و معارفه استانداران خراسان جنوبی که گفت پرداختن به حواشی مانع توسعه استان است لذا از همه گروه‌های سیاسی می‌خواهیم که با استاندار جدید همکاری کنند را به گوش داشته و منتظر بمانیم تا دستاوردهای این مرد کرمانشاهی تبار را در خراسان جنوبی نظاره‌گر باشیم.
استاندار خراسان جنوبی امروز ( شنبه) در ادامه سفرهای شهرستانی خود به عنوان آخرین و یازدهمین شهرستان استان به مدت 2 روز به خوسف سفر کرد.
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/171429/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر