پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر از خدمت رسانی کاروان سلامت گزارش می دهد؛

ارمغان شیرین سرخ پوشان برای «رزه»/نذر آب مرهمی برای چشم های منتظر فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- خدمات چهارمین کاروان نذر آب در روستای رزه از توابع درمیان ارمغانی شیرین از سرخ پوشان برای مردمانش برجای گذاشت و عطر مهربانی را در روستا پراکنده ساخت.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: هر چه ساعت به ظهر نزدیک تر می شود، درد تازیانه های گرما هم بیش از پیش چهره ها را در هم می کشد. گاه و بیگاه هم وزش بادی ملایم طعم ماندگاری به انتظار اهالی روستا می دهد. افرادی که از ساعت ها پیش آمده اند تا دست مهربان کاروان نذر آب دو از آلام شان بکاهد.
صدها نفر به دیواره های مدرسه ای در روستای "رزه" از درمیان تکیه دادند تا نوبت به آن ها برسد. یکی از کمر درد شکایت دارد و دیگری از دندان درد، آن سو تر هم خانمی کوتاه قد و سیاه چهره درد قلبش را با سکوتش فریاد می زند.
گوشه دیگری از حیاط مدرسه عده ای دختربچه ها گرد هم آمده و به سرپرستی یکی از اعضای کاروان سلامت شعر شیرین " آسیاب بچرخ، می چرخم" را یک صدا می سرایند. یک دور چرخیدن که تمام می شود، می نشینند و دانسته هایی از کار امدادی را فرا می گیرند به راستی که این بهترین روش برای آموختن است.
چند دعای خیر برای کاروان
چادر گل گلی اش را محکم به کمر پیچیده و پشت درب اتاقی ایستاده است. ‌ در سکوتی عمیق رفت و آمد ها را به دقت زیر نظر دارد. ‌ در پاسخ به تمام سوال هایم تنها یک پاسخ می دهد: قلبم درد می کند. گویی قصد ندارد سکوتش را بشکند چرا که در پاسخ به هر سوالی فقط به چشم ها خیره می شود و سکوت می کند.
مادر دیگری به همراه دختر و نوه اش سرگرم صحبت هستند. با اولین نگاهم توجه شان به سویم جلب می شود. از اقدامات کاروان سلامت می پرسم که صحبت هایش را با دعای خیری آغاز می کند: خداوند خیرشان بدهد، نور به قبر شان ببارد، این همه راه آمده اند تا مردم را درمان کنند، پولی هم نمی گیرند. متخصص زنان، دندان پزشک و پزشک عمومی و چند دکتر دیگر آمده اند... مردم این روستا که پولی ندارند برای یک کمردرد یا دندان درد به طبس یا بیرجند و درمیان بروند. خدا به آن ها عوض بدهد.
نفس عمیقی به ریه اش می دهد و با لهجه شیرین روستایی می افزاید: این افراد برای مردم روستا بسیار مفید و ارزشمند هستند که درخواست می کنیم باز هم به این منطقه بیایند.

راز دردهای نگفته روستاییان
پیرمردی با کمک عصای چوبی اش وارد می شود. از راهنمایی های اعضای کاروان می توان فهمید نوبتش برای پزشک عمومی است. رضا صحرانورد نام دارد و در پاسخ به سوالاتم می گوید: اینجا روستای رزه از درمیان است که خشکسالی و کمبود باران درآمد روستاییان را از بین برده است.
وی با بیان اینکه کاروان سلامت به صورت رایگان مردم را درمان می کند، می افزاید: حضور این افراد در روستاهایی دور دست باعث امید و نشاط مردم می شود.
صحرانورد ادامه می دهد: مردم رزه و روستاهای اطراف برای درمان دردهایشان باید 20 کیلومتر به طبس بروند و با توجه به اینکه وسیله ای برای رفت و آمد ندارند، دردها را به امان خدا رها می کنند.
این پیرمرد روستایی ادامه می دهد: از مسئولان خواستارم این افراد را روزهای بیشتری و در فصل زمستان که بیماری های بیشتری به جان مردم می افتد، به روستاها بیاورند.
وی با بیان اینکه در روزهای زمستان بسیاری از مردم از سرماخوردگی و عفونت سینه به خود می پیچند، می افزاید: به دلیل سختی مسیر و دور بودن از پزشک خود را با داروهای گیاهی درمان می کنیم که ریشه بیماری در بدن باقی می ماند.
حکایت 32 سال خدمت به مردم
جعفر مولودیه از اعضای کاروان نذر آب دو است که با چهره ای شاداب، افراد را این سو و آن سو هدایت می کند. لبخند اندکی از لب هایش محو نمی شود چراکه معتقد است نباید هیچ اخم و ناراحتی در زمینه خدمت رسانی به مردم‌ تحمیل کنند.
وی در بیان احساساتش نسبت به خدمت رسانی به محرومان می گوید: از اینکه از 32 سال گذشته در قالب فعالیت های مختلف به مردم خدمت می کنم، حس بسیار خوشایندی دارم.
مولودیه که خود جانباز 35 درصدی دفاع مقدس است، می افزاید: برای خدمت رسانی به مردم حتی به کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، عراق و مکه هم رفته ام.
وی با بیان اینکه شش بار برای خدمت به مرم عازم خراسان جنوبی شده ام، می افزاید: برای اولین بار است به منطقه ای محروم مانند روستای رزه می آیم.
عرق از چهره مسن اما مهربانش سرازیر است اما لحظه ای استراحت نمی کند. چراکه خوب می داند هر قدم که برای خلق بردارد خداوند خیرش را چندین برابر به او می دهد.

شیوع بیماری های عفونی و پوستی در خراسان جنوبی
روان شناس بالینی کاروان نذر آب دو هم در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: حضور در مناطق محروم و خدمت به مردم نه تنها ذخیره ای برای آخرتمان می شود بلکه به خودمان درس ساده زیستی، فداکاری و گذشت می دهد.
ابوالفضل وحدانی نیا ادامه می دهد: در این روستای محروم به ارائه آموزش های امدادی به کودکان، برگزاری کلاس های نقاشی و بازی های کودکانه می پردازم.
وی که برای اولین بار است از خراسان شمالی برای خدمت رسانی عازم خراسان جنوبی شده است، می افزاید: هر لبخند که بر لب این روستاییان جاری شود، ذخیره ای برای دنیا و آخرتمان است.
افسانه حسامی فرد از دیگر پزشکان کاروان نذر آب دو هم بیان می کند: در خراسان جنوبی بیماری هایی شایع است که در سایر نقاط کشور خیلی به ندرت دیده می شود.
افسانه حسامی فرد می افزاید: انواع بیماری های پوستی، عفونت های چشمی، عفونت زنان و عفونت بچه های سن پایین در این منطقه شایع است.
وی با بیان اینکه فقر بهداشت و کمبود آب باعث بروز این دسته از بیماری ها می شود، می گوید: از پزشکان بومی استان خواستارم به طور دوره ای در این مناطق حضور یابند تا شاهد بروز و افزایش اینگونه از بیماری ها نباشیم.
توزیع 25 میلیون تومان دارو
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تیم 35 نفره از خراسان شمالی از سوم مهرماه عازم خراسان جنوبی جنوبی شده و سه روز به ارائه خدمت می پردازد.
محمد رحمتی با بیان اینکه از این افراد 15 نفر تیم بهداشت و درمان و پنج نفر متخصص هستند، افزود: این افراد تاکنون به بیش از هزار نفر از بیماران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کرده اند.
وی از توزیع 200 بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند این مناطق خبر داد و افزود: این تیم در طول حضورش به مردم 20 روستای درمیان خدمت رسانی داشته اند.
رحمتی با بیان اینکه 25 میلیون تومان دارو به صورت رایگان در بین بیماران توزیع شده است، افزود: از مجموع بیماران ویزیت شده یک مورد نیاز به عمل داشت که به بیمارستان اعزام شد.
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان شمالی بیان کرد: همچنین 10 تانکر دو هزارلیتری و سه هزار لیتری در 10 روستای این شهرستان توزیع کردیم تا مشکل آب آشامیدنی مردم این مناطق برطرف شود.
اعزام 17 کاروان سلامت به نقاط مختلف استان
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اخمیت حضور کاروان های سلامت در نقاط مختلف استان بیان کرد: تاکنون چهار کاروان سلامت تححت عنوان نذر آب دو از دیگر استان ها برای خدمت رسانی به مردم مهمان خراسان جنوبی شده اند.
احمد بخشی با بیان اینکه 17 کاروان سلامت هم از شهرستان ها به نقاط مختلف خراسان جنوبی اعزام شده اند، افزود: از ابتدای سال جاری قریب به شش هزار و 22 نفر توسط کاروان های سلامت شهرستانی ویزیت شده اند.
بدون شک حضور این چنین افرادی در روستاهای محروم نه تنها شوق رویش برای جوانه های امید را در دل روستاییان ایجاد می کند بلکه حس انسان دوستی را بیش از پیش در جامعه رواج می دهد که می طلبد گسترش یابد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/180918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور