پیام خراسان

آخرين مطالب

رسولیان خبر داد؛

هدف‌گذاری برای رشد 16 درصدی صادرات استان در سال جاری اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های استان رشد 16 درصدی صادرات استان در سال جاری است.
  علی رسولیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که شب گذشته در تالار جلسات شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وزیر کشور برقراری پرواز با تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان را پیگیری کردند که اخیرا با تاجیکستان برقرار شد و امیدواریم بتوانیم پرواز با قرقیزستان و ازبکستان را نیز عملیاتی کنیم، تامین واگن برای حمل و نقل کالاهای استان نیز پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به راهبردهای ابلاغی وزیر کشور در ابتدای سال، گفت: شاخص‌ها و اولویت‌های عمومی در 10 بند و 4 حوزه اقتصادی بود که در چارجوب آن‌ها 20 عنوان برنامه اقداماتی داشتیم. از مهم‌ترین اقدامات استان تشکیل شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کمیته مقابله با تحریم، رشد ذخایر کالاهای اساسی استان، تمرکز ویژه بر مناطق روستایی و شناسایی 3500 طرح کسب و کار در 1125 روستای استان، سوغات زائر و توجه به صنایع دستی و موضوع آب، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق کم‌برخوردار و روستاهای استان، توجه به کشت گلخانه‌ای و بهره‌وری منابع آب است.
رسولیان بیان کرد: برنامه عملیاتی استان شامل حوزه واحدهای راکد و تملیکی، هدف‌گذاری برای 1036 نفر در طرح کارآموزی، هدف‌گذاری برای جذب 2550 نفر در طرح مهارت‌آموزی استان، ایجاد اشتغال برای 867 نفر از محل مشوق‌های بیمه‌ای، کاهش نرخ بیکاری استان و ایجاد 76 هزار شغل، توجه به صنایع معدنی و پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌های آن، افزایش سطح مراودات و مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه و افغانستان و تشکیل میزهای تخصصی کشورهای هدف صادراتی برای توسعه صادرات استان تا سقف 2 میلیارد و 300 میلیون دلار است.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: توسعه کشورهای هدف استان، تشکیل زنجیره‌های شیر و گوشت و طیور، جلوگیری از خام‌فروشی، اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی، ایجاد کمیته تامین مالی برای استفاده درست از منابع استان، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای طرح‌های استان برای رساندن آن به حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال جاری، برنامه مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی، برگزاری همایش حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری در استان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مهم‌ترین بحث از دیگر موارد است.
وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر می‌توان به هدف‌گذاری و توسعه صادرات برای رشد 16 درصدی صادرات در سال جاری، شناسایی قوانین مزاحم در سطح استان، ایجاد میزهای تخصصی، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در چارچوب جلسات اقتصاد مقاومتی هر شهرستان، کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه با محوریت بخش خصوصی و خانه صنعت و معدن، کمیته پیگیری تامین ارز و مواد اولیه به صورت ویژه توسط سازمان صمت، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی، ایجاد کمیته مهارت‌آموزی با هدف متخصص و کارآمد کردن نیروها، کمیته‌های هم‌اندیشی و حل و احصای موانع و مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران اشاره کرد.
رسولیان با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش از مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، 88 معین اقتصاد مقاومتی در استان تفاهم‌نامه امضا کردند، عنوان کرد: 80 درصد این معین‌ها بخش خصوصی، 11 درصد موسسات عمومی غیر دولتی و 9 درصد بخش دولتی هستند، 3 درصد کار را شروع نکرده‌اند که اخیرا تفاهم‌نامه آن‌ها امضا شده، 72 درصد در مرحله اول و دوم بوده و 25 درصد از مرحله سوم و چهارم عبور کردند. 450 نفر تسهیلگر در سطح استان آموزش دادیم، 776 صندوق خرد تشکیل شده، میزان پیشرفت از 1 تا 30 درصد بوده، 36 هسته کار و زندگی تشکیل شده است. 
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: 754 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امضا شده که مجموع آن‌ها 92 هزار میلیارد تومان است و 157 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. 28 درصد مشکلات معین‌ها زیرساختی، 19 درصد مشکلات مربوط به مجوزها، 2 درصد تامین مواد اولیه و تجهیزات، 46 درصد مشکل در تسهیلات و 5 درصد در سایر موارد است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بانک‎های استان تا پایان مردادماه، 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد: بانک مرکزی بیان کرده که در 4 ماه ابتدای سال منابع استان به 103 هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع ما نسبت به سهم کشور 4.7 درصد و تسهیلات پرداختی 3.2 درصد است. سهم ما در کشور در تسهیلات و منابع یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و میزان تسهیلات پرداختی استان 47.6 درصد رشد یافته بیشتر مربوط به صنعت و معدن و کشاورزی است. املاک تملیکی بانک‌ها در 4 ماهه ابتدای سال جاری 50 مورد برگشت داده شده که رشد 25 درصدی در واگذاری املاک تملیکی بانک‌ها را در طول 4 ماهه داشتیم.
رسولیان بیان کرد: کلینیک صنعت نیز تشکیل شد که 643 واحد شناسایی، 302 واحد بررسی، 35 واحد در حال اصلاح فرایند و 10 واحد راه‌اندازی مجدد شدند. در حوزه اصلاح فرایندها 30 فرایند مهم در حوزه‌های اخذ مجوز شناسایی شده است. ما در این مسیر 4 هدف کاهش زمان، کاهش هزینه، کاهش مراجعات و کاهش تعداد مدارک را دنبال می‌کنیم. 6 فرایند اصلاح شده که توانستیم 50 تا 60 درصد زمان فرایندها را کاهش دهیم.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: استان برای اشتغال روستایی 450 میلیارد تومان پرداخت کرده و 6078 پروژه با ایجاد 17 هزار و 964 شغل انجام شده که 7.3 درصد اشتغال کشور در حوزه اعتبارات روستایی در استان را ایجاد کردیم.
وی افزود: برنامه ما برای خرید گندم 400 هزار تن بوده که 493 هزار تن گندم خریداری شده و به میزان 50 درصد رشد خرید گندم را نسبت به سال گذشته داشتیم که بیشترین رشد خرید گندم در کشور است. در حوزه بازار نیز نظارت‌ها امسال افزایش جدی یافته و 194 هزار و 927 مورد بازرسی را در 5 ماهه ابتدایی سال جاری داشتیم. متوسط قیمت کالاها و خدمات علیرغم فاصله زیاد در تامین نهاده‌ها از متوسط کشور پایین‌تر بوده و گوشت 25 درصد از متوسط کشور پایین‌تر است.
رسولیان ادامه داد: در زمینه صادرات در 5 ماه 35 درصد رشد وزنی در استان داریم، به لحاظ تجاری مثبت بوده و سهم صادرات استان در کشور به 5 درصد در سال جاری رسیده است. به 75 کشور جهان صادرات داریم که 18 درصد آسیای میانه، 50 درصد افغانستان، 4 درصد اروپا و 6 درصد آسیای جنوب شرقی است. استان با 20 کشور روابط استانی، مراودات تجاری و سفر استانداران را دارد که از جمله آن‌ها پاکستان است.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پروانه‌های بهره‌برداری بخش صنعت رشد داشتیم، تصریح کرد: 127 فقره سرمایه‌گذاری را در طول این چند ماه به ارزش 765 میلیارد تومان داشتیم. سهم 7 درصدی از کشور در تعداد و 6 درصدی سرمایه‌گذاری را دارا هستیم. کالاهای ما رشد بالای 50 درصدی را در تولید تجربه می‌کنند. در طول 4 ماه رشد برق صنعتی ما 5 درصد و گاز 2 درصد بوده که نشان از افزایش تولید در این بخش‌ها است. در سرمایه‌گذاری خارجی نیز 16 طرح مصوب به ارزش حدود 120 میلیون دلار انجام شده که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی را داشتیم.
در ادامه رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، اظهار کرد: از بین 31 استان، استان خراسان رضوی با 19 جلسه از 173 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برگزار شده در کشور، رتبه اول را در حوزه اجرای جلسات داشته است.
وی افزود: از 801 مصوبه استان‌های کشور، 132 مصوبه یعنی حدود 16 درصد مصوبات اجرا شده مربوط به استان خراسان رضوی بوده است. 191 پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی در استان داریم، در سال جاری با حوزه معاونت عمرانی و اقتصادی استانداری هماهنگ کردیم که 70 پروژه تا انتهای سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.
جمشیدی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر، پروژه‌های اولویت‌دار سال 98 است که با هماهنگی و همکاری استان‌های خراسان شمالی و جنوبی پروژه‌های مشترک قابل اجرا در حوزه اقتصاد مقاومتی را احصا کردیم. 30 پروژه شاخص اقتصاد مقاومتی استان احصا شده که 25 پروژه مورد تایید و تصویب قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری ما در بهار 98 نسبت به 97، 1.3 درصد کاهش یافته و به 9.4 درصد رسیده است. نرخ بیکاری سالانه استان در پایان سال 97، 10.7 درصد بوده اما نسبت به میانگین کشور که حدود 12 درصد است، 1.3 درصد کمتر است.
وی بیان کرد: شاخص وضعیت قیمت استان نسبت به میانگین کشور بهتر است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه در استان 41.5 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه استان 41.9 و در کشور 41.6 درصد است. در سال 97، 911 پروژه را با روش‌های مختلف در اختیار بخش غیر دولتی قرار دادیم.
جمشیدی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در استفاده از ماده 27 قانون الحاق تاکنون به موفقیتی دست پیدا نکرده است. 67 میلیارد تومان از اعتبارات استان برای اجرای تبصره 19 قانون بودجه بوده که به پروژه‌های نیمه‌تمام استان کمک می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است