پیام خراسان

آخرين مطالب

خدابنده:

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان 19 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد/ 330 هزار دانش‌آموز متقاضی لباس فرم بودند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: عدالت آموزشی سیاست وزارت آموزش و پرورش است و برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، نیازمند 19 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، قاسم‌علی خدابنده در نشست خبری که با محوریت آغاز سال تحصیلی در مجتمع فرهنگی و آموزشی امام رضا( ع) برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش فرآیندی است که تعطیلی ندارد. حجم کار در ادارات و مدارس و مدیریت آن بالا است. فرآیند ثبت نام دانش‌آموزان پس از اعلم نتایج پذیرفته‌شدگان در امتحانات خردادماه، سازمان‌دهی نیروهای انسانی و آماده‌سازی فضا و امکانات از جمله مواردی است که بیانگر فعال بودن مدارس و آموزش و پرورش در فصل تابستان است.
وی ادامه داد: به دلیل آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی هر سال پروژه‌ای به نام مهر از نیمه‌های خردادماه شروع شده که پنج کمیته در این پروژه تعریف شده که هر کدام به انجام وظایف خود می‌پردازند. در سه حوزه فضا و تجهیزات، محتوای کتب درسی ونیروی انسانی باید کاری کنیم تا با چالش مواجه شویم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در بین 9 هزار مدرسه‌ای که در سطح استان وجود دارد، عمده مدارس نوساز هستند تقریبا مشکل و چالشی ندارند. بخشی از مدارس نیاز به بهسازی دارند، تعمیراتی مثل رنگ‌آمیزی، تعمیرت جزئی و تعمیرات سیستم‌های برق وآب و گاز و نیز برخی از مدارس نیاز به تخریب بنا، استحکام‌ و مقاوم‌سازی دارند. تخریب، بازسازی و استحکام بنا برعهده اداره کل نوسازی است. اردوهای جهادی داریم. در طرح هجرت را دانشجویان بسیجی به بیش از 60 روستاها رفتند و مدارس این مناطق را آماده شروع سال تحصیلی کردند.
خدابنده یادآور شد: علاوه بر افتتاح292 مدرسه در قالب 1204 کلاس، فضاهای فرهنگی، تربیتی و پرورشی، سالن‌های دانش‌آموزی و استخرها را هم در دست افتتاح و بهره‌برداری داریم که در 25 مهرماه با حضورآموزش پرورش افتتاح خواهد شد. استخر و سالن‌هایی در شهرستان‌ها داریم که به بهره‌برداری خواهد رسید. 
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک میلیون و 230 هزار نفر در سامانه سناد ثبت نام کردند. امسال و با توجه به آمار گرفته شده یک میلیون و 263 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند. پیش‌بینی کردیم که حدود 137 هزار در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند. از این تعداد حدود 450 نفر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شناخته شدند. دوره پیش‌دبستانی برای ما اهمیت زیادی دارد. دانش‌آموزانی که قبل از ورود به دبستان، دوره پیش‌دبستانی را بگذرانند، هم در پایه اول ابتدایی و هم در کل طول تحصیل موفق‌تر خواهند بود. برآورد کرده‌ایم تا بتوانیم حدود 70 هزار نفر دانش‌آموز پیش‌دبستانی را برای سال تحصیلی پیش‌رو ثبت نام کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص شکایات به ثبت رسیده در مدارس استان، توضیح داد: در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان هر ساله مشکلاتی از جمله مدارس دولتی و غیردولتی، مراجعات و شکایات داریم. با توجه به قوانین در مدارس خاص، امکان ثبت‌نام برای همه دانش‌آموزان فراهم نیست. در بین یک میلیون و 263 هزار دانش‌آموز ثبت نام شده، حدود 1200 شکایت در سامانه ثبت شکایات به ثبت رسیده که در این بین، 591 مورد شکایت حضوری بوده و 596 مورد از آن‌ها غیر حضوری و تلفنی بوده است. تقریبا به میزان 0.1 درصد کل دانش‌آموزان سطح استان شکایت به ثبت رسیده است. بنابراین آمار شکایت بالا نیست اما سعی داریم تا همین 0.1 درصد شکایت هم وجود نداشته باشد. در مدارس غیر دولتی هم 37 شکایت داشتیم که بیشتر به موضوعاتی نظیر شهریه، کلاس‌های فوق‌برنامه و موارد دیگر مربوط می‌شود. 
خدابنده گفت: برآوردها نشان می‌دهد که هنوز 37 هزار دانش‌آموز ثبت‌نام نکرده‌اند. اولیا در این چند روز باقیمانده تا شروع سال تحصیلی اقدام به ثبت نام فرزندشان کنند. نام دانش‌آموزان باید در سامانه سناد ثبت شود. حدود 53 هزار کلاس درس در سطح استان خواهیم داشت. استان خراسان رضوی به دلیل اینکه همکاران سابقه تدریس و سنوات خدمت بالایی دارند و اصطلاحا خراسان رضوی، استان پیری است لذا آمار بازنششستگان هرساله در استان بالا است. امسال 4200 نفر از همکاران بازنشسته شده، 7200 نفر شرایط بازنشستگی را داشتند، 3 هزار نفر استمرار خدمت گرفتند. خراسان رضوی نیاز به 16 هزار نفر نیروی انسانی دارد. از 53 هزار کلاس مدارس، 16 هزار کلاس معلم نخواهد داشت. 
وی اضافه کرد: یکی از راه‌های حل این مشکل، جذب نیروهای حق التدریس، پیش دبستانی، آموزش دهنده نهضت و سرباز معلم است که آمار این افراد با احتساب افراد جذب شده سال گذشته به 3 هزار می‌رسد. 1206 نفر در سال گذشته به عنوان نیروی حق التدریس جذب آموزش و پرورش شده و 1800 نفر نیز امسال جذب خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 3250 نفر نیروی خرید خدمت آموزشی در استان داریم. حدود 350 نفر سرباز معلم داریم که درسال گذشته و امسال به جمع آموزش و پرورش اضافه شدند. 780 نفر نیروی جدیدالورود به آموزش و پرورش خراسان رضوی داریم که جمعه 7250 نفر از 16 هزار کمبود معلم جبران می‌شود. سعی خواهیم کرد مابقی کمبود معلم را از طریق معلمان حق التدریس شاغلین و بازنشستگان را جبران کرده و کلاس‌های درس را پر کنیم.
خدابنده یادآور شد: برای تامین نیروی انسانی حدود 20 هزار نفر هنرجوی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، با سازمان‌ها، ادارات و نهادها مثل جهاد سازندگی، شهرداری مشهد، سازمان فنی و حرفه‌ای، ارشاد اسلامی و سایر نهادها قرارداد بستیم. سامان‌دهی نیروی انسانی هم با چالش‌ها و سختی‌های خودش، با به کار گیری نیروها و نقل و انتقالات انجام شده و آمادگی خوبی در سطح استان برای آغاز سال تحصیلی وجود دارد.
وی در خصوص لباس فرم و سرویس مدارس تشریح کرد: در طول تابستان خدمات جنبی برای دانش‌آموزان مثل لباس فرم و سرویس رفت و برگشت پیگیری و فراهم شده که حدود 330 هزار دانش‌اموز در سطح استان، متقاضی دریافت لباس فرم بودند. از این تعداد 150 هزار نفر ادارات شهرستان‌ها 180 هزار نفر هم مربوط به نواحی مشهد بوده است. در طول تابستان ارزیابی، نظارت و کنترل بر کیفیت، قیمت و نحوه ارائه لباس‌ها انجام شده است. 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین پس از دادن فراخوان، حدود 68 شرکت برای قبول وظیفه سرویس رفت و برگشت اعلام آمادگی کرده و با 63 شرکت قرارداد منعقد شده است و سرویس‌دهی دانش‌آموزان برعهده این شرکت‌ها خواهد بود. سامانه سپند هم راه‌اندازی شده، قرار بر این بود که دانش‌آموزان از تیرماه در آن ثبت مشخصات انجام دهند و ما هم از طریق سامانه کار را پیگیری کنیم اما به دلیل وجود برخی مشکلات در این سامانه، این امر محقق نشد. حدود 80 هزار دانش‌آموز در مشهد از سرویس مدارس استفاده می‌کنند.
خدابنده افزود: همچنان پیگیر طرحی هستیم که منجر به حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از وسایل نقلیه عمومی خواهد شد. در نظر داریم با صحبت‌های انجام شده با مسئولان مرتبط، بتوانیم من‌کارت با تخفیف 50 درصد یا مسیر رفت و برگشت رایگان روزانه به نتیجه برسانیم. هدف از این کار، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.
وی با بیان شعار سال تحصیلی امسال، بیان کرد: هر سال طبق مراسمی نمادین، سال تحصیلی را در یکی از مدارس نواحی مختلف مشهد آغاز می‌کنیم که ناحیه 7 برای مراسم امسال در نظر گرفته شد. شعار سال تحصیلی امسال، امیدآفرینی، مشارکت‌پذیری و مهارت‌آموزی خواهد بود. در خصوص پروژه مهر، باید گفت که در راستای این پروژه و همکاری شورای شهر و شهرداری مشهد، 18 هزار متر مربع نقاشی دیواری، 23 هزار متر مربع لکه‌گیری یا آسفالت مدارس و 57 هزار آسفالت منتهی به مدارس صورت گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد. 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص بدهی‌ها به معلمان عنوان کرد: به چند گروه پرسنلی بدهی داریم. بخشی از این بدهی مربو به همکاران حق التدریسی است، برخی از همکاران حدود 6 و برخی دیگر 7 ماه طلبکار حقوق التدریسی خود هستند. دیگر گروهی که به آن‌ها بدهکار هستیم، نیروهای خرید خدمات آموزشی بوده که از منابع اختصاصی استان، بخشی از این طلب را پرداخت کرده‌ایم. حدود 50 درصد از بدهی نیروهای برون‌سپاری پرداخته شده و مابقی در آینده پرداخت خواهد شد. مجموع رقم‌ بدهی به همکاران شاغل، بازنشسته، برون‌سپاری و خرید خدمات 150 میلیارد تومان است؛ در حالیکه این رقم در کل کشور 1900 میلیارد تومان است.
خدابنده ادامه داد: در اوایل شهریور پاداش پایان خدمت 51 درصد از معلمان پرداخت شد و 49 درصد باقیمانده که رقم آن حدود 200 میلیارد تومان است، در آینده پرداخت خواهد شد که در مجموع 350 میلیارد تومان بدهی اجتناب‌ناپذیر آموزش و پرورش به معلمان و سایر همکاران است. مرخصی‌های ذخیره شده همکاران اداری که حدود 2 میلیارد تومان است، ماموریت‌های رانندگان و نیروهای دیگر هم باید در آینده پرداخت شود. 
وی اضافه کرد: بخشی از مبالغ سنوات ارفاقی معلمان استثنایی که با ضریب 1.2 محاسبه می‌شود را هم باید پرداخت شود. قرار بر این بوده که پاداش پایان خدمت بازنشستگان پس از پرداخت حقوق مرداد و حقوق شهریور داده شود که مرحله اول آن انجام شده و مرحله دوم هم در هفته اول مهرماه پرداخت خواهد شد. هنوز خبر قطعی از زمان پرداخت حقوق حق التدریسی‌ها نیست.
بستر اجرای رتبه‌بندی معلمان با 19 هزار میلیارد تومان اعتبار، فراهم نیست 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان نیاز به 19 هزار میلیارد تومان دارد، تشریح کرد: دولت باید مصوبه‌ای را در خصوص رتبه‌بندی معلمان تنظیم کند و در مجلس به تصویب برسد. بر اساس پیش‌بینی آموزش و پرورش اجرای قانون رتبه‌بندی، 19 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. طبق ساز و کار، باید هر شش ماه یکبار آمون کتبی و مصاحبه از همکاران گرفته شده، کارتی برای این افراد صادر شده و این افراد هر سه سال یکبار حق ارتقا خواهند داشت.
افزایش حقوق 400 هزار تومانی 
خدابنده یادآور شد: متاسفانه بستر مناسب برای این موضوع فراهم نیست. کل رقمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 98 برای رتبه‌بندی معلمان تصویب کرده، 2200 میلیارد تومان است. اگر قرار باشد، رتبه‌بندی اصلی را انجام دهیم، باید 19 هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشیم که این طور نیست. از طرفی درخواست همکاران این است که رتبه‌بندی معلمان انجام شود. نرم افزاری آماده شده که تا یک هفته آینده هم به دست ما می‌رسد افزایش حقوق ناشی از حکم جدید صورت می‌گیرد که عواملی نظیر مدرک تحصیلی، محل خدمت و سابقه در افزایش حقوق موثر خواهد بود که حدود 400 هزار تومان برای هر نفر است.
وی بیان کرد: سازمان امور اداری و استخدامی تصمیم می‌گیرد که چه تعداد نیروی انسانی باید در آموزش و پرورش به کار گرفته شود. یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی، معلم تمام‌وقت است. در زمان شروع این کار، در فضای مجازی هجمه‌های زیادی به این موضوع وارد آمد و شاید تبلیغات منفی باعث شد تا همکاران به این طرح نپیوندند. هر سال به معلمان حق التدریس برای چند ماه بدهکار هستیم اما با این طرح حقوق خود را هر ماه دریافت می‌کنند. طبق آمار تا 23 شهریور، 11 هزار و 231 نفر در کشور و 357 نفر در خراسان رضوی عضور این طرح شده‌اند. 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: حدود 60 هزار دانش‌آموزی که به آمار قبل اضافه شده است. بیشترین درصد آن مربوط به حاشیه شهر مشهد و به نسبت جمعیتی در گلبهار است. بیشترین رشد تعداد دانش‌آموز در ناحیه 1، 7 و منطقه تبادکان صورت گرفته بدین صورت که طبق آخرین آمار، در ناحیه1، 7 هزار دانش‌آموز، در تبادکان حدود 9 هزار نفر و در ناحیه 7 هم حدود 7500 نفر رشد و افزایش جمعیت داشته است. بخشی از این افزایش جمعیت به کلاس‌های درس می‌روند و ظرفیت آن‌ها بیشتر می‌شود و بخشی از آن‌ها هم نیاز به کلاس جدید دارند. 
استاندارد جمعیت کلاس، 24 است/ 200 کانکس در استان، کلاس درس هستند
خدابنده اضافه کرد: در برخی از مدارس افزایش کلاس را با توجه فضای فیزیکی مدرسه داشته‌ایم و در برخی دیگر با توجه به محدودیت‌ها، ظرفیت کلاس‌ها را زیاد کردیم. جمعیت استاندارد هر کلاس در سطح استان 24 نفر است. در منطقه تبادکان به دلیل رشد جمعیت و در طول سه ساله گذشته به ازای هر دو هفته، یک مدرسه افتتاح کرده‌ایم. 200 کانکس در سطح استان، کلاس درس دانش‌آموان است. منابع ساخت و ساز مدارس، دولت و خیرین هستند. در برخی از نواحی مشهد مثل ناحیه یک و سه، فضای کافی آموزشی برای ساخت مدارس وجود ندارد، نظارتی بر تغییر کاربری‌ها نبوده، در نتیجه زمین برای ساخت مدرسه وجود ندارد. 
با ساخت مدرسه جلوی مهاجرت گرفته نمی‌شود
وی عنوان کرد: عدالت آموزشی یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش کشور است. به دنبال این هستیم که امکانات، شرایط آموزش، تعلیم و تربیت را در نزدیک ترین نقطه به دانش‌آموز و با بالاترین کیفیت فراهم کنیم. مهاجرت از روستاها به حاشیه شهر وابسته به آموزش و پرورش نیست. ده‌ها و صدها مدارس در روستاها وجود دارد اما باز هم روستاییان از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنند که این موضوع به عواملی نظیر امکانات زندگی، آب آشامیدنی و موارد دیگر مربوط می‌شود. 200 مدرسه خالی از دانش‌آموز است. برای جلوگیری از مهاجرت مردم به حاشیه شهر و شهر مشهد باید به اشتغال، درآمد و سلامت خانواده توجه کرد و بعد از آن به موضوع ایجاد مدارس در روستاها ایراد گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص خبر منتشر شده راجع به درآمد میلیاردی آموزش و پرورش از لباس فرم تشریح کرد: بهترین حالت برای ما و مدیر مدرسه این است که در زمینه سرویس مدارس و لباس فرم کاری نداشته باشیم اما واضح است که این امور برای برقراری نظم در مدرسه است. برای کنترل معضل و اینکه بین دانش‌آموزان حس تبعیض و تفاوت سطح زندگی پیش نیاید، لباس فرم یک‌دست را پیشنهاد می‌دهیم. 
خدابنده اضافه کرد: گرفتن لباس فرم از تولید‌های سطح شهر مشکلات زیادی را در برداشت که هیچ نظارتی بر قیمت، کیفیت و دوخت لباس‌ها وجود نداشت. به همین دلیل دستوری مبنی بر لباس فرم متحد و یک‌شکل صادر شد که اجباری نیست. حدود 200 شرکت برای ارائه البسه اعلام آمادگی کردند. بین 5 تا 8 درصد از مبلغ لباس به حساب آموزش و پرورش استان واریز می‌شود که نیمی از این مبلغ به بسیاری از دانش‌آموزان بی‌بضاعت تعلق می‌گیرد که برای آن‌ها لباس فرم، کتب و لوازم التحریر تهیه می‌شود. 
وی افزود: حدود یک میلیارد تومان هزینه برای کاغذهای تعاونی جهت خرید لوازم التحریر و 400 میلیون تومان برای خرید کتاب درسی برای انش‌آموزان بی‌بضاعت کنار گذاشته شده است. 
35 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس حدود 17 میلیارد تومان اعتبار داشتیم و امسال 18 میلیارد به این عدد اضافه شده است. طرحی با هدف جمع‌آوری بخاری‌های نفتی کلید خورد. آمار این کلاس‌ها در کل کشور، 24 هزار کلاس بود. پس از جمع‌آوری بخاری‌ها، در فصل زمستان هیچ بخاری نفتی در مدارس روستاهایی گازکشی شده نخواهیم داشت. سعی می‌کنیم در سایر نقاط به صورت متمرکز یا از بخاری‌های تابشی استفاده کنیم تا احتمال خطر را کاهش دهیم. 
باید کیفیت مدارس را افزایش دهیم 
خدابنده یادآور شد: سابقه ایجاد شده برای هر مدرسه می‌توان عاملی برای هجوم اولیا برای ثبت‌نام فرزندشان به آن مدرسه باشد. کیفیت آموزشی در همه مدارس یکسان نیست و سعی در ارتقای آن هستیم. معلم، فضای فیزیکی و موقعیت مدرسه در موثر است. باید کیفیت مدارس دیگر را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: در مدارس خاص، انتخاب دبیر بر عهده مدیر است بنابراین طبیعی است که مدیر یک مدرسه بهترین دبیر را از نظر سابقه و کیفیت انتخاب می‌کند اما یکی از راه‌های حل این مشکل ای است که دبیر در یک مدرسه خاص 12 ساعت تدریس کرده و 12 ساعت دیگر را در یک مدرسه عادی مشغول کار باشد. همچنین دریافت هرگونه کمک اجباری از سوی مدارس ممنوع است و هرگونه مشاهده تخلف در این خصوص برخورد خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان