پیام خراسان

آخرين مطالب

گلایه دانشجویان دانشگاه بجنورد از هزینه بالای جابه جایی و کمبود خوابگاه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد کمبود اتوبوس برای رفت و آمد، هزینه بالای جابه جایی با وسایل نقلیه شخصی و کمبود فضای خوابگاهی را از مشکلات اساسی خود عنوان می کنند.

شماری از آنان اظهار کردند: با وجود اینکه در دانشگاه دولتی پذیرفته شده اند اما هر سال تحصیلی هزینه های زیادی را متحمل می شوند.
یکی از دانشجویان این مرکز آموزش عالی کمبود فضای خوابگاهی را از مشکلات جدی این قشر عنوان کرد و گفت: هم اکنون این امر برای آنان به یک دغدغه تبدیل شده است.
"س ر" یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه که در خوابگاه خصوصی اسکان دارد، افزود: هر سال برای هزینه خوابگاه بیش از 12 میلیون ریال پرداخت می کنم.
وی گفت: با وجود اینکه هزینه زیادی برای خوابگاه پرداخت می کنم اما از امکانات رفاهی کمتری برخوردار نیستم.
وی افزود: پذیرش بیش از ظرفیت در یک اتاق، کمبود سرویس بهداشتی، نامناسب بودن آشپزخانه، نبود فضا برای مطالعه و نبود سامانه های استاندارد و مناسب گرمایشی و سرمایشی از جمله مشکلات اساسی خوابگاه های بخش خصوصی است.
وی گفت: در یک خانه مسکونی که حداکثر برای چهار و پنج نفر ساخته شده است بیش از 30 دانشجو اسکان داده می شود.
وی افزود: آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی با ظرفیت محدود به فضاهای خوابگاهی برای دانشجویان غیربومی استان تبدیل شده اند که در شان این قشر نیست.
یکی دیگر از دانشجویان دختر نیز گفت: نبود نظارت بر فضاهای خوابگاهی، کمبود امکانات، هزینه بالا برای اجاره بها برای دانشجویان به دغدغه تبدیل شده است.
وی که خود را مریم محمدی معرفی کرد، افزود: نبود امکانات رفاهی مناسب و از همه مهم تر نبود نگهبان در ورودی این خوابگاه ها به علت نبود نظارت ها از سوی مسوولان دانشگاه است.
وی گفت: بیشتر ساختمان های قدیمی و مخروبه و حتی مسافرخانه قدیمی تبدیل به فضای خوابگاهی شده اند که از هیچ نظری برای یک فضای خوابگاهی مناسب نیستند.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: یک اتاق کوچک برخی اوقات به هشت نفر اختصاص دارد که حتی فضای برای نفس کشیدن نیز وجود ندارد.
"م ر" افزود: برخی از خوابگاه های دانشجویی نیز آپارتمان های نوساز هستند که در کمترین فضا تعداد زیادی دانشجو اسکان داده می شود.
یکی از دانشجویان پسر به کمبود سرویس های رفت و آمد اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه چند سال است این مشکل وجود دارد اما هیچ چاره ای برای این مرکز آموزش عالی اندیشیده نشده است.
"ف د" افزود: با وجود کمبود اتوبوس این مرکز آموزشی با نصب کارت خوان تصمیم گرفته از دانشجویان هزینه نیز دریافت کند که این امر دانشجویان را ناخرسند کرده زیرا که رفت و آمد در دانشگاه های دولتی رایگان است.
وی گفت: به علت اینکه بیشتر دانشجویان در بیرون از پردیس دانشگاه اسکان دارند برخی اوقات روزانه چند بار از سرویس استفاده می کنند که هزینه رفت و ‌آمد به یک نگرانی تبدیل شده است.
وی افزود: با وجود اینکه دانشجویان در این مرکز آموزش عالی در این خصوص تجمع کردند و این مشکل را به گوش مسوولان و رسانه ها رساندند اما هیچ اقدام اساسی برای حمایت از دانشجو انجام نشد.
*مسافت زیاد دانشگاه با شهر
شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌هایی که در سایت اداری "ارکان" تحصیل می‌کنند، هر روز چندین ساعت در مسیر این سایت و داخل شهر برای رفتن به دانشگاه در رفت و آمد هستند.
با توجه به وجود چهار مرکز آموزشی عالی در سایت اداری "ارکان" ، از سوی دستگاه های خدمات رسان و مسوولان، برای رفع مشکلاتی از قبیل کمبود اتوبوس و یا راه اندازی سرویس تاکسی عمومی ویژه دانشگاه اقدامی انجام نشده است.
در بیشتر مواقع اتوبوس های موجود در این مسیر، طی ساعت های مشخصی رفت و آمد می کنند اما اگر زمانی یکی از دانشجویان از سرویس جا بماند باید از آژانس با مبلغ بسیار زیاد در مقایسه با بهای اتوبوس، استفاده کند.
علاوه بر آن کمبود آژانس در این منطقه یکی دیگر از مشکلات است، که دانشجو باید ساعت ها برای برگشت اتوبوس و یا آمدن آژانس منتظر بماند.
سرویس حمل و نقل دانشگاه دولتی بجنورد پیش از این هزینه ای از دانشجویان برای انتقال آنان به دانشگاه دریافت نمی کرد و این در حالیست که هم اکنون با نصب دستگاه کارتخوانی که از سوی شرکت اتوبوسرانی بجنورد بروی این اتوبوس ها قرار گرفته است از هر دانشجو دو هزار ریال دریافت می شود.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد گفت: پرداخت کرایه رفت و آمد دانشجویان بارمالی سنگین بر این مرکز علمی استان تحمیل می کند.
دکتر "احمد محقر"  اظهارکرد: دانشگاه بجنورد سالانه چهار میلیارد و 800 میلیون ریال از اعتبارکسب شده از محل درآمد اختصاصی را صرف کرایه رفت و آمد دانشجویان از دانشگاه به شهر می کند.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی شش دستگاه اتوبوس وابسته به دانشگاه و چهار دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی شهرداری بجنورد که در اجاره این دانشگاه قرار دارد، کار جابه جایی دانشجویان را انجام می دهد.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد اظهارکرد: این دانشگاه 400 میلیون ریال برای دستگاه شارژ کارت اتوبوس و نصب کارتخوان در اتوبوس ها هزینه کرده واین ها بار مالی بر دوش دانشگاه است.
محقر افزود: ما از لحاظ قانونی تعهدی برای جابه جایی دانشجویان از دانشگاه به خوابگاه نداریم و صرفا در راستای کمک مالی به دانشجویان این هزینه پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: هزینه تحمیلی به دانشگاه برای پرداخت هزینه آمد و شد سه هزار و 100 دانشجوی این دانشگاه موجب شده تا توان مالی برای محوطه سازی و ساخت فضای مناسب تر برای دانشجویان نداشته باشیم.
وی افزود: برای کم کردن بار مالی از دوش دانشگاه دولتی بجنورد، طبق توافق با تشکل های صنفی دانشجویان، قرار شده تا از این پس 35 درصد هزینه تردد را دانشجویان پرداخت کنند و مابقی نیز از محل اعتبار اختصاصی دانشگاه پرداخت شود.
به گفته وی با این توافق که به علت اطلاع رسانی نادرست باعث اعتراض شماری از دانشجویان این دانشگاه شد، سالانه دو میلیارد ریال کمک مالی به دانشگاه است.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد گفت: با تشکل صنفی دانشجویان نشست هایی برگزار شده و طبق درخواست این تشکل صنفی، کار دریافت بخشی از هزینه جابه جایی از دانشجویان از 26 آبان ماه سال جاری عملیاتی می شود.
وی افزود: دانشجویان ما به دلیل اطلاع رسانی نادرست نسبت به این اقدام دانشگاه مخالفت کردند که با توضیحات داده شده قطعا دانشجویان مدیریت دانشگاه را در تصمیم جدید همراهی خواهند کرد.
وی گفت: هزینه جابجایی هر یک نفر چهار هزار و 800 ریال است که دانشجو دو هزار ریال آن را با کارت خوان پرداخت می کند و مابقی توسط این دانشگاه پرداخت می شود.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد گفت: با بهره برداری از خوابگاه پسران تعداد 260 نفر از دانشجویان در این مرکز اسکان یافتند.
وی افزود: این خوابگاه در سال تحصیلی جاری به بهره برداری رسیده است و در مرحله استقرار کمبود هایی از نظر امکانات وجود دارد اما فراهم خواهد شد.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد خواستار سرعت بخشی در بازگشایی خیابان قیام از مسیر "ناوک" منتهی به درب شمالی دانشگاه دولتی بجنورد شد و افزود: با ایجاد یک جاده انحرافی مشکل تردد دانشجویان مستقر در منطقه تخته ارکان برطرف خواهد شد.
وی گفت: حدود 12 هزار دانشجو در این منطقه حضور دارند اما تاکنون هیچ اقدام موثری در زمینه ایجاد جاده مناسب برای رفت و آمد این دانشجویان انجام نشده است.
وی افزود: تردد دانشجویان هم اکنون از بولوار خلیج فارس جاده بجنورد - اسفراین انجام می شودکه این تردد وضعیت بسیار خطرناک و نگران کننده ای برای دانشجویان به دنبال دارد.
وی گفت: تنها در سال جاری سه خودرو مربوط به دانشگاه دولتی بجنورد در این مسیر واژگون شده اند.
محقر خواستار راه اندازی تقاطع غیرهمسطح بر روی بزرگراه خلیج فارس برای منطقه ارکان نیز شد و افزود: عبور از این جاده اصلی به سمت دانشگاه دولتی نقطه ای حادثه خیز است.
پردیس دانشگاه بجنورد دو خوابگاه دارد که یکی برای پسران با ظرفیت 260 نفر و یکی دیگر نیز با ظرفیت 200 نفر برای دختران است اما سالانه تعداد زیادی از دانشجویان برای اسکان درخواست خوابگاه می کنند.
با وجود درخواست دانشجویان، خواسته آنان به علت کمبود فضا پذیرفته نمی شود و این قشر از جامعه مجبور به اجاره خانه یا استفاده از خوابگاه های بخش خصوصی می شوند که این امر نارضایتی آنان شده است.
دانشگاه دولتی بجنورد سه هزار و 100 دانشجو دارد.
خراسان شمالی با جمعیت 867 هزار نفری حدود 42 هزار دانشجو دارد که در بیش از 30 واحد آموزش عالی شامل دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور و غیرانتفاعی تحصیل می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان