پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد:

در سال‌های اخیر، اتوبوسرانی شهری تضعیف شده/تا 1404، پانصد اتوبوس برایمان باقی می‌ماند اجتماعي

در سال‌های اخیر، اتوبوسرانی شهری تضعیف شده/تا 1404، پانصد اتوبوس برایمان باقی می‌ماند

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در طول سال‌های اخیر، نه‌تنها ناوگان اتوبوسرانی‌های شهری تقویت نشده، بلکه تضعیف هم شده‌است.
  سید‌ مهدی حسینی‌پویا، در نشست خود با اصحاب رسانه عنوان کرد: در طول سال‌های اخیر، نه‌تنها ناوگان اتوبوسرانی‌های شهری تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده‌است. در سال 92، 26 هزار اتوبوس‌شهری داشته‌ایم که در حال حاضر به 2 هزار اتوبوس رسیده‌است.
وی افزود: اگر با همین روال پیش رویم تا سال 1404 تنها حدود 500 اتوبوس باقی می‌ماند و مجبوریم اتوبوس‌ها را از رده خارج کنیم. در سال 92 که آمار کل کشور 26 هزار اتوبوس بوده‌است، آمار اتوبوس‌های ما 2 هزار و 130 اتوبوس بوده، اما در حال حاضر این آمار به هزار و 733 دستگاه رسیده‌است که از این آمار 708 دستگاه سازمانی است.
حسینی‌پویا بیان کرد: طبق برنامه 5 ساله آمار جابجایی با حمل‌نقل عمومی 75 درصد بوده که متاسفانه، در موارد دیگری که بحث ناوگان فقط نبوده و فرهنگ استفاده از حمل‌نقل مهم بوده‌است، سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی از 40 درصد به 17 درصد در شهر مشهد رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: در طول روز حدود 950 هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌کنیم که از این تعداد حدود 17 درصد عدم پرداخت بهای خدمات دارند و سهمی برای جابجایی پرداخت نمی‌کنند. حدود 150 خط در سطح شهر داریم که از این خطوط 59 درصدش توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و از کل اتوبوس‌ها که هزار و 479 دستگاه است، 250 اتوبوس کولر ندارد. سطح توقع مردم تغییر کرده و باید 100 درصد اتوبوس‌ها مجهز به کولر شوند.
حسینی‌پویا تصریح کرد: با تغییراتی که اعمال کردیم و تصمیماتی که برای بازسازی گرفته‌ایم، 300 دستگاه را در دست بازسازی داریم و به کولر مجهز خواهیم کرد. 100 دستگاه را توانسته‌ایم به کولر مجهز کنیم و مابقی در مناقصه تامین خواهد شد و در اصرع وقت در ناوگان قرار خواهیم داد. میانگین زمان رسیدن اتوبوس‌ها 11 دقیقه است که در برخی این مقدار بیشتر و یا کمتر است. مسافت کل خطوط هزار و 318 کیلومتر و بخش خصوصی هزار و 181 کیلومتر است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد عنوان کرد: طول مسیرهای بی‌آر‌تی 6 کیلومتر است که مسیر ویژه است‌. طول خط یک تندرو13 و نیم کیلومتر با تعداد 100 اتوبوس است. تعداد مسافری که با خط یک بی‌آر‌تی جابجا می‌شود، 91 هزار و 900 نفر است. طول خط 3 بی‌آر تی 32 کیلومتر است که با 100 اتوبوس برای ایزوله کردن این خط با مشکل مواجه بودیم و الان 1/8 دهم مسیر ایزوله شده‌است. تعداد جابجایی مسافر هم حدود 75 هزار نفر در سال 97 بوده‌است. تعداد ایستگاه‌ها 3 هزار و 312 ایستگاه است که حدود هزار و 900 ایستگاه بدون سایه‌بان است. 
وی با بیان‌اینکه «اگر بخواهیم نظریه‌های استفاده از اتوبوس را ذکر کنیم با آماری که داریم یک اتوبوس به اندازه 11 و یک دهم خودروی شخصی کارایی دارد و در حال جابجایی مسافر است»، گفت: با اضافه کردن یک اتوبوس در سطح شهر 11 و یک دهم خودرو را حذف خواهیم کرد. در سال گذشته، ما 100 دستگاه مینی‌بوس را به ناوگان اضافه کردیم و 100 قراداد دیگر را برای 100 دستگاه دیگر تامین کردیم. امیدواریم توسط بخش خصوصی این اقدام صورت گیرد و به ناوگان اضافه شود، قرارداد دیگری در رابطه با 100 اتوبوس یورو پنج منعقد کردیم و منتظریم که پیش‌پرداخت را پرداخت کنیم.
حسینی پویا اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل آلودگی هوا و تحریم کارخانجات، سازندگان اتوبوس قادر به تولید اتوبوس نیستند و موتور، گیربکس و اکسل تحریم است که به همین دلیل اتوبوس‌ها را در معرض بازسازی گذاشته‌ایم و از اسفند ماه گذشته بازسازی را شروع کرده‌ایم؛ مطالعاتی انجام داده‌ایم و برای اتوبوس‌های گازی کولر طراحی کرده‌ایم که در این دو ماه در ناوگان قرار گرفته‌اند و بر روی همه اتوبوس‌ها این کولرها نصب خواهد شد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه «در سال گذشته 203 هزار نفر ساعت دوره‌‌های آموزشی با هدف بهبود تعامل با مسافران و افزایش حس تعلق کارکنان با سازمان و کاهش مشکلات روزمره و غیره داشته‌ایم»، عنوان کرد: در طول سال دو دوره برگزار خواهیم کرد که دوره استقبال از مهر و بهار است و به مدت 30 روز برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال قبل از شورا مجوز گرفتیم که در برخی از ایام سال سرویس‌دهی رایگان داشته‌باشیم و در ایام عید 5 شب صورت گرفت و رضایت‌مندی زیادی را داشتیم. در زمان اخذ بلیط، سوارشدن مسافر کار سخت و دشوای است و با ازدیاد مسافری که در اطراف حرم داریم، کار سختی بود و این رایگان کردن سبب شد که مسافران سریع سوار شوند و سرویس‌دهی راحت‌تر صورت گیرد. 103 دستگاه اتوبوس عازم نجف شد و سرویس‌دهی را انجام دادیم. امسال هم همین برنامه را در کار داریم. 272 دستگاه اتوبوس را در دهه آخر صفر اعزام کردیم و 120 هزار نفر در اربعین جابجایی مسافر را داشته‌ایم.
حسینی‌پویا تصریح کرد: یکی از مواردی که در طول سال برای ایثارگران و جانبازان داریم ماهی 60 تراکنش رایگان است که 1/3 میلیارد ریال برای این امر هزینه شده‌است. در طول سال گذشته یک نظرسنجی انجام شد و خوشبختانه سطح رضایت مردم از 63 درصد به 65/19 درصد رسید‌ و رضایت‌مندی از پایانه‌ها 63 درصد، اطلاع‌رسانی از خدمات 56 درصد، خدمات 78 درصد، فروش و شارژ من‌کارت و رضایتمندی از خدمات آن 64 درصد، رضایت از اتوبوس‌ها 63 درصد، زمان سرویس‌دهی 54 درصد، رضایت از وضعیت ایستگاه‌ها 58 درصد، وضعیت اتوبوس‌رانان 73 درصد، خدمات بی‌آر‌تی و مسیر ویژه 76 درصد و جمع کل به 65 درصد رسید.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار کرد: ما در مسابقات ورزشی خدماتی را به صورت رایگان می‌دهیم، 272 دستگاه به مسابقات ورزشی جابجایی مسافر داشته‌ایم. یکی از خدماتی که در راستای شهر هوشمند راه‌اندازی کرده‌ایم، ارائه‌خدمات شهروندی در پایانه‌هایی مانند: شهدا، غدیر و انقلاب به صورت بی‌سیم فراهم شده که نقشه همراه مشهد و نرم‌افزار پرداخت بهای خدمات را دریافت کنند.
حسینی‌پویا بیان کرد: نرخ خطوط از ابتدای سال که تغییر کرده‌است، روزانه سازمانی و خصوصی 650 تومان و نقدی هزار تومان است. بی‌آر‌تی هم به همین شکل است. از ساعت 9 و نیم شب به بعد پرداخت از من‌کارت 800 و نقدی 1500 تومان است. از ساعت 10 و نیم به بعد من‌کارت 1100 و نقدی 200 تومان می‌شود. به ازای جابجایی هر مسافر 1902 تومان هزینه می‌شود که 650 تومان دریافت می‌شود. سهمی که مردم از این رقم پرداخت می‌کنند34/2 درصد، شهرداری 63/8 درصد و دولت دو درصد است.
وی ادامه داد: در سال 85 در کل کشور در شهر، بیرون‌شهر و جاده‌ها 25 هزار کشته داشته‌ایم، این آمار در سال 95 به 15 هزار کشته رسید اما در دو سال گذشته آمار‌ها به 17‌هزار و صد کشته رسیده‌است. در سال 97، 365 هزار مجروح و معلول در اثر تصادف در سطح کشور داشته‌ایم، از این آمار کشته‌ها 30 درصد مربوط به داخل شهرها است که اگر داخل شهرها را تقسیم‌بندی کنیم؛ سهم کشته‌های پیاده 45 درصد، موتور سواران 30 درصد و سواره‌ها 25 درصد است. با توجه به این آمار، در سطح شهر مشهد، در سال 89 به ازای هر اتوبوس 2/44 تصادف داشته‌ایم. در سال گذشته این آمار به 38 صدم درصد برای هر اتوبوس رسیده‌است که هر سه اتوبوس یک ‌تصادف است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص آمار خسارات وارد شده عنوان کرد: در سال 88، 3 هزار و 776 خسارت رخ داده‌است، 129 جرحی و 11 نفرفوتی بوده، جمعا 3 هزار و 916 مورد بوده‌است. در سال 96، 263 مورد خسارتی، 31 مورد جرحی و فوتی دو مورد بوده‌است. در سال 97، 231 مورد خسارت رخ داده، جرحی 26 مورد و فوتی دو مورد بوده‌است.
حسینی‌پویا خاطر نشان کرد: کارهای فرهنگی‌ که سازمان انجام داده، تولید پادکست رادیویی، تولید مجموعه پیام واحد با هدف ارزیابی کیفیت خدمات سازمان به منظور انتشار در فضای مجازی و آموزش مباحث ایمنی و فرهنگ استفاده صحیح به دانش‌آموزان است.
وی افزود: وضعیت رضایت‌مندی از اتوبوس‌رانان، 73 درصد است و بازرسی انجام می‌شود، اگر مردم شکایتی دارند می‌توانند به 137 گزارش ارائه دهند و یا به شماره 300008888 پیامک دهند، تمام این‌ها رسیدگی می‌شود، حراست دارند و بر نحوه عملکرد نظارت‌ها انجام خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مناطق بیابانی خطر انقراض گونه‌های مختلف را 50 درصد کاهش می‌دهند

آیا میزان تکلیف دانش‌آموزان در موفقیت آنان تاثیرگذار است؟

شاخص‌های مطرح در کشورهای با بهترین سیستم‌­های آموزشی

مشهد برای تمامی افراد ناسالم است

سرنوشت متخلفان شهرک ویلایی اساطیر مشهد؛ تخریب یا جریمه؟

بیش از 31 میلیارد تومان برای رفع 21 نقطه حادثه خیز نیاز است

روکش آسفالت 50 کیلومتر از راه‌های نهبندان در دست اجرا است

30 درصد دهیاران بخش مرکزی شهرستان مشهد را زنان تشکیل داده اند

تشکیل جلسه تکریم ومعارفه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه

بازدید فرماندار از اورژانس 115 شهر حاجی آباد به مناسبت روز اورژانس و فوریت های پزشکی

امروز بشدت نیاز به همراهی و یاری گری در عرصه مبارزه با مواد مخدر هستیم تا جامعه ای امن،آرام و عاری از آسیب های اجتماعی را فراهم نماییم

تجهیزات سازمان هواشناسی در شأن خراسان رضوی نیست

نبود ایستگاه‌های هواشناسی «جو بالا» از امنیت پروازهای عمومی می‌کاهد

اهل خطر بودم، اورژانسی شدم

تدوین طرح 5 ساله کاهش 10 درصدی سالانه تصادفات استان

آموزش؛ دغدغه اصلی تئاتر خراسان جنوبی

راه اندازی سامانه عملیاتی اتوماسیون در اورژانس 115 خراسان جنوبی

6 دستگاه آمبولانس خراسان جنوبی رونمایی شد

افتتاح 602 کلاس درس خیرساز در خراسان رضوی

48 هزار ماموریت اورژانسی در خراسان جنوبی انجام شد

اعلام آمادگی 108 دستگاه مینی بوس برای سرویس مدارس در بیرجند

صدور 10 حکم جایگزین حبس در جرائم زیست محیطی طی دو سال گذشته

وقف‌هایی که به نیت عزا بیش از 3 قرن ایستاده‌اند

در بکارگیری استعدادهای عظیم هنری فاصله داریم

افتتاح نخستین بانک شیر مادر شمال شرق کشور در مشهد

بیش از 20 صد جمعیت خراسان رضوی به آلرژی بینی مبتلا هستند

شیوع آسم بین کودکان 2 برابر بزرگسالان است

یکصدمین مدرسه بنیاد مستضعفان افتتاح شد

40هزار دانش آموز خراسان شمالی تحت پوشش بنیاد مستضعفان قرار گرفتند

کیفیت هوا در مشهد مطلوب نیست/افزایش میزان آلاینده‌ها در شهر

600 مدرسه برخوردار خراسان شمالی میزبان جشن عاطفه‌ها

شیوع اختلال افسردگی در زنان 2 برابر مردان است

دانش‌آموزان را نباید به نیازهای مادی محدود کنیم/ به دنبال فعال‌کردن کتابخانه‌ها هستیم

وقتی طنین زندگی در روستایی محروم می‌پیچد

نابودی سرمایه‌های زیستی خراسان جنوبی در وانفسای بی توجهی مدیران

کیفیت هوای سه منطقه مشهد آلوده است

شهرآرایی مشهد در آستانه بازگشایی مدارس

زباله‌گردی در شهر بیرجند تبدیل به مافیا شده است

تفکیک از مبدا، پایانی بر زباله‌گردی

زباله‌گردی در بیرجند با تمیزترین شهر کشور منافات دارد

نگاهی به خدمات بنیاد برکت در شهرستانهای دورافتاده خراسان شمالی

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان 19 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد/ 330 هزار دانش‌آموز متقاضی لباس فرم بودند

راه اندازی بخش اعصاب و روان نوجوانان در بیمارستان امام رضا(ع)

رونمایی از 3 اثر ادبی همزمان با روز شعر و ادب پارسی در بیرجند

قریب به 15 هزار معلم در خراسان شمالی به استقبال مهر می روند

توزیع کننده حرفه‌ای مواد مخدر صنعتی در بشرویه دستگیر شد

شهریاری: کلنگ‌زنی و افتتاح 50 پروژه تا 1400/ احداث 20 پایگاه سلامت با همکاری وزارت بهداشت

برگزاری آزمون جذب مدرس حق التدریس زبان انگلیسی در جهاد دانشگاهی شعبه قاین

چرا در تشخیص احساسات دیگران اشتباه می‌کنیم؟

سرپرست تأمین اجتماعی خراسان جنوبی منصوب شد