پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر با کلاس‌های شلوغ آمد/ کمبود 500 کلاس درس در خراسان جنوبی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- آموزش و پرورش زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در هر جامعه است. در تقویم ایران اسلامی و سایر کشورهای جهان ماه مهر را آغاز سال تحصیلی دانش آموزان نام نهادند تا با نشستن بر کلاس درس یک گام دیگر به آینده شان نزدیک تر شوند.

بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل شود.

آنچه مسلم است استفاده دانش آموزان از مکان و محیط تحصیلی مناسب، استفاده از امکانات آموزشی مطلوب و اطمینان خاطر در کلاس درس بیش از هر چیزی راه پیشرفت را برایشان باز می کند.

علی رغم اهمیت آموزش و فضای آموزشی مناسب هنوز هم خراسان جنوبی در شهرها و شهرک هایش از کمبود فضای آموزشی رنج می برد و والدین هر ساله در شروع سال تحصیلی باید دغدغه های زیادی را به جان بخرند.

باز شدن پای مشکلات جدید به میدان مدارس

کمبود فضای آموزشی و بهره مندی برخی از مدارس از فضاها و امکانات بهتر و مطلوب تر باعث افزایش رقابت والدین در انتخاب و ثبت نام فرزندان در مدرسه ای خاص می شود این در حالی است که اگر برنده میدان نباشند نارضایتی های فراوانی را تا سال تحصیلی دیگر به دل راه می دهند.

کمبود مدرسه در مساکن مهر هم پای دانش آموزان را به مدارس سطح شهر باز می کند که این امر خود نارضایتی ها و مشکلاتی را به همراه دارد.  

سال تحصیلی جدید هم با بسیاری از کمبودها و مشکلات آغاز شد اما هنوز مسئولان برای تامین فضاهای آموزشی در پی راه حل و جذب خیر هستند. این در حالی است که بنا به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی علت اصلی کمبود فضای آموزشی در مساکن مهر، کمبود زمین است که ریشه در برنامه ریزی های نامناسب در ساخت و سازها دارد.

بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که شورای شهر و دیگر متولیان باید برای جلوگیری از این مشکلات در ساخت و سازهای جدید، زمین مناسب برای فضای آموزشی را در نظر بگیرند تا دود این بی تدبیری ها در چشم آینده سازان کشور نرود.


مادر یک دانش آموز بیرجند اظهارکرد: کمبود مدارس و کلاس درس در برخی مناطق شهر موجب شده تا برخی مدارس دیگر در مناطق نزدیک به سایت های فاقد مدرسه شلوغ و دو شیفته باشند.

محمدی بابیان اینکه هم اکنون کلاس فرزندم 30 نفر جمعیت دارد که فضای کافی برای میز و صندلی هم ندارد و دانش آموزان در میزها سه نفر و فشرده در کنار هم نشسته اند، ادامه داد: زمان ثبت نام هم به دلیل وجود متقاضیان زیاد از نقاط دیگر شهر برای ثبت نام در این مدرسه مشکلات زیادی داشتیم از جمله اینکه باید سند ملکی به نام یا قولنامه برای مدرسه از محل سکونت مان می آوردیم.

یکی دیگر از اولیا دانش آموزان بیرجندی تصریح کرد: به دلیل کمبود مدراس به خصوص در سایت های مسکن مهر از جمله مهر شهر بسیاری از والدین برای ثبت نام فرزندشان مجبور به  گرفتن قولنامه های صوری شده اند تا بتوانند فرزندانشان را در مدارس سایر نقاط ثبت نام کنند.

 به گفته وی این کمبودها موجب شده تا کلاس ها شلوغ و مدارس دو شیفت باشند و مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

13 درصد از مدارس تخریبی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه 13 درصد مدارس استان تخریبی است، اظهار کرد: همچنین 48 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی است.

محمدرضا بیکی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای رفع کمبود فضای آموزشی در استان بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری 37 مدرسه با 164 کلاس درس و 17 هزار و 77 متر مربع زیربنا احداثی داشته ایم.

بیکی با بیان اینکه دو مدرسه با 12 کلاس درس و هزار و 134 متر مربع  مقاوم سازی شده اند، افزود: همچنین هشت سالن چند منظوره با 955 متر مربع زیربنا نوسازی و دو سرویس بهداشتی بازسازی داشته ایم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: این اقدامات با اعتباراتی بالغ بر 35 میلیارد و 583 میلیون تومان انجام شده است.

وی اظهار کرد: از این میزان 15 میلیارد و 351 میلیون تومان اعتبارات ملی، 11 میلیارد و 572 میلیون تومان اعتبار استانی و هشت میلیارد و 660 میلیون تومان مشارکتی و کمک خیرین بوده است.


حذف مدارس خشتی و گلی

بیکی با بیان اینکه در حال حاضر 771 مدرسه با دو هزار و 838 کلاس درس فاقد سیستم گرمایش مرکزی هستند، افزود: از این تعداد 262 مدرسه با 889 کلاس درس دارای علمک گاز بوده و عملیات سیستم گرمایش مرکزی در حال انجام است.

وی با اشاره به مدارس خشتی و گلی در استان بیان کرد: تنها دو مدرسه خشتی و گلی در استان وجود داشته که در ماه جاری حذف می شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر 58 کلاس درس کانکسی با 10 دانش آموز در استان وجود دارد.

بیکی با بیان اینکه همچنین 50 کلاس درس کانکسی با زیر 10 نفر دانش آموز در استان وجود دارد، گفت: با هماهنگی های انجام شده حذف 58 کلاس درس کانکسی در دستور کار قرار دارد.

کمبود 500 کلاس درس در استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم از تحصیل 180 هزار دانش آموز در استان خبر داد و افزود: این دانش آموزان در دو هزار و 774 آموزشگاه و 9 هزار و 504 کلاس درس تحصیل می کنند.

محمدعلی واقعی با بیان اینکه 500 کلاس درس در استان کمبود داریم که 350 مورد مربوط به بیرجند است، اظهار کرد: علی رغم این کمبودها کلاس بدون معلم نداریم.

وی بیان کرد: متاسفانه در ساخت و سازهایی که انجام می شود، فضای آموزشی کافی دیده نمی شود و دانش آموزان برای ادامه تحصیل به سطح شهر مراجعه می کنند.

واقعی با تاکید بر اینکه شورای شهر باید این امر را پیگیری کند، اظهار کرد: گاهی خیر برای احداث مدرسه جذب می شود اما زمین کافی برای این امر نداریم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مدرسه خشتی و گلی در استان نداریم، گفت: با توجه به قول و پیگیری های استاندار مدارس کانکسی تا پایان سال جاری حذف می شوند.

درخواست های انتقالی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کمبود هزار و 250 نیرو در استان خبر داد و افزود: برخی از معلمین به دلایلی مانند ادامه تحصیل و درخواست پزشکی به سایر شهرها منتقل شده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چرا بخش اعظمی از نیروهای خراسان جنوبی خواستار انتقال به سایر شهرها و یا مرکز استان هستند؟» گفت: اکثر نیروهای مستقر در شهرستان های استان به دلیل وجود مشکلات و برخی کمبودها خواستار انتقال به مرکز استان هستند.

واقعی با اشاره به سرویس های دانش آموزی مدارس بیان کرد: در سال جاری مراقب سرویس برای سرویس مدارس ابتدایی اجباری شده که مبلغ 15 هزار تومان هزینه به صورت ماهانه توسط والدین پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه خدمات بیشتر نیازمند مخارج بیشتری از سوی والدین است، افزود: حضور مراقب در سرویس مدارس باعث افزایش امنیت دانش آموزان از خطرهای احتمالی می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام سرویس های مدارس باید مجوز فعالیت داشته باشند، گفت: همچنین سرویس های مدارس شخصی باید برچسب مورد نظر را داشته باشند.

کمبود کلاس درس و نیروی معلم در خراسان جنوبی قصه ای دیرینه بوده که هر ساله با آغاز سال تحصیلی درد بیشتری را بر دل شهروندان می اندازد. گرچه جذب خیرین مدرسه ساز و اعتبارات استانی نقش تعیین کننده ای در سرنوشت دانش آموزان دارد اما از گفته های مسئولان می توان به این نتیجه رسید که کمبود زمین در بسیاری از مناطق حرف اول مشکلات آموزشی را می زند که رفع آن نیازمند احساس مسئولیت متولیان ذیربط است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/180067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور