پیام خراسان

آخرين مطالب

خلق حماسه بی بدیل دفاع مقدس در سایه دین باوری مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- دفاع مقدس حماسه ای بی بدیل در تاریخ ایران زمین است، حماسه ای که در آن ملت غیور ایران با دستان خالی و تنها با دین مداری و مقاومت توانستند در برابر جبهه ظالم استعمار و استکبار جهانی سربلند و پیروز شوند و برگ زرینی را در کتاب تاریخ این مرز و بوم رقم زنند.

حماسه مقاومت در دوران هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران از ابعاد مختلفی قابل واکاوی و بررسی است و پرداختن به هر بعد از این حماسه بزرگ تاریخی در هر دوره ای می تواند راهگشای جامعه امروز باشد.
ایثار، رشادت، مقاومت، از خودگذشتگی و شهادت واژه هایی هستند که فقط به واسطه وجود باورهای قوی دینی و اعتقادی خلق شدند و حاکمیت دین در گوشه گوشه هشت سال جنگ تحمیلی و خلق حماسه دفاع مقدس کاملا مشهود است.
پرواضح است که رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی با تاسی به نهضت حسینی و با دین مداری و ولایت پذیری در نابرابرترین شرایط توانستند حماسه مقاومتی کم نظیر در تاریخ خلق کنند و ادامه این مسیر در وضعیت فعلی و جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن نیز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.
ایمان، نقطه طلایی دفاع مقدس
معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس بعد دینی و ایمانی را نقطه طلایی حماسه دفاع مقدس بیان و تصریح کرد: دین مهمترین عنصر در دفاع مقدس است.
سردار سید مجید ایافت گفت: ریشه سلحشوری، خط شکنی، مقاومت، مبارزه همه جانبه با دشمن و پیش بردن جنگ فقط و فقط دین بود و تمام شهدای دفاع مقدس در جنگ تحمیلی و همچنین شهدای مقاومت از اعتقادات دینی و مذهبی قوی برخوردار بودند.
وی ادامه داد: نقش دین و انقلاب اسلامی برگرفته از مکتب حسینی در ابعاد مختلف دفاع مقدس متبلور است و ایثار، شهادت و مقاومت در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به دلیل حفظ دین خدا تجلی یافت و این دین به عنوان جمهوری اسلامی ایران تبلور یافت.
معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس گفت: شهدای حماسه دفاع مقدس برای دفاع از دینی انقلابی که به دنبال سعادت دنیا و آخرت انسانهاست جان خود را نثار کردند و این شهدا از نظر علم و عرفان دینی نسبت به دیگران برجسته تر بودند.
سردار ایافت افزود: دین، مهمترین عامل در پیروزی جنگ تحمیلی است و این عامل منجر به خلق حماسه ای بزرگ و متحیر ساختن شرق و غرب شد و به واسطه اعتقادات دینی رزمندگان بود که در عملیات والفجر هشت در اروند تمام جهان متحیر ماند.
وی تاکید کرد: با اعتقادات و باورهای دینی هر کار نشدنی در دنیا شدنی می شود و با باورهای دینی، ایثار و ازخودگذشتگی می توان در بدترین شرایط، عظمت های بزرگ خلق کرد.
معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس در بدترین شرایط تحریم اقتصادی و نظامی به رغم وجود سیاست‌های ضد دفاع مقدسی بنی صدر در داخل با پایمردی رزمندگان و اعتقادات دینی زنان و مردان ایرانی در نبردی نابرابر پیروزی نصیب ایران شد و حتی یک وجب از خاک این مرز و بوم به دشمن داده نشد.
ایافت افزود: آمریکا در زمان جنگ تحمیلی آمریکا با تمام توان ما را تحریم کرده بود به طوری که بحران‌های ایجاد شده در سال‌های 60 و 61 با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست و در آن شرایط که جمهوری اسلامی ایران نظامی نوپا بود در جنگی نابرابر قرار گرفت، 130 کشور به صورت مستقیم پشت سر صدام قرار گرفته بودند و آمریکا با توان حداکثری از جنگ علیه ایران حمایت می کرد اما به واسطه قدرت ایمان و اعتقاد مردم به مبانی دینی، رهبری و ولایت توانستیم در اوج بحران، پیروز میدان باشیم.
وی ادامه داد: اعتقادات دینی ملت ایران در آن دوران بیشتر و قدرتمندتر از عصر کنونی بود و مردم یکدست تر بودندو در همان دوران بود که امام راحل یادآور شد که دشمن برای 20 سال آینده ما برنامه ریزی می کند و این گونه نیز شد.
این همرزم شهید کاوه گفت: پس از پیروزی در جنگ تحمیلی دشمنان نظام از طریق تهاجم فرهنگی سعی در تضعیف کردن پایه های اعتقادی مردم داشته و دارند و در این زمینه برنامه ریزی های فراوانی کرده اند به گونه ای که حتی برخی نیروهای انقلابی را نیز وادار به بازی در زمین خود نمودند.
سردار ایافت افزود: در بعد اقتصادی نیز انواع تحریم ها علیه ایران اعمال شد هرچند این فشارها و تحریم ها بیشتر از فشارهای دوران دفاع مقدس نیست اما به دلیل خدشه دار شدن اعتقادات قوی در جامعه اثر این تحریم ها بیشتر از آن دوران است.
وی ادامه داد: ملت ایران در عصر کنونی نیز می تواند با ایمان و اعتقادات قوی، در جبهه جنگ فرهنگی و اقتصادی بر دشمن پیروز شود و توطئه های جنگ روانی دشمن را خنثی سازد.
قیام حسینی، الگوی نبرد دفاع مقدس
یکی دیگر از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در خصوص نقش دین و اعتقادات اسلامی در پایمردی رزمندگان در دفاع مقدس گفت: رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی با الهام گرفتن از قیام عاشورا و بر اساس مبانی دینی اقدام کردند.
سردار علی اکبر گرمه ای با اشاره به این که حرکت رزمندگان به سمت میدان نبرد با اجازه ولی فقیه و رهبر کبیر انقلاب بود بر لزوم حفظ اسلام و پاسداری از دین در وصیتنامه شهدا، جانبازان و رزمندگان تاکید کرد و نیت و هدف از هشت سال ایستادگی و مقاومت را پاسداری از اسلام معرفی کرد.
وی ادامه داد: تمام رجزهایی که رزمندگان در این جنگ می خواندند برگرفته از رجزهای قهرمانان کربلا بود، عاشورا همواره الهام بخش رزمندگان بود و امام حسین (ع) و یارانش در راس قله ای بودند که رزمندگان در دامنه آن به سمت رسیدن به قله حرکت می کردند تا خود را به حماسه عاشورا نزدیک کنند.
مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت سپاه امام رضا(ع) با بیان این که رزمندگان اسلام انتظار شهادت می کشیدند افزود: رزمندگان در تاریخ هشت سال دفاع مقدس در شب‌های عملیات ضمن قرائت زیارت عاشورا، برای امام حسین (ع) عزاداری می کردند و روز بعد از عملیات کسانی که به فیض شهادت نمی رسیدند به دلیل نداشتن توفیق شهادت گریه می کردند.
گرمه ای افزود: رزمندگان به دلیل اعتقادات راسخ و قوی در هر نقطه ای که مستقر می شدند پاتکهای دشمن را پاسخ می دادند تا پای جان مقاومت می کردند و نمی گذاشتند نقطه ای از این مرز و بوم به دست دشمن بیفتد و اگر این اعتقاد راسخ امروز نیز وجود داشته باشد دشمنان در نبرد اقتصادی ناکام خواهند ماند.
کار جهادی و اعتقادات راسخ، عامل پیروزی در نبرد اقتصادی
سردار گرمه ای با بیان اینکه امروز نیز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: اگر مسئولان احساس کنند اینجا جبهه جنگ است و معتقد باشند این سرزمین، مرکز اسلام است و نقطه ای است که دشمن نمی تواند ذره ای از آن را غصب کند در کار و تلاش جهادی موفق خواهند بود.
وی افزود: اگر در جنگ اقتصادی روی پای خود بایستیم و از داشته های دشمن به نفع خود استفاده کنیم پیروز میدان خواهیم بود.
او اضافه کرد: صنعتگران، نخبگان، تولیدکنندگان و مدیران، فرماندهان جنگ اقتصادی هستند که هم باید تولیدکننده باشند و از آنها حمایت شود و هم اینکه با مهندسی معکوس بتوانند به پیشرفته ترین تجهیزات برسند همان گونه که در صنایع نظامی با مهندسی معکوس توانستیم به پیشرفته ترین تجهیزات دست یابیم و در فاصله های دور موشک های نقطه زن را به هدف بزنیم.
سردار گرمه ای ادامه داد: صنعتگران و تولیدکنندگان با شعار "ما می توانیم" در صنایع مختلف می توانند ما را به شکوفایی برسانند ازا ین رو ارزش‌ها و تجربیات دفاع مقدس باید به نسل جوان منتقل شود تا با تاسی از ارزش‌های این حماسه بزرگ در جنگ فرهنگی و اقتصادی نیز همچنان پیروز میدان باشیم.
دفاعی جانانه در مسیر باورهای دینی
یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس و رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: در مفهوم دفاع مقدس، رهایی و آزادگی نهفته است و دفاع مقدس به ما آموخت که می‌توان برای دین، عقیده، آزادی و وطن جان داد.
محمد حسین ودیعی افزود: پایمردی و مقاومت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به واسطه دین مداری و دفاع از اعتقادات، بی نظیر بود و نباید حماسه دفاع مقدس تحریف شود و این حماسه باید با تمام زوایای آن برای نسل جدید بازگو شود.
وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس و آثار جاودانه آن متعلق به همه است و دفاع مقدس گنجینه ای است که همه‌ آحاد جامعه ایرانی باید از آن برخوردار باشند و ارزش‌های آن متعلق به جامعه ایران است چون همه ایرانیان در دفاع مقدس سهیم بودند و دفاع مقدس یک برهه از تاریخ ایران است.
ودیعی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، رزمندگان برای منافع جناح خاصی به میدان نرفتند بلکه برای اعتقادشان و حفظ وطن از تعرض به میدان رفتند و در حال حاضر نیز راه حل بازگشت به همبستگی ملی در گسترش مفهومی به نام "دگرخواهی" نهفته است و برای این همبستگی باید بیاموزیم که در جامعه مدرن به شهروندان و همه هموطنان خود به چشم دیگری نگاه نکنیم.
این جانباز دفاع مقدس که در عملیات والفجر3، کربلای 2 و در مناطق مهران، فاو و شلمچه حضور داشته است گفت: فداکاری، از جان گذشتگی و جانفشانی دلاور مردان عرصه دفاع مقدس برای مردم کنونی و نسل‌های آینده این مرز و بوم فراموش نخواهد شد و بر همه مسئولان و سیاست گذاران واجب است توجه ویژه ای به این دلاورمردان و ایثارگران از هر قشر و گروه داشته باشند.
ودیعی افزود: دوران دفاع مقدس نشان داد که اگر اراده عمومی، همبستگی و اتحاد ملت با ایمان، مقاومت و ایثار عجین شود هیچ قدرتی در برابر آن یارای ماندن نخواهد داشت.
دین باوری تنها عامل ایجاد تحول
جانباز غلامحسین صفایی از جانبازان قطع نخاع گردن دوران دفاع مقدس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پایه و اساس زندگی، توحید و دین باوری است و هر اقدام و کاری باید بر پایه لااله الاالله باشد.
وی اضافه کرد: چنانچه جوامع امروزی در مسیر دین باوری حرکت کنند زندگی همه اقشار متحول می شود چرا که نداشتن صبر و ایمان عامل تزلزل زندگی است.
او ادامه داد: رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز این مهم را به اثبات رساندند و نشان دادند با دین مداری و پیروی از ولایت می توان با دست خالی در برابر ابرقدرت‌های دنیا حماسه سازی کرد و به پیروزی رسید.
این جانباز جنگ تحمیلی گفت: باید فرهنگ دفاع مقدس در زندگی امروز نیز جاری باشد و مهمترین نیاز زندگی امروزی بشر، ایمان و صبر است که نه تنها منجر به تحول جوامع می شود بلکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نیز ریشه کن می سازد.
صفایی افزود: در جنگ تحمیلی، ملت ایران در برابر نبردی قرار گرفت که شرق و غرب از صدام حمایت می کردند اما در شرایط خاص و حساسی قرار داشتیم و از لحاظ تجهیزات نظامی نیز دستمان خالی بود اما جبهه ایران با دین مداری و باور به امداد الهی مقاومت و ایستادگی بی نظیری به تصویر کشاندند و به جهانیان ثابت کردند تنها قدرت در دنیا، خدای واحد و دین مداری است.
وی ادامه داد: در زندگی امروزی نیز باید از طریق امر به معروف و نهی از منکر، دین باوری را جاری و ساری ساخت تا از آسیب‌ها در امان باشیم.
این جانباز دفاع مقدس گفت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران در 40 سال گذشته به روش‌های مختلفی برای تضعیف این نظام و دین باوری مردم متمسک شده اند و صبر و ایمان ملت ایران را نشانه گرفته اند لذا سنگینی وظیفه ما در جبهه امروز کمتر از هشت سال جنگ تحمیلی نیست.
صفایی افزود: رزمندگان اسلام در سنگرهای دفاع مقدس همه عشقشان خدا بود چیزی که در گوشه گوشه زندگی انسان‌ها در عصر حاضر باید بروز و ظهور داشته باشد و برای حفظ جامعه باید امر به معروف و نهی از منکر در تمام پوسته های جامعه جاری باشد.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مانند دریایی بیکران است ادامه داد: با ترویج امر به معروف در جبهه جنگ نرم دشمن می توان تفکرات غربی و توطئه های استکبار جهانی که استحکام خانواده ها را نشانه گرفته اند خنثی کرد.
صفایی گفت: جامعه، جبهه ای است که مرز و خاکریز آن از خانه شروع می شود و ملت ایران باید هم اینک نیز نظیر دوران دفاع مقدس با غیرت و مقاومت سنگرهای جامعه را حفظ کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/180681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی در بیرجند و خوسف

تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی