پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون حمایت و ترویج علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور:

اقتصادی کردن فعالیت‌های ترویج علم ضروری است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون حمایت و ترویج علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: ما باید به اقتصادی کردن فعالیت‌های ترویج علم توجه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علی عبدالعالی امروز در جلسه مشترک مسئولان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حضور فعالان و موثرین ترویج علم که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد، در خصوص ترویج علم در کشور گفت: ما باید به اقتصادی کردن فعالیت‌های ترویج علم نیز توجه داشته باشیم. در کشور ما بیش از سایر کشور‌های جهان، ظرفیت بسیار زیادی از خیرین وجود دارد، حال اگر بتوانیم آنان را قانع کنیم که نیت خیر آنان نباید تنها به ساختن مدرسه محدود شود و تاسیس مجموعه‌هایی با هدف ترویج علم نیز می‌تواند بیش از پیش موثر واقع شود، در فضای اقتصادی موفق‌تر خواهیم بود که این موفقیت تنها با فرهنگ‌سازی در بنیاد ملی علم ایران ممکن خواهد بود.
وی ادامه داد: همواره در مناظرات انتخاباتی دیده‌ایم که چند نفر مدتی را به ارائه سخنرانی می‌پردازند، اما در مجموع تمام سخنان آنان کمتر از یک دقیقه به آموزش دبستان پرداخته می‌شود؛ چرا که قطعا دانش‌آموزان دبستان نقشی در رأی گیری‌ها نخواهند داشت. ترویج علم در معنای واقعی خود مربوط به قرن‌ها قبل است و امروزه حتی کلمه «ترویج علم» نیز از دهان برخی مسوولان خارج نخواهد شد.
معاون حمایت و ترویج علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: به طور مثال طرح تحول سلامت در دولت قبلی بودجه بسیار زیادی را به خود اختصاص داد. این مسائل در حالی است که وزیران آموزش و پرورش همواره از کمبود بودجه شکایت دارند و معتقدند که 98 درصد بودجه آنان به حقوق کارمندان اختصاص می‌یابد و تنها 2 درصد باقی می‌ماند. چگونه می‌توان آنان را قانع کرد تا با آن 2 درصد به ترویج علم نیز بپردازند.
عبدالعالی گفت: خوشبختانه به همت افرادی که دغدغه ترویج علم دارند، در نقاط مختلف کشور اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. علی‌رغم اینکه شیب این اتفاقات بسیار کند بوده، اما خوشبختانه تداوم داشته و خواهد داشت.
وی افزود: مجموعه‌ای تحت نظر معاونت علمی ریاست جمهوری با عنوا ن "بنیاد ملی علم ایران" تاسیس شده که هنوز پس از گذشت دو سال از تصویب لایحه‌ای برای تغییر نام و تغییر اساسنامه این مجموعه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مجموعه معطل بوده است. این صندوق از سال 82 با عنوان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با دو معاونت شروع به فعالیت کرده است؛ یکی از این معاونت‌ها که همکاری زیادی با مجموعه دانشگاهی داشته، بسیار فعال بوده و به حمایت از پروژه‌های دکترا و... می‌پردازد.
معاون حمایت و ترویج علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: معاونت دیگر این صندوق برخلاف معاونت قبلی از آغاز تاسیس خود آغاز به کار نکرده است. در حال حاضر خوشبختانه پس از سپردن ریاست این مجموعه به فرد جدیدی، فعالیت‌های موثر و مفیدی در راستای اهداف صندوق در حال اجرا و برنامه‌ریزی هستند. هدف معاونت ترویج علم، اجرای تعدادی پروژه با همان هدف و رویکرد ترویج علم است.
عبدالعالی پس از معرفی چندین طرح خاطرنشان کرد: افراد زیادی در نقاط مختلف کشور فعالیت‌های بسیار موثر و مفیدی انجام می‌دهند اما چون ، این فعالیت‌ها تبدیل به یک شبکه نشده و جریان و همکاری خاصی در میان این فعالیت‌ها ایجاد نمی‌شود. امیدواریم اولین اقدام عملیاتی خروجی بنیاد ملی علم ایران، ایجاد یک شبکه و یک نقشه اطلس جامع باشد تا آورده‌های افراد مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهد.
حمایت رسانه‌ای از پژوهشگران و فناوران
وی در خصوص حمایت رسانه‌ای از پژوهشگران و فناوران گفت: برخی از مدیران شبکه‌های تلویزیونی آمادگی خود را برای اجرای برنامه‌های علمی در شبکه‌ها اعلام کرده و آنتن خود را در اختیار ما قرار خواهند داد. هر پژوهشگر و فناوری که احساس توانمندی برای تولید یک برنامه تلویزیونی در مجموعه خود را دارد، بدون نیاز به صرف هزینه‌های گزاف می‌تواند به گسترش برنامه‌ها و اهداف خود در تلویزیون بپردازد.
معاون حمایت و ترویج علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مطرح کرد: ما باید به اقتصادی کردن فعالیت‌های ترویج علم نیز توجه داشته باشیم. در کشور ما بیش از سایر کشور‌های جهان، ظرفیت بسیار زیادی از خیرین وجود دارد، حال اگر بتوانیم آنان را قانع کنیم که نیت خیر آنان نباید تنها به ساختن مدرسه محدود شود و تاسیس مجموعه‌هایی با هدف ترویج علم نیز می‌تواند بیش از پیش موثر واقع شود، در فضای اقتصادی موفق‌تر خواهیم بود که این موفقیت تنها با فرهنگ‌سازی در بنیاد ملی علم ایران ممکن خواهد بود.
به فعالیت‌های دولتی وابسته نباشیم
عبدالعالی بیان کرد: اگر در نگاه خود، دولت را یک تسهیل‌گر بدانیم و نه بیشتر، موفق‌تر خواهیم بود. باید از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این راستا استفاده کنیم، میان چنین افرادی با اشخاصی که به دنبال فعالیت‌های علمی هستند، ارتباطی ایجاد کنیم و به فعالیت‌های دولتی وابسته نباشیم. همچنین در کشور و به‌خصوص در شرق و شمال شرق نیز می‌توانیم از پتانسیل‌های علمی و اعتبار فوق‌العاده دانشگاه فردوسی استفاده حداکثر را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: رویکرد ما باید بر این باشد که دولت باید خدمتگزار چنین مجموعه‌هایی باشد؛ شما باید مطالبه‌گر باشید و ایده دهید. در هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد ملی علم ایران و دانشگاه فردوسی مشهد با حضور رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دانشگاه فردوسی به امضا خواهد رسید، از شما می‌خواهیم تا در مفاد این تفاهم‌نامه طرح‌هایی برای گرفتن کمک‌هایی از سوی دولت و دانشگاه فردوسی به ما ارائه دهید تا این فرآیند را تسهیل کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/180824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان