پیام خراسان

آخرين مطالب

دادستان کل کشور:

عقب ماندگی در حقوق عامه را جبران کنیم سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تهران- دادستان کل کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی که در بخش‌های مختلف کشور شاهد آن هستیم، به دلیل توجه نکردن به بحث حقوق عامه است که این امر به دلایل مختلفی به عقب افتاده و به آن توجه نشده بود و اکنون باید به گونه‌ای عمل کنیم که این عقب‌ماندگی و ضعف جبران شود.

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌ الاسلام محمدجعفر منتظری ر وز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور گفت: متاسفانه در گذشته بسیاری از حقوق مردم یا تضییع می‌شد یا به نحو درستی صیانت نمی‌گردید و اکنون مسئولیت صیانت از حقوق عامه مردم بر عهده دادستانی کل است و ما باید از حقوق مردم دفاع کنیم. به همین دلیل از احمد فاضلیان، معاون جدید دادستان کل کشور در حقوق عامه انتظار داریم در این حوزه با کمک همکاران و تجربه خوبی که دارند، به صورت جدی ورود کرده و از حقوق عامه صیانت کنند.
وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال های اخیر به منظور احیای حقوق عامه گفت: پس از اینکه نقش و اهمیت حقوق عامه برای همکاران و مقامات قوه قضاییه تبیین شد، خوشبختانه این موضوع مورد حمایت رئیس سابق قوه قضاییه قرار گرفت و برای آن دستورالعملی تهیه شد. در این راستا در حدود یک و نیم سال قبل یک دستورالعمل جامعی در راستای صیانت از حقوق عامه تهیه و ابلاغ شد و امیدواریم این دستورالعمل با برطرف شدن نواقص احتمالی و تقویت نقاط قوت به یک قانون خوب تبدیل شود.
منتظری گفت: دادستانی کل کشور یک جایگاه مهم و حساس در کشور است که به تبع آن حوزه حقوق عامه هم یک جایگاه حساس دارد، چون مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه چندین بار بر این موضوع و اهمیت آن تاکید کرده اند و این نشان می‌دهد که بحث صیانت از حقوق عامه یک بحث بسیار جدی بوده و به نوعی مطالبه عامه مردم است.
توجه به دادسراها از دغدغه های دادستانی کل است
وی با تبریک پست جدید محمدجواد حشمتی که به سمت رئیس دادگستری استان تهران منصوب شده، گفت: دادگستری استان تهران یک مجموعه بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. یکی از دغدغه‌های ما در این خصوص توجه به دادسراهای تهران بوده است که همواره بر آن تاکید داشته‌ام به طوری که در جلسات مختلف دغدغه‌های خود را درباره دادسرای تهران مطرح کرده‌ام.
منتظری افزود: بنده اعتقاد دارم که دادگستری استان تهران یک نقش مهم برای نظام قضایی کشور دارد؛ یکی از آن جهت که پایتخت کشور است و دیگر به لحاظ این که پرونده‌های آن، فراوان و دارای اهمیت بسیار است.
دادستان کل کشور تاکید کرد: با انتصاب جدیدی که برای این مجموعه صورت گرفته انتظار داریم که تعامل بین دادسرا و دادگستری تقویت شود. رئیس کل دادگستری استان صلاحیت نظارت بر دادسراهای تهران را دارد و لازم است این نظارت‌ها با تعامل و همکاری بهبود یابد و امیدواریم که این تعامل با دادستانی کل وجود داشته و تقویت گردد، چون افزایش این تعاملات در عملکرد دادگستری موثر است و نهایتا مردم از این تعامل نفع خواهند برد.
900 رفع تصرف در یک روز
رئیس دادگستری استان تهران با بیان اینکه صیانت از حقوق عامه یک امر بسیار مهم است، گفت: پرونده‌های بسیاری در این حوزه تاکنون تشکیل شده و موارد متعددی از تعرض به حقوق مردم به ما گزارش شده و برای آن پرونده تشکیل شده است. به عنوان مثال فقط در یک روز در شهرستان دماوند 900 مورد رفع تصرف صورت گرفت که نشان از اهمیت و پرکاری این حوزه دارد.
حشمتی افزود: اگرچه حمایت از این حوزه در دستگاه قضایی وجود داشته اما می‌طلبد حمایت‌ها از این معاونت بیشتر شود؛ چون گستردگی مصادیق حقوق عامه بسیار زیاد است.
معاون سابق دادستان کل کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه در این معاونت همانند دیگر معاونت ها با کمبود نیرو مواجه بوده‌ایم باید بتوانیم از کارشناسان حوزه‌های دیگر نیز استفاده کنیم.
افزایش اعتماد عمومی با صیانت از حقوق عامه
فاضلیان گفت: اگر در بحث صیانت از حقوق عامه موفق عمل کنیم و تاثیرگذار باشیم، حتما باعث افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی خواهد شد و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه افزایش خواهد یافت.
معاون جدید حقوق عامه دادستانی کل کشور اظهار کرد: شاید مهمترین کار ما در این معاونت تهیه و تدوین قانون جامع و مانعی باشد که بتوانیم از طریق آن به نحو شایسته ای از حقوق مردم صیانت کنیم. البته خوشبختانه در این رابطه یک دستورالعمل خوب تهیه شده که اکنون براساس آن عمل و اقدام خواهیم داشت.
وی با اشاره به برخی موازی‌کاری‌ها و ضرورت جلوگیری از آن گفت: دستگاه های دیگر و بخش های مختلف از درون دستگاه قضایی نسبت به صیانت از حقوق عامه اقداماتی را در دست اجرا دارند که لازم است با یک برنامه ریزی درست مانع این موازی کاری ها شده و از هدررفت منابع مالی، انسانی و غیره جلوگیری کنیم.
فاضلیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بیرونی دستگاه قضایی گفت: ما صرفا به خود و امکانات و ظرفیت‌های موجود اکتفا نخواهیم کرد و حتما از کارشناسان و ظرفیت‌های دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: جامعه و مردم نباید این تصور را داشته باشند که تمام امور مربوط به حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه است. بلکه باید تبیین شود که وظیفه اصلی دستگاه قضایی مطالبه گری و پیشگیری است.
در این مراسم که معاونان و مدیران دادستانی کل حضور داشتند از تلاش‌های محمدجواد حشمتی معاون سابق دادستانی کل در امور حقوق عامه تقدیر و احمد فاضلیان، رئیس سابق دادگستری استان البرز به عنوان معاون جدید دادستان کل کشور در امور حقوق عامه معرفی شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/171589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی