پیام خراسان

آخرين مطالب

نفس‌هایی که اسیر ثانیه‌ها می‌شوند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنوررد- امسال هفت نفر در خراسان شمالی غرق و یا طعمه سیلاب شدند که چهار نفر از آنان در حادثه سیلاب و سه نفر هم هنگام شنا در منابع آبی بوده است و همگی این حوادث تلخ بخاطر برخی غفلت‌ها رخ داد.

در خراسان شمالی هشت سد در حال بهره برداری است که وظیفه کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه را بر عهده دارد همچنین 6 هزار و 600 کیلومتر رودخانه در این استان وجود دارد که با بارندگی های خوب امسال وضعیت مناسبی به لحاظ آبدهی دارند.
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای، شنا کردن در سدها و رودخانه ها ممنوع است؛ با وجود این، فصل تابستان که می‌شود خیلی از مردم برای تفریح و شنا در کنار رودها و چمشه‌ها حاضر می شوند تا تنی به آب بزنند و ساعاتی بیاسایند اما به علت ناآشنایی با شنا، دچار حادثه شده و متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند.
شنا، تفریح مورد علاقه بسیاری از مردم است و بویژه در فصل گرم سال بازار شنا و آبتنی کردن هم داغ می شود اما برخی غفلت ها، این تفریح را با حادثه و غم همراه می کند.
امسال در خراسان شمالی، سه نفر در اثر حادثه غرق شدگی حین شنا، جان خود را از دست دادند که 2 مورد آنها در چشمه روستای گاوگل مانه و سملقان بوده که در مرداد ماه جاری رخ داده و یک مورد هم در آب‌بند راز و جرگلان بوده است.
اوایل مردادماه امسال هم در شهرستان راز و جرگلان، یک نوجوان ترکمن در آب بند رود مرزی چندیر غرق شد که جسد او پس از حدود 10 ساعت پیدا و از آب بیرون کشیده شد.
رودها و چشمه های استان امسال به واسطه بارندگی های مناسب، پرآب شده اند و مردم را برای تفریح به سوی خود می کشانند اما افراد در میان این شادی ها، دچار غفلت شده و اسیر ثانیه ها می شوند.
پزشکی قانونی خراسان شمالی هم اعلام کرده است که امسال 6 مورد حادثه غرق شدگی به این اداره کل ارجاع داده شده است اما براساس برخی آمارها، شمار غرق شدگی ها بیشتر است و شماری از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع نشده است.
چشمه و رود مکان مناسب شنا نیست
فرماندار شهرستان مانه و سملقان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چشمه و رودها مکان مناسبی برای شنا کردن نیست اما متاسفانه مردم در فصل گرما، بدون توجه به شرایط ایمنی، در این آب ها شنا می کنند.
محمودرضا معموری اظهار داشت: سال جاری در فاصله یک ماه، 2 مورد غرق شدگی در چشمه گاوگل این شهرستان رخ داده است.
فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: با توجه به دو مورد حادثه غرق شدگی در چشمه روستای گاوگل این شهرستان، شرکت آب منطقه ای مکلف شد که نسبت به نصب تابلو هشدار در این چشمه اقدام کند.
وی با بیان اینکه چشمه ها و رودخانه ها، مکان مناسب برای شنا کردن نیست گفت: در قانون، متولی منابع آب در کشور، شرکت آب منطقه ای است اما امکان نظارت دقیق و کنترل تمام منابع توسط این شرکت در عمل میسر نیست زیرا تعداد چشمه ها و رودخانه ها زیاد و امکان اینکه بتوان تمام آن را کنترل کرد، وجود ندارد.
فرماندار شهرستان مانه و سملقان افزود: برای جلوگیری از بروز حادثه، در وهله نخست باید فرهنگ سازی شود و مردم از شنا کردن در مکان هایی که ساز و کار مناسب برای ایمنی دیده نشده، خودداری کنند.
آب منطقه ای تکلیفی برای محافظت فیزیکی از رودها و چشمه ها ندارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این باره با بیان اینکه چشمه گاوگل مالک دارد گفت: بر اساس قانون، حفاظت از منابع آبی بر عهده این شرکت است و ما مکلف هستیم از منابع آب محافظت کنیم تا سازه غیرمجاز و یا برداشت غیرمجاز از منابع آبی انجام نشود و یا حریم آن مورد تصرف قرار نگیرد اما این شرکت، تکلیفی برای محافظت فیزیکی از رودها و چشمه ها ندارد.
سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: محافظت فیزیکی از 6 هزار و 600 کیلومتر رودخانه موجود در استان، در عمل میسر نیست و انتظار می رود مردم خود مراقبت های لازم را در این باره داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته محافظت فیزیکی از تاسیسات آبی که توسط این شرکت بنا شده، انجام می شود و هشدارهای لازم برای جلوگیری از غرق شدن در این آب ها داده شده است.
وی با بیان اینکه تاسیسات آبی ساخته شده، صرفاً برای آبرسانی طراحی و اجرا شده و به هیچ عنوان برای شنا کردن مناسب نیست و خطر غرق شدن در آنها وجود دارد گفت: هشدارهای لازم در مورد شنا در سدها با نصب تابلو و نیز در رسانه ها و وبگاه این شرکت داده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: رویکرد ما این است که مردم نسبت به خطرات شنا کردن در آب چشمه ها و رودها حساس باشند اما هر ساله و در فصل گرما برخی از شهروندان بدون توجه به نکات ایمنی، اقدام به شنا در چشمه ها و رودها می کنند.
شرکت آب منطقه ای با تاسیسات غیرمجاز برخورد کند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم با اشاره به غرق شدن یک نوجوان در یکی از آب بندهای شهرستان راز و جرگلان گفت: این آب بند به صورت غیرمجاز ساخته شده است و باید با آن برخورد شود.
جواد نظری اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای مکلف است با ساخت سازه ها و تاسیسات غیرمجاز برخورد کند.
وی افزود: استخرهای کشاورزی هم یکی از بسترها برای وقوع حادثه های غرق شدگی است و در این زمینه، مجری طرح مکلف است نسبت به نصب تابلوهای هشدار دهنده اقدام کرده و نکات ایمنی همچون ایجاد حصار، فنس کشی و نیز آگاهی رسانی به مردم اقدام کند.
نظری در بخش دیگر سخنان خود درباره ابهام در تکلیف دستگاه ها برای امدادرسانی در حادثه های غرق شدگی گفت: هنوز در این زمینه، تکلیف نامشخص است، جمعیت هلال احمر و هیات نجات غریق اعلام می کنند که قانون تکلیفی برای امداد رسانی در حادثه های غرق شدگی ندیده است البته تلاش داریم تا در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در این باره تصمیم گیری شود.
وی افزود: در قانون، تکلیفی برای نهادهای امدادی همچون جمعیت هلال احمر و یا هیات نجات غریق برای امدادرسانی مشخص نشده است اما این نهادها در حادثه های مختلف حضور یافته و از توان آنان بهره گرفته شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: تلاش داریم تا در استان برای امدادرسانی در حادثه های غرق شدگی، تصمیم گرفته شده و تکلیف برای نهاد و یا اداره ای گذاشته شود.
براساس این گزارش تاخیر در زمان حضور جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی در حادثه غرق شدگی نوجوان راز و جرگلانی، سبب گلایه فرماندار این شهرستان شد.
فرماندار راز و جرگلان با انتقاد از آنچه که تعلل و حضور نیافتن نیروهای هلال احمر در محل حادثه خواند، گفت: 2 نوجوان برای آب تنی به این آب بند رفته بودند که به علت ناآشنایی با فنون شنا، دچار حادثه شدند.
محمدزارعی هدک افزود: با وجودتماس های مکرر با جمعیت هلال احمر و با گذشت چند ساعت، وقتی مردم از آمدن امدادگران ناامید شدند، دست به کار شده و با تلاش بسیار یکی از این نوجوانان را نجات دادند، اما متاسفانه نوجوان دیگر جان خود را از دست داده بود.
خراسان شمالی با جمعیت 863 هزار نفری در شمال شرق کشور واقع است که به دلیل قرار گرفتن بخش زیادی از این استان در مناطق کوهستانی دارای دره های عمیق است که رودخانه های خروشان در آن جریان دارد.
7185/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/171638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد