پیام خراسان

آخرين مطالب

آغاز ماه مهر، همشاگردی سلام فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مهر ماه سرآغاز فصل جدید برای دانش آموزان و فرزندانی است که آینده ساز ایران زمین هستند و گرچه فصل برگریزان است اما رویشی جدید برای آینده تک تک دانش آموزان خواهد بود.

ماه مهر سرآغاز بهار یادگیری، طراوت دانایی و دمیدن روح آگاهی برای نسل امروز و یادآور خاطرات خوش نسل های دیروز است.
پاییز بوی مدرسه می دهد، در چنین روزهایی کودکان قد و نیم قد با لباس های یک شکل خیابان بی منظره دیروز را پر از حجم زندگی کرده اند. فریاد پرهیجان کودکان از مدرسه تا انتهای کوچه به گوش می رسد و انسان با صدای توپشان در دل زمان سفر می کند و خاطرات روزهای رفته مرور می شود.
ماه مهر آغاز فصل رویش جوانه های امید، فصل خواندن و نوشتن، فصل مهر، فصل آشنایی، فصل خوشه چینی ستاره ها از راه رسید. آفتاب پاییزی و صدای خنده بچه ها همه جا را پر کرده، باز زنگ تفریح است و باز هم زنگ شادی در حیاط مدرسه، چه لحظه های زیبایی، چه زیباست تفریح بعد از خواندن و نوشتن، چه زیباست دست در دست همکلاسی‌ها لحظه های مدرسه را نفس کشیدن و آنها را در دفتر خاطرات ثبت کردن. کاش همیشه دانش آموز می ماندیم! کاش هر سال، اول مهر که می شد همین طور هیجان زده منتظر صدای زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، در پوست خود نمی گنجیدیم.
هنوز هم شوق حضور در مدرسه سراپای وجودمان را می گیرد و از شادی دانش آموزان، ما هم شاد می شویم. بچه که بودیم این روزها حال و هوای دیگری داشتیم . سر در گم بین احساسات ضد و نقیض، از یک طرف کمی دلخور بودیم که تعطیلات تابستان تمام شد، از طرف دیگر که کفه اش سنگینتر هم بود خوشحال بودیم که یک سال تحصیلی دیگر شروع می شود.
در این میان همه معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش از ماهها پیش مدارس را با تلاش در عرصه های مختلف برای شروع سال تحصیلی جدید از هر نظر آماده کرده اند.
خراسان رضوی با حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز و رتبه دوم جمعیت دانش آموزی در کشور سهم عمده ای را در تربیت نسل نو و تعلیم و تربیت آنان در ایران اسلامی بر عهده دارد. 9 درصد جمعیت دانش آموزی برابر با جمعیت دانش آموزی هشت استان کشور در خراسان رضوی امسال به مدرسه می روند. 9 درصد دانش آموزان روستایی، 14 درصد دانش آموزان مدارس شبانه روزی و بیش از 13 درصد دانش آموزان استثنایی، رتبه نخست جمعیت دانش آموزی مقطع ابتدایی و رتبه دوم شمار دانش آموزان اتباع خارجی تنها بخشی از جایگاه خراسان رضوی در عرصه تعلیم و تربیت ایران است.
خراسان رضوی آماده میزبانی دانش آموزان در کلاس درس
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این زمینه گفت: در سال تحصیلی جدید حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز به کلاس درس می روند و برای تعلیم و تربیت در 9 هزار مدرسه با 53 هزار کلاس درس حاضر می شوند.
قاسمعلی خدابنده افزود: آماده سازی و فضاسازی برای آغاز سال تحصیلی جدید از خرداد ماه در این استان آغاز شده و محور فعالیت ها در قالب پنج کمیته مختلف در سه حوزه فضا و تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای درسی انجام شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از 9 هزار مدرسه استان طی 10 سال اخیر احداث شده است اظهار داشت: گرچه 30 درصد مدارس هنوز مطابق با آئین نامه ها نیستند اما در نوبت مقاوم سازی و بهسازی قرار دارند.
تکمیل ظرفیت مدارس خراسان رضوی
کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تاکنون ثبت نام یک میلیون و 251 هزار و 828 دانش آموز استان در سامانه ملی سناد قطعی شده است گفت: در مقطع ابتدایی 750 هزار و 189 نفر، در دوره اول متوسطه 295 هزار و 965 نفر و در دوره دوم متوسطه نیز 205 هزار و 674 نفر در سامانه سناد ثبت نام کرده اند.
مجتبی افشار افزود: به صورت تفکیکی نیز 33 هزار و 305 دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای، 48 هزار و 304 نفر در رشته های کار و دانش و 124 هزار و 63 نفر در رشته های نظری برای سال تحصیلی آینده ثبت نام کرده اند.
وی اظهار داشت: هم اکنون در پایه اول ابتدایی 138 هزارو ١٢٧ نوآموز ثبت نام کرده اند که نسبت به پارسال 1.3 درصد افزایش دارد.
وی گفت: پیش بینی افزایش بیش از 60 هزار دانش آموز در استان را برای سال تحصیلی جاری داریم که این میزان حدود پنج درصد شمار دانش آموزان استان است.
افتتاح بیش از 1200 کلاس درس جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی هم گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی هزار و 204 کلاس درس در قالب 293 پروژه مدرسه نوساز در خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
جاسم حسین پور افزود: این استان جایگاه نخست کشور را از نظر تعداد پروژه های آماده بهره برداری در مهر امسال دارد و استان خوزستان از این نظر در جایگاه دوم است.
وی اظهار داشت: اجرای نیمی از مجموع کلاس های درس در خراسان رضوی توسط شهروندان نیکوکار مدرسه ساز صورت گرفته و هم اکنون 570 پروژه آموزشی نیمه تمام در این استان وجود دارد که تکمیل و بهره برداری آنها نیازمند تامین اعتبار و کمک نیکوکاران مدرسه ساز است.
ساماندهی کمبود نیرو
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه 7200 نفر از معلمان شرایط بازنشستگی داشتند که 4200 نفر آنان بازنشسته و سه هزار نفر استمرار خدمت گرفتند گفت: با این حال برای سال تحصیلی جدید 16 هزار معلم کمبود داشتیم.
خدابنده افزود: با جذب نیروهای حق التدریس، معلمین پیش دبستانی ،نیروهای آموزشی نهضت سوادآموزی و سرباز معلمان نیز سه هزار نفر دیگر به ساختار تعلیم و تربیت استان افزوده شد.
وی اظهار داشت: همچنین با جذب سه هزار و 250 نیروی خرید خدمات آموزشی، 350 سرباز معلم و طلبه وظیفه جدید، 780 نیروی جدید الورود از دانشگاه فرهنگیان نیز بخش دیگری از کمبود جبران شد.
وی گفت: کمبود حدود 9 هزار نفر نیز با حق التدریس شاغلان و بازنشسته ها در کلاس های درس جبران می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: به این ترتیب ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید انجام شده و آمادگی نسبی برای شروع سال تحصیلی را داریم.
سنجش سلامت 129 هزار نوآموز استان
کارشناس مسئول تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی هم گفت: از ابتدای خرداد ماه تاکنون 129 هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان در این استان زیر پوشش طرح سنجش سلامت قرار گرفتند.
بهروز صادق مقدم افزود: علاوه بر این تعداد دو هزار و 700 نوآموز دیگر تا 15 مهر ماه مورد سنجش سلامت قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه تا رسیدن به شاخص بیش از 133 هزار نوآموز پیش بینی شده برای امسال هنوز فاصله داریم، اظهار داشت: به طور معمول یک تا یک و نیم درصد کل نوآموزان زیر پوشش طرح سنجش سلامت به آموزش و پرورش استثنایی معرفی می شوند.
وی گفت: در این راستا امسال 65 پایگاه اولیه، پنج پایگاه تخصصی و 60 پایگاه تخصصی مجازی در خراسان رضوی فعال شده اند.
صادق مقدم افزود: پارسال 133 هزار نوآموز در این استان مورد سنجش سلامت قرار گرفتند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن 1.7 درصد افزایش داشت.
وی اظهار داشت: این استان با پوشش بیش از 13 هزار دانش آموز استثنایی رتبه اول کشور در پوشش تحصیلی این دانش آموزان دارد و حدود 14 درصد دانش آموزان استثنایی کشور را میزبانی می کند.
60 هزار دانش آموز اتباع خارجی در خراسان رضوی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هم اکنون حدود 60 هزار دانش آموز از 49 کشور در این استان تحصیل می کنند.
خدابنده افزود: ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی در این استان هنوز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه امسال نیز هیچگونه شهریه ای برای ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی اخذ نمی شود، اظهار داشت: دانش آموزانی که فاقد مدرک شناسایی و هویتی هستند نیز باید با مراجعه به فرمانداری های محل زندگی خود مشکل را برطرف نموده و سپس نسبت به ثبت نام در مدارس اقدام کنند.
وی گفت: این استان بعد از تهران رتبه دوم کشور از نظر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی را دارد.
خدابنده افزود: تاکنون ثبت نام 57 هزار و ٣٦٢ نفر از دانش آموزان اتباع خارجی در سامانه ملی سناد قطعی شده است.
وی ادامه داد: منطقه تبادکان، ناحیه های یک و پنج آموزش و پروش مشهد به ترتیب بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی را دارند.
1511 خودرو سرویس مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه با فعالیت 65 شرکت خدمات دهی در حوزه سرویس مدارس استان موافقت شده است اظهار داشت: این تعداد با یک هزار و 511 خودرو از اول مهر ماه خدمات رسانی به دانش آموزان را بر عهده خواهند داشت.
وی گفت: این تعداد خودرو که نیمی از رانندگان آن زن هستند به بیش از 80 هزار دانش آموز در مشهد و بیش از 100 هزار دانش آموز در استان خدمت دهی خواهند کرد.
وی افزود: امسال بسیاری از مشکلات فعالیت سرویس مدارس رفع شده و با آمادگی کامل به پیشواز ماه مهر می رویم.
7496/6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق